TRJBerg
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du själv sett en kö till laddstopar?
Eeeehh... Jag har en bensindriven bil, har alltid haft det, brukar inte intressera mig för laddstolpar. Det var också länge sedan jag såg Talltitor.
 
TRJBerg
J Jonasdzm skrev:
Vilken snyftartikel.

Hade de tecknat kollektivavtal, så som de gjort i andra delar av världen, så hade de haft sina laddstationer.

Jag förstår inte problemet...
Varför är det rätt att med våld tvinga företag att underkasta sig utomdemokratiska organisationer?
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker ändå det finns tydliga inslag av aktivism eller vad man ska kalla det från elbilsägare.
Alla fattar ju, det står 100 bilar i kö, barnen fryser, det är kaos. Dieselbilar bara glider förbi. Samtidigt står nån mellanchef i Tesla-keps och förklarar hur fantastiskt allting är....🤔
Varför skulle barnen frysa? En elbil är varm i kupén på 50sekunder. Och ärligt, tycker du personligen en tankkö som eventuellt kan uppstå en eller två ggr/år och tom undvikas om man tänker till är ett argument som får allt att väga över för en fossilbil? Du tycker jag att argument som att andrahandsvärdet är så darrigt pga för snabb utveckling eller att det är så jävla tråkigt att köra elbil är ärligare argument.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
galento
TRJBerg TRJBerg skrev:
Eeeehh... Jag har en bensindriven bil, har alltid haft det, brukar inte intressera mig för laddstolpar. Det var också länge sedan jag såg Talltitor.
Har också alltid kört bensin men vill folk köra elbilar är det väl upp till dom.
Men man hör ibland argumentet från elbilsägare att de vill värna om miljön
men att man samtidigt tycker det är ok att flyga och bidra till ökade utsläpp 🤔

Vore man så mån om klimatet så borde man ju inte använda flyg heller skulle
man tycka. Så man anar en viss dubbelmoral.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fsn skrev:
undvikas om man tänker till
Hade det förekommit något tänka till hade dom inte haft en Tesla....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker ändå det finns tydliga inslag av aktivism eller vad man ska kalla det från elbilsägare.
Alla fattar ju, det står 100 bilar i kö, barnen fryser, det är kaos. Dieselbilar bara glider förbi. Samtidigt står nån mellanchef i Tesla-keps och förklarar hur fantastiskt allting är....🤔
Dieselbilar sprider kväveoxider och andra partiklar som är direkt dödligt för människor så det är ju sådär mysigt och sprida i närmiljön
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dieselbilar sprider kväveoxider och andra partiklar som är direkt dödligt för människor så det är ju sådär mysigt och sprida i närmiljön
Det är inte "direkt dödligt".
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är inte "direkt dödligt".
Cancer är rätt dödligt.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Din stackare, leva med sådana mentala begränsningar och förutfattade meningar. Det förekommer kö på några strategiska laddstationer ett par gånger om året. Jag har sett en kö EN ENDA GÅNG i Gränna. Annars har det alltid funnits plats. I det aktuella fallet i Malung så fanns det snabba DC-laddare lediga inom nån mil samtidigt som folk stod och köade.

Jag lovar att det inte är ett problem, åtminstone inte ännu med mindre än 10% av fordonsflottan som elbilar.

[länk]
Källa på det? Att det fanns ledig laddare inom någon mil alltså? Vilken ort?
 
F fsn skrev:
Och ärligt, tycker du personligen en tankkö som eventuellt kan uppstå en eller två ggr/år och tom undvikas om man tänker till är ett argument som får allt att väga över för en fossilbil?
Problemet som jag ser det är att man alltid måste tänka på batteriet när man kör. Jag funderar aldrig på hur mina vägval påverkar när jag behöver tanka. Att vid varje resa behöva ha koll på hur långt man ska känns inte lockande. Med min bensinbil slipper jag allt sådant. Reservdunken gör ju att jag i princip inte ens behöver se på tankmätaren även om jag givetvis har koll på den. Det är ungefär som med timpriser på el, jag vill inte behöva bry mig om vad elpriset är. Leder bara till en massa tidslöseri/stress.
 
  • Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet som jag ser det är att man alltid måste tänka på batteriet när man kör. Jag funderar aldrig på hur mina vägval påverkar när jag behöver tanka. Att vid varje resa behöva ha koll på hur långt man ska känns inte lockande. Med min bensinbil slipper jag allt sådant. Reservdunken gör ju att jag i princip inte ens behöver se på tankmätaren även om jag givetvis har koll på den. Det är ungefär som med timpriser på el, jag vill inte behöva bry mig om vad elpriset är. Leder bara till en massa tidslöseri/stress.
Själv kör jag alltid hemifrån med "full tank" och det var många år sedan jag brydde mig om hur jag åkte i förhållande till var det går att ladda. Det är en icke-fråga, annat än om jag skulle åka på de absolut största semesterhelgerna till sälen, då skulle jag nog tänka någon gång extra och planera att inte behöva ladda på de mest populära ställena.

Med bensinbilen behövde jag ju hålla koll på när det var dags att tanka även till vardags, så jag ägnade betydligt mer tid åt det med den, för att bara inte tala om alla timmar man fick stå på bensinmackar per år jämfört med att koppla in sladden på 3-5s när jag kommer hem.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv kör jag alltid hemifrån med "full tank"
Ja för de som kan ladda hemma förstår jag att det funkar bra.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dieselbilar sprider kväveoxider och andra partiklar som är direkt dödligt för människor så det är ju sådär mysigt och sprida i närmiljön
Och här på forumet finns det också en massa föroreningar men man får liksom leva med det? Eller hur?😅
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv kör jag alltid hemifrån med "full tank" och det var många år sedan jag brydde mig om hur jag åkte i förhållande till var det går att ladda. Det är en icke-fråga, annat än om jag skulle åka på de absolut största semesterhelgerna till sälen, då skulle jag nog tänka någon gång extra och planera att inte behöva ladda på de mest populära ställena.
Kör man mest korta sträckor och kan ladda hemma så är det säkert inget problem.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Med bensinbilen behövde jag ju hålla koll på när det var dags att tanka även till vardags, så jag ägnade betydligt mer tid åt det med den, för att bara inte tala om alla timmar man fick stå på bensinmackar per år jämfört med att koppla in sladden på 3-5s när jag kommer hem
Har aldrig känt att det varit ett problem som jag ens funderat på. Som sagt en reservdunk är ett bra tips om man är orolig att få soppatorsk. Sen passar man på någon gång man ändå kör förbi ett tankställe där det är ledigt och tankmätaren är på nedre fjärdedelen. Tar väl max 3 minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.