Alla sten prylar som står där är hittade i trädgården efter förra ägaren. Så det kändes extra kul att de fick en plats nu när vi gör om :)

Efter en höst med mycket jobb i Norge så lyckades jag på sista turen bryta foten så nu är jag hemma i 4 veckor och då kan man fixa lite smått. Tilluft till kaminen är nu borrad. Fungerade kanon med att borra ett smalt hål först och sedan pressa upp en hink som samlade upp vattnet jag kylde 114mm hålsågen med. Däremot var jag inte populär när hinken välte och jag skvätte sediment över frugans klänningar. Efter en sanering blev det bra dock. Jag är fortfarande imponerad av Biltemas hålsåg för stenmaterial, funkar kanon även till betong och kostar lagom.

Nästa del är att knacka ner lite tegel ur murstocken och få in insatsröret.

Skadat ben med bandage i ett sjukrum, kryckor står bredvid ett bord, och en grön hjälm ligger på britsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål borrat i betongvägg för tilluft till en kamin, med synliga lager i stenen och ojämn textur.
Skapa konto
Murstock med hål för tilluft till kamin, omgiven av tegelstenar och verktyg. Bygget pågår i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Mikael.S och 16 till
  • Laddar…
Stackare!

Krya på dig.

Krya på foten! Maken gjorde illa foten förra hösten och det blev en seg höst/vinter.. gips i flera veckor och sedan stövel i flera veckor.. (sen kunde han ta sig till jobbet iaf/köra.. och så var det rehab som gällde..).

Det blir lite handikappande när han inte typ skulle få sätta ner foten i backen..!

Snigla Snigla skrev:
Krya på foten! Maken gjorde illa foten förra hösten och det blev en seg höst/vinter.. gips i flera veckor och sedan stövel i flera veckor.. (sen kunde han ta sig till jobbet iaf/köra.. och så var det rehab som gällde..).

Det blir lite handikappande när han inte typ skulle få sätta ner foten i backen..!
Jag hade nog tur med min fot. Slipper gips, operation och kryckor. Har kunnat gå på foten utan kryckor redan 4 dagar efter jag bröt foten. Nu kan jag snart gå utan att halta, men behöver plant underlag. Så jag har nog haft tur även om det var en väldig otur att bryta foten av att trampa snett. :)

• Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
U
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag hade nog tur med min fot. Slipper gips, operation och kryckor. Har kunnat gå på foten utan kryckor redan 4 dagar efter jag bröt foten. Nu kan jag snart gå utan att halta, men behöver plant underlag. Så jag har nog haft tur även om det var en väldig otur att bryta foten av att trampa snett. :)
Spännande, jag hade liknande ”en stabil fraktur” för några år sedan. Slapp gips och valde att gå på dem efter typ 2-3 dagar. Fick en förskjutning i frakturen när
Jag provade gå och fick 5v gips. Bökigt att duscha…

U Utsliten och utdömd skrev:
Spännande, jag hade liknande ”en stabil fraktur” för några år sedan. Slapp gips och valde att gå på dem efter typ 2-3 dagar. Fick en förskjutning i frakturen när
Jag provade gå och fick 5v gips. Bökigt att duscha…
Jag tror det börjat läka för jag bröt foten 15e Oktober och det har slutat göra ont så jag har förhoppningar mot att det ska läka :)

Hur gick det med de inredda källarutrymmena med tanke på fukt mm?

spikplanka spikplanka skrev:
Hur gick det med de inredda källarutrymmena med tanke på fukt mm?
Inga problem alls, torrt sedan 1968

Jag tror det börjat läka för jag bröt foten 15e Oktober och det har slutat göra ont så jag har förhoppningar mot att det ska läka :)
Helt ovesäntlig information från mig eg.. men kan inte låta blir.. för det var lite hm "kul" (fast det är eg fel ord!).. för det var samma datum som maken gjorde illa sin fot (fast han gjorde det exakt ett år innan) 😳😳😳

Han bröt den inte eg.. har inte opererat sig (fast de trodde det skulle göras).. han blev omtalad när ambulansen kom in för de hade aldrig sett en fot so felställd utan att vara helt av.. (hade flera frakturer och små bitar som lossnat dock).. det var många som ville titta, maken ville ha mer "droger"..

Han hade dock bara ont några dagar efter han kom hem, käkade alvedon.. men så höll han sig ganska lugn också.. för annars gjorde det ju såklart ont! Eftersom de inte ville att han stödde sig på foten (första veckorna) så blev det ju lite jobbigt att hoppa på kryckorna också (ont i rygg/axlar).

Efter ett par veckor gipsade de om.. då fick han nån slags hm.. "sko/häl" och fick börja stödja på foten :)

Oavsett hur din skada beter sig/läker.. ta det lite försiktigare än du tror - och så hoppas vi det läker "snabbt" och snyggt och inga bestående men! 🌸

• Gilla
  • Älska
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en ny tråd kring kaminen. Har lite frågor vill ha lite input kring hur man ska göra med rökröret. Någon som har några tankar? Kan lägga in samma text här om det leder till snabbare svar

Ny Tråd

Jag håller på med rökröret just nu och har för mig att sotarens ord var minst 1000mm från taket. Det är rätt långt ner, jag vill helst ha kaminen lite högre upp. Ni får gärna lämna all möjlig feedback nu så inget blir dumt när det väl är gjort.

Kaminen är en Jötul I520 utan sidoglas.
Insatsröret är 150mm Rex Inox-D

Så här ska det se ut:
Ritning av murad väg och insatskamin med rökrör, omgiven av murstock. Markerade material som tegel och gips.Handritad skiss av en tegelfasad med en insatskamin i mitten och texten luft markerad på fyra platser.Handritad skiss som visar installation av insatskamin med mått och placering i relation till murstock och väggar. Märkt med takhöjd 239 cm.

Så här ser hörnan ut

Tegelvägg anpassad för insatskamin med rökkanal, röd linje visar höjd, synlig öppning för kamininstallation, tegelväggens råa struktur.Tegelhörna under renovering med öppning för insatsrör, omgiven av murverk, betong och några verktyg och material staplade vid sidan.Renovering pågår: Exponerad tegelvägg med öppning där insatskamin ska installeras. Laserpass används för mätning.

Kaminen ska installeras enligt Jötuls instruktion nedan
Teknisk ritning av insatskamin Jötul I 520, visar minimiavstånd till brännbart material och mått för korrekt installation i ett hörn.

Behöver man fortfarande ha 1000mm upp till innertaket när man ändå ska bygga den vinklade delen i icke brännbart för konvektionen? Den blir ca 75cm från taket i bakkant mot kanalen.

Kan man isolera rökröret på ett lämpligt sätt? Det står i manualen att det ska vara isolerat om man ligger på min måtten vilket jag gör på några.

Tacksam för svar då jag är mitt uppe i att dra i insatsröret och mura igen skorstenen

Redigerat:
Haveri!

Idag var min bror här och skulle hjälpa mig dra i insatsröret. När jag beställde rör och kamin var jag uppe och mätte rökkanalen till 20x25 cm. Borde inte vara några problem med 150mm insatsrör.
Well, skorstenen är murad som ett timglas och det är smalare i mitten än högst upp.
Där jag bilade upp hålet för röret är det exakt 15cm, tight, men borde gå. Vi borrade hål i änden på insatsröret och knöt i ett rep och körde på. Vi bankade även lite försiktigt så röret blev lite ovalt och kanske 14cm och vi fick i 2-2,5m in i skorstenen. Sen gick repet av. Och nu sitter jag där.
Ca 2m till för att insatsröret ska vara ända uppe. Kaminen kräver 150 rör så kan inte köpa smalare. Vad gör man? Går såklart att bila upp sidan på skorstenen och binda i ett nytt rep, men frågan är om det räcker eller om det finns ett bättre sätt? 😳

• Vägg av murade tegelstenar med ett hål där ett metallrör delvis är insatt, verktyg på golvet, plastduk och ett mätningsverktyg syns.
    Skapa konto
  • Enarm med klocka visar rodnad och utslag, troligen från arbete med insatsrör och skorsten.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Haveri!

Idag var min bror här och skulle hjälpa mig dra i insatsröret. När jag beställde rör och kamin var jag uppe och mätte rökkanalen till 20x25 cm. Borde inte vara några problem med 150mm insatsrör.
Well, skorstenen är murad som ett timglas och det är smalare i mitten än högst upp.
Där jag bilade upp hålet för röret är det exakt 15cm, tight, men borde gå. Vi borrade hål i änden på insatsröret och knöt i ett rep och körde på. Vi bankade även lite försiktigt så röret blev lite ovalt och kanske 14cm och vi fick i 2-2,5m in i skorstenen. Sen gick repet av. Och nu sitter jag där.
Ca 2m till för att insatsröret ska vara ända uppe. Kaminen kräver 150 rör så kan inte köpa smalare. Vad gör man? Går såklart att bila upp sidan på skorstenen och binda i ett nytt rep, men frågan är om det räcker eller om det finns ett bättre sätt? 😳
Det går inte att backa ut röret antar jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.