280 806 läst · 1 445 svar
281k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Min brödrost, vattenkokare, kaffebryggare och mikro är enfas, ja. Ett kök är mycket mer än spis och ugn. Fas 2 ryker titt som tätt för att "allt" ligger på den.K karlmb skrev:
Det är den här biten av elbilsägandet jag har så svårt att förstå (och blir lite av en tröskel för mig att skaffa en själv).Anna_H skrev:
Var det någon speciell resa dagen därpå inplanerad, eller varför är det så viktigt att det ska vara smällfullt i batteriet på morgonen? Jag är orolig att jag ska ångra mig om jag måste springa runt och hålla reda på sånt här. Själv har jag inga problem med att bensintanken bara är fylld till 75, 50 eller 25% på morgonen. Den bensinen räcker i flera dagar.
Varför är det inte likadant för de med elbilar? Räcker det inte att det är 70% laddat dan därpå och fulladdat morgonen efter?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Jodå, det gör det nästan jämnt. Det är någon enstaka gång då man ska åka långt och man vill ladda fullt hemma nära inpå (då man laddar billigare hemma än på snabbladdare och det är bäst för batteriet att inte vara helt fulladdat någon längre tid) som man vill kunna tajma laddningen över en viss natt.Nyfniken skrev:
För de allra flesta i de flesta fall är det dock en ickefråga, då nattlig laddning mer än väl fyller på batterierna med mer än vad som förbrukas per dag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Det @Anna_H beskriver är en annan situation. Med de omständigheter du beskriver skulle du kunna köra en elbil och ladda den någon enstaka natt i veckan utan att det skulle vara i närheten av ett problem att bilen gick tomt.N Nilsson i Boda skrev:
Det beror ju på hur stor "tank" (batteri) man har och laddningsmetoden bilen använder.Nyfniken skrev:Det är den här biten av elbilsägandet jag har så svårt att förstå (och blir lite av en tröskel för mig att skaffa en själv).
Var det någon speciell resa dagen därpå inplanerad, eller varför är det så viktigt att det ska vara smällfullt i batteriet på morgonen? Jag är orolig att jag ska ångra mig om jag måste springa runt och hålla reda på sånt här. Själv har jag inga problem med att bensintanken bara är fylld till 75, 50 eller 25% på morgonen. Den bensinen räcker i flera dagar.
Varför är det inte likadant för de med elbilar? Räcker det inte att det är 70% laddat dan därpå och fulladdat morgonen efter?
Jag själv äger pluginhybrid som laddar bara 1 fas. Tar minst 2.5h ladda in 50km.
På en modern elbil som tar in 3fas tar det ca 45minuter ladda in 50km.
Detta förutsätter att du har laddbox eller 3fas uttag till 3 fas reseladdare.
Varför jag nu blandar in min hybrid i diskussionen är pga att det finns även äldre elbilar som har både små batterier och dåligt laddsystem (1fas).
Är stor skillnad om du har 19kw batteri eller 77kw batteri hur ofta och när du behöver ladda. Ungefär som att ha 10 liters bensintank, då skulle du få tanka tanka och åter tanka din fossilbil.
Det är ju enkelt att ändra. Och dessutom felinstallerat från början. Värre om man har en spis på en enda fas. Går ju bara att lösa genom att byta till 3-fas-spis.Anna_H skrev:
Ja, i det här fallet skulle vi resa bort och bo på hotell. Då var det skönt att inte behöva ladda svindyrt vid hotellet. När min bror hälsade på var det ju bra om han slapp stanna en halvtimme i Askersund eller Laxå eftersom de planerade att åka direkt efter frukost.Nyfniken skrev:
Jag körde gasbil tidigare och hade 7 mil till jobbet, då var det tankning var tredje dag som gällde, ca 300 kr i början, betydligt dyrare nu på slutet innan vi bytte till elbil. I jämförelse med det är det skönt att tanka över natten och ha fullt varje morgon. Och att tanka Volvon som vi knappt använder är samma plåga varje gång, över 1000 kr.
Ja, vi kommer att göra om det i samband med att vi bygger om köket framöver. Då får det bli bättre spridning, samt Tibber på VVB och lite annat.K karlmb skrev:
Sedan är ju ”tanken” olika stor vid olika tillfällen på en elbil. Den är mindre i kylan på vintern…kisumisu skrev:Det beror ju på hur stor "tank" (batteri) man har och laddningsmetoden bilen använder.
Jag själv äger pluginhybrid som laddar bara 1 fas. Tar minst 2.5h ladda in 50km.
På en modern elbil som tar in 3fas tar det ca 45minuter ladda in 50km.
Detta förutsätter att du har laddbox eller 3fas uttag till 3 fas reseladdare.
Varför jag nu blandar in min hybrid i diskussionen är pga att det finns även äldre elbilar som har både små batterier och dåligt laddsystem (1fas).
Är stor skillnad om du har 19kw batteri eller 77kw batteri hur ofta och när du behöver ladda. Ungefär som att ha 10 liters bensintank, då skulle du få tanka tanka och åter tanka din fossilbil.
Dessutom är det ju fatalt att få slut på elen i en elbil, då blir det bärgning. Betydligt enklare med en hybrid/bränslebil…
Eller så kopplar man om köket så att man inte kör precis allt som drar el i huset på fas två och bara lite lampor på fas 1 och 3 (utöver det som går på flera faser).W witten skrev:
Spisen är ju inkopplad på 3 faser, men i praktiken är det ju inte så, det är två plattor på en fas, två på en fas och ungen på den tredje. Syns tydligt i Tibber vilken del av spisen man använder.
Det är det ju på diesel/bensin också.Nissens skrev:
Kanske inte lika radikalt, men drar mer bränsle kalla och diesel/bensinvärmare drar en hel del bränsle och för den delen motorvärmare går inte heller gratis.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 223 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 223 inlägg
Ja det går med V2L.Nyfniken skrev:
Bilen på bilden är en Hyundai Ioniq 5 som ger ström.