290 173 läst · 1 584 svar
290k läst
1,6k svar
Vill inte låta mig ladda
Tja, jag kör från strax söder om Stockholm till Härnösand då och då, Göteborg, inlandet i norrland och så vidare.L lbgu skrev:
Räknar du de som korta sträckor kan du ha en poäng.
Jag är inte orolig över det, men det verkar du vara.L lbgu skrev:
Ja, det tar tre minuter, förutom att man ska passera förbi, se att det är ledigt och så vidare.L lbgu skrev:
De där "tre minuterna" blir på årlig basis mer än den tid som jag själv lägger på att vänta på laddning.
När jag kör Stockholm - Göteborg brukar jag få ett meddelande om att bilen är redo att fortsätta lagom när jag hunnit fram till toaletten, så även i mitt fall är det en vätskefylld tank som brukar vara det största hindret för att fortsätta resan.
Kör diesel. Har inte räckviddsångest.
Men när vi besökte min syster i höstas som har två elbilar och en massa andra. Var varje körning en diskussion om laddning och OM man vågade chansa. Där pratade vi om att körningar som var runt orten och kanske 5 mil enkel väg. Då hade jag på riktigt räckviddsångest, när jag inte kan bruka bilen ens i närheten som en vanlig bil.
Det dröjer innan det blir elbil här iaf. Kul för dem de funkar för men inte för mig. Som andrabil absolut men inte som enda bil.
Men när vi besökte min syster i höstas som har två elbilar och en massa andra. Var varje körning en diskussion om laddning och OM man vågade chansa. Där pratade vi om att körningar som var runt orten och kanske 5 mil enkel väg. Då hade jag på riktigt räckviddsångest, när jag inte kan bruka bilen ens i närheten som en vanlig bil.
Det dröjer innan det blir elbil här iaf. Kul för dem de funkar för men inte för mig. Som andrabil absolut men inte som enda bil.
Tja, det finns många varianter på "elbilar", vet inte vilka din syster har.D Dr Benz skrev:Kör diesel. Har inte räckviddsångest.
Men när vi besökte min syster i höstas som har två elbilar och en massa andra. Var varje körning en diskussion om laddning och OM man vågade chansa. Där pratade vi om att körningar som var runt orten och kanske 5 mil enkel väg. Då hade jag på riktigt räckviddsångest, när jag inte kan bruka bilen ens i närheten som en vanlig bil.
Det dröjer innan det blir elbil här iaf. Kul för dem de funkar för men inte för mig. Som andrabil absolut men inte som enda bil.
Vi har en skåpbil med 10 mils räckvidd som frugan använder för att köra till och från stallet.
Med den får man planera sin körning om man exempelvis ska köra Trosa - Orust som hon gjorde för ett tag sedan. (Framförallt eftersom den bara har Chademo och därigenom rätt få snabbladdare att tillgå)
Men vardagsbilen, en Tesla model 3, har jag aldrig någon räckviddsångest för. Den har betydligt bättre räckvidd än det är mellan större delen av laddstationerna i Västeuropa. Jag behöver inte fundera över om jag kan ta mig någonstans öht. Jag kör och kommer dit jag vill. "Räckviddsångest" har aldrig stoppat mig från en enda resa.
Mina vägval baserar sig mer på antalet fartkameror än möjligheten att ladda.
Då missförstod du mig. Jag sa ju att jag inte ens behövde tänka på det, så givetvis är jag inte orolig för något jag inte ens behöver fundera på. Att ha en reservdunk i bilen är ju bara självklart, ungefär som att ha domkraft/reservhjul eller spade på vintern.Dowser4711 skrev:
Tror aldrig jag pissat i en macktoa, om det behövs under bilfärd så sker det i naturenDowser4711 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 729 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 729 inlägg
I Malung. Det finns säkert ett tiotal 50-250kW laddare. Under den värsta kön på Tesla-laddatstionen så var det längre stunder lediga uttag på andra stationer, tex Q8, kommunens laddare och ICA. Fanns även i nån närbelägen ort nån mil bort. Jag tänker inte lägga en enda sekund på att leta upp källan för jag kan inte med Facebook.nino skrev:
Sen var en stor del av de som stod i kö hemåkare från Sälen, det är fan så uselt planerat. Det är 65km Från Lindvallen till Malung och även om man inte har haft möjligheten att ladda bilen vid sin överprisade stuga så finns det en Tesla-supercharge på berget i Sälen öppen för alla bilmärken.
Fast är det inte så med Teslaägare att vissa laddar gratis eller med rabatt på just Teslaladdställen. Såg ut att vara bara Teslor i kön och med tanke på hur folk kan stå och köa utanför butiker vid reor så är det väl troligt att dessa Teslaägare valde att köa av ekonomiska skäl. Så andra laddställen var nog inte ett alternativ.F fsn skrev:I Malung. Det finns säkert ett tiotal 50-250kW laddare. Under den värsta kön på Tesla-laddatstionen så var det längre stunder lediga uttag på andra stationer, tex Q8, kommunens laddare och ICA. Fanns även i nån närbelägen ort nån mil bort. Jag tänker inte lägga en enda sekund på att leta upp källan för jag kan inte med Facebook.
Det är en försvinnande liten andel Tesla-bilar som har det avtalet och av vad jag minns har det aldrig erbjudits till Model3/Y vilket jag såg många av i kön.L lbgu skrev:Fast är det inte så med Teslaägare att vissa laddar gratis eller med rabatt på just Teslaladdställen. Såg ut att vara bara Teslor i kön och med tanke på hur folk kan stå och köa utanför butiker vid reor så är det väl troligt att dessa Teslaägare valde att köa av ekonomiska skäl. Så andra laddställen var nog inte ett alternativ.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 729 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 729 inlägg
Jag förstår, jag är lite likadan själv. Skillnaden är väl att jag förstår att man behöver tänka om. Det är inte så jävla komplicerat och varför skulle du behöva hålla koll på elpriset? Det är bara 4h förra året som elpriset matchade bensinpriset. Sen kan man hålla koll på det med för att ladda på lågkostnadstimmar och det är också nåt rätt enkelt man behöver lära sig.L lbgu skrev:Problemet som jag ser det är att man alltid måste tänka på batteriet när man kör. Jag funderar aldrig på hur mina vägval påverkar när jag behöver tanka. Att vid varje resa behöva ha koll på hur långt man ska känns inte lockande. Med min bensinbil slipper jag allt sådant. Reservdunken gör ju att jag i princip inte ens behöver se på tankmätaren även om jag givetvis har koll på den. Det är ungefär som med timpriser på el, jag vill inte behöva bry mig om vad elpriset är. Leder bara till en massa tidslöseri/stress.
Nej det var definitivt inte ledigt vid ionity, okq8 har dom laddare, kanske finns?F fsn skrev:I Malung. Det finns säkert ett tiotal 50-250kW laddare. Under den värsta kön på Tesla-laddatstionen så var det längre stunder lediga uttag på andra stationer, tex Q8, kommunens laddare och ICA. Fanns även i nån närbelägen ort nån mil bort. Jag tänker inte lägga en enda sekund på att leta upp källan för jag kan inte med Facebook.
Sen var en stor del av de som stod i kö hemåkare från Sälen, det är fan så uselt planerat. Det är 65km Från Lindvallen till Malung och även om man inte har haft möjligheten att ladda bilen vid sin överprisade stuga så finns det en Tesla-supercharge på berget i Sälen öppen för alla bilmärken.
Var har kommunen några laddare?
Närmaste ort är nog Vansbro 4.5mil, Torsby 9mil, Mora 7mil
Tesla sälen var delvis ur funktion men det brukar se ut ungefär så där vid stora helger i Malung även om det var extremt nu
Ja, när trafikverket säger åt alla att åka samma dag så blir det ju värre än vanligt, så det var ju inte direkt oväntat.nino skrev:
Fast även ifall de inte har gratisladdning längre så lär de ju antagligen ladda billigare på Teslas ställen. Så de väljer att köa för att det är billigast där.Dowser4711 skrev: