288 370 läst · 1 569 svar
288k läst
1,6k svar
Vill inte låta mig ladda
Sorry för att jag glömde svara.Nissens skrev:
Jovisst drar ju "fossilvärmare" mindre bränsle. Men går det inte använda luftvärmepumpen som förvärme?
Visst jag förstår att "våra bilar" är från nån mellanvärld. Därför jag vill också gå helt till eldrift (min bil saknar helt luftvärmepump, det enda som går med el är kyla dvs AC).
Bra bil sommartid, men direkt när det blir minusgrader är det inte kul. Allra värst är det vid +-0. Is i rutan som den.
Men är det inte is och man behöver inte komfort kan man köra utan värme och 100% eldrift. Men ska värmen på då ska det köras på tomgång bensinmotor, visst det drar ju säkert mindre än en motor som det körs med?! Men kostar helt säkert mer än en luftvärmepump i drift!
Går iaf mindre bränsle än till vår 100% fossil även om vi använder fossilen mest nu till vintern. Den saknar allt förutom värmen 😂 men där slipper vi inte heller skrapandet. Men känns just som moment 22 köra hybrid på vintern därav brukar vi köra våran gamla bil speciellt när det är riktigt jävligt isbildning.
Kia har dock en "sportmode" där huvudsak bensinmotor går. Då blir bilen fortare varm och stortsett bara laddar batteriet. När kupen tillräckligt varm kan man ändra till eldrift 😉👌
Men det här hjälper inget till tomgångskörning eller mot förbrukning om man kör kortare sträckor.
Man börjar nu också se mer och mer hybrider. Antar vi alla behöver prova på först innan vi vill gå helt över till el 🤔
Kanske läge att sälja hybriden nu när folk fortfarande intresserade av den tekniken🤔 fast jag kör nog slut på fossilen som just och just gick genom sista besiktningen och hybriden får bli "den andra bilen" när fossilen dör.
Redigerat:
Nja, om spänningen på högspänningsbatteriet är under en viss nivå (som det ofta är på hybrider) går det endast att använda bensinmotorn för att värma bilen. Jag tycker att det är ett mycket sämre alternativ än att använda en kupévärmare.kisumisu skrev:Sorry för att jag glömde svara.
Jovisst drar ju "fossilvärmare" mindre bränsle. Men går det inte använda luftvärmepumpen som förvärme?
Visst jag förstår att "våra bilar" är från nån mellanvärld. Därför jag vill också gå helt till eldrift (min bil saknar helt luftvärmepump, det enda som går med el är kyla dvs AC).
Bra bil sommartid, men direkt när det blir minusgrader är det inte kul. Allra värst är det vid +-0. Is i rutan som den.
Men är det inte is och man behöver inte komfort kan man köra utan värme och 100% eldrift. Men ska värmen på då ska det köras på tomgång bensinmotor, visst det drar ju säkert mindre än en motor som det körs med?! Men kostar helt säkert mer än en luftvärmepump i drift!
Går iaf mindre bränsle än till vår 100% fossil även om vi använder fossilen mest nu till vintern. Den saknar allt förutom värmen 😂 men där slipper vi inte heller skrapandet. Men känns just som moment 22 köra hybrid på vintern därav brukar vi köra våran gamla bil speciellt när det är riktigt jävligt isbildning.
Kia har dock en "sportmode" där huvudsak bensinmotor går. Då blir bilen fortare varm och stortsett bara laddar batteriet. När kupen tillräckligt varm kan man ändra till eldrift 😉👌
Men det här hjälper inget till tomgångskörning eller mot förbrukning om man kör kortare sträckor.
Som det är nu går motorn ofta på fjärr för att värma bilen, på förra bilen gick bränslekupévärmaren i stället ofta på vintern..
Åter igen ett hybridproblem 🤔Nissens skrev:Nja, om spänningen på högspänningsbatteriet är under en viss nivå (som det ofta är på hybrider) går det endast att använda bensinmotorn för att värma bilen. Jag tycker att det är ett mycket sämre alternativ än att använda en kupévärmare.
Som det är nu går motorn ofta på fjärr för att värma bilen, på förra bilen gick bränslekupévärmaren i stället ofta på vintern..
Varför bytte du till en ny hybrid? Har du ingen laddmöjlighet hemma?
Jag personligen vill inte längre ha hybrid. Just pga värmen och moment 22. Även pga klent batteri.
Har du förresten 3fas laddning eller 1fas? Vet att det är hybrid men också en intressant grej. När det tar 2.5h ladda in 50km. Med elbil som har 3fas får man ju på samma tid ca 150km (om man har laddare med 3 faser). Plus om bilen ändå bara står över natten får man på 7.5h 150km som hybriden hade bara stannat på 50km räckvidd från vanligt uttag.
PS. Vi borde kanske inte skriva här våra problem, får vi inte bilarna sålda på begmarknaden snart 😱
Fast som sagt jag behåller nog hybriden som en andra bil, min familj behöver 2 bilar ibland och gamla fossilen paijar närsomhelst och lär nog inte ens gå igenom nästa besiktningen. Inte lönt börja laga heller när alla delar kostar så mycket och tar tid laga. Vet roligare saker än att laga bilar.
Just nu väntar jag på att begmarknaden på elbilar ska komma. Går trögt fast nyheter hit och dit att "elbilar går ej sälja".
Dom enda modellerna som går till vettigt pris är Renault Zoe. Med vettigt pris menar jag priser under 200k.
Sedan börjar det ju komma Kia Niro, men det äldre modellerna har bara 1 fas laddning vad jag förstått?! Och saknar även v2 load dvs funktionen att ta ut el till även annat från batteriet. Vet någon här från vilken årsmodell finns uttaget?
Ursäkta för en massa offtopic men ursprungsämnet har ju redan dött för längesedan och ts svarar ju inte mer.
Redigerat:
Nja, jag har självklart laddmöjligheter hemma, men bilen står i varmgarage dessutom så hemma är det inget problem. Däremot är jag hos vänner ibland, är friluftsmänniska och står ibland långt ifrån laddmöjligheter.kisumisu skrev:Åter igen ett hybridproblem 🤔
Varför bytte du till en ny hybrid? Har du ingen laddmöjlighet hemma?
Jag personligen vill inte längre ha hybrid. Just pga värmen och moment 22. Även pga klent batteri.
Har du förresten 3fas laddning eller 1fas? Vet att det är hybrid men också en intressant grej. När det tar 2.5h ladda in 50km. Med elbil som har 3fas får man ju på samma tid ca 150km (om man har laddare med 3 faser). Plus om bilen ändå bara står över natten får man på 7.5h 150km som hybriden hade bara stannat på 50km räckvidd från vanligt uttag.
PS. Vi borde kanske inte skriva här våra problem, får vi inte bilarna sålda på begmarknaden snart 😱
Fast som sagt jag behåller nog hybriden som en andra bil, min familj behöver 2 bilar ibland och gamla fossilen paijar närsomhelst och lär nog inte ens gå igenom nästa besiktningen. Inte lönt börja laga heller när alla delar kostar så mycket och tar tid laga. Vet roligare saker än att laga bilar.
Just nu väntar jag på att begmarknaden på elbilar ska komma. Går trögt fast nyheter hit och dit att "elbilar går ej sälja".
Dom enda modellerna som går till vettigt pris är Renault Zoe. Med vettigt pris menar jag priser under 200k.
Sedan börjar det ju komma Kia Niro, men det äldre modellerna har bara 1 fas laddning vad jag förstått?! Och saknar även v2 load dvs funktionen att ta ut el till även annat från batteriet. Vet någon här från vilken årsmodell finns uttaget?
Ursäkta för en massa offtopic men ursprungsämnet har ju redan dött för längesedan och ts svarar ju inte mer.
Bilen blir ju varm även när den värms upp med bilmotorn, så det är ju inget problem egentligen, det är väl mest att det känns onödigt, bränslekupévärmare kändes bättre att använda.
Jag valde hybrid eftersom jag vill vara helt oberoende av den omogna infrastrukturen med laddboxar. Kanske har den mognat tills nästa gång det är dags att byta bil och kan då byta till en renodlad elbil.
Bilen går ca 65km på en laddning, så i praktiken blir all vardagskörning på eldrift.
Bilen laddas varken på en rller tre faser, den laddas på två faser, så det tar mindre än tre timmar att ladda från 0 till 65km.
Så, jag är supernöjd med valet av hybrid, det enda som stör lite är värmaren, men det är ju inget större problem ändå. 😊 Detta är som sagt den andra laddhybriden jag har.
Det bra att någon nöjd!Nissens skrev:Nja, jag har självklart laddmöjligheter hemma, men bilen står i varmgarage dessutom så hemma är det inget problem. Däremot är jag hos vänner ibland, är friluftsmänniska och står ibland långt ifrån laddmöjligheter.
Bilen blir ju varm även när den värms upp med bilmotorn, så det är ju inget problem egentligen, det är väl mest att det känns onödigt, bränslekupévärmare kändes bättre att använda.
Jag valde hybrid eftersom jag vill vara helt oberoende av den omogna infrastrukturen med laddboxar. Kanske har den mognat tills nästa gång det är dags att byta bil och kan då byta till en renodlad elbil.
Bilen går ca 65km på en laddning, så i praktiken blir all vardagskörning på eldrift.
Bilen laddas varken på en rller tre faser, den laddas på två faser, så det tar mindre än tre timmar att ladda från 0 till 65km.
Så, jag är supernöjd med valet av hybrid, det enda som stör lite är värmaren, men det är ju inget större problem ändå. 😊 Detta är som sagt den andra laddhybriden jag har.
Sen är vi ju alla olika. Vissa tycker ju att det är så svårt ladda en bil men orkar hålla på ändå med motorvärmare!
Sen beror det säkert var man bor, det jag kan tycka är bristvara är destinationsladdplatser! Däremot snabbladdare som jag inte har någon som helst nytta av som pluginhybrid ägare tycker jag det finns lite här och var idag.
Långa köer om man inte får ladda.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/teslachefens-ilska-efter-kokaoset-i-fjallen/
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/teslachefens-ilska-efter-kokaoset-i-fjallen/
Man kan inte få böter för att stå i en kö.Kempa_swe skrev:
Men man undrar ju hur många av de som var ute efter att ladda gratis istf att ladda med en destiantionsladdare vid sitt boende timmarna innan.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 722 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 722 inlägg
Det är just därför man ska ha en diesel eller bensinbil. Tänker inte folk.
Jag åker runt i Sverige, Skandinavien och Europa under några månader per år. Jag får in ca 90 liter diesel i min lilla skåpbil, då kan jag köra över 100 mil utan att tanka. Jag kan tanka var som helst. Detta skulle inte fungera med en batteribil.F fsn skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 066 inlägg
Nej, att tanka 90 liter diesel i en batteribil är synnerligen olämpligt.