13th Marine 13th Marine skrev:
För att de får ladda här?

Skulle de inte få ladda här kan de ladda en skvätt på vägen hem ifall det behövs.
Dessutom får vi mer tid tillsammans om de inte behöver lägga tid på att ladda på vägen.

Hade jag haft en mack hemma som kostar mindre än hälften än på macken på vägen hade jag delat med mig av några liter från den också.

Frågan är fri.
För mig får gäster gärna ladda här, det underlättar elbilsägandet.

För att vissa människor är så oavsett drivmedel?
Läste på ett annat forum där en som stod i Malugns-kön skrev, tydligen hade bilen försökt styra om laddning till andra ställen, men det ignorerade de och fortsatte dit, men personen verkade mest ta det med en klackspark och insåg att problemet var självförvållat.
Ja, saknar man förmåga till planering får man väl stå sitt kast och tillbringa timmar i kö.
Det är aldrig bilen oavsett drivmedel det är fel på, det är alltid föraren när det blir tomt i tanken/batteriet.
Och speciellt nu när det i glesbygden snart är lättare att hitta ett ställe att ladda än att tanka.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Varför laddar de inte innan de kommer till dig?
Den här tråden är bara konstig, att ens förvänta sig att man kan åka till någon utan eget tänk och planering och förvänta sig att man ska få ladda bilen dit man kommer.
Har skrivits förut, men det är ju samma som att förvänta sig att få soppa i tanken av den man är gäst hos.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att be om att få ladda bilen hos någon man är på besök, det gör vi inte ens när vi besöker mina svärföräldrar och hustrun är enda barnet och allt går ändå till henne.

Varför saknar viss elbilsägare förmåga till ens den enklaste planering?
Fast svaret på det såg vi ju i Dalarna efter nyår, och det var likadant förra nyåret...
Inte ritkigt samma sak va? Att snikladda gratis innan man åker hem 50 mil istf att ladda vid sin hyrstuga är ju inte riktigt som att ladda några kWh hos en vän ifall det inte är dyrtid.
 
F fsn skrev:
Man blir ta mig fan matt på riktigt 🙄 Vad är svårt att förstå? Jag har exakt samma effektavgift dygnet runt, året runt. Det finns ingen tid på dygnet då jag tankar bilen med lägre effektavgift.
Göteborg Energi kommer dock att tvingas ändra på detta till den 1/1-27, men det är ju en klen tröst just nu...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men det är rätt tydligt att han inte har Ellevio utan ett annat bolag. Så hur Ellevio gör påverkar inte honom.
F fsn skrev:
Man blir ta mig fan matt på riktigt 🙄 Vad är svårt att förstå? Jag har exakt samma effektavgift dygnet runt, året runt. Det finns ingen tid på dygnet då jag tankar bilen med lägre effektavgift.
Doh!
Jag var nyvaken och läste "Nu finns det en värd utanför, Ellevio som jag skrev har effektavgift dygnet runt." (Vilket de ju har...)

Sorry!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Göteborg Energi kommer dock att tvingas ändra på detta till den 1/1-27, men det är ju en klen tröst just nu...
Ja, skrev det längre upp med att man måste differentiera. Men vad betyder det i praktiken. Kan det skilja 3% i effektavgift mellan natt och dag?
 
F fsn skrev:
Ja, skrev det längre upp med att man måste differentiera. Men vad betyder det i praktiken. Kan det skilja 3% i effektavgift mellan natt och dag?
De måste ju kunna motivera upplägget till EI. Göteborg Energi motiverar ju sin nuvarande modell med att det i bostadsområden i allt större grad blir elbilsladdningen som är dimensionerande för effektbehovet och att man därför främst har ett behov att platta ut denna. Tittar man på lastkurvan i mitt hus så förstår man verkligen varför detta är ett problem för dem. Bifogad bild visar hur jag laddade frugans bil på natten när elpriset var som lägst. Om fler gör som jag (via timers, egen övervakning av elpriserna eller mha av externa verktyg som Tibber) så blir det snabbt höga spikar på natten istället i deras nät.

Sedan kan man diskutera om verkligen elbilsladdningen är dimensionerande, men inne i Göteborg där de flesta fastigheter har fjärrvärme så finns det inte så många andra höga effekter att ta hänsyn till i bostadsområdena.


Diagram över energiförbrukning och effektanvändning under ett dygn, med en topp vid midnatt, vilket illustrerar nattlig elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pacman42 pacman42 skrev:
De måste ju kunna motivera upplägget till EI. Göteborg Energi motiverar ju sin nuvarande modell med att det i bostadsområden i allt större grad blir elbilsladdningen som är dimensionerande för effektbehovet och att man därför främst har ett behov att platta ut denna. Tittar man på lastkurvan i mitt hus så förstår man verkligen varför detta är ett problem för dem. Bifogad bild visar hur jag laddade frugans bil på natten när elpriset var som lägst. Om fler gör som jag (via timers, egen övervakning av elpriserna eller mha av externa verktyg som Tibber) så blir det snabbt höga spikar på natten istället i deras nät.

Sedan kan man diskutera om verkligen elbilsladdningen är dimensionerande, men inne i Göteborg där de flesta fastigheter har fjärrvärme så finns det inte så många andra höga effekter att ta hänsyn till i bostadsområdena.


[bild]
Å andra sidan så är många villaområden i Göteborg byggda med elnätet för 100% direktverkande el. 63A var inga problem att få i Långedrag om jag inte minns fel.
Idag kör väl 2% med direktverkande el så det borde finnas en hel del reservkapacitet i det lokala nätet..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Å andra sidan så är många villaområden i Göteborg byggda med elnätet för 100% direktverkande el. 63A var inga problem att få i Långedrag om jag inte minns fel.
Idag kör väl 2% med direktverkande el så det borde finnas en hel del reservkapacitet i det lokala nätet..
Vad kablarna klarar av och vad som transformatorerna klarar av är helt olika, men många har ju 63A huvudsäkringar idag. Men man kan inte säga att det går bra. I praktiken är det ju bostadsområden byggda på 90-talet och senare som med stor sannolikhet har kraftigt underdimensionerade transformatorer om elbilsladdning blir vanlig. Likaså områden med hyreshus (som ju aldrig har haft eluppvärmning utan de äldre konverterades från oljepannor till fjärrvärme direkt).

Man måste ju inse att olika områden har väldigt olika förutsättningar. Blandade områden (villor, hyreshus, offentlig verksamhet, privata företag) i mindre kommuner har mycket bättre förutsättningar för att ta emot elbilar än vad villamattor i större städer har.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad kablarna klarar av och vad som transformatorerna klarar av är helt olika, men många har ju 63A huvudsäkringar idag. Men man kan inte säga att det går bra. I praktiken är det ju bostadsområden byggda på 90-talet och senare som med stor sannolikhet har kraftigt underdimensionerade transformatorer om elbilsladdning blir vanlig. Likaså områden med hyreshus (som ju aldrig har haft eluppvärmning utan de äldre konverterades från oljepannor till fjärrvärme direkt).

Man måste ju inse att olika områden har väldigt olika förutsättningar. Blandade områden (villor, hyreshus, offentlig verksamhet, privata företag) i mindre kommuner har mycket bättre förutsättningar för att ta emot elbilar än vad villamattor i större städer har.
Jag pratar om områden från 70-talet. Var väl mest då som det mesta kom till.
Oavsett, menar du att de började ta hänsyn till värmepumpar redan på 90-talet och sänkte kapaciteten på nya områden.
Skulle ändå gissa att det är få ställen som inte skulle kunna erbjuda iaf 35A.
 
K karlmb skrev:
Jag pratar om områden från 70-talet. Var väl mest då som det mesta kom till.
Oavsett, menar du att de började ta hänsyn till värmepumpar redan på 90-talet och sänkte kapaciteten på nya områden.
Skulle ändå gissa att det är få ställen som inte skulle kunna erbjuda iaf 35A.
Det är klart att de kan erbjuda 35A - till några hus. Däremot finns det inte en chans att de kan erbjuda det till nästan alla hus. @Martin Lundmark kan berätta mycket mer om detta och hur algoritmerna fungerar, dvs de man traditionellt har använt sig av för dimensioneringen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är klart att de kan erbjuda 35A - till några hus. Däremot finns det inte en chans att de kan erbjuda det till nästan alla hus. @Martin Lundmark kan berätta mycket mer om detta och hur algoritmerna fungerar, dvs de man traditionellt har använt sig av för dimensioneringen.
Det är klart att inte alla kan få 35A på en gång. Men det är det ju heller inte frågan om. De flesta med värmepump försöker ju klara sig på 16A idag.
 
Då förstår jag inte ens varför du lyfter det. Då måste man ju ändå bygga om transformatorn och nätet för att kunna erbjuda laddning till alla i villaområdet. Poängen med lösningen är ju att genom att alla smetar ut effektutnyttjandet så slipper man göra detta.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då förstår jag inte ens varför du lyfter det. Då måste man ju ändå bygga om transformatorn och nätet för att kunna erbjuda laddning till alla i villaområdet. Poängen med lösningen är ju att genom att alla smetar ut effektutnyttjandet så slipper man göra detta.
Om tafo o nät klarade illa isolerade hus som värmdes kalla vinternätter med 24A direktverkande el och dushar o grejor, så ser jag inte varför det skulle bli mer belastning på nätterna än så när man dessutom har säkrat ner till 16A?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om tafo o nät klarade illa isolerade hus som värmdes kalla vinternätter med 24A direktverkande el och dushar o grejor, så ser jag inte varför det skulle bli mer belastning på nätterna än så när man dessutom har säkrat ner till 16A?
Därför att de direktvärmda husen inte är under samma transformator som de relativt nybyggda husen som har fjärrvärme.

Edit: Det är dessutom betydligt fler abonnenter på samma transformator idag pga förtätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.