Frustrator Frustrator skrev:
Det går inte att backa ut röret antar jag?
Nej inte utan att förstöra röret. Och den kostade 5000kr så jag hade hoppats slippa det.

Jag drog mitt neråt, på slutet fick man spända repet och hoppa på det för att komma ner sista biten, nu hjälper det ju inte dig...

På måndag jobbar jag med en som hållit på med skorstenar ganska länge, kan höra med han om det inte löst sig

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag drog mitt neråt, på slutet fick man spända repet och hoppa på det för att komma ner sista biten, nu hjälper det ju inte dig...

På måndag jobbar jag med en som hållit på med skorstenar ganska länge, kan höra med han om det inte löst sig
Jag funderade på att dra det uppifrån men det hade varit svårare att platta till röret för att få i det och det hade varit knepigt med 7m rör uppe ovanpå skorstenen. Det gick ganska fint att dra uppifrån skorstenen men slangen gick av till sist, det hade den definitivt gjort om man hade hoppat på repet med.

Men ja du får gärna fråga.

Det går ju som sagt att bila upp skorstenen där slangen är och knyta på igen. Men det är rätt mycket jobb och sen ska det ju lagas i igen.

• Gilla
nino
  • Laddar…
D
Otur!
Idéer:

Det går inte dra neråt eller trycka med något långt uppifrån medan någon drar försiktigt nerifrån? Det bästa borde vara att få ur röret igen och göra ett nytt försök.

Den där aluminiumslangen har väl ståltråd invirad? Ta en eller två gängstänger eller annat tunnare rör, 250cm och skruva/svetsa fast en krok, punktera aluminiumfolien och dra i minst 2 varv av ståltråden.

Alternativt en gripkrok/grappling hook där man kapar av krokarna så att dom är 155 mm eller dyl. typ:

Gripkrok med rep, användbar för att få fastkilade föremål ur rör. Penna och krok i metall, rep uppvirat bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror egentligen ingen av idéerna är genomförbara, då den verkar sitta ganska hårt. Men kanske kan det vara till hjälp ändå.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej inte utan att förstöra röret. Och den kostade 5000kr så jag hade hoppats slippa det.
Ok. Jag förstår vad du skriver, men inte varför ;)
Vad gör att röret går sönder om du drar det neråt i nuläget? Det gick ju att dra uppåt och nu verkar det kilat fast, så åt andra hållet måste det ju för att kilas ur?

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
AXS
Om du får ut röret så kanske det går att fräsa upp kanalen något. Kanske inte blir enormt mycket större men ytan blir slätare och vassa delar fastnar inte lika lätt.

Frustrator Frustrator skrev:
Ok. Jag förstår vad du skriver, men inte varför ;)
Vad gör att röret går sönder om du drar det neråt i nuläget? Det gick ju att dra uppåt och nu verkar det kilat fast, så åt andra hållet måste det ju för att kilas ur?
Du kommer inte åt att dra nedåt, så du får väll trampa ut den. Efter det är den inte speciellt rund. Möjligtvis om man slår ut den med en lång regel uppifrån. Men då är allt jobb ogjort

D danpih skrev:
Otur!
Idéer:

Det går inte dra neråt eller trycka med något långt uppifrån medan någon drar försiktigt nerifrån? Det bästa borde vara att få ur röret igen och göra ett nytt försök.

Den där aluminiumslangen har väl ståltråd invirad? Ta en eller två gängstänger eller annat tunnare rör, 250cm och skruva/svetsa fast en krok, punktera aluminiumfolien och dra i minst 2 varv av ståltråden.

Alternativt en gripkrok/grappling hook där man kapar av krokarna så att dom är 155 mm eller dyl. typ:

[bild]

Tror egentligen ingen av idéerna är genomförbara, då den verkar sitta ganska hårt. Men kanske kan det vara till hjälp ändå.
Tack för idéerna

Slangen är i rostfritt stål och jag hade borrat två hål i röret och trätt repet igenom men till sist gick hela slangen av. Jag tror det går att göra likadant igen om man kommer åt röret och eventuellt förstärka hålet i röret med typ plyfa eller plattjärn. Men då får man bila upp skorstenen. Kanske är bäst ändå

Ramnemark Ramnemark skrev:
Tack för idéerna

Slangen är i rostfritt stål och jag hade borrat två hål i röret och trätt repet igenom men till sist gick hela slangen av. Jag tror det går att göra likadant igen om man kommer åt röret och eventuellt förstärka hålet i röret med typ plyfa eller plattjärn. Men då får man bila upp skorstenen. Kanske är bäst ändå
Perfekt för att sätta ett ventilationsgaller där sen så du kan få ut lite varmluft där med ;)

På bilden såg det ut som att det borde gå att dra neråt men kanske inte är så.
Jag hade försökt få ut den, banka ihop den till lite smalare, och sen satsat på vilja, våld och vaselin(rikligt med det sista)..

Smalare rör och rökgasfläkt. Enklare tända. Gissar att med 125 rör har du drag för godkännande

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Smalare rör och rökgasfläkt. Enklare tända. Gissar att med 125 rör har du drag för godkännande
Enligt manualen till kaminen SKA det vara 150mm rör. Det hade varit väldigt mycket enklare att byta till ett 125, även om det hade varit dyrt. Dessutom är röret med i bygganmälan till kommunen så det ställer väll till det lite med

Kanske kan gå att vira ett spännband flera varv runt slangen där nere och efter några varv virar man in ett järnspett eller kofot som man sedan kan få grepp mot baksidan av kanalen och benda ner slangen?
Svårt att förklara i ord men du kanske fattar.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
S
Bila upp och dra ur röret och glidgjuta istället?

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Bila upp och dra ur röret och glidgjuta istället?
Nja röret behövs för att komma ut hela vägen till kaminen. Den blir ju inmurad sen. Det är egentligen inget fel på skorstenen skulle jag tro. Vad jag förstod på sotaren så behöver röret gå hela vägen. Det var han som sa att jag skulle ha ett insatsrör eftersom du inte kommer åt röret när kaminen är inmurad sen

Planen är nu att bila upp på vinden och försöka knyta på änden igen. Då skulle man även kunna skjuta på i öppningen på vinden tills röret är framme.

Tyvärr så var han på annat jobb idag så kunde inte fråga, gör ett nytt försök imorgon

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.