290 173 läst · 1 584 svar
290k läst
1,6k svar
Vill inte låta mig ladda
Ska man köpa en ny bil börjar det bli allt färre att välja på, begagnatmarknaden lever sitt eget liv men det kommer successivt minska. Rena dieselbilar från 22-24 på blocket minskar drastiskt. Finns ju en gräns för hur länge dom kan hållas vid liv.Alfredo skrev:
Dock kan det finnas många som ser en poäng med begagna elbilar, kostnaden per mil för många elbilar är fruktansvärt låg.
Hybrider är en bra kombo. Dock går många på export.L Liljeros skrev:Ska man köpa en ny bil börjar det bli allt färre att välja på, begagnatmarknaden lever sitt eget liv men det kommer successivt minska. Rena dieselbilar från 22-24 på blocket minskar drastiskt. Finns ju en gräns för hur länge dom kan hållas vid liv.
Dock kan det finnas många som ser en poäng med begagna elbilar, kostnaden per mil för många elbilar är fruktansvärt låg.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 005 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 005 inlägg
Skiljer ca 1kr mot ordinarie pris så inte jättestor skillnad. Vissa har fått vid köp eller bytt till sig gratis laddning upp till en viss peng via referral-program men gratis Supercharge är borta.L lbgu skrev:
Personligen hade jag, som är Teslaförare, inte stått i kön för att spara den där kronan utan letat efter andra alternativ oaktat om jag hade gratis eller inte.
Ja, jag har en knappt ett år gammal hybrid, hade en från förra generationen under tre år tidigare, och det är väldigt stor skillnad på hur de fungerar. 😊L Liljeros skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 729 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 729 inlägg
Finns de som laddar gratis, var det nån gång 2015 eller 2016 det försvann? Sen fanns det 400kWh/år med bilarna ett tag men vet inte om det gällde Sverige. Men både 3 och Y har 2024 (åtminstone andra halvan av 2024) sålts med fri destinationsladdning på Tesla-superchargers i ett år. Vet inte exakt hur det avtalet ser ut men det är klart att har man gratis laddning så vill man utnyttja det. Säg att det kostar 6kr/kWh och bilen vill trycka 60kWh. Du har man värderat sin tid i kön till 360kr.L lbgu skrev:Fast är det inte så med Teslaägare att vissa laddar gratis eller med rabatt på just Teslaladdställen. Såg ut att vara bara Teslor i kön och med tanke på hur folk kan stå och köa utanför butiker vid reor så är det väl troligt att dessa Teslaägare valde att köa av ekonomiska skäl. Så andra laddställen var nog inte ett alternativ.
Jag var inte där och jag betvivlar att du åkte runt och kollade de laddare som finns i byn…. Förmedlade bara vad jag läste att den där högljudda fristående Tesla verkstaden skrev på Facebook.nino skrev:
ICA 6st 180-200kW
Mer Källvägen 2st 100kW, 1st 50kW
Ionity 6st 350kW
Kommunen? Södra Hantverksgatan 2st 350kW
OKQ8 4st 200kW
Typ 20st laddplatser + 1st 50kW som förvisso är långsam men snabbare än att sitta i kö.
I närheten…. Lite fel håll kanske men Djupsundet? Ett par 150kW, sen är set nog längre beroende på vad man skall…
Du ska inte underskatta folks sinne för ekonomi. Även folk som har massor med pengar hatar ofta att göra dåliga affärer. Jobbade en gång på ett ställe där ägaren var god för några 100 miljoner. Han kunde åka till andra sidan stan för att lunchen var några kronor billigare. Att bensinen åt upp den vinsten struntade han i, det var känslan att göra ett 'klipp' det handlade om. Om han tjänade 5 eller 50000 på klippet var helt egalt.j.f.s skrev:
Det är intressant att du vet att de väljer det.L lbgu skrev:
Och att du har så bra koll på vilka priser som Tesla har. Speciellt som de varierar prissättningen på olika stationer. Jag kan ärligt säga att jag inte kan svara på om det var billigare på OkQ8 eller Teslas laddare i Malung i helgen.
(Och de icke-Tesla ägare som stod i kön har ett något högre pris, så att de väljer att stå i kön jämfört med att åka till OkQ8 är ju än mer spännande enligt ditt resonemang.)
Ok visste inte att det var kommunens så fel av mig 🙂F fsn skrev:Finns de som laddar gratis, var det nån gång 2015 eller 2016 det försvann? Sen fanns det 400kWh/år med bilarna ett tag men vet inte om det gällde Sverige. Men både 3 och Y har 2024 (åtminstone andra halvan av 2024) sålts med fri destinationsladdning på Tesla-superchargers i ett år. Vet inte exakt hur det avtalet ser ut men det är klart att har man gratis laddning så vill man utnyttja det. Säg att det kostar 6kr/kWh och bilen vill trycka 60kWh. Du har man värderat sin tid i kön till 360kr.
Jag var inte där och jag betvivlar att du åkte runt och kollade de laddare som finns i byn…. Förmedlade bara vad jag läste att den där högljudda fristående Tesla verkstaden skrev på Facebook.
ICA 6st 180-200kW
Mer Källvägen 2st 100kW, 1st 50kW
Ionity 6st 350kW
Kommunen? Södra Hantverksgatan 2st 350kW
OKQ8 4st 200kW
Typ 20st laddplatser + 1st 50kW som förvisso är långsam men snabbare än att sitta i kö.
I närheten…. Lite fel håll kanske men Djupsundet? Ett par 150kW, sen är set nog längre beroende på vad man skall…
Djupsundet? Aldrig hört talas om... Närmaste jag hittar via maps är Karlstad 15mil bort, kanske finns nåt mindre ställe som inte är med.
Då kanske det fanns nån ledig då vid vissa tillfällen, jag vet så vad jag hade gjort om jag var Tesla ägare och behövde ladda och det var 2h kö, då hade jag slantat upp för en laddning
Jag antar att Teslaägare har någon form av rabatt som gör att det i normalfallet är billigast för dem att ladda på Teslas laddställen. Jag är dock inte helt säker, men skulle bli mycket förvånad ifall jag har fel.Dowser4711 skrev:Det är intressant att du vet att de väljer det.
Och att du har så bra koll på vilka priser som Tesla har. Speciellt som de varierar prissättningen på olika stationer. Jag kan ärligt säga att jag inte kan svara på om det var billigare på OkQ8 eller Teslas laddare i Malung i helgen.
(Och de icke-Tesla ägare som stod i kön har ett något högre pris, så att de väljer att stå i kön jämfört med att åka till OkQ8 är ju än mer spännande enligt ditt resonemang.)
På den bild jag såg tyckte jag att det bara var Teslor. Men givetvis kan även andra märken förekommit, men det var garanterat en stor majoritet av Teslor om inte bilden jag såg var ett extremt undantag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 072 inlägg
Så är det. De betalar ca 20 % mindre än andra i Malung idag, och 25–30 % lägre än det hade kostat på exempelvis OKQ8.L lbgu skrev:
Sen kan även andra ha månadsabonnemang för att komma ner i samma rörliga kostnad, men då ska de punga ut med 115 kr/månad också; för teslor ingår den delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 729 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 729 inlägg
Är din definition av en Teslaägare att det är ”folk som har massor med pengar”?L lbgu skrev:Du ska inte underskatta folks sinne för ekonomi. Även folk som har massor med pengar hatar ofta att göra dåliga affärer. Jobbade en gång på ett ställe där ägaren var god för några 100 miljoner. Han kunde åka till andra sidan stan för att lunchen var några kronor billigare. Att bensinen åt upp den vinsten struntade han i, det var känslan att göra ett 'klipp' det handlade om. Om han tjänade 5 eller 50000 på klippet var helt egalt.
Slanta upp 120’ i kontantinsats och sen räntefritt i 5år, typ 2700-3800kr/månad och efter 5 år en rest på 280000kr eller nåt sånt. Det är en jävla folkbil. Drivlinan är kanon, världsklass men inredningen är usel, isoleringen är under medelklass. Chassit är för vekt för effekten.