raveper raveper skrev:
Långa köer om man inte får ladda.
[länk]
Vilken snyftartikel.

Hade de tecknat kollektivavtal, så som de gjort i andra delar av världen, så hade de haft sina laddstationer.

Jag förstår inte problemet...

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Man upplever saker på resan. Dessutom tar jag med mig hunden. Och slutligen som pensionär så har jag tid. Men jag förstår din situation.
Kanske om du kör på småvägar men jag gissar du kör på motorvägen. Då ser man inte mycket. Men om du gör som tex dessa så förstår jag det

https://youtube.com/@theoutfit?si=EwBX-5S78p5on7mT

Men med skollagen fungerar det tyvärr inte för oss med barn i skola

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F
N Nilsson i Boda skrev:
Man upplever saker på resan. Dessutom tar jag med mig hunden. Och slutligen som pensionär så har jag tid. Men jag förstår din situation.
Förstår inte inställningen, nyss var det viktigast med diesel för 100mil för att stanna och ladda fanns det inte tid till. Sen presenterar Anders ett snabbare alternativ, då är ”resan målet” och du har tid. Spännande vändning. Du kanske skulle fundera på tåg?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Pin och 12 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fsn skrev:
Din stackare, leva med sådana mentala begränsningar och förutfattade meningar. Det förekommer kö på några strategiska laddstationer ett par gånger om året. Jag har sett en kö EN ENDA GÅNG i Gränna. Annars har det alltid funnits plats. I det aktuella fallet i Malung så fanns det snabba DC-laddare lediga inom nån mil samtidigt som folk stod och köade.

Jag lovar att det inte är ett problem, åtminstone inte ännu med mindre än 10% av fordonsflottan som elbilar.

[länk]
Jag har aldrig i mitt liv sett en lång kö för att tanka (bensin/diesel).

• Gilla
videopac
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Inte jag heller, maximalt jag varit med om är ca 20 minuters kö i Tyskland i slutet på 90-talet.

Det säger ändå nåt att dom som förespråkar elbilarna pratar om att elbilen minsann är minst lika bra som diesel/bensin men hur många såna bilar satt fast i kön i fjällen?

Målet är liksom att övertyga om att de inte är sämre..... Rätt lågt ställt mål, är det inte? 🤔

• Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det säger ändå nåt att dom som förespråkar elbilarna pratar om att elbilen minsann är minst lika bra som diesel/bensin men hur många såna bilar satt fast i kön i fjällen?

Målet är liksom att övertyga om att de inte är sämre..... Rätt lågt ställt mål, är det inte? 🤔
Ja, prestigelöst är det inte…

Unikt namn
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har du själv sett en kö till laddstopar?

L Liljeros skrev:
I praktiken blir det så, det finns ju deadlines från politiskt tagna beslut för hur länge fossilbilar får säljas.
Att man någon gång kanske tvingas till något man inte vill är ingen bra anledning till att frivilligt göra detta redan nu.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det var nog rätt få. Åkte förvisso avgasbil för egen del av olika skäl, men kollade lite under helgen för skojs skull och då var det generellt rätt gott om laddplatser. Sportlovet är värre.
Målet är liksom att övertyga om att de inte är sämre..... Rätt lågt ställt mål, är det inte?
Nej, målet med att ha en elbil är inte att ha något som är nästan lika bra som en avgasbil. Men eftersom invändningarna mot elbilar så ofta är så enfaldiga så blir det övergripande temat som det pratas om räckvidd och snabbladdning. Vi som kör elbil vet att det är en väldigt liten del i helheten.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var nog rätt få. Åkte förvisso avgasbil för egen del av olika skäl, men kollade lite under helgen för skojs skull och då var det generellt rätt gott om laddplatser. Sportlovet är värre.

Nej, målet med att ha en elbil är inte att ha något som är nästan lika bra som en avgasbil. Men eftersom invändningarna mot elbilar så ofta är så enfaldiga så blir det övergripande temat som det pratas om räckvidd och snabbladdning. Vi som kör elbil vet att det är en väldigt liten del i helheten.
Jag tycker ändå det finns tydliga inslag av aktivism eller vad man ska kalla det från elbilsägare.
Alla fattar ju, det står 100 bilar i kö, barnen fryser, det är kaos. Dieselbilar bara glider förbi. Samtidigt står nån mellanchef i Tesla-keps och förklarar hur fantastiskt allting är....🤔

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Vi som kör elbil vet att det är en väldigt liten del i helheten.
De gånger jag har kört elbil, eller haft besökare med elbil, har laddfrågan varit en rätt betydande fråga. Sen förstår jag att det är på ett helt annat sätt om man kan ladda hemma och oftast håller sig runt hemtrakterna.

Redigerat:
Jag tycker ändå det finns tydliga inslag av aktivism eller vad man ska kalla det från elbilsägare.
Alla fattar ju, det står 100 bilar i kö, barnen fryser, det är kaos. Dieselbilar bara glider förbi. Samtidigt står nån mellanchef i Tesla-keps och förklarar hur fantastiskt allting är....🤔
Möjligt, jag kör inte Tesla och har inte reklam på mina kepsar. Tanken att folk är puckade som inte laddar innan de åker från Sälen har slagit mig (där finns hundratals laddstolpar).

De värderar väl helt enkelt sin tid lägre än vad de är nöjda med att spara in på att ladda på en (förmodar jag) marginellt billigare Teslaladdare i Malung.

Det är en ickenyhet.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
...nån mellanchef i Tesla-keps...
Dessa mellanchefs kepsar alltså!
Om de åtminstonde hade nog vett att köpa en porschekeps, eller något annat märke som ger upphov till avundsjuka (på den förmodade bilen då, ej kepsen).

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Möjligt, jag kör inte Tesla och har inte reklam på mina kepsar. Tanken att folk är puckade som inte laddar innan de åker från Sälen har slagit mig (där finns hundratals laddstolpar).

De värderar väl helt enkelt sin tid lägre än vad de är nöjda med att spara in på att ladda på en (förmodar jag) marginellt billigare Teslaladdare i Malung.

Det är en ickenyhet.
De kanske rent av lär sig till nästa gång att inte vara så dumma.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.