435 419 läst · 1 374 svar
435k läst
1,4k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Anticimex var här och kom fram till att det inte täcks av försäkringen men att det förmodligen har varit svartglänsande trämyra. Det är inga djur kvar och det är torrt så det är förmodligen en gammal skada. Nu ska jag försöka få tag i två stämp så jag kan växla av takstolarna och riva upp allt och försöka åtgärda det. Jag har under tiden borrat hål ner i tvättstugan för att flytta elementrör inför framtida renovering av den.
Renoveringen kommer gå lite långsammare än vanligt då Sernekes konkurs gjorde att projektet som frugan var på har stoppats och under tiden ny byggare och kontrakt tas fram jobbar hon borta i Karlskrona vilket gör att jag tar allt här hemma mellan sön-torsdag.
Mitt projekt på jobbet här hemma växlar samtidigt upp och om en vecka har jag 15 man att leda och efter semestern bär det av till Dubai för överlämning/konsultation. Målet är ändå att grabbens sovrum och kaminen ska vara klara till semestern. Det återstår att se
Mitt projekt:
Norfolk Vanguard West - Vindkraftsplattform där vi gör ställverk och övernattningsmoduler (EIT och TOS)
Frugans arbetsplats just nu
Lite kul att projekten hänger ihop lite med grön energi och vindkraft till havs
Renoveringen kommer gå lite långsammare än vanligt då Sernekes konkurs gjorde att projektet som frugan var på har stoppats och under tiden ny byggare och kontrakt tas fram jobbar hon borta i Karlskrona vilket gör att jag tar allt här hemma mellan sön-torsdag.
Mitt projekt på jobbet här hemma växlar samtidigt upp och om en vecka har jag 15 man att leda och efter semestern bär det av till Dubai för överlämning/konsultation. Målet är ändå att grabbens sovrum och kaminen ska vara klara till semestern. Det återstår att se
Mitt projekt:
Norfolk Vanguard West - Vindkraftsplattform där vi gör ställverk och övernattningsmoduler (EIT och TOS)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frugans arbetsplats just nu
Lite kul att projekten hänger ihop lite med grön energi och vindkraft till havs

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ja sakta har det gått.
Reglarna gick att bryta av för hand, helt genomruttet. Syllen var rutten ovan från men frisk ner mot plattan/valvet. Fukten måste ha kommit från väggen eftersom det är friskt högst upp och längst ner. Nu är det iallafall åtgärdat på ena väggen, ska öppna den andra och kolla där med
Reglarna gick att bryta av för hand, helt genomruttet. Syllen var rutten ovan från men frisk ner mot plattan/valvet. Fukten måste ha kommit från väggen eftersom det är friskt högst upp och längst ner. Nu är det iallafall åtgärdat på ena väggen, ska öppna den andra och kolla där med

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Om jag får gissa så är fukten från fasaden. Det hörnet är extremt utsatt för slagregn och takfoten är inte så lång. Jag kan tänka mig att det varit dåliga fogar förr och vattnet tagit sig in bakom teglet. Fasaden är omfogad någon gång. Mot den andra sidan har ett skärmtak byggts över källartrappan och efter det har allt torkat upp. Getingar och humlor har det funnits gott om på vinden så det är inte omöjligtP Peter Odhner skrev:
Redigerat:
Det sitter en isolermatta utanpå asfaboarden och sen tegel dikt emot. Ingen luftspalt. Men det är ju inget man kan göra något åt utan att mura om fasaden, och det blir inte det närmaste decenniet.S sinuslinus skrev:
Problemet är nog bara denna hörnan av huset pga väderstreck. Alla andra ytterväggar har jag gjort iordning och de är friska
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Erfarenheter av Mjöbäcksvillan från 2020-talet?
Hustillverkare -
Erfarenheter av Mälarvillan från 2020-talet?
Hustillverkare -
Erfarenheter av Kustvillan från 2020-talet?
Hustillverkare -
Erfarenheter av Borohus eller Västkustvillan från 2020-talet?
Hustillverkare