kisumisu
Nu spär jag in lite bensin, el, diesel och kanske en liten skvätt gas också så det blir en riktig explosion och eldsvåda här!

Riktig offtopic för tråden, men den här tråden är mer rättvis än nån sida som "bensinupproret" etc...och mer rättvis än nån "Tesla fantast forum"......

Varför tycker ni Elbilar är så fel?
Varför är det okej att beskatta dieselbilar så som man gör i Sverige?

Om man ser på priset köp (t ex begagnadmarknad, man kan i bästa fall få en gammal bil gratis), skatt, bränslekostnader etc då vinner ju bensinbilen.

Elbilen har många fördelar mot bensinen/diesel gällande service (i grova drag en motor, "växelriktare", batteri, laddare till batteriet). Jämför även den lite med glödlampan är det inte runt 80% av bensinen och dieselns energi som hamnar åt kråkorna i värmespill. Nu älskar jag själv glödlampor och även dessa har sina fördelar fast idag är 99% LED.

Men i driftsäkerhet och körkvalitet skulle jag själv säga att Diesel vinner över bensinen och el! Spelar ingen större roll om jag kör 30 eller 200km/h vad bilen drar, det här är kanske också för nackdel får många (men bensin och el märks stort vilken hastighet du kör och hur mycket bilen äter)...får man igång bilen i minus -35 på kallstart så går den utan tjafs! Men det är det här med skatt, bränslepriset och att vi likväl där är beroende av andra länder som är den stora nackdelen. Sen luktar inte dieselavgaser speciellt gott ;) Sen på det här i moderna bilar finns dyra partikelfilter, beroende av ämnen som adblue och annat tjafs....
 
Redigerat:
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
1 år sen, så du kanske har skaffat redan, men en Tesla Model Y har ju stor bagagerum, dom har nyligen sänkt priset och Tesla har ju något (som jag undrar varför inte andra tar efter) - Dog Mode - dvs klimatiserar bilen så länge som det finns el.
Maken beställde en sådan när han fyllde år! Kommer i början av April
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Varför tycker ni Elbilar är så fel?
Det tycker jag inte. Men det är värt att poängtera att de fortfarande inte bär sina kostnader för vägbyggande och -underhåll som avgasbilar gör.

kisumisu kisumisu skrev:
Varför är det okej att beskatta dieselbilar så som man gör i Sverige?
För att de inte bär sina miljömässiga kostnader annars, vad gäller partikelutsläpp, kväveoxider m.m. För att de inte bär sina klimatmässiga kostnader annars (man kan iofs. hävda att just svenska koldioxidskatter överkompenserar kostnaderna). För att vägnätet måste finansieras och staten valt att därutöver dra in extraskatter från fordonsflottan.

Edit: Pga. petronomics också. För stor andel av oljeproducerande länder styrs av svin.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tycker jag inte. Men det är värt att poängtera att de fortfarande inte bär sina kostnader för vägbyggande och -underhåll som avgasbilar gör.


För att de inte bär sina miljömässiga kostnader annars, vad gäller partikelutsläpp, kväveoxider m.m. För att de inte bär sina klimatmässiga kostnader annars (man kan iofs. hävda att just svenska koldioxidskatter överkompenserar kostnaderna). För att vägnätet måste finansieras och staten valt att därutöver dra in extraskatter från fordonsflottan.

Edit: Pga. petronomics också. För stor andel av oljeproducerande länder styrs av svin.
Alltså orättvisa att vissa slipper undan eller vad menar du med bär inte kostnader?

Dieselskatten har ju funnits långt innan man började med "klimatmål".

Om det ska vara "rättvis" skatt... varför inte då helt enkelt låta alla ha åtminstone samma årsskatt. Höja skatt för El och bensin för att kunna sänka för diesel. Bensinbil är ju knappast heller avgasfri...

Sedan är det långtifrån alla bilskatter går till vägnätet. Skulle det göra det hade vi haft bättre vägnät! Fina släta och breda vägar i Norrland, förbifarter mm och ingen trängsel i Stockholm!

Sedan det här eviga snacket om miljö miljö åter miljö :rolleyes: Skrotade en gammal bil genom att sälja den till en samlare för 500kr det var ej lönt laga den var inte heller lönt skrota då jag hade fått släpa dit bilen och betala skrotfirman 2500kr (kan minnas fel summan men den var inte i hundralappar i alla fall).
En annan bil förde jag utomlands till ordentligt skrot dem betalade mig150€ för bilen alltså en slags skrotningspremie fast bilen var svenskreggad. Hade dock lite tjafs med svenska myndigheter få bilen avreggad. Sveriges klimat och väg politik i nötskal..inte konstigt det brinner bilar :thinking:
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Om det ska vara "rättvis" skatt... varför inte då helt enkelt låta alla ha åtminstone samma årsskatt. Höja skatt för El och bensin för att kunna sänka för diesel. Bensinbil är ju knappast heller avgasfri...
Årsskatten säger ju ingenting om hur mycket man sliter på vägarna, skitar ned eller ens utnyttjar vägarna.

Jag har ett flertal bilar, bara en går några mil att tala om (elbilen) de andra är en extrabil och ett par "hobbybilar" som går som mest nåt hundratal mil om året och därmed i princip inte alls sliter på vägarna. Finns massor av pensionärer som har bil som åker och handlar 2 ggr / månad och åker till sommarstugan 7 mil bort 4 ggr / år.

Gräsklipparn tär förmodligen mer på naturen än en genomsnittlig hobbybil...
 
Samtidigt är väl inte bensin/diesel-skatten ens i närheten att bekosta hälso- och miljöeffekterna utsläppen skapar, så tror inte elbilar smiter från några kostnader i det stora perspektivet
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nu är ju elbilarna inte helt utan miljö/hälsoeffekter. Elbilar som grupp ger antagligen högre partikelutsläpp än bensinbilar.
 
H Håkan V skrev:
Om du läser första inlägget i tråden, så förstår du att svärsonen inte alls accepterat svaret han fick av sin svärfar :).
"Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa."

Angående vad jag tycker om gubbens agerande så tror jag att det framgår i mina tidigare inlägg. :thinking:;)
Att han delger sina tankar till oss för att se ifall han tänker rätt är ju inte det samma som att han inte accepterar gubbens påfund.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Alltså orättvisa att vissa slipper undan eller vad menar du med bär inte kostnader?
Ja, en elbil bidrar med en knapp krona per mil i skatt (exkl. moms), en bensinbil runt en femma., en dieselbil ett par–tre spänn. Plus fordonsskatter.

Totalt sett bidrar beskattningen av fordon och fordonsbränslen med ungefär dubbelt så mycket som vägnätet kostar per år. Med momsen inräknat är det tre gånger så mycket.

Så om vi tänker att i snitt halva kostnaden för avgasbilar går till vägnätet och resten ör straffskatter av miljöskäl så skulle ändå elbilar behöva beskattas dubbelt mot idag för att bära sin del.
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Alltså orättvisa att vissa slipper undan eller vad menar du med bär inte kostnader?

Dieselskatten har ju funnits långt innan man började med "klimatmål".

Om det ska vara "rättvis" skatt... varför inte då helt enkelt låta alla ha åtminstone samma årsskatt. Höja skatt för El och bensin för att kunna sänka för diesel. Bensinbil är ju knappast heller avgasfri...

Sedan är det långtifrån alla bilskatter går till vägnätet. Skulle det göra det hade vi haft bättre vägnät! Fina släta och breda vägar i Norrland, förbifarter mm och ingen trängsel i Stockholm!

Sedan det här eviga snacket om miljö miljö åter miljö :rolleyes: Skrotade en gammal bil genom att sälja den till en samlare för 500kr det var ej lönt laga den var inte heller lönt skrota då jag hade fått släpa dit bilen och betala skrotfirman 2500kr (kan minnas fel summan men den var inte i hundralappar i alla fall).
En annan bil förde jag utomlands till ordentligt skrot dem betalade mig150€ för bilen alltså en slags skrotningspremie fast bilen var svenskreggad. Hade dock lite tjafs med svenska myndigheter få bilen avreggad. Sveriges klimat och väg politik i nötskal..inte konstigt det brinner bilar :thinking:
Dieselbilar släpper ut betydligt otrevligare avgaser än bilar med ottomotorer.
Av den anledningen är de hårdare beskattade via bränslet och idag även fordonsskatten.
 
K karlmb skrev:
Dieselbilar släpper ut betydligt otrevligare avgaser än bilar med ottomotorer.
Av den anledningen är de hårdare beskattade via bränslet och idag även fordonsskatten.
Allt sådant är bara svepskäl för staten för att motivera skatter. Tänk på att det var relativt hög bränsleskatt redan innan det blev på modet att skylla på miljöeffekter. Elbilar kommer givetvis att beskattas lika hårt som fossilbilar i framtiden. Staten vill givetvis ha in samma summa på bilflottan oavsett hur den drivs.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så om vi tänker att i snitt halva kostnaden för avgasbilar går till vägnätet och resten ör straffskatter av miljöskäl så skulle ändå elbilar behöva beskattas dubbelt mot idag för att bära sin del.
Det rimliga vore en skatt på bränslet som kompenserar för miljöskadan (sätt ett pris på den, vad är torka, översvämningar osv "värda" att slippa) - och en km+vikt-baserad skatt på slitaget på vägar, gärna också ett "dubbdäckstillägg". Tekniken att debitera per kilometer och även per geografisk zon (att tex stadstrafik "kostar" mer slitage än landsväg?) är mogen och billig att stoppa i bilarna.
 
L lbgu skrev:
Allt sådant är bara svepskäl för staten för att motivera skatter. Tänk på att det var relativt hög bränsleskatt redan innan det blev på modet att skylla på miljöeffekter. Elbilar kommer givetvis att beskattas lika hårt som fossilbilar i framtiden. Staten vill givetvis ha in samma summa på bilflottan oavsett hur den drivs.
Givetvis vill staten inte tappa intäkter.
Men det rejäl skillnad på utsläpp.
Det var därför vi fick dieselgate.
 
K karlmb skrev:
Givetvis vill staten inte tappa intäkter.
Men det rejäl skillnad på utsläpp.
Det var därför vi fick dieselgate.
Självklart är det stora skillnader i utsläpp. Men beskattningen har egentligen inget med det att göra. Hade inte det funnits som svepskäl hade staten hittat på något annat för att få in pengar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A alfista skrev:
Nu är ju elbilarna inte helt utan miljö/hälsoeffekter. Elbilar som grupp ger antagligen högre partikelutsläpp än bensinbilar.
Det beror ju på hur du ser det. El produceras ofta i kontrollerade former.

Hade den här diskussionen om fjärrvärme att hur i helsike kan den vara mer miljövänlig. Fick svaret man eldar i "kontrollerade" former...

Men rena hälsoeffekterna till omgivning har jag inte ens funderat så mycket. Luften i större städer åtminstone i Stockholm måste nog bli bättre, även fast man skulle ladda bilen med kolkraftverk då det knappast finns nån kolkraftverk där :crysmile:

Däremot kan jag väl hålla med miljösnacket är överdrivet. Det gäller även annat är det t ex försvarbart byta ut vitvaror och annan elektronik stup i kvarten? Idag lagar man inget och att laga saker inklusive bilar är alldeles för dyrt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.