kisumisu
Nu fick man tillfälle och testa pluginhybriden.

Kanske fel tråd debattera elbil och dess myter men gör ändå 😉

Termometer visar inomhustemperatur 21.5°C och utomhustemperatur -33.4°C, varm inomhus, extremt kallt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instrumentpanel för elfordon som visar kvarstående laddningstid, batteriprocent, effektförbrukning och total körsträcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den enda skillnaden var att laddningstiden är längre.

Inga varningslampor lyste, vid den här kylan var min gamla dieselbil som en julgran av varningar bla oljelampan blinkade.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
Såg den här bilden från en Ioniq 5. Rätt saftig förbrukning när det är kallt bara. 3,7 kWh/mil.
 
  • Bild av bilens digitala instrumentpanel visande hastighet och laddningsstatus i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
S sinuslinus skrev:
Såg den här bilden från en Ioniq 5. Rätt saftig förbrukning när det är kallt bara. 3,7 kWh/mil.
Vet du hur kallt det var?

Är ju det här som nu lite intressant veta hur själva värmen fungerar.

Jag har ju ingen värme i bilen, jo med bensinmotorn igång. Kallkörde dock på den här testen 🥶

Sen är det ju säkert massa förluster vid laddning.

Men bensin/diesel går inte heller gratis vid kyla. Har en arbetskollega som inte får sin bensinbil igång ens utan motorvärmare när det kallt ute. Där misstänker jag dock att man snålat med batteriet....
 
S
kisumisu kisumisu skrev:
Vet du hur kallt det var?

Är ju det här som nu lite intressant veta hur själva värmen fungerar.

Jag har ju ingen värme i bilen, jo med bensinmotorn igång. Kallkörde dock på den här testen 🥶

Sen är det ju säkert massa förluster vid laddning.

Men bensin/diesel går inte heller gratis vid kyla. Har en arbetskollega som inte får sin bensinbil igång ens utan motorvärmare när det kallt ute. Där misstänker jag dock att man snålat med batteriet....
Det står längst ner. -33
 
kisumisu
S sinuslinus skrev:
Det står längst ner. -33
Ah nu såg jag, tack! Då är det på samma temperaturer.

Intressant!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Har en arbetskollega som inte får sin bensinbil igång ens utan motorvärmare när det kallt ute.
Fast att bilar blir tjuriga när vi pratar temperaturer ner mot -30 är inte direkt ovanligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
kisumisu kisumisu skrev:
Ah nu såg jag, tack! Då är det på samma temperaturer.

Intressant!
Hittade den här bilden från en annan Ioniq 5. Den kördes i -30.

Värmepumpen ger nog inget vid -30 så det är 7 kW värme från PTC-elementet som går åt (maxeffekten).

De angivna kW-talen är momenta siffror och procentsatserna är energiåtgången utslaget på hela restiden.
 
  • Digital display visar energiförbrukning uppdelad i procent och kilowatt för olika källor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Fast att bilar blir tjuriga när vi pratar temperaturer ner mot -30 är inte direkt ovanligt.
Är sant.

Fick bara här något år sedan höra saker att elbilar har fastnat i Stockholm på vintern. Knappast ens närheten av -30...

Är väl snarare mycket användarens eget fel dvs åkt oladdat och chansat.
 
kisumisu
S sinuslinus skrev:
Hittade den här bilden från en annan Ioniq 5. Den kördes i -30.

Värmepumpen ger nog inget vid -30 så det är 7 kW värme från PTC-elementet som går åt (maxeffekten).

De angivna kW-talen är momenta siffror och procentsatserna är energiåtgången utslaget på hela restiden.
Med andra ord lönar det sig köra med el kortare sträckor.
Då en riktig elbil kan man "kallstarta" utan att själva motorn drar mer.

Diesel/bensinvärmare drar soppa och kallstart drar soppa. Motorvärmare som går på el drar el i fossilbilarna 🤔
 
kisumisu kisumisu skrev:
Med andra ord lönar det sig köra med el kortare sträckor.
Då en riktig elbil kan man "kallstarta" utan att själva motorn drar mer.

Diesel/bensinvärmare drar soppa och kallstart drar soppa. Motorvärmare som går på el drar el i fossilbilarna 🤔
Det är samma med elbilar som med bränsledriven. De drar igång värme av batteri, så även du fryser inne i bilen så drar de mer på korta körningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Det är samma med elbilar som med bränsledriven. De drar igång värme av batteri, så även du fryser inne i bilen så drar de mer på korta körningar.
Måhända att jag jämför med gamla bilar.
Då min fossilbil är 20år äldre.

Men jag tycker fossilen drar betydligt mer i bränsle. Både sommaren och vintern än vad hybriden drar el på laddning. Just på korta stadskörningar.

Däremot är eldrift sämre på 110km väg alltså går betydligt mer energi jämfört än om man kör 80km h och lägre hastighet. Det är någon magisk gräns på 70-80km/h. Men idag är ju de flesta vägarna max 80.

Visst här drar även bensin mer, så här är nog dieseln den största vinnaren om man gillar köra race. Märkte inte nån speciell skillnad på just hur fort man körde. Medans i slla fall på min hybrid halverar man nästan räckvidden om jag kör 110km+

Men väljer ofta på min hybrid bensinläget just vid motorväg, sparar eldriften till stadskörningen. I hastigheter 50km/h och lägre kommer man tom längre än utlovad räckvidd.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Måhända att jag jämför med gamla bilar.
Då min fossilbil är 20år äldre.

Men jag tycker fossilen drar betydligt mer i bränsle. Både sommaren och vintern än vad hybriden drar el på laddning. Just på korta stadskörningar.

Däremot är eldrift sämre på 110km väg alltså går betydligt mer energi jämfört än om man kör 80km h och lägre hastighet. Det är någon magisk gräns på 70-80km/h. Men idag är ju de flesta vägarna max 80.

Visst här drar även bensin mer, så här är nog dieseln den största vinnaren om man gillar köra race. Märkte inte nån speciell skillnad på just hur fort man körde. Medans i slla fall på min hybrid halverar man nästan räckvidden om jag kör 110km+

Men väljer ofta på min hybrid bensinläget just vid motorväg, sparar eldriften till stadskörningen. I hastigheter 50km/h och lägre kommer man tom längre än utlovad räckvidd.
Det är just stadskörning som är både hybridernas och elbilarnas paradgrenar. Start/stop tar mycket energi och kan ge mycket energi i form av återvinning när man bromsar. Det har förbränningsbilar utan någon form av hybridsystem svårt att återvinna.

Känner en med en Lexus RX450h och den drar typ 0,8 avsett vad som körs. Landsväg eller stad, 0,8. När jag hade X5 diesel så drog den typ 1,2 i stan och 0,9 på landsväg.

Är lite osäker på om din hybrid har någon värmning av batteriet. Det är värmen av stora HV batteriet i elbilarna som drar igång så fort det är kallt. Det för att det skall kunna ge tillräckligt med ström till drivsystemet utan att skada batteriet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Det är just stadskörning som är både hybridernas och elbilarnas paradgrenar. Start/stop tar mycket energi och kan ge mycket energi i form av återvinning när man bromsar. Det har förbränningsbilar utan någon form av hybridsystem svårt att återvinna.

Känner en med en Lexus RX450h och den drar typ 0,8 avsett vad som körs. Landsväg eller stad, 0,8. När jag hade X5 diesel så drog den typ 1,2 i stan och 0,9 på landsväg.

Är lite osäker på om din hybrid har någon värmning av batteriet. Det är värmen av stora HV batteriet i elbilarna som drar igång så fort det är kallt. Det för att det skall kunna ge tillräckligt med ström till drivsystemet utan att skada batteriet.
Kan hända att den ej har nån värme när just laddning tog så lång tid eller om det var laddboxen som hade nån skydd att inte ladda så fort.

Jo så är det bensinen som majoriteten idag kör med är det sämsta.

Ägde just en gammal diesel förut. Men dyrt var det även med dagens prissänkningar. Var lite annat på polttoöljy tiden när dieseln kostade 5kr/litern 😉
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är just stadskörning som är både hybridernas och elbilarnas paradgrenar. Start/stop tar mycket energi och kan ge mycket energi i form av återvinning när man bromsar. Det har förbränningsbilar utan någon form av hybridsystem svårt att återvinna.
Jag har hört att "suburban" är bättre än "urban". Dvs många stopp men högre hastigheter än att krypköra i city. Man återvinner väldigt lite energi på att bromsa inför varje korsning. Men oavsett. Motorväg är inte paradgren.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
J JohanLun skrev:
Jag har hört att "suburban" är bättre än "urban". Dvs många stopp men högre hastigheter än att krypköra i city. Man återvinner väldigt lite energi på att bromsa inför varje korsning. Men oavsett. Motorväg är inte paradgren.
Jo mellantinget.

Märkte när jag var till södra Sverige där det på flera ställen 30km/h och en standard med 40km/h så kom jag väldigt långt när jag höll hastigheterna.

Det var även ett ställe där det var många rondeller och knappt trafikljus, så man i princip krypkörde mer eller mindre helatiden.

En sak som hänt med laddbar bil är att man lättat gaspedalen rätt rejält och upptäcker nya ställen (när man letar sig fram till bra laddställen).

Med dieselbil brydde man sig inte så mycket om hastigtsgränser osv.
Idag går det snart inte ens köra över hastigheten längre oavsett bil utan att det blir dyrt med böter som följd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.