290 566 läst · 1 591 svar
291k läst
1,6k svar
Vill inte låta mig ladda
Ja, han var före sin tid, den där gubbjävlen. Idag är ju läget ett annat, är det dyrtid så ska här inte laddas några elbilar, det kan jag säga.L lbgu skrev:
Fast en gäst som kommer på middag har antagligen inte så mycket spelrum med laddtider. Så det är på kvällstid. Ugn/spis, diskmaskin, vattenkokare m.m.är väl inte osannolikt att de behöver användas under den tiden om man har besökare i huset.R Robert-san01 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Är du säker på det? Jag har haft effektavgift i 3,5år och den gäller dygnet runt. Jag styr själv just nu ut 5,5kW som maxnivå vilket gör att min billaddning blir rätt seg med en laddeffekt som pendlar mellan 4,6-2kW ungefär.R Robert-san01 skrev:
Dom flesta bolag tillämpar nån form av högre debeitering dagtid istället för kvällstid. Vissa har gratis kvällstid när det kommer till effektavgift.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Då får man skruva upp nivåerna lite och ta laddbetalt av sina vänner….. inklusive den månadens ökade effektavgift. Det är ju max en timma/dygn så om man själv satt nån begränsning på tex 6kW och det skulle bli en topp på 14kW när kompisen är där så blir han skyldig dig effektavgiften x (6+6+14)/3=8,7.L lbgu skrev:
Säg att man laddat 30kWh och effektavgiften är 90kr så blir det 744kr. Och med ett spotpris på 134öre, handelsrelaterade kostnader på 9öre, en överföringsavgift på 6öre och en energiskatt på 55öre så är din (före detta) vän skyldig dig 61,20kr för elen och alltså 744kr för ökade effektavgifter. Totalt 26,8kr/kWh eller i runda slängar 50kr/mil.
Fördelen med detta är att man slipper besök…..
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Hur långt kör folk för en middag egentligen?
Vi har vänner som kör ca 1h/7mil för att komma till oss, då brukar de ladda en skvätt för att vara säkra på att komma hem. Men då kör de en Leaf med förhållandevis litet batteri.
Vi har vänner som kör ca 1h/7mil för att komma till oss, då brukar de ladda en skvätt för att vara säkra på att komma hem. Men då kör de en Leaf med förhållandevis litet batteri.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 926 inlägg
Har du 5,5kW om dagen och Ellevio kan du dra på så du tar ut totalt 11kWh/h på natten utan att det påverkar din avgift.F fsn skrev:
Om det räcker med typ 20-30kWh per dag/natt beror naturligtvis på hur ditt kör mönster ser ut.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Men nu finns det en värld utanför Ellevio. Som jag skrev, jag har effektavgift dygnet runt och kan alltså inte dra på nåt på natten. Vad är det som är svårt att ta in, var det jag skrev otydligt på nåt sätt?R Robert-san01 skrev:
Ja, Ellevio har effektavgift dygnet runt, men mellan 22 och 06 så räknar de bara halva effekttoppen.F fsn skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 285 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 285 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Man blir ta mig fan matt på riktigt 🙄 Vad är svårt att förstå? Jag har exakt samma effektavgift dygnet runt, året runt. Det finns ingen tid på dygnet då jag tankar bilen med lägre effektavgift.Dowser4711 skrev:
Varför laddar de inte innan de kommer till dig?13th Marine skrev:
Den här tråden är bara konstig, att ens förvänta sig att man kan åka till någon utan eget tänk och planering och förvänta sig att man ska få ladda bilen dit man kommer.
Har skrivits förut, men det är ju samma som att förvänta sig att få soppa i tanken av den man är gäst hos.
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att be om att få ladda bilen hos någon man är på besök, det gör vi inte ens när vi besöker mina svärföräldrar och hustrun är enda barnet och allt går ändå till henne.
Varför saknar viss elbilsägare förmåga till ens den enklaste planering?
Fast svaret på det såg vi ju i Dalarna efter nyår, och det var likadant förra nyåret...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
För att de får ladda här?mikethebik skrev:
Skulle de inte få ladda här kan de ladda en skvätt på vägen hem ifall det behövs.mikethebik skrev:
Dessutom får vi mer tid tillsammans om de inte behöver lägga tid på att ladda på vägen.
Hade jag haft en mack hemma som kostar mindre än hälften än på macken på vägen hade jag delat med mig av några liter från den också.mikethebik skrev:
Frågan är fri.mikethebik skrev:
För mig får gäster gärna ladda här, det underlättar elbilsägandet.
För att vissa människor är så oavsett drivmedel?mikethebik skrev:
Läste på ett annat forum där en som stod i Malugns-kön skrev, tydligen hade bilen försökt styra om laddning till andra ställen, men det ignorerade de och fortsatte dit, men personen verkade mest ta det med en klackspark och insåg att problemet var självförvållat.