S Stefan.o skrev:
Och nej, jag är inte snål eller skulle nog inte neka någon det heller om frågan kom upp.
men då så!
 
K karlmb skrev:
men då så!
Och med det vill du ha sagt?

Mvh

Stefan
 
Att du ska läsa tråden istället för att komma med samma fråga som 50 andra över dryga 1300 inlägg kanske?
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men i alla boxar.. Liksom poängen med dem.
Inte det heller. Laddsladden som Mercedes skickar med (som i praktiken också är en form av laddbox) är låst till 8A.

Finns även andra enklare boxar som inte heller går att ställa strömmen på.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du ska läsa tråden istället för att komma med samma fråga som 50 andra över dryga 1300 inlägg kanske?
Nåja, ingenstans i mitt inlägg har jag ställt en fråga vad jag kan se.

Det är mer en liten reflektion från min sida och ja, jag har läst största delen av tråden, dock inte alla inlägg.

Om du inte menar min fråga till Karlmb förstås…

Mvh

Stefan
 
K karlmb skrev:
Sällan huset drar mer än 8 A på enskild fas.
Då vet du mer om @Anna_Hs hus än jag gör. 😉
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
kisumisu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kommer runt 50 mil med min bensinare. Jag tror aldrig det har hänt att jag har behövt tanka med kortare mellanrum än en vecka.

Det verkar ofta bara vara laddångesten som slår till. Fölk kan inte hantera att bilen bara är 70% laddad på morgonen.
S sinuslinus skrev:
Beror på körmönster men väldigt ovanligt att man behöver ladda från tomt till fullt övernatten.
Jag har 16A huvudsäkringar och brukar ladda trefas 11A nattetiid och räcker för att kunna smartladda de billigare timmarna.
Citerar nu er båda.

Visst är det så, men på långresa vill man kanske kunna passa på ladda billigt.
Visserligen finns det allmänna stolpar som är ibland billigare, men finns riktiga skurkar också som tar 8+ kr kWh osv...när andra tar 2kr eller tom under det.
Bla en rätt så känd hotellkedja gör reklam om laddningsplatser (som då är dyra). När det finns mindre hotell som tom bjuder el till sina gäster.

Men när det kommer till pluginhybrid så verkar den formen vara mest hatad. Bland elbilister och fossilbilister. Elbilisterna tycker man blockerar laddare (när det tar sådan tid ladda och behövs jämt laddas).
Fossilbilister har kommentarer "bjuder du också mig bensin vid besök".

Har även jag börjat tänka gå helt över till eldrift så att man just slipper ladda, ladda åter ladda och allt tjafs, kan ladda då när man hittar billig el bla hemma.
Fick en gång av en bekant höra att min elbilsladdning skulle kosta 80kr, hur det nu tekniskt möjligt till en 8kWh hybrid batteri?? Detta var dessutom 3år sedan då när el var billigt! Men man hade bara läst på nätet vad en laddning på elbil kostar 🤔

Så javisst hybrid komplicerar saker.
Mycket bra till småkörningar men mindre roligt när man kör en längre sträcka.
Vore skönt kunna åka dom där 10-15 milen med enbart el och slippa alla sura miner av folk (dvs sköter 99% av ladd hemma).

Jag har visserligen tänkt behålla hybriden som bil nr 2. Måste byta ut min gamla bensinbil då den har så mycket fel som inte lönt laga och för dyr i drift (bensinpriset).

Varför jag nu jämför hybrid vs elbil och ev laddproblem, är för att jag misstänker personen har just en hybrid(?) Alternativt äldre enfas elbil själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men i alla boxar.. Liksom poängen med dem.
Hur ställer jag in laddströmmen i min Zaptec-laddare?

(Genuint intresserad. Det verkar inte gå.)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur ställer jag in laddströmmen i min Zaptec-laddare?

(Genuint intresserad. Det verkar inte gå.)
Via app?
 
R Robert-san01 skrev:
Via app?
Vad avses?

Jag kan tänka mig att ställa in strömmen hur som helst. En hemsida, SMS, App, röksignaler. Bara någon berättar hur.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad avses?

Jag kan tänka mig att ställa in strömmen hur som helst. En hemsida, SMS, App, röksignaler. Bara någon berättar hur.
Du kan nog gå via webinterface med dator/mobilens webbläsare. Du loggar in med lösen anv namn som står i instruktionsboken.

Alternativt som redan sagts laddar deras app till mobil, registrerar dig ett konto där.

Nu har jag visserligen Easee.

Mobilskärm visar inställningar för maximal laddningsström, 16A, för en specifik laddningsrobot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av inställningsmeny för att välja maximal laddningsström; alternativ: 16A, 13A, 10A, 6A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
BoF och 2 till
  • Laddar…
Ok...

Är det någon som faktiskt vet hur man gör och inte bara gissar? 😂😂
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
[länk]
Tack, men det där är installationsmanualen. Jag vet om att det finns en inställning för max laddström, som installatören gör när hen installerar boxen. Den gör man klokt i att inte ändra, för då riskerar man ju att ställa den för högt. Den inställningen finns inte heller med i användarens app.

Jag är intresserad av inställningen för att ställa in max laddström just nu.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tack, men det där är installationsmanualen. Jag vet om att det finns en inställning för max laddström, som installatören gör när hen installerar boxen. Den gör man klokt i att inte ändra, för då riskerar man ju att ställa den för högt. Den inställningen finns inte heller med i användarens app.

Jag är intresserad av inställningen för att ställa in max laddström just nu.

Zaptec skryter att det är den smartaste laddboxen på marknaden så om du inte har installerat deras app så har du nog missat halva boxen. Elerktrikern borde ha visat dig hur du använder laddboxen.

Skärmdump av mobil visar information om elbilsladdare, Zaptec Go, funktioner och fördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.