301 416 läst · 1 766 svar
301k läst
1,8k svar
Vill inte låta mig ladda
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 208 inlägg
Var troligen mer prio att få is sig öl och vin än att ha bilen fulladdad inför hemfärd. I området där vi har hus finns det inte ett enda hus som inte har laddbox så vet inte riktigt vart dessa personer bott. Utanför de stora hotellen finns det också laddboxar/stationerNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 208 inlägg
En inte orimlig prio iofs.
Jag är inte intresserad av ett snabbare alternativ. Jag har tid som pensionär att uppleva intressanta platser på resan, och där ingår inte laddplatser. Jag kör inte på de stora vägarna och jag besöker de mindre orterna, där finns i bästa fall en bensinstation. Skulle jag fastna på något ställe där jag behöver luftkonditionering eller värme, så kan mitt fordon producera det under flera dagar. Jag begär inte att folk ska förstå. Men jag har valt mitt fordon för det passar mig bäst.F fsn skrev:
Bara att köpa en ny bil för 500k+ görs nog mest av folk med massor av pengar. Bara värdeminskningen gör det ju till en så stor förlustaffär som folk som inte har massor pengar antagligen skulle ha svårt att motivera.. Sen vad är massor med pengar, det är nog olika för olika folk. Men väldigt många kommer inte i närheten att slanta upp 120k för en kontantinsats för en bil. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att köpa en bil för 120k, och vad min 20+ år gamla bil skulle ge vid en försäljning skulle definitivt inte räcka långt. Men jag anser mig inte fattig. Hade jag haft 120k i byrålådan så hade jag nog känt att jag hade massor av pengar. Men allt är relativt.F fsn skrev:Är din definition av en Teslaägare att det är ”folk som har massor med pengar”?
Slanta upp 120’ i kontantinsats och sen räntefritt i 5år, typ 2700-3800kr/månad och efter 5 år en rest på 280000kr eller nåt sånt. Det är en jävla folkbil. Drivlinan är kanon, världsklass men inredningen är usel, isoleringen är under medelklass. Chassit är för vekt för effekten.
Jag skulle tro att de flesta kostsamma bilar (elbilar och andra) köps av företag som låter sina anställda använda dem, som del av lön.L lbgu skrev:Bara att köpa en ny bil för 500k+ görs nog mest av folk med massor av pengar. Bara värdeminskningen gör det ju till en så stor förlustaffär som folk som inte har massor pengar antagligen skulle ha svårt att motivera.. Sen vad är massor med pengar, det är nog olika för olika folk. Men väldigt många kommer inte i närheten att slanta upp 120k för en kontantinsats för en bil. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att köpa en bil för 120k, och vad min 20+ år gamla bil skulle ge vid en försäljning skulle definitivt inte räcka långt. Men jag anser mig inte fattig. Hade jag haft 120k i byrålådan så hade jag nog känt att jag hade massor av pengar. Men allt är relativt.
Den kostnaden som företaget får vältras över til dig när du köper deras produkter och tjänster. Så du betalar!
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 814 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 814 inlägg
Så kan det vara, men rent pay now så är det fullt rimliga pengar för medelklassinkonsttagarei ett slitet radhus i en mellanstor stad och två fula barn med grönt snor.L lbgu skrev:Bara att köpa en ny bil för 500k+ görs nog mest av folk med massor av pengar. Bara värdeminskningen gör det ju till en så stor förlustaffär som folk som inte har massor pengar antagligen skulle ha svårt att motivera.. Sen vad är massor med pengar, det är nog olika för olika folk. Men väldigt många kommer inte i närheten att slanta upp 120k för en kontantinsats för en bil. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att köpa en bil för 120k, och vad min 20+ år gamla bil skulle ge vid en försäljning skulle definitivt inte räcka långt. Men jag anser mig inte fattig. Hade jag haft 120k i byrålådan så hade jag nog känt att jag hade massor av pengar. Men allt är relativt.
Men antingen så är du kanske förståndigare, har andra prioriteringar eller tjänar betydligt sämre.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 814 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 814 inlägg
Del av lön. Gå in på Skatteverket och läs på lite hur bil för ”del av lön” fungerar. Du kommer att bli överväldigad över den absoluta regleringen. Tesla har sålt på en hel del Model Y till privatpersoner med sin räntefria avbetalning, det är trots allt Sveriges mest sålda bil.N Nilsson i Boda skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 814 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 814 inlägg
Ett inlägg i debatten…. https://carup.se/akut-brist-pa-bens...lYiRVoTvp2TAlfuWZE_aem_WqfnTTE0TBtVdTr5DEwYOQN Nilsson i Boda skrev:Jag är inte intresserad av ett snabbare alternativ. Jag har tid som pensionär att uppleva intressanta platser på resan, och där ingår inte laddplatser. Jag kör inte på de stora vägarna och jag besöker de mindre orterna, där finns i bästa fall en bensinstation. Skulle jag fastna på något ställe där jag behöver luftkonditionering eller värme, så kan mitt fordon producera det under flera dagar. Jag begär inte att folk ska förstå. Men jag har valt mitt fordon för det passar mig bäst.