301 538 läst · 1 766 svar
302k läst
1,8k svar
Vill inte låta mig ladda
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 263 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 263 inlägg
Vet inte vad du har haft för bilar, men jag har inte märkt någon dramatisk skillnad på bränsleförbrukningen på bränslebilar vintertid. Eftersom det går så snabbt och enkelt att tanka dom så spelar det inte då stor roll ändå.kisumisu skrev:
Elbilar tappar oerhört mycket energi i kyla. Är batterierna riktigt kalla så går de inte ens att ladda…
Visst kan man göra det men skrev nu mest om pris och kostnad. Tänkte även lite på bekvämlighet.Nissens skrev:Vet inte vad du har haft för bilar, men jag har inte märkt någon dramatisk skillnad på bränsleförbrukningen på bränslebilar vintertid. Eftersom det går så snabbt och enkelt att tanka dom så spelar det inte då stor roll ändå.
Elbilar tappar oerhört mycket energi i kyla. Är batterierna riktigt kalla så går de inte ens att ladda…
Saknar nåt oerhört dock min dieselvärmare som jag hade i dieselbilen!
Tack o lov finns samma system inbyggt i elbilar! 👍
En vanlig Volvo v70 bensin.
Kia Ceed hybrid.
Båda bilarna blir helt isiga på vintertid! Kräver att bilen får stå i tomgång minst 10 minuter. Då fossilmotorn tar tid att bli varm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofta orkar man dock inte vänta. Inte så säkert köra med en sån här bil...
En elbil som är kopplad till laddboxen kör bilens förvärme från elen som finns i uttaget. Så har man en varm och skön bil när man åker iväg.
Dieselvärmare gör ju samma sak, men det är inget som är inbyggt i bilarna! Kostar 20-30k efterinstallera! Vet många som var negativa även mot dessa värmare att dessa tar slut på bilbatteriet mm...
Redigerat:
Jodå, finns en hel del nya dieslar som har det som standard då motorerna ger för lite värme för att värma kupen vintertid, däremot får man betala några tusen för "tillbehöret" parkeringsvärmare som innebär en aktiverad programvarusnutt.😉 Vår har även ett elektriskt kylarjalusi som standard.kisumisu skrev:
Men visst får man underhållsladda 2-3 ggr/vinter, men det håller också batteriet friskt längre innan byte behövs.👍
Min gör det. Jag kan se i laddboxens app att bilen drar drygt 2 kW ett bra tag innan den ens börjar ladda när det är minusgrader ute.useless skrev:
De rapporter jag sett har handlat om Teslor som haft fel på någon av kylvätskepumparna och därmed inte kunnat värma batteriet från laddbox eller laddare "på stan".
Ja, jag saknar min bränslevärmare också, har haft både diesel och bensinvärmsre i tidigare bilar, även i en Volvo hybrid. Nyligen fick jag ut en ny Volvohybrid, tyvärr kan man inte välja bränslevärmare längre. Istället är det en elvärmare som tar kräm ur det stora batteriet. 🙄kisumisu skrev:Visst kan man göra det men skrev nu mest om pris och kostnad. Tänkte även lite på bekvämlighet.
Saknar nåt oerhört dock min dieselvärmare som jag hade i dieselbilen!
Tack o lov finns samma system inbyggt i elbilar! 👍
En vanlig Volvo v70 bensin.
Kia Ceed hybrid.
Båda bilarna blir helt isiga på vintertid! Kräver att bilen får stå i tomgång minst 10 minuter. Då fossilmotorn tar tid att bli varm.
[bild]
Ofta orkar man dock inte vänta. Inte så säkert köra med en sån här bil...
En elbil som är kopplad till laddboxen kör bilens förvärme från elen som finns i uttaget. Så har man en varm och skön bil när man åker iväg.
Dieselvärmare gör ju samma sak, men det är inget som är inbyggt i bilarna! Kostar 20-30k efterinstallera! Vet många som var negativa även mot dessa värmare att dessa tar slut på bilbatteriet mm...
Om det kniper kan man välja att starta bränslemotorn på fjärr istället för att värma kupén. Känns verkligen som en dålig lösning…
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
Sällan nu mer då det inte funkar med doppvärmare i blocket och lättmetallblock. Några har kontaktvärmare som är en klump skruvad mot blocket och några har en isolerad värmare som sätts i någon kylslang.S Skopan skrev:
Har kupevärmare men ger inte så mycket resultat. Måste vara på i timtals innan det ger nån resultat. Webasto dieselvärmare smälte isen från rutan inom 20 minuter.S Skopan skrev:
Jag antar det är likadant med elbilar. Då värmen kommer direkt mot rutan.
Funkar inte elvärme billigare dvs går ingen dyr bränsle?Nissens skrev:Ja, jag saknar min bränslevärmare också, har haft både diesel och bensinvärmsre i tidigare bilar, även i en Volvo hybrid. Nyligen fick jag ut en ny Volvohybrid, tyvärr kan man inte välja bränslevärmare längre. Istället är det en elvärmare som tar kräm ur det stora batteriet. 🙄
Om det kniper kan man välja att starta bränslemotorn på fjärr istället för att värma kupén. Känns verkligen som en dålig lösning…