290 730 läst · 1 592 svar
291k läst
1,6k svar
Vill inte låta mig ladda
Nu fick man tillfälle och testa pluginhybriden.
Kanske fel tråd debattera elbil och dess myter men gör ändå 😉
Den enda skillnaden var att laddningstiden är längre.
Inga varningslampor lyste, vid den här kylan var min gamla dieselbil som en julgran av varningar bla oljelampan blinkade.
Kanske fel tråd debattera elbil och dess myter men gör ändå 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den enda skillnaden var att laddningstiden är längre.
Inga varningslampor lyste, vid den här kylan var min gamla dieselbil som en julgran av varningar bla oljelampan blinkade.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Vet du hur kallt det var?S sinuslinus skrev:
Är ju det här som nu lite intressant veta hur själva värmen fungerar.
Jag har ju ingen värme i bilen, jo med bensinmotorn igång. Kallkörde dock på den här testen 🥶
Sen är det ju säkert massa förluster vid laddning.
Men bensin/diesel går inte heller gratis vid kyla. Har en arbetskollega som inte får sin bensinbil igång ens utan motorvärmare när det kallt ute. Där misstänker jag dock att man snålat med batteriet....
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Det står längst ner. -33kisumisu skrev:Vet du hur kallt det var?
Är ju det här som nu lite intressant veta hur själva värmen fungerar.
Jag har ju ingen värme i bilen, jo med bensinmotorn igång. Kallkörde dock på den här testen 🥶
Sen är det ju säkert massa förluster vid laddning.
Men bensin/diesel går inte heller gratis vid kyla. Har en arbetskollega som inte får sin bensinbil igång ens utan motorvärmare när det kallt ute. Där misstänker jag dock att man snålat med batteriet....
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Hittade den här bilden från en annan Ioniq 5. Den kördes i -30.kisumisu skrev:
Värmepumpen ger nog inget vid -30 så det är 7 kW värme från PTC-elementet som går åt (maxeffekten).
De angivna kW-talen är momenta siffror och procentsatserna är energiåtgången utslaget på hela restiden.
Är sant.Alfredo skrev:
Fick bara här något år sedan höra saker att elbilar har fastnat i Stockholm på vintern. Knappast ens närheten av -30...
Är väl snarare mycket användarens eget fel dvs åkt oladdat och chansat.
Med andra ord lönar det sig köra med el kortare sträckor.S sinuslinus skrev:
Då en riktig elbil kan man "kallstarta" utan att själva motorn drar mer.
Diesel/bensinvärmare drar soppa och kallstart drar soppa. Motorvärmare som går på el drar el i fossilbilarna 🤔
Självbyggare
· Stockholm
· 9 926 inlägg
Det är samma med elbilar som med bränsledriven. De drar igång värme av batteri, så även du fryser inne i bilen så drar de mer på korta körningar.kisumisu skrev:
Måhända att jag jämför med gamla bilar.R Robert-san01 skrev:
Då min fossilbil är 20år äldre.
Men jag tycker fossilen drar betydligt mer i bränsle. Både sommaren och vintern än vad hybriden drar el på laddning. Just på korta stadskörningar.
Däremot är eldrift sämre på 110km väg alltså går betydligt mer energi jämfört än om man kör 80km h och lägre hastighet. Det är någon magisk gräns på 70-80km/h. Men idag är ju de flesta vägarna max 80.
Visst här drar även bensin mer, så här är nog dieseln den största vinnaren om man gillar köra race. Märkte inte nån speciell skillnad på just hur fort man körde. Medans i slla fall på min hybrid halverar man nästan räckvidden om jag kör 110km+
Men väljer ofta på min hybrid bensinläget just vid motorväg, sparar eldriften till stadskörningen. I hastigheter 50km/h och lägre kommer man tom längre än utlovad räckvidd.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 926 inlägg
Det är just stadskörning som är både hybridernas och elbilarnas paradgrenar. Start/stop tar mycket energi och kan ge mycket energi i form av återvinning när man bromsar. Det har förbränningsbilar utan någon form av hybridsystem svårt att återvinna.kisumisu skrev:Måhända att jag jämför med gamla bilar.
Då min fossilbil är 20år äldre.
Men jag tycker fossilen drar betydligt mer i bränsle. Både sommaren och vintern än vad hybriden drar el på laddning. Just på korta stadskörningar.
Däremot är eldrift sämre på 110km väg alltså går betydligt mer energi jämfört än om man kör 80km h och lägre hastighet. Det är någon magisk gräns på 70-80km/h. Men idag är ju de flesta vägarna max 80.
Visst här drar även bensin mer, så här är nog dieseln den största vinnaren om man gillar köra race. Märkte inte nån speciell skillnad på just hur fort man körde. Medans i slla fall på min hybrid halverar man nästan räckvidden om jag kör 110km+
Men väljer ofta på min hybrid bensinläget just vid motorväg, sparar eldriften till stadskörningen. I hastigheter 50km/h och lägre kommer man tom längre än utlovad räckvidd.
Känner en med en Lexus RX450h och den drar typ 0,8 avsett vad som körs. Landsväg eller stad, 0,8. När jag hade X5 diesel så drog den typ 1,2 i stan och 0,9 på landsväg.
Är lite osäker på om din hybrid har någon värmning av batteriet. Det är värmen av stora HV batteriet i elbilarna som drar igång så fort det är kallt. Det för att det skall kunna ge tillräckligt med ström till drivsystemet utan att skada batteriet.
Kan hända att den ej har nån värme när just laddning tog så lång tid eller om det var laddboxen som hade nån skydd att inte ladda så fort.R Robert-san01 skrev:Det är just stadskörning som är både hybridernas och elbilarnas paradgrenar. Start/stop tar mycket energi och kan ge mycket energi i form av återvinning när man bromsar. Det har förbränningsbilar utan någon form av hybridsystem svårt att återvinna.
Känner en med en Lexus RX450h och den drar typ 0,8 avsett vad som körs. Landsväg eller stad, 0,8. När jag hade X5 diesel så drog den typ 1,2 i stan och 0,9 på landsväg.
Är lite osäker på om din hybrid har någon värmning av batteriet. Det är värmen av stora HV batteriet i elbilarna som drar igång så fort det är kallt. Det för att det skall kunna ge tillräckligt med ström till drivsystemet utan att skada batteriet.
Jo så är det bensinen som majoriteten idag kör med är det sämsta.
Ägde just en gammal diesel förut. Men dyrt var det även med dagens prissänkningar. Var lite annat på polttoöljy tiden när dieseln kostade 5kr/litern 😉
Jag har hört att "suburban" är bättre än "urban". Dvs många stopp men högre hastigheter än att krypköra i city. Man återvinner väldigt lite energi på att bromsa inför varje korsning. Men oavsett. Motorväg är inte paradgren.R Robert-san01 skrev:
Jo mellantinget.J JohanLun skrev:
Märkte när jag var till södra Sverige där det på flera ställen 30km/h och en standard med 40km/h så kom jag väldigt långt när jag höll hastigheterna.
Det var även ett ställe där det var många rondeller och knappt trafikljus, så man i princip krypkörde mer eller mindre helatiden.
En sak som hänt med laddbar bil är att man lättat gaspedalen rätt rejält och upptäcker nya ställen (när man letar sig fram till bra laddställen).
Med dieselbil brydde man sig inte så mycket om hastigtsgränser osv.
Idag går det snart inte ens köra över hastigheten längre oavsett bil utan att det blir dyrt med böter som följd.
Redigerat: