301 543 läst · 1 767 svar
302k läst
1,8k svar
Vill inte låta mig ladda
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Varför skulle barnen frysa? En elbil är varm i kupén på 50sekunder. Och ärligt, tycker du personligen en tankkö som eventuellt kan uppstå en eller två ggr/år och tom undvikas om man tänker till är ett argument som får allt att väga över för en fossilbil? Du tycker jag att argument som att andrahandsvärdet är så darrigt pga för snabb utveckling eller att det är så jävla tråkigt att köra elbil är ärligare argument.Farstatjej90 skrev:
Har också alltid kört bensin men vill folk köra elbilar är det väl upp till dom.TRJBerg skrev:
Men man hör ibland argumentet från elbilsägare att de vill värna om miljön
men att man samtidigt tycker det är ok att flyga och bidra till ökade utsläpp 🤔
Vore man så mån om klimatet så borde man ju inte använda flyg heller skulle
man tycka. Så man anar en viss dubbelmoral.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Dieselbilar sprider kväveoxider och andra partiklar som är direkt dödligt för människor så det är ju sådär mysigt och sprida i närmiljönFarstatjej90 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Källa på det? Att det fanns ledig laddare inom någon mil alltså? Vilken ort?F fsn skrev:Din stackare, leva med sådana mentala begränsningar och förutfattade meningar. Det förekommer kö på några strategiska laddstationer ett par gånger om året. Jag har sett en kö EN ENDA GÅNG i Gränna. Annars har det alltid funnits plats. I det aktuella fallet i Malung så fanns det snabba DC-laddare lediga inom nån mil samtidigt som folk stod och köade.
Jag lovar att det inte är ett problem, åtminstone inte ännu med mindre än 10% av fordonsflottan som elbilar.
[länk]
Problemet som jag ser det är att man alltid måste tänka på batteriet när man kör. Jag funderar aldrig på hur mina vägval påverkar när jag behöver tanka. Att vid varje resa behöva ha koll på hur långt man ska känns inte lockande. Med min bensinbil slipper jag allt sådant. Reservdunken gör ju att jag i princip inte ens behöver se på tankmätaren även om jag givetvis har koll på den. Det är ungefär som med timpriser på el, jag vill inte behöva bry mig om vad elpriset är. Leder bara till en massa tidslöseri/stress.F fsn skrev:
Själv kör jag alltid hemifrån med "full tank" och det var många år sedan jag brydde mig om hur jag åkte i förhållande till var det går att ladda. Det är en icke-fråga, annat än om jag skulle åka på de absolut största semesterhelgerna till sälen, då skulle jag nog tänka någon gång extra och planera att inte behöva ladda på de mest populära ställena.L lbgu skrev:Problemet som jag ser det är att man alltid måste tänka på batteriet när man kör. Jag funderar aldrig på hur mina vägval påverkar när jag behöver tanka. Att vid varje resa behöva ha koll på hur långt man ska känns inte lockande. Med min bensinbil slipper jag allt sådant. Reservdunken gör ju att jag i princip inte ens behöver se på tankmätaren även om jag givetvis har koll på den. Det är ungefär som med timpriser på el, jag vill inte behöva bry mig om vad elpriset är. Leder bara till en massa tidslöseri/stress.
Med bensinbilen behövde jag ju hålla koll på när det var dags att tanka även till vardags, så jag ägnade betydligt mer tid åt det med den, för att bara inte tala om alla timmar man fick stå på bensinmackar per år jämfört med att koppla in sladden på 3-5s när jag kommer hem.
Kör man mest korta sträckor och kan ladda hemma så är det säkert inget problem.Dowser4711 skrev:Själv kör jag alltid hemifrån med "full tank" och det var många år sedan jag brydde mig om hur jag åkte i förhållande till var det går att ladda. Det är en icke-fråga, annat än om jag skulle åka på de absolut största semesterhelgerna till sälen, då skulle jag nog tänka någon gång extra och planera att inte behöva ladda på de mest populära ställena.
Har aldrig känt att det varit ett problem som jag ens funderat på. Som sagt en reservdunk är ett bra tips om man är orolig att få soppatorsk. Sen passar man på någon gång man ändå kör förbi ett tankställe där det är ledigt och tankmätaren är på nedre fjärdedelen. Tar väl max 3 minuter.Dowser4711 skrev: