280 806 läst · 1 445 svar
281k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Inte i en elbil om du läser noga, jag jämförde vad en fossilbil med värmare drar jämfört med att ladda en elbil i motorvärmaruttaget.kisumisu skrev:
Jag betalar för övrigt varje månad för att ha en motorvärmarplats några kalla vintermånader. Vissa på företaget har lyckats blåsa säkringarna för flera motorvärmarplatser genom att ladda elbilar, det är lagom kul.
Men nu är vi långt från trådstarten.
Angående motorvärmare så är det ju egentligen knappast något som behövs. Där jag bor har de flesta bilarna parkerade utomhus året runt och jag känner inte en enda som har motorvärmare. Har själv aldrig ens funderat på att skaffa det. Även på företag som har platser med motorvärmaruttag så finns det ofta bara på ett fåtal platser så den stora majoriteten verkar ju klara sig utmärkt utan.
I Västerbotten och Norrbotten är det en självklarhet på arbetsplatserna att det skall finnas. Inte så roligt att starta bilen i -30°C utan detta, inte särskilt miljövänligt heller.L lbgu skrev:Angående motorvärmare så är det ju egentligen knappast något som behövs. Där jag bor har de flesta bilarna parkerade utomhus året runt och jag känner inte en enda som har motorvärmare. Har själv aldrig ens funderat på att skaffa det. Även på företag som har platser med motorvärmaruttag så finns det ofta bara på ett fåtal platser så den stora majoriteten verkar ju klara sig utmärkt utan.
Hur klarar sig folk när de kör till jobbet?. Massor med folk lär ju bo så att de inte har motorvärmaruttag där de parkerar bilen.pacman42 skrev:
Inte särskilt många. Det finns motorvärmare på parkeringarna vid bostadsrätten eller hyresrätten också. Och vid villan behöver man ju inte ens tveka.L lbgu skrev:
Till och med offentliga parkeringar på stan finns med motorvärmaruttag.
Nog om det nu...som sagt kanske missförstod dig och du mig.H Håkan V skrev:Varför ska vissa få "tanka bilen gratis" på jobbet och andra inte?
6A eller max 1380W en timme innan jobbet slutar till motor+kupevärmare är avsevärt mycket mindre än 500W x 8 timmars laddning = 4000W.
Laddar du på högre effekt hinner du fylla på ändå mer...
Ska man till det lägga en kupevärmare till elbilen en timme innan jobbet slutar så blir det ändå mer.
Men vad jag vet använder man inte kupevärmare till elbilar. Men jag känner inte till alla, min hybrid har i alla fall att man antingen stoppar in en defa kontakt och då körs motorvärmare och kupevärmare (som för övrigt helt värdelös i jämförelse med min gamla i fossilbilen…så kan hända att den "energieffektiv" o därmed det här tjafset vad allt drar...ska mäta den).
Det här var faktiskt första saken jag ifrågasatte lite försäljaren att varför inte bara ett uttag till allt. Svaret blev att bilens chucko kommuniserar bara med laddaren och har säkerhetsfunktioner som avbryter vid varmgång och att motorvärmare är en extern grej som har installerats efteråt.
Webasto eller så hyr man en plats. Finns hyra nästan överallt, även här fuskar man en hyr och flera använder samma plats tex på jobb där man jobbar olika skift.L lbgu skrev:
Där de inte finns uttag t ex utanför affärer osv lämnar folk igång sina bilar på tomgång. Speciellt dem som kör diesel och saknar webasto eller liknande. Här i Norrland bryr sig ingen om några tomgångsregler
O visst det ser kanske annorlunda ut i Stockholm där man i värsta fall kan ta bussen och tunnelbanan om bilen ej går igång....
Redigerat:
Nej men rätt temp på batteriet, är skillnaden.H Håkan V skrev:
En elbils ägare fick lov att modifiera sin bil så att hen kunde få rätt temp på batteriet, ej ladda. Nej du skrev inget om motorvärmare till elbil. Var bara tvungen
Jo vi elbilsförare använder kupevärmaren som ju är en värmepump som sitter i elbilen. Och den går utan problem att köra när sladden sitter i, vilken sladd du än väljer att ladda med.kisumisu skrev:Nog om det nu...som sagt kanske missförstod dig och du mig.
Men vad jag vet använder man inte kupevärmare till elbilar. Men jag känner inte till alla, min hybrid har i alla fall att man antingen stoppar in en defa kontakt och då körs motorvärmare och kupevärmare (som för övrigt helt värdelös i jämförelse med min gamla i fossilbilen…så kan hända att den "energieffektiv" o därmed det här tjafset vad allt drar...ska mäta den).
Det här var faktiskt första saken jag ifrågasatte lite försäljaren att varför inte bara ett uttag till allt. Svaret blev att bilens chucko kommuniserar bara med laddaren och har säkerhetsfunktioner som avbryter vid varmgång och att motorvärmare är en extern grej som har installerats efteråt.
Skrapan jag fick till elbilen har aldrig använts och jag har aldrig behövt frysa i bilen.
Men den du talar om till din hybrid låter ju som eftermonterad? Eller bara har ett efterblivet sätt att fungera i med du laddar med vanligt uttag.
Elbilens egna och min calix i dieselbilen (kupe) är lika effektiva båda två. Jag skrapar inte rutor och jag fryser inte när jag sätter mig i bilen.
Självklart kommer krav på laddbox och (längre fram, om det inte finns nu) identifiering via laddkontakten vid laddning. Hur ska man annars kunna skatta ihjäl även elbilar när de kommer i majoritet? Staten skall ha sitt. Kilometerskatt utan behov av färdskrivare, mumma tycker staten.kisumisu skrev:Det som just fint med elbil att den kan drivas på så många olika sätt. Är inte beroende av bara en slags bränsle....
Mycket är också ny business och nya möjligheter tjäna pengar.
Ska bli intressant se vad som händer Easee. Nu har ju Elsäkerhetsverket satt hårt.
Förut hette det ju att det var sådan fara chuckoladda och nu helt plötsligt är även boxladdning undermåligt
Jag har själv också denna box. Ska bli intressant se nu vad som händer med deras fina "molntjänster" läste att företaget permitterar folk nu Men såhär är det ju praktiska onlinelösningar med tillhörande appar. Har tidigare undrat vem som betalar mobilabbet som inbyggt i boxen. Kanske man borde fort som f*n låsa den till egen wifi nät och sätta brandvägg utifrån....dvs spärra access från internet och appar. Man vet ju inte vad dem ska skicka för boxdödar uppgradering.....
Förlåt för offtopic...hade tänkt fortsätta redigera. Vad tror ni andra kommer hända i framtiden säg om 10-20år? Kan vara rolig läsning om detta forum existerar då. Kommer de bli mer accepterat att man laddar lite här o var eller kommer nu staten o kapitalet sätta som sagt krav att alla ska boxladda, plippar, appar och dem ser förbrukning? Easee hade jag ju tidigare låst till elbolaget...nu när jag bytt bolag då hamnar ju även den elen till hushållselen....
Men våra bilar blir ju mer och mer datoriserade. En sak jag själv emot!
Jag har en BMW i3 REX och den har ingen värmepump (då seriehybridmotorn tydligen ockuperar det utrymmet!) och den går bra att både värma kupén och batteriet innan avfärd. Nackdelen är att om man vill att batteriet skall värmas upp så måste man ställa in detta tre (3) timmar i förväg! Och har den värmt upp en gång så måste man starta bilen innan man kan köra en ny värmerunda (för kupén exempelvis, om man blir en halvtimme sen).kisumisu skrev:Nog om det nu...som sagt kanske missförstod dig och du mig.
Men vad jag vet använder man inte kupevärmare till elbilar. Men jag känner inte till alla, min hybrid har i alla fall att man antingen stoppar in en defa kontakt och då körs motorvärmare och kupevärmare (som för övrigt helt värdelös i jämförelse med min gamla i fossilbilen…så kan hända att den "energieffektiv" o därmed det här tjafset vad allt drar...ska mäta den).
Det här var faktiskt första saken jag ifrågasatte lite försäljaren att varför inte bara ett uttag till allt. Svaret blev att bilens chucko kommuniserar bara med laddaren och har säkerhetsfunktioner som avbryter vid varmgång och att motorvärmare är en extern grej som har installerats efteråt.
Vi har kupévärmaruttag på jobbet men de kostar för de anställda att använda, en summa varje månad, året runt. Nu, efter flera år av "tjatande" så har vi fått några konverterade uttag (10A-säkring istället för 6A) så jag kan nu ladda bilen under arbetstid. Självklart får jag betala för detta, och jag tycker att det är en ganska ok avgift. Fast avgift per månad men det går ju bara att ladda så mycket under en dag. Dessutom är ju batteriet i en BMW i3 ganska litet, det här är första utgåvan så den har 60Ah batteri (jo, idiotiskt sätt att redovisa det hela, det motsvarar väl ungefär 22kWh) och det är väl lite slitet så jag kommer, på vintern om det inte är för kallt, fram och tillbaka till jobbet på en laddning, inte mer.
Anledningen till att det inte är gratis är att det inte skall bli en löneförmån som man då skall behöva skatta för. Tycker det är ganska ok faktiskt.
Såhär ser min bil utR Rkarlsson skrev:Jo vi elbilsförare använder kupevärmaren som ju är en värmepump som sitter i elbilen. Och den går utan problem att köra när sladden sitter i, vilken sladd du än väljer att ladda med.
Skrapan jag fick till elbilen har aldrig använts och jag har aldrig behövt frysa i bilen.
Men den du talar om till din hybrid låter ju som eftermonterad? Eller bara har ett efterblivet sätt att fungera i med du laddar med vanligt uttag.
Elbilens egna och min calix i dieselbilen (kupe) är lika effektiva båda två. Jag skrapar inte rutor och jag fryser inte när jag sätter mig i bilen.
Såhär ser systemet ut i min bilR Rkarlsson skrev:Jo vi elbilsförare använder kupevärmaren som ju är en värmepump som sitter i elbilen. Och den går utan problem att köra när sladden sitter i, vilken sladd du än väljer att ladda med.
Skrapan jag fick till elbilen har aldrig använts och jag har aldrig behövt frysa i bilen.
Men den du talar om till din hybrid låter ju som eftermonterad? Eller bara har ett efterblivet sätt att fungera i med du laddar med vanligt uttag.
Elbilens egna och min calix i dieselbilen (kupe) är lika effektiva båda två. Jag skrapar inte rutor och jag fryser inte när jag sätter mig i bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttag motorvärmare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla bilar är säkert olika, Men hur skall man ens i teorin kunna köra båda samtidigt även om det skulle går från 1 uttag?? Varje motorvärmare uttag på parkeringen har väl en individuell säkring? (Så har i alla fall vi).
Må hända att min bil är gammalmodig och det är den säkert för hela kupevärmen görs med fossilmotorn. Blir ofta och nästan alltid bara jag har möjlighet så kör jag utan värme från bilens och har bara rattvärme och stolvärme på! För annars slösar bilen bensin....
Jag trodde de flesta hybrider var så.
Vet att det finns en värmepump i riktiga elbilar och det är också en anledning varför jag vill ha en helt ren EV. Slippa de där skrapandet och köra en kall bil.
Men åter igen, den värmepumpen styr man väl via laddboxen????
Hemma använder jag en dedikerat laddbox och inne i laddboxen kan jag ställa in timer för motorvärmare. Givetvis fungerar inte motorvärmaren i min bil så, men skulle jag ha ägt t ex en Tesla så skulle jag kunnat sätta på bilens motorvärmare därifrån och då laddar den inte bilen heller vad jag förstår!!
Som åter igen, hur skall du kunna köra värmepump och laddning samtidigt på 10A eller 6A????
Sedan lite bonusbilder, som jag tidigare skrev och någon här nämde att vi har motorvärmaruttag stort sett överallt. Jag blev jätte jätte jätte superförvånad hur EFTER Stockholm var på utbyggnaden av laddstationer!
Var på en resa dit förra året. Enda jag hittade var på Globens (ursäkta Avici Arena eller vad de nu heter idag) en parkering där man SKULLE använda Shucko
Haninge Centrum hade var det 6 platser som gav nåt på 6A, tog i alla fall en evighet ladda 5-6 timmar.
Länna hade ganska många platser, men fick jag aldrig ens fungera man skulle ha nån app där man skulle mata in allt möjlig info som jag gjorde men ändå hoppa ej igång.....
Medans vi i Norrland har fungerande platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikea Umeå
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte beror det här på att vi har bättre infrastruktur just pga att man planerat in motorvärmare till varenda en eller vad? Är det elpriserna?? Tycker ni söderut har väl mer elbilar ändå erbjuder inte ens Tekniska museet i Stockholm laddning till bil
Det här är mycket vanlig syn i Finland, åter igen en fråga att är Svenska elsystemet skit?? Finland pratar man inte om att Schukoladdning skulle vara farligt heller och verkar vara vanligt att folk har 25A huvudsäkringar och 16A till uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Jag tycker att det ofta ser ut sådär i garage i Stockholm också, men det finns förstås undantag. Ironiskt nog har de en avtagande nytta och lär väl vara fullutbyggda lagom tills hybriderna börjar försvinna.
För med elbil är det sällan så angeläget att ladda i det offentliga rummet.
För med elbil är det sällan så angeläget att ladda i det offentliga rummet.
Även med elbil är det kalas med dessa, men affärerna skall ta betalt och erbjuda 11 kW, då är det perfekt. Idag är det alldeles för många som laddar "för att det är gratis" vid affärerna, vilket gör att de som behöver ladda inte kan göra det. När man bilsemestrar är 11 kW laddare vid olika resmål en riktigt bra lösning. Vi klarade hela vår semester runt Halland/Skåne i somras utan att använda snabbladdare en enda gång tack vare laddare på 11/22 kW på olika destinationer, exempelvis i Ystad och Landskrona...Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Stockholm
· 7 308 inlägg
1 år sen, så du kanske har skaffat redan, men en Tesla Model Y har ju stor bagagerum, dom har nyligen sänkt priset och Tesla har ju något (som jag undrar varför inte andra tar efter) - Dog Mode - dvs klimatiserar bilen så länge som det finns el.Anna_H skrev:Ska man hälla bensin på elden och fråga vilken elbil man ska skaffa?
Har solpaneler, på väg mot nytt jobb som erbjuder tjänstebil, vet inte villkoren än, så spekulera fritt. Tesla är inte aktuellt då vi har husdjur och gillar att resa, behöver alltså få plats med lite bagage.
Nuvarande bilar är en V70 Turbo från 2000 som drar löjligt mycket bensin och en Passat med gasdrift, båda har gått omkring 23 000 mil och båda ska bort inom kort, antingen säljas eller ges till döttrarna, om de har råd att ha dem.