44 244 läst · 487 svar
44k läst
487 svar
Villaägarnas och Äntligen Hemma i tvist om elektroosmos
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men varför måste villaägarna göra dyra egna undersökningar för att bevisa något? Det är väl Arid som måste bevisa att det fungerar! Men du kanske kan söka jobb hos Arid de behöver fler som kan lura i folk att det fungerar! ;-) Du gör ett bra jobb där!Matstj skrev:Martins test visar åtminståne att tekniken funkar. Väggen blev torrt säger han. Kan inte villaägarna ordna ett likadant test, helst med oberoende inspektörer och visa att tekiken är bluff?
Det kan inte vara särskild kostsamt eller svårt.
Jag tror de flesta tror på hard facts och resultat än experternas utsagor utan några riktiga bevis.
Kan inget om elektroosmos eller dess teorier. Men lösningen verkar vara något för att eliminera symtom och inte problemet.
Om det finns fukt i vägg/golv och jag med någon teknik lyckas få ytan torr så finns ändå fukten kvar antingen längre in i vägg/golv eller så torkar jag ytan kontinuerligt som att flytta fukten till rumsluften i källaren. Ber om ursäkt att jag inte orkat läsa hela tråden.
Så jag sällar mig till de som ser det som en teknik som inte löser några problem utan endast i bästa fall döljer problem till en dyr kostnad.
Om det finns fukt i vägg/golv och jag med någon teknik lyckas få ytan torr så finns ändå fukten kvar antingen längre in i vägg/golv eller så torkar jag ytan kontinuerligt som att flytta fukten till rumsluften i källaren. Ber om ursäkt att jag inte orkat läsa hela tråden.
Så jag sällar mig till de som ser det som en teknik som inte löser några problem utan endast i bästa fall döljer problem till en dyr kostnad.
Har skumat igenom den men inte hunnit läsa den. Cylinder packningarna verkar vara långt i från teknikens användar område.nanowire skrev:
Betydligt praktiskt med en betong vägg än såna packningar i cylinder. Det skapar inga kapillär krafter.
Det suger ju ut fukten ur väggen och plattan till gården. Där finns det ju alltid fukt, det regnar, man vattnar gräsmattan, vissa har rabbater med blommor i som vattnas kontinuerligt.AndersS skrev:Kan inget om elektroosmos eller dess teorier. Men lösningen verkar vara något för att eliminera symtom och inte problemet.
Jag begriper inte hur kan motståndare till tekniken vara så negativa till saken.
Traditionell dränering är mer symptom inriktad än elektroosmos. Orsaken till dålig hem miljö pga fukt är ju fukt i väggar samt golv inte hur mycket det regnar på gården.
He he, Matstj -->
Har du någon som helst koll på källargrunder, de senaste 30-årens rön och hur man lämpligast ordnar en torr källargrund?
Du visar i alla fall på stora kunskapsbrister.
Om varifrån fukten kommer, hur den kommer in och vad man inte bör ha nära en källargrund etc.
De allra flesta källargrunder får sin fukt ifrån marken, mest ifrån sulan och de nedre partierna, det kan vara ifrån naturliga vattenådror, regnvatten som på grund av markförhållanden under ytan hamnar i hög koncentration runt husgrunden, det kan vara hög grundvattennivå, marken kan luta fel och luta mot huset, naturliga sänkor m.m.
Jag skulle vilja påstå att det är extremt ovanligt att folk drar på sig fuktiga källare för att de vattnar blommorna utanför, även om det (som de flesta vet) är direkt lämpligt att ha växter nära en källarmur.
Inget av grundorsakerna ovan åtgärdar man på andra sätt än genom en korrekt dränering av marken runt och under grunden. Vi pratar om många kubikmeter vatten som ofta, av olika orsaker behöver ledas bort.
Ska man åtgärda ett problem så ska man göra det vis dess källa. Och i det här fallet gör man det genom att se till att utsidan inte är fuktig/blöt som den är i källare med fuktproblmen.
Har du någon som helst koll på källargrunder, de senaste 30-årens rön och hur man lämpligast ordnar en torr källargrund?
Du visar i alla fall på stora kunskapsbrister.
Om varifrån fukten kommer, hur den kommer in och vad man inte bör ha nära en källargrund etc.
De allra flesta källargrunder får sin fukt ifrån marken, mest ifrån sulan och de nedre partierna, det kan vara ifrån naturliga vattenådror, regnvatten som på grund av markförhållanden under ytan hamnar i hög koncentration runt husgrunden, det kan vara hög grundvattennivå, marken kan luta fel och luta mot huset, naturliga sänkor m.m.
Jag skulle vilja påstå att det är extremt ovanligt att folk drar på sig fuktiga källare för att de vattnar blommorna utanför, även om det (som de flesta vet) är direkt lämpligt att ha växter nära en källarmur.
Inget av grundorsakerna ovan åtgärdar man på andra sätt än genom en korrekt dränering av marken runt och under grunden. Vi pratar om många kubikmeter vatten som ofta, av olika orsaker behöver ledas bort.
Ska man åtgärda ett problem så ska man göra det vis dess källa. Och i det här fallet gör man det genom att se till att utsidan inte är fuktig/blöt som den är i källare med fuktproblmen.
Antingen driver du med oss, eller så är du bara väldigt dålig kunskap om hur husgrunder är uppbyggda och hur en dränering ser ut. Oavsett... så antingen så bör du läsa på lite mer. Eller om du driver med oss... Ber jag dig sluta med det nu...Matstj skrev:Det suger ju ut fukten ur väggen och plattan till gården. Där finns det ju alltid fukt, det regnar, man vattnar gräsmattan, vissa har rabbater med blommor i som vattnas kontinuerligt.
Jag begriper inte hur kan motståndare till tekniken vara så negativa till saken.
Traditionell dränering är mer symptom inriktad än elektroosmos. Orsaken till dålig hem miljö pga fukt är ju fukt i väggar samt golv inte hur mycket det regnar på gården.
Jag vill tro att du driver med oss....
Jag är inte helt övertygad om att inte Arids system fungerar....AndersS skrev:Kan inget om elektroosmos eller dess teorier. Men lösningen verkar vara något för att eliminera symtom och inte problemet.
Det är faktiskt tydligt att det fungerar..... Den dränerar.... husägarens plånbok
Du verkar konstigt nog inte inse att varenda verktyg, varenda planka, varenda skruv, varenda pensel, varenda hantverkare, varenda varumärke och företagslogga som "råkar" fladdra förbi, är där av en anledning? Eller tror du att byggprogram såsom Äntligen hemma ägnar sig åt välgörenhet? Att Arid pröjsar en saftig slant för att visa upp sin produkt i tv kan inte på något sätt anses leda till en "rättvis bedömning".Matstj skrev:
Oavsett om man anser att det är en fantastiskt produkt eller om det är en ren bluff, så anser jag att man diskvalificerat sig själv att diskutera sakfrågan om man är så naiv att man tror att ett vinstdrivande tvprogram som finansieras tack vare de företag som visar upp sina produkter och tjänster i programmet, strävar efter att göra "rättvisa bedömningar".
Så om ett sponsrat tvprogram först visar att väggen är fuktig, sen händer "något" som enligt uppgift innefattar användning av en sponsrad produkt, och sedan en skojfrisk Martin Timell som säger "ja jädrar, det fungerar ju faktiskt, titta så torrt!" så är det tillräckligt för dig?Matstj skrev:
Vet du hur tv fungerar? Är du en sån där person som ringer till Aftonbladet och gråter ut när du inser att underhållningsprogrammen i SVT inte är så spontanta som de vill framstå? Du vet som leder till såna där rubriker som "SÅ BLIR DU LURAD AV BLUFFEN I PÅ SPÅRET" (Lindström har öronsnäcka), eller "BLUFFEN I SÅ SKA DET LÅTA" (sångtexterna syns på en skärm för deltagarna).
Ja, väggen kanske var fuktig innan, och ja Arid kanske installerade in sin magiska utrustning, och ja väggen kanske blev torr. Tror du helt allvarligt det går att dra någon slutsats utifrån det? Att det är hela sanningen? De kanske råkade glömma att nämna att de hade en hel armé av hantverkare och grävmaskiner som åtgärdade marklutning, hängrännor, sprickor i väggen där vatten forsade in vid varje regn, osv osv. Och vem vet, det kanske till och med var sol ute? Till skillnad från första mätningen som skedde efter årets största skyfall?
Du som verkar veta hur testet gick till i detalj eftersom du kan dra slutatsen att "testet visar att det fungerar" får gärna redovisa detta för oss så vi kan utgå från samma underlag.
Kära Odjur, om du vill att det ska vara sista gången jag diskuterar ämnet då lyder jag.Odjuret skrev:
Anledningen att jag gav mig in i diskussionen var att det ungår i mitt jobb att utvärdera industriell teknik. Om det var bluff, skulle jag varit den första som flaggade för det.
Då har vi uteslutit att du bara försöker driva med oss... Du är ärligt seriös....Matstj skrev:
Tja... då är det helt okej att du är kvar....
Dock blir jag lite fundersam när du säger att det är ditt jobb att utvärdera industriell teknik... Du har inte funderat på varför du är den ända stackaren här som tror att det finns sanning i Arids teknik? När så många andra inser att det inte kan fungera?Matstj skrev:
Tänkte bara eftersom en del inte riktigt hänger med i hur en dränering fungerar... Så hittade jag den här sidan...
http://www.husdranering.n.nu/sa-funkar-det
Nu har jag inte granskat den speciellt noga, men det handlar mer om grunderna...
http://www.husdranering.n.nu/sa-funkar-det
Nu har jag inte granskat den speciellt noga, men det handlar mer om grunderna...