kisumisu
H Håkan V skrev:
Varför ska vissa få "tanka bilen gratis" på jobbet och andra inte?

6A eller max 1380W en timme innan jobbet slutar till motor+kupevärmare är avsevärt mycket mindre än 500W x 8 timmars laddning = 4000W.
Laddar du på högre effekt hinner du fylla på ändå mer...
Ska man till det lägga en kupevärmare till elbilen en timme innan jobbet slutar så blir det ändå mer.
Här sätter folk i kabeln när dem börjar jobbet och tar bort när dem åker hem. Det är ju så kallt bilen måste vara varm :crysmile:

Nu kanske du inte hänger med...men elbilar har ingen motorvärmare överhuvudtaget vilken motor ska du värma? Kupevärmaren är bilens egna värme...sitter bilen fast med chucko kan du inte köra kupevärme med den. Hybrider har motorvärmare har även jag men mycket sällan jag har den inpluggat och går ju inte köra båda samtidigt från ett uttag ;)

Laddar som sagt inte på jobbet har inte ens plats där. Men är jag på hotell och andra parkeringar som jag har tillgång till uttag så kör jag ladd därifrån och ser inte att det är nåt fel...är det nån skillnad vart jag sätter elen menar ni? Ett privat hotell tom hjälpte mig med det för dem hade timer att man fick el max 30minuter. Utökade tiden snacka om service! Kostade inte dem många kronor extra och dem fick en bra recension av mig, alla nöjda och glada (y)
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Precis som det skall vara!
Vilken klok arbetsgivare du har! Hoppas fler följer efter och investerar på ordentliga laddplatser och låter även motorvärmare snyltare betala!
De platser som inte är upptagna är låsta så ingen kan bara ta en plats utan måste kvittera ut kod till låsen =)
Laddare är inte uppe ännu. Men nån gång kommer de nog upp. Inte ens ägaren själv kommer undan skatteverket, så varför skulle någon som kopplar in sig på motorvärmarna göra det.

Det är så löjligt låg summa det handlar om dessutom.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
De platser som inte är upptagna är låsta så ingen kan bara ta en plats utan måste kvittera ut kod till låsen =)
Laddare är inte uppe ännu. Men nån gång kommer de nog upp. Inte ens ägaren själv kommer undan skatteverket, så varför skulle någon som kopplar in sig på motorvärmarna göra det.

Det är så löjligt låg summa det handlar om dessutom.
Intressant egentligen när man tänker efter. Hur har arbetsgivare tidigare kommit undan Skatteverket för bara använda motorvärmare gratis borde ju räknas som en arbetsförmån? Den har ju inget med jobbet göra och har som sagt även den en rörlig kostnad. Alla har ju inte ens motorvärmare och vissa kör med och andra utan kupévärmare.

Jag själv välkomnar lösningar där även gäster får ladda osv...kostnaden på el är ju löjligt liten i jämförelse vad just diesel och bensin kostar.....men det förstår ju inte dem som själv kör fossil och pratar om att ska arbetsgivare mm bjuda en kanister flytande bränsle....en sak som kanske skulle kunna vara realitet bara i Ryssland och USA (heeelt andra priser på fossil bränsle). O t ex i USA håller man inte på med sånt här jantegrejs....

Det största problemet med laddstolpar och betallösningar är att alla kör sitt race. Har egna appar, plippar mm. Tom gratisladdningsplatser skall envisas med appar (ooo nej nu kommer jag uppröra er ännu mera när jag skriver om gratis...men finns faktiskt affärer köpcentrum mm som erbjuder det till sina kunder och då väljer man ju även som elbilist handla hos dessa).

Störst blir det här problemet utomlands. Krävs mobiltbankid i de landet osv. I Finland byggs laddningsstationer i väldigt rask takt! Tex ett par matvarukedjor (bla en som liknar Sveriges Ica) gjort avtal att varenda jxxxxa liten byaaffär ska åtminstone ha 1 plats. Men problemet är att dessa kräver just egen inloggning jag är tom kund hos ovanstående alltså har "ica kort" som skall anges, har finskt personnummer som även de krävs där....men de hela kraschar när det krävs bankid som jag har bara i Sverige.
Hört att det samma skit omvänt....

Hos ett elbolag är det samma visa dem vill att du ska bli "deras kund"...erbjuder dock kortbetalning, men att betala med kort tas det extra avgifter på. Nu JÄMFÖR jag "bankid tack, nähä näää men då får du betala 5kr extra per liter bensin/diesel det här är ju en kallstation utan personal...".
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu
Det som just fint med elbil att den kan drivas på så många olika sätt. Är inte beroende av bara en slags bränsle....

Mycket är också ny business och nya möjligheter tjäna pengar.

Ska bli intressant se vad som händer Easee. Nu har ju Elsäkerhetsverket satt hårt.
Förut hette det ju att det var sådan fara chuckoladda och nu helt plötsligt är även boxladdning undermåligt :crysmile:

Jag har själv också denna box. Ska bli intressant se nu vad som händer med deras fina "molntjänster" läste att företaget permitterar folk nu:thinking: Men såhär är det ju praktiska onlinelösningar med tillhörande appar. Har tidigare undrat vem som betalar mobilabbet som inbyggt i boxen. Kanske man borde fort som f*n låsa den till egen wifi nät och sätta brandvägg utifrån....dvs spärra access från internet och appar. Man vet ju inte vad dem ska skicka för boxdödar uppgradering.....:thinking:

Förlåt för offtopic...hade tänkt fortsätta redigera. Vad tror ni andra kommer hända i framtiden säg om 10-20år? Kan vara rolig läsning om detta forum existerar då. Kommer de bli mer accepterat att man laddar lite här o var eller kommer nu staten o kapitalet sätta som sagt krav att alla ska boxladda, plippar, appar och dem ser förbrukning? Easee hade jag ju tidigare låst till elbolaget...nu när jag bytt bolag då hamnar ju även den elen till hushållselen....

Men våra bilar blir ju mer och mer datoriserade. En sak jag själv emot!
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
På den tiden man åkte hybrid så va jag sugen på att få ladda på jobbet bredvid alla med motorvärmare och även elskotrar/cyklar får ladda men inte längre nu när man kör el, laddar billigare hemma så nu skiter jag i laddning publikt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Stefan N Stefan N skrev:
På den tiden man åkte hybrid så va jag sugen på att få ladda på jobbet bredvid alla med motorvärmare och även elskotrar/cyklar får ladda men inte längre nu när man kör el, laddar billigare hemma så nu skiter jag i laddning publikt.
Precis men det börjar väl sticka i ögonen nu ännu mera hos dem som själv inte äger elbil. Jag själv var länge ensam om att äga pluginhybrid. Många som även varit nyfikna så alla är ju inte bara negativa. Många som låtit mig dra skarvsladd har tom en rulle med i bilen :crysmile: Observera ingen postorder skarvsladd...utan en som köpts från en riktig bygghandel till bygg. Men nu har ju som sagt Elsäkerhetsverket också skrämt upp många....o javisst det finns ju idioter som brassar 16A på inomhusskarvsladdar..... många vet kanske inte att man åtminstone kan sänka laddeffekt.

Men det är absolut inkörspunkten till 100% eldrift....jag funderar också byta till en ren EV....just för att man kommer längre och när det är sådan tjafs om att få ladda.

Själv har jag dock fått ladda hos min släkt i Finland. Dem har tom varit positiva till mitt köp av pluginhybrid.

Stack dock lite i ögonen hos dem den tiden när jag körde min dieselbil med löpö. "Fuldiesel" finns än idag på vissa mackar i Finland en billigare diesel som är menats till traktorer, båtar, elgeneratorer och andra dieseldrivna redskap. En finsk som använder det till bilkörning får rejäla böter! Men lite svårt sätta de kravet till en utlänning...utländska bilar betalar ju ingen bilskatt i Finland.

Dock blev det en j****a liv hos svenska myndigheter för några år sedan för det business att sälja det som villaolja och visst var skillnaden enorm när finsk olja kostade 5000kr kbm....i Sverige 15000kr.

Idag kostar löpö ca 15kr litern (ungefär som i Sverige då)...medans vanlig diesel går på ca 20kr litern...även finnarna vill idag sluta elda med villaolja och få bort dieseldrivna grejor och tycker dem har idag tom gått om Sverige i det...det är handling inte bara diskussioner och möten...(hahaha ska jag säga när jag själv gillar diskutera).
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant egentligen när man tänker efter. Hur har arbetsgivare tidigare kommit undan Skatteverket för bara använda motorvärmare gratis borde ju räknas som en arbetsförmån? Den har ju inget med jobbet göra och har som sagt även den en rörlig kostnad. Alla har ju inte ens motorvärmare och vissa kör med och andra utan kupévärmare.
Det skatteverket inte vet kan de inte gärna ha synpunkter på. Och själva motorvärmarna kunde säkert motiveras med att de behövdes till företagets egna bilar. Sen är ju elkostnaden för motorvärmning rejält mycket mindre än vad elkostnaden för elbilsladdning är. Tidigare har elpriset också varit mycket lägre, men med dagens elpriser så blir det mycket dyrare för företagen att erbjuda gratis el till de anställda.
Jag kan tänka mig att fri el motsvarar någon eller några procents löneökning till en elbilsägare. Företag brukar vara rätt snåla med de procenten när det gäller löneökningar. Sen är ju folk ofta så snåla så de som laddar gratis på jobbet lär aldrig eler väldigt sällan ladda hemma så företaget får nog ofta stå för nästan all deras elladdning Har sett folk skryta om att de säljer elen från sitt bilbatteri som de laddar gratis på jobbet. Säkert inte så vanligt, men med alla snåljåpar där ute så lär det öka ifall man kan ladda gratis på jobbet.
 
När mitt företag förbjöd laddning i eluttagen så införde de laddstolpar istället, dessa betalas via ett externt laddföretag även om de är innanför företagets grindar. Mitt företag sätter priset på elen
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant egentligen när man tänker efter. Hur har arbetsgivare tidigare kommit undan Skatteverket för bara använda motorvärmare gratis borde ju räknas som en arbetsförmån? Den har ju inget med jobbet göra och har som sagt även den en rörlig kostnad. Alla har ju inte ens motorvärmare och vissa kör med och andra utan kupévärmare.

Jag själv välkomnar lösningar där även gäster får ladda osv...kostnaden på el är ju löjligt liten i jämförelse vad just diesel och bensin kostar.....men det förstår ju inte dem som själv kör fossil och pratar om att ska arbetsgivare mm bjuda en kanister flytande bränsle....en sak som kanske skulle kunna vara realitet bara i Ryssland och USA (heeelt andra priser på fossil bränsle). O t ex i USA håller man inte på med sånt här jantegrejs....

Det största problemet med laddstolpar och betallösningar är att alla kör sitt race. Har egna appar, plippar mm. Tom gratisladdningsplatser skall envisas med appar (ooo nej nu kommer jag uppröra er ännu mera när jag skriver om gratis...men finns faktiskt affärer köpcentrum mm som erbjuder det till sina kunder och då väljer man ju även som elbilist handla hos dessa).

Störst blir det här problemet utomlands. Krävs mobiltbankid i de landet osv. I Finland byggs laddningsstationer i väldigt rask takt! Tex ett par matvarukedjor (bla en som liknar Sveriges Ica) gjort avtal att varenda jxxxxa liten byaaffär ska åtminstone ha 1 plats. Men problemet är att dessa kräver just egen inloggning jag är tom kund hos ovanstående alltså har "ica kort" som skall anges, har finskt personnummer som även de krävs där....men de hela kraschar när det krävs bankid som jag har bara i Sverige.
Hört att det samma skit omvänt....

Hos ett elbolag är det samma visa dem vill att du ska bli "deras kund"...erbjuder dock kortbetalning, men att betala med kort tas det extra avgifter på. Nu JÄMFÖR jag "bankid tack, nähä näää men då får du betala 5kr extra per liter bensin/diesel det här är ju en kallstation utan personal...".
Det är väl inte så svårt att ha undvikit skatteverket. Om du pluggar in 10 bilar på motorvärmare så märks det knappt i en industri, det är så försvinnande liten del i förbrukning att de inte ens hade reagerat.

Ingen på vårt jobb har ens reflekterat över om jag skulle få ladda gratis (vilket aldrig var ett alternativ) och ingen har bett om bränsle.
Eller ja, jag gör det när jag fått använda min privata bil för att hämta saker. Nu mer går inte mina privata bilar en meter för arbetet då summan man får per mil är så patetiskt att jag förlorar på det hela alltid.

Finns inga problem med laddstolpar. Varenda arbetsplats får isåfall se till att ha taggar eller appar. Lättlöst.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
L lbgu skrev:
Det skatteverket inte vet kan de inte gärna ha synpunkter på. Och själva motorvärmarna kunde säkert motiveras med att de behövdes till företagets egna bilar. Sen är ju elkostnaden för motorvärmning rejält mycket mindre än vad elkostnaden för elbilsladdning är. Tidigare har elpriset också varit mycket lägre, men med dagens elpriser så blir det mycket dyrare för företagen att erbjuda gratis el till de anställda.
Jag kan tänka mig att fri el motsvarar någon eller några procents löneökning till en elbilsägare. Företag brukar vara rätt snåla med de procenten när det gäller löneökningar. Sen är ju folk ofta så snåla så de som laddar gratis på jobbet lär aldrig eler väldigt sällan ladda hemma så företaget får nog ofta stå för nästan all deras elladdning Har sett folk skryta om att de säljer elen från sitt bilbatteri som de laddar gratis på jobbet. Säkert inte så vanligt, men med alla snåljåpar där ute så lär det öka ifall man kan ladda gratis på jobbet.
Jodå så är det ju. Är väl det som nu händer när elbil börjar bli var o varannan egendom. Även om beg marknaden inte riktigt ännu kommit ordentligt igång.

Skryt och avundsjukan förstörde ju även körandet med löpö och oljepannan skrotades till en förmån för svarthandel med ved :crysmile:
Sista spiken var ju diverse oljeshejker som sålde varan ända ner till Stockholm. Då reagerade ju Skatteverket. En polare till mig tom skojade med mig att jag är en oljeshejk jag sade att han knarkhandlare (snus är olagligt ta i större mängder till Finland). Allt de här var ju till eget bruk dock :rofl: Kan även nämna att för egen del är det redan presprikerat (stavning)...de var dessutom helt lagligt till en början. Alla på gränsen körde ju dieselbilar och värmde sina hus med finsk olja.

Finnarna blev också avundsjuka (än värre avundsjuka, då de sällan nån som anger finska snushandlare, tom finska polisen hade sin bil utanför en snusaffär när gränsen var stängt för allmänheten pga av virus)...dem angav folk...känner en som höll på tanka sin bil och då kommer finska tullen. Han ser det, startar aldrig bilen...rullar den åt sidan och ringer en polare som bärgar bilen till Sverige (y):cool::crysmile:
Resultaten blev så småningom att många mackar fick lägga ner sin verksamhet och är idag helt rivna på finska sidan av gränsen.

Kan köpa att motorvärmare kanske går mindre lite beroende på modell och den används inte sommartid...men annars är det ju en teknisk omöjlighet belasta ett motorvärmaruttag mer än säkringen i den tål. Oftast är det väl 10A. Finns stolpar som har 6A som även jag svurit för när man hade dieselbil (gjorde ju att kupevärmare kunde ej köras) behövde motorvärmare, nästa bil där hade ju webasto.
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H
kisumisu kisumisu skrev:
Här sätter folk i kabeln när dem börjar jobbet och tar bort när dem åker hem. Det är ju så kallt bilen måste vara varm :crysmile:

Nu kanske du inte hänger med...men elbilar har ingen motorvärmare överhuvudtaget vilken motor ska du värma? Kupevärmaren är bilens egna värme...sitter bilen fast med chucko kan du inte köra kupevärme med den. Hybrider har motorvärmare har även jag men mycket sällan jag har den inpluggat och går ju inte köra båda samtidigt från ett uttag ;)

Laddar som sagt inte på jobbet har inte ens plats där. Men är jag på hotell och andra parkeringar som jag har tillgång till uttag så kör jag ladd därifrån och ser inte att det är nåt fel...är det nån skillnad vart jag sätter elen menar ni? Ett privat hotell tom hjälpte mig med det för dem hade timer att man fick el max 30minuter. Utökade tiden snacka om service! Kostade inte dem många kronor extra och dem fick en bra recension av mig, alla nöjda och glada (y)
Visa gärna var jag skrivit att det sitter motorvärmare i en elbil.:thinking:;) Hur det funkar med kupevärme hade jag ingen aning om då jag inte hamnat i läget att byta till elbil ännu.(y)
 
Redigerat:
Unikt namn
L lbgu skrev:
Har sett folk skryta om att de säljer elen från sitt bilbatteri som de laddar gratis på jobbet. Säkert inte så vanligt
Känns som något man mest säger för att provocera, eller?
Tveksam på att företag installerar laddboxar som ger så pass mycket ström att detta blir en meningsfull kalkyl.

På min arbetsplats sägs det att boxarna under en dag ger ungefär vad bilen förbrukar genom att åka till/från arbetsplatsen. Vilket verkar ganska rimligt.
Så gissar att det är kring 6A, ungefär som motorvärmaruttagen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
När mitt företag förbjöd laddning i eluttagen så införde de laddstolpar istället, dessa betalas via ett externt laddföretag även om de är innanför företagets grindar. Mitt företag sätter priset på elen
Ofta dock lite fel när man låter externa företag sköta...dem tar även sin vinst. Får vanliga motorvärmare användas gratis? Om ja så är det ju fel...
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu
H Håkan V skrev:
Visa gärna var jag skrivit att det sitter motorvärmare i en elbil. Hur det funkar med kupevärme hade jag ingen aning om då jag inte hamnat i läget att byta till elbil ännu.
Du skrev att man använder båda delarna....
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ofta dock lite fel när man låter externa företag sköta...dem tar även sin vinst. Får vanliga motorvärmare användas gratis? Om ja så är det ju fel...
Varmgarage som är dyrare än kallgaraget som också finns, inga motorvärmare - det är ju på västkusten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.