Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, att tanka 90 liter diesel i en batteribil är synnerligen olämpligt.
Kan väl vara bra med en rejäl dieseltank i bagaget så man kan förse sitt portabla elverk med bränsle så man kan ladda bilen ;)

• Gilla
  • Älska
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag åker runt i Sverige, Skandinavien och Europa under några månader per år. Jag får in ca 90 liter diesel i min lilla skåpbil, då kan jag köra över 100 mil utan att tanka. Jag kan tanka var som helst. Detta skulle inte fungera med en batteribil.
Hundra mil kräver 2-3 laddningar a 20 minuter, har du verkligen kollat var laddstationerna finns?

• Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag åker runt i Sverige, Skandinavien och Europa under några månader per år. Jag får in ca 90 liter diesel i min lilla skåpbil, då kan jag köra över 100 mil utan att tanka. Jag kan tanka var som helst. Detta skulle inte fungera med en batteribil.
Åkte till medelhavet och tillbaks med elbil, gick hur bra som helst.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Hundra mil kräver 2-3 laddningar a 20 minuter, har du verkligen kollat var laddstationerna finns?
Struntar var de finns, jag behöver dem inte. Men ibland ser jag dem på olika ställen. I många fall så verkar det vara en kö. Dvs tar det 20 min att ladda bilen , så blir får du vänta lika lång tid på bilen framför dig.

F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, att tanka 90 liter diesel i en batteribil är synnerligen olämpligt.
Snudd på dumt tom?

F
N Nilsson i Boda skrev:
Din stackare, leva med sådana mentala begränsningar och förutfattade meningar. Det förekommer kö på några strategiska laddstationer ett par gånger om året. Jag har sett en kö EN ENDA GÅNG i Gränna. Annars har det alltid funnits plats. I det aktuella fallet i Malung så fanns det snabba DC-laddare lediga inom nån mil samtidigt som folk stod och köade.

Jag lovar att det inte är ett problem, åtminstone inte ännu med mindre än 10% av fordonsflottan som elbilar.

https://www.tesla.com/sv_se/findus?...337967406,47.87244998448591,1.027327587967406

• Gilla
  • Haha
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
När vi kör till Österrike för att åka skidor så är det ofta kö på bensinmackarna längs autobahn.
Tur jag bytt till elbil alltså 🙄

• Gilla
  • Haha
Zsam och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Din stackare, leva med sådana mentala begränsningar och förutfattade meningar. Det förekommer kö på några strategiska laddstationer ett par gånger om året. Jag har sett en kö EN ENDA GÅNG i Gränna. Annars har det alltid funnits plats. I det aktuella fallet i Malung så fanns det snabba DC-laddare lediga inom nån mil samtidigt som folk stod och köade.

Jag lovar att det inte är ett problem, åtminstone inte ännu med mindre än 10% av fordonsflottan som elbilar.

[länk]
Det jag inte begriper är att jag ska byta från något som fungerar utmärkt för mig till något osäkert som tekniskt inte håller för mina krav.

• Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Det jag inte begriper är att jag ska byta från något som fungerar utmärkt för mig till något osäkert som tekniskt inte håller för mina krav.
För att man ändå enats politiskt både nationellt och internationellt att fossilbränslen skall fasas ut.

Efter decennier av forskning så är elbilen det bästa alternativet man kommit fram till. Mycket idéer om vätgas osv finns men svårt att genomföra storskaligt.

Elbilen har egentligen bara en begränsning mot fossilbilar och det är att påfyllning av bränsle behöver ske lite oftare och tar lite längre tid. I sammanhanget är det en ganska lite begränsning.

M Mortsken skrev:
När vi kör till Österrike för att åka skidor så är det ofta kö på bensinmackarna längs autobahn.
Tur jag bytt till elbil alltså 🙄
Flyg istället så går det på någon timme sedan hyrbil från salzburg om du ska tex till Bad gastein. Ska du till st Anton så kan du flyga till Zurich. Geneve för Verbier, osv. Milano för Dolomiterna.

Förstår inte folk som bilar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
För att man ändå enats politiskt både nationellt och internationellt att fossilbränslen skall fasas ut.
Det är väl ändå inget skäl för en enskild att byta till något som upplevs som en försämring?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl ändå inget skäl för en enskild att byta till något som upplevs som en försämring?
I praktiken blir det så, det finns ju deadlines från politiskt tagna beslut för hur länge fossilbilar får säljas.

N Nilsson i Boda skrev:
Nu var det kanske detta "Det är just därför man ska ha en diesel eller bensinbil. Tänker inte folk" som besvarades, det såg inte ut som att det rörde dina personliga behov utan mera en bedömning av människors intellekt. Gäller det allas personliga behov, så borde ju du, som är så klok, kunna lista ut att elbilar passar många även om de inte passar dig.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Flyg istället så går det på någon timme sedan hyrbil från salzburg om du ska tex till Bad gastein. Ska du till st Anton så kan du flyga till Zurich. Geneve för Verbier, osv. Milano för Dolomiterna.

Förstår inte folk som bilar.
Man upplever saker på resan. Dessutom tar jag med mig hunden. Och slutligen som pensionär så har jag tid. Men jag förstår din situation.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
I praktiken blir det så, det finns ju deadlines från politiskt tagna beslut för hur länge fossilbilar får säljas.
Samtidigt så har väl politikerna historiskt inte varit helt pålitliga. Så innan det händer så tar jag det med en nypa salt. Politiker är otroligt ombytliga. Hur var det med etanolen, där hade väl politikerna helt andra visioner än vad utfallet blev.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.