Fairlane
Som förälder till barn som är överkänsliga och har allergier blir jag lätt förvånad hur man kan blanda in barnen och deras föräldrar i en diskussion om att ladda bilen..

Vi ställer alltid frågan om det finns allergier eller liknande när vi bjuder andra barn och försöker då i samråd med föräldrarna fixa något lämpligt att ersätta med. När våra barn blivit bjudna på kalas har vi alltid sagt till de som bjuder in att vi kan ta med något eget om det underlättar och fråga vad de andra barnen får så vi kan försöka hitta något liknande. Aldrig har jag hört talas om att någon förälder skulle kräva att den som bjuder in ska fixa något. Det är som upplagt för problem. Antingen får barnet något de inte tål eller något som gör barnet besviket.

Det har hänt någon enstaka gång på kalas att en förälder sagt att de har koll och ordnar men sen visar det sig att vårt barn får ett äpple när de andra barnen får glass eller liknande. Då spelar det ingen roll om barnen gillar äpple, det blir fel ändå.

Däremot var det vanligt på förskolan för drygt 10 år sen att vår äldsta fick ett äpple när de andra barnen fick bullar eller liknande. När lillasyster gick några år senare hade man utvecklat och såg till att alla barn fick något som de blev glada för.

Jag hoppas helt enkelt att jag missförstod skribenten som startade den diskussionen.
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
H
K karlmb skrev:
Kanske har du nån gång hört talas om artighet?
Jag vet, en nästan bortglömd gest.
Du hälsar nog inte godmorgon till dina kollegor på jobbet heller, men det gjorde man förr.
Nu drar du nog slutsatser utan att ha någon grund för dom:thinking:, jag höll på att skriva något oartigt men bestämde mig för att inte sjunka till din nivå.

Det du kallar för "artighet" går rimligtvis åt två håll, vill inte svärgubben att svärsonen laddar sin elbil när han är på besök så finner sig lämpligen svärsonen i det, och löser sin laddning själv på lämpligt vis. Det är i alla fall min uppfattning.
Det kan ju finnas detaljer som inte redovisas i tråden också, men oavsett så bestämmer man väl själv över sin egen bostad.

Vad du tror angående min relation till mina kollegor förstår jag inte vad det skulle ha i tråden att göra, men eftersom du tydligen är intresserad av det så kan jag meddela att alla hälsar på varandra första gången vi ses för dagen på min arbetsplats.
 
  • Gilla
M@ng@n och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Fick själv ett massmail från min arbgivare om förbud mot ladda fordon...ändå är det helt okej att folk brassar på med motorvärmare inklusive kupevärmare på full effekt dvs flera hundra watt.
Tycker du att det är ok att ta bensin/diesel från arbetsgivaren och tanka sitt fossilfordon?, Det är kanske en rimligare jämförelse.
Att låta sina anställda åka hem i en uppvärmd bil kan ju ses som att man tar ansvar för deras hälsa, men att låta anställda tanka gratis på arbetsplatsen är nog inget som en arbetsgivare kan förväntas gå med på.
 
  • Gilla
karlmb och 9 till
  • Laddar…
H
R Rkarlsson skrev:
Så hårt behöver man inte gå på dock. Räcker med ett ja eller nej. Och sen acceptera.

De där med barnen är en annan fråga. Om du väljer att bjuda in hela klassens barn och någon är rejält allergisk eller blir dålig av nån mat eller kaka och du vägrar att köpa något litet extra till det stackars barnet så är du bara rent otrevlig.
Det går åt två håll, naturligtvis försöker man fixa det om det om man vet om det i förväg och det är praktiskt möjligt. Så att vägra är väl inte något jag uttryckt, jag beskrev ett "krav" från den andra föräldern jämförbart med trådskaparen förväntan/krav.
Men som förälder till ett allergiskt barn har man ju också möjligheten att själv skicka med barnet det som passar bra, som förälder till det barnet vet man ju både vad som är lämpligt och vad barnet tycker om.

Oklart varför du väljer att benämna barnet som "stackars"? För att göra mig till Stora Stygga Vargen? ;)Men nu ska vi kanske återgå till laddning av elbil?
 
H
kisumisu kisumisu skrev:
Inte bara Sthlm.

Är svenska jantelagen här. Ingen ska få ha mer än en annan, göra något annorlunda eller på nåt annat sätt avvika från gruppen.

Fick själv ett massmail från min arbgivare om förbud mot ladda fordon...ändå är det helt okej att folk brassar på med motorvärmare inklusive kupevärmare på full effekt dvs flera hundra watt.

Elbil som har alla möjliga skydd är boven till brand. Medans en gammal motorvärmare på nån gammal volvo 740 ibland med hemmapul kopplingar är ingen brandrisk. Äger själv också en gammal bil där stickproppen blir rejält varm efter ett par timmars körning och som jag mätte drog ca 2400W. På min pluginhybrid kan jag dra ner effekten ända ner till 500W. Tar givetvis längre tid ladda och alla drar ju inte ner effekten när dem ska shuckoladda.
Varför ska vissa få "tanka bilen gratis" på jobbet och andra inte?

6A eller max 1380W en timme innan jobbet slutar till motor+kupevärmare är avsevärt mycket mindre än 500W x 8 timmars laddning = 4000W.
Laddar du på högre effekt hinner du fylla på ändå mer...
Ska man till det lägga en kupevärmare till elbilen en timme innan jobbet slutar så blir det ändå mer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Som förälder till barn som är överkänsliga och har allergier blir jag lätt förvånad hur man kan blanda in barnen och deras föräldrar i en diskussion om att ladda bilen..

Vi ställer alltid frågan om det finns allergier eller liknande när vi bjuder andra barn och försöker då i samråd med föräldrarna fixa något lämpligt att ersätta med. När våra barn blivit bjudna på kalas har vi alltid sagt till de som bjuder in att vi kan ta med något eget om det underlättar och fråga vad de andra barnen får så vi kan försöka hitta något liknande. Aldrig har jag hört talas om att någon förälder skulle kräva att den som bjuder in ska fixa något. Det är som upplagt för problem. Antingen får barnet något de inte tål eller något som gör barnet besviket.

Det har hänt någon enstaka gång på kalas att en förälder sagt att de har koll och ordnar men sen visar det sig att vårt barn får ett äpple när de andra barnen får glass eller liknande. Då spelar det ingen roll om barnen gillar äpple, det blir fel ändå.

Däremot var det vanligt på förskolan för drygt 10 år sen att vår äldsta fick ett äpple när de andra barnen fick bullar eller liknande. När lillasyster gick några år senare hade man utvecklat och såg till att alla barn fick något som de blev glada för.

Jag hoppas helt enkelt att jag missförstod skribenten som startade den diskussionen.
Min jämförelse var kanske inte klockren, men naturligtvis bör det fungera som du beskriver det.
Jag vet att det finns folk som förväntar sig/kräver att den som bjuder själv ska fixa alternativ och det behöver inte gälla allergi utan bara vanor som att det ska vara veganskt t ex.
Jag tänker mer vad man som inbjuden har rätt att kräva av den som bjuder.:)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Det går åt två håll, naturligtvis försöker man fixa det om det om man vet om det i förväg och det är praktiskt möjligt. Så att vägra är väl inte något jag uttryckt, jag beskrev ett "krav" från den andra föräldern jämförbart med trådskaparen förväntan/krav.
Men som förälder till ett allergiskt barn har man ju också möjligheten att själv skicka med barnet det som passar bra, som förälder till det barnet vet man ju både vad som är lämpligt och vad barnet tycker om.

Oklart varför du väljer att benämna barnet som "stackars"? För att göra mig till Stora Stygga Vargen? ;)Men nu ska vi kanske återgå till laddning av elbil?
Det är stackars för att du vägrar att inkludera hela klassen för att den har en allergi. Hemskt av dig, fy på dig.

=)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
H
R Rkarlsson skrev:
Det är stackars för att du vägrar att inkludera hela klassen för att den har en allergi. Hemskt av dig, fy på dig.

=)
Har du läst mina inlägg, eller bara hakat upp dig på vad andra svarat?:thinking::D
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Har du läst mina inlägg, eller bara hakat upp dig på vad andra svarat?:thinking::D
Jag läste inte vad de andra skrev.
Men det du skriver om att föräldrar kräver att deras barn ska bli specialbehandlat (förutom allergier eller överkänslighet) känner jag inte igen alls.
=)

Men de har inge med laddning att göra. Jag håller ju nästan med dig om det. Den som äger huset bestämmer om någon ska ladda.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Varför ska vissa få "tanka bilen gratis" på jobbet och andra inte?

6A eller max 1380W en timme innan jobbet slutar till motor+kupevärmare är avsevärt mycket mindre än 500W x 8 timmars laddning = 4000W.
Laddar du på högre effekt hinner du fylla på ändå mer...
Ska man till det lägga en kupevärmare till elbilen en timme innan jobbet slutar så blir det ändå mer.
Du får inte tanka på jobbet gratis utan att skatta för det, men för att underlätta omställningen så är det ju en klar fördel om man kan ladda på fler platser än bara hemma och snabbladdare.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Varför ska vissa få "tanka bilen gratis" på jobbet och andra inte?

6A eller max 1380W en timme innan jobbet slutar till motor+kupevärmare är avsevärt mycket mindre än 500W x 8 timmars laddning = 4000W.
Laddar du på högre effekt hinner du fylla på ändå mer...
Ska man till det lägga en kupevärmare till elbilen en timme innan jobbet slutar så blir det ändå mer.
Om man inte betalar på arbetsplatsen så gör arbetsgivaren helt fel.
När vi får upp laddstolpar så får vi med laddbara fordon en tagg och det kommer dras på lönen.
Vi som har bilar kopplade till motorvärmare har mätare på vår p-platser och skall också dras på lönen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
L lbgu skrev:
Tycker du att det är ok att ta bensin/diesel från arbetsgivaren och tanka sitt fossilfordon?, Det är kanske en rimligare jämförelse.
Att låta sina anställda åka hem i en uppvärmd bil kan ju ses som att man tar ansvar för deras hälsa, men att låta anställda tanka gratis på arbetsplatsen är nog inget som en arbetsgivare kan förväntas gå med på.
Alla åker inte ens bil till jobbet och på min arbetsplats betalar dem som vill ha stolpe en fast månadskostnad. Jag berörs inte av det här personligen då jag faktiskt cyklar till jobbet.

Men jag förstår dem som äger en hybridbil för det är vi dom drabbas mest och det är oss ingen förstår, fossilbilsägare jämför med att man ger bensin/diesel och rena elbilsägare blir sura på oss när vi ockuperar "deras" laddstolpar.

Hela det här har faktiskt gjort att jag vill mer och mer ha en bil som jag kan köra 100% med el ca 300km plus....slippa just tjafset och ladda allt hemma!

En hybrid tar som sagt allt från 2 timmar till 15 timmar att ladda för att komma 50km. Perfekt att ladda om man t ex jobbar eller gör andra ärenden som tar tid. Den elen man nu i era ögon snyltar går till flera personers motorvärmare....

Haha så man tar ansvar om hälsan. Är det inte din sak då fixa en webasto eller annan diesel/bensinvärmare till din bil???
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Om man inte betalar på arbetsplatsen så gör arbetsgivaren helt fel.
När vi får upp laddstolpar så får vi med laddbara fordon en tagg och det kommer dras på lönen.
Vi som har bilar kopplade till motorvärmare har mätare på vår p-platser och skall också dras på lönen.
Precis som det skall vara!
Vilken klok arbetsgivare du har! Hoppas fler följer efter och investerar på ordentliga laddplatser och låter även motorvärmare snyltare betala!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Unikt namn
Krilleman Krilleman skrev:
Skatteverket är väldigt tydlig med regelverket för att ladda elbil på sin arbetsplats:

[länk]

[bild]
Kommer dock ett undantag som kickar igång vid halvårsskiftet och löper till 2026.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.