44 244 läst · 487 svar
44k läst
487 svar
Villaägarnas och Äntligen Hemma i tvist om elektroosmos
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad heter företaget du arbetar för? Det skulle jag verkligen vilja veta.Matstj skrev:
Det här kommer från Timells blogg https://bolist.se/blogg/martin-timell/194-en-hund-begraven/.
"I veckan har det varit en del diskussioner i tidningarna kring ett inslag om dränering som ska sändas i Äntligen Hemma framöver. Villaägarnas riksförbund har varit oerhört aggressiva i sin reaktion på inslaget som handlar om elektroosmos. Kort kan man sammanfatta det som en metod att dränera sin grund utan att gräva upp halva trädgården, utan istället göra det inifrån huset på ett enklare och billigare sätt. Vår enda intention har varit att visa tittarna om det fungerar och vilka metoder som finns. Detta uppskattades inte av Villaägarnas Riksförbund som drog igång en kampanj med oerhört aggressiv retorik. Detta skulle vi minsann inte visa eftersom det var bluff från början till slut.
När vi frågade vilka som hade klagat kunde de inte finna en enda kund som var missnöjd. Ändå var det bluff. Chalmers har gjort mätningar och kommit fram till att metoden fungerar. Nix säger Villaägarna, de har fel! Mycket märkligt tycker jag som kan säga att under tjugo år med Äntligen Hemma så har jag aldrig stött på maken till beteende. Tro mig, här ligger en hund begraven. Eller snarare en hel kennel. Förr eller senare så kommer det komma fram varför de beter sig på det här sättet. Nåja, de enda som vinner på detta är tittarna, som är kloka nog att kunna välja själva.
Mvh
Martin"
"I veckan har det varit en del diskussioner i tidningarna kring ett inslag om dränering som ska sändas i Äntligen Hemma framöver. Villaägarnas riksförbund har varit oerhört aggressiva i sin reaktion på inslaget som handlar om elektroosmos. Kort kan man sammanfatta det som en metod att dränera sin grund utan att gräva upp halva trädgården, utan istället göra det inifrån huset på ett enklare och billigare sätt. Vår enda intention har varit att visa tittarna om det fungerar och vilka metoder som finns. Detta uppskattades inte av Villaägarnas Riksförbund som drog igång en kampanj med oerhört aggressiv retorik. Detta skulle vi minsann inte visa eftersom det var bluff från början till slut.
När vi frågade vilka som hade klagat kunde de inte finna en enda kund som var missnöjd. Ändå var det bluff. Chalmers har gjort mätningar och kommit fram till att metoden fungerar. Nix säger Villaägarna, de har fel! Mycket märkligt tycker jag som kan säga att under tjugo år med Äntligen Hemma så har jag aldrig stött på maken till beteende. Tro mig, här ligger en hund begraven. Eller snarare en hel kennel. Förr eller senare så kommer det komma fram varför de beter sig på det här sättet. Nåja, de enda som vinner på detta är tittarna, som är kloka nog att kunna välja själva.
Mvh
Martin"
"metod att dränera sin grund utan att gräva upp halva trädgården", men vart är det tanken att vattnet ska ta vägen? Om vattnet INTE ska ledas bort så kommer det ju att stå kvar utanför grunden och antingen orsaka stora isolerförluster eller så ska nåt magiskt hålla vattnet xcm ifrån grunden utan att dra nån energi. Sist vi hörde nåt om det korsade judarna röda havet.
Ja, det finns säkert flera lik i skåpet som komner att dyka upp.gäst skrev:Det här kommer från Timells blogg [länk].
Mvh
Martin"
Hur jan man kritisera ett tv program att testa en teknik. Det strider helt klart mot yttrande friheten.
Nu yrar du, visar att du inte förstår någontig av det vi pratar om. (Troll?)Matstj skrev:
Om tekniken inte fungerar under kontrollerade betingelser på labb så kan det inte heller fungera i din källarvägg, det måste du väl ändå inse?
Helt rätt, för att markfukten inte ska drabba golvet o väggarna då finns der kapillärbrytande skikt. Om det funkar (oftast funkar det inte som det ska. Men vi antar att det funkar för att underlätta diskussionen. Sen kommer vi till platta isoleringen (nya hus, de gamla har inte ens isolering). Är den tätt ? Antar att den är tätt men definitivt inte för vattenånga. Vattenångan stiger upp genom isoleringen och når plattan som blir fuktig. Dräneringen är gjord enligt konstens alla regler men den är fortfarande otillräcklig. För att bli av med fukten i plattan o väggar behövs en bättre teknik som suger ut fukten, vilken elektroosmos verkar kkara av det.Huddingebo skrev:De allra flesta källargrunder får sin fukt ifrån marken, mest ifrån sulan och de nedre partierna, det kan vara ifrån naturliga vattenådror, regnvatten som på grund av markförhållanden under ytan hamnar i hög koncentration runt husgrunden, det kan vara hög grundvattennivå, marken kan luta fel och luta mot huset, naturliga sänkor m.m.
@matstj
"För att bli av med fukten i plattan o väggar behövs en bättre teknik som suger ut fukten, vilken elektroosmos verkar kkara av det."
Ok, så tanken är alltså att fukten ska in i rummet?? Känns det verkligen bra???
"För att bli av med fukten i plattan o väggar behövs en bättre teknik som suger ut fukten, vilken elektroosmos verkar kkara av det."
Ok, så tanken är alltså att fukten ska in i rummet?? Känns det verkligen bra???
Först kräver du rapporter med minst 20 referenser. Sen räcker det med att Martin Timell står i kommersiell tv och säger att det blev torrt. Ser du en viss diskrepans här?Matstj skrev:
Påstår du nu också att fukt är ett problem i moderna plattor på mark? Och att elektroosmos krävs även där? Då har du nog kommit på något revolutionerande nytt som hela byggbranschen i övrigt har missat.Matstj skrev:Sen kommer vi till platta isoleringen (nya hus, de gamla har inte ens isolering). Är den tätt ? Antar att den är tätt men definitivt inte för vattenånga. Vattenångan stiger upp genom isoleringen och når plattan som blir fuktig. Dräneringen är gjord enligt konstens alla regler men den är fortfarande otillräcklig.