L lbgu skrev:
Nu vet jag inte om problemet är så stort, men det riskerar väl bli större när elbolagen börjar med effekttariffer. Så folk som själva inte har elbil lär ju riskera att få sina effektvärden sabbade av en elbilsladdning.
Ja, han var före sin tid, den där gubbjävlen. Idag är ju läget ett annat, är det dyrtid så ska här inte laddas några elbilar, det kan jag säga.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nja, gäller bara att ladda på rätt tider. Samma som man får låta blir att laga mat, köra disk, bastu och tvätta samtidigt. Tänker man lite på det så är det inga större problem med att ladda elbilen också.
Fast en gäst som kommer på middag har antagligen inte så mycket spelrum med laddtider. Så det är på kvällstid. Ugn/spis, diskmaskin, vattenkokare m.m.är väl inte osannolikt att de behöver användas under den tiden om man har besökare i huset.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
Nja, gäller bara att ladda på rätt tider. Samma som man får låta blir att laga mat, köra disk, bastu och tvätta samtidigt. Tänker man lite på det så är det inga större problem med att ladda elbilen också.
Är du säker på det? Jag har haft effektavgift i 3,5år och den gäller dygnet runt. Jag styr själv just nu ut 5,5kW som maxnivå vilket gör att min billaddning blir rätt seg med en laddeffekt som pendlar mellan 4,6-2kW ungefär.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du säker på det? Jag har haft effektavgift i 3,5år och den gäller dygnet runt. Jag styr själv just nu ut 5,5kW som maxnivå vilket gör att min billaddning blir rätt seg med en laddeffekt som pendlar mellan 4,6-2kW ungefär.
Dom flesta bolag tillämpar nån form av högre debeitering dagtid istället för kvällstid. Vissa har gratis kvällstid när det kommer till effektavgift.
 
F
L lbgu skrev:
Fast en gäst som kommer på middag har antagligen inte så mycket spelrum med laddtider. Så det är på kvällstid. Ugn/spis, diskmaskin, vattenkokare m.m.är väl inte osannolikt att de behöver användas under den tiden om man har besökare i huset.
Då får man skruva upp nivåerna lite och ta laddbetalt av sina vänner….. inklusive den månadens ökade effektavgift. Det är ju max en timma/dygn så om man själv satt nån begränsning på tex 6kW och det skulle bli en topp på 14kW när kompisen är där så blir han skyldig dig effektavgiften x (6+6+14)/3=8,7.

Säg att man laddat 30kWh och effektavgiften är 90kr så blir det 744kr. Och med ett spotpris på 134öre, handelsrelaterade kostnader på 9öre, en överföringsavgift på 6öre och en energiskatt på 55öre så är din (före detta) vän skyldig dig 61,20kr för elen och alltså 744kr för ökade effektavgifter. Totalt 26,8kr/kWh eller i runda slängar 50kr/mil.

Fördelen med detta är att man slipper besök…..
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
F
L Liljeros skrev:
Dom flesta bolag tillämpar nån form av högre debeitering dagtid istället för kvällstid. Vissa har gratis kvällstid när det kommer till effektavgift.
Ja jag vet det, tror tom det är lag på det från 2027 men jag har fortfarande haft effektavgift i 3,5år och den gäller dygnet runt.
 
Hur långt kör folk för en middag egentligen?

Vi har vänner som kör ca 1h/7mil för att komma till oss, då brukar de ladda en skvätt för att vara säkra på att komma hem. Men då kör de en Leaf med förhållandevis litet batteri.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då får man skruva upp nivåerna lite och ta laddbetalt av sina vänner…
Är det då du efter middagen kommer med ett litet silverfat med ett vikt papper på och överlämnar till gästerna som laddar bilen😇😂
 
  • Haha
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du säker på det? Jag har haft effektavgift i 3,5år och den gäller dygnet runt. Jag styr själv just nu ut 5,5kW som maxnivå vilket gör att min billaddning blir rätt seg med en laddeffekt som pendlar mellan 4,6-2kW ungefär.
Har du 5,5kW om dagen och Ellevio kan du dra på så du tar ut totalt 11kWh/h på natten utan att det påverkar din avgift.

Om det räcker med typ 20-30kWh per dag/natt beror naturligtvis på hur ditt kör mönster ser ut.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Har du 5,5kW om dagen och Ellevio kan du dra på så du tar ut totalt 11kWh/h på natten utan att det påverkar din avgift.

Om det räcker med typ 20-30kWh per dag/natt beror naturligtvis på hur ditt kör mönster ser ut.
Men nu finns det en värld utanför Ellevio. Som jag skrev, jag har effektavgift dygnet runt och kan alltså inte dra på nåt på natten. Vad är det som är svårt att ta in, var det jag skrev otydligt på nåt sätt?
 
F fsn skrev:
Men nu finns det en värld utanför Ellevio. Som jag skrev, jag har effektavgift dygnet runt och kan alltså inte dra på nåt på natten. Vad är det som är svårt att ta in, var det jag skrev otydligt på nåt sätt?
Ja, Ellevio har effektavgift dygnet runt, men mellan 22 och 06 så räknar de bara halva effekttoppen.
 
Fairlane
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, Ellevio har effektavgift dygnet runt, men mellan 22 och 06 så räknar de bara halva effekttoppen.
Men det är rätt tydligt att han inte har Ellevio utan ett annat bolag. Så hur Ellevio gör påverkar inte honom.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
F
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, Ellevio har effektavgift dygnet runt, men mellan 22 och 06 så räknar de bara halva effekttoppen.
Man blir ta mig fan matt på riktigt 🙄 Vad är svårt att förstå? Jag har exakt samma effektavgift dygnet runt, året runt. Det finns ingen tid på dygnet då jag tankar bilen med lägre effektavgift.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur långt kör folk för en middag egentligen?

Vi har vänner som kör ca 1h/7mil för att komma till oss, då brukar de ladda en skvätt för att vara säkra på att komma hem. Men då kör de en Leaf med förhållandevis litet batteri.
Varför laddar de inte innan de kommer till dig?
Den här tråden är bara konstig, att ens förvänta sig att man kan åka till någon utan eget tänk och planering och förvänta sig att man ska få ladda bilen dit man kommer.
Har skrivits förut, men det är ju samma som att förvänta sig att få soppa i tanken av den man är gäst hos.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att be om att få ladda bilen hos någon man är på besök, det gör vi inte ens när vi besöker mina svärföräldrar och hustrun är enda barnet och allt går ändå till henne.

Varför saknar viss elbilsägare förmåga till ens den enklaste planering?
Fast svaret på det såg vi ju i Dalarna efter nyår, och det var likadant förra nyåret...
 
mikethebik mikethebik skrev:
Varför laddar de inte innan de kommer till dig?
För att de får ladda här?
mikethebik mikethebik skrev:
Den här tråden är bara konstig, att ens förvänta sig att man kan åka till någon utan eget tänk och planering och förvänta sig att man ska få ladda bilen dit man kommer.
Skulle de inte få ladda här kan de ladda en skvätt på vägen hem ifall det behövs.
Dessutom får vi mer tid tillsammans om de inte behöver lägga tid på att ladda på vägen.
mikethebik mikethebik skrev:
Har skrivits förut, men det är ju samma som att förvänta sig att få soppa i tanken av den man är gäst hos.
Hade jag haft en mack hemma som kostar mindre än hälften än på macken på vägen hade jag delat med mig av några liter från den också.
mikethebik mikethebik skrev:
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att be om att få ladda bilen hos någon man är på besök, det gör vi inte ens när vi besöker mina svärföräldrar och hustrun är enda barnet och allt går ändå till henne.
Frågan är fri.
För mig får gäster gärna ladda här, det underlättar elbilsägandet.
mikethebik mikethebik skrev:
Varför saknar viss elbilsägare förmåga till ens den enklaste planering?
Fast svaret på det såg vi ju i Dalarna efter nyår, och det var likadant förra nyåret...
För att vissa människor är så oavsett drivmedel?
Läste på ett annat forum där en som stod i Malugns-kön skrev, tydligen hade bilen försökt styra om laddning till andra ställen, men det ignorerade de och fortsatte dit, men personen verkade mest ta det med en klackspark och insåg att problemet var självförvållat.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.