kisumisu
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
1 år sen, så du kanske har skaffat redan, men en Tesla Model Y har ju stor bagagerum, dom har nyligen sänkt priset och Tesla har ju något (som jag undrar varför inte andra tar efter) - Dog Mode - dvs klimatiserar bilen så länge som det finns el.
Intressant, kanske nåt för mig det där "dogmode" när det jämt is på rutorna.
 
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det ofta ser ut sådär i garage i Stockholm också, men det finns förstås undantag. Ironiskt nog har de en avtagande nytta och lär väl vara fullutbyggda lagom tills hybriderna börjar försvinna.

För med elbil är det sällan så angeläget att ladda i det offentliga rummet.
Undra vilken garage, finns det mer platser än 2 eller 4? Eller dem kanske inte vågar sätta in laddare på orter utanför centrum pga sabotage?

Varför skulle det inte finnas intresse? Det är ju långtifrån alltid man är behov av snabbladdning. Skadar väl i längden jämt snabbladda bilen också...o alla bor inte eget hus och är chefen....är nog inte ens möjligt bygga laddare till alla bostäder. Då skulle t ex shopping center etc vara bra för oftast finns det mer kräm där och bygga var och varannan (om inte alla) kundparkeringsplatser med långsammare laddare t ex just 11kw.

Som redan nämt i tråden kommer man långt med 11kw laddare...hybrider är vi nog alla överrens att dem kommer försvinna. Men vi har ju även där säkert en period på 10-15år.
 
Redigerat:
kisumisu
V videopac skrev:
Självklart kommer krav på laddbox och (längre fram, om det inte finns nu) identifiering via laddkontakten vid laddning. Hur ska man annars kunna skatta ihjäl även elbilar när de kommer i majoritet? Staten skall ha sitt. Kilometerskatt utan behov av färdskrivare, mumma tycker staten.



Jag har en BMW i3 REX och den har ingen värmepump (då seriehybridmotorn tydligen ockuperar det utrymmet!) och den går bra att både värma kupén och batteriet innan avfärd. Nackdelen är att om man vill att batteriet skall värmas upp så måste man ställa in detta tre (3) timmar i förväg! Och har den värmt upp en gång så måste man starta bilen innan man kan köra en ny värmerunda (för kupén exempelvis, om man blir en halvtimme sen).

Vi har kupévärmaruttag på jobbet men de kostar för de anställda att använda, en summa varje månad, året runt. Nu, efter flera år av "tjatande" så har vi fått några konverterade uttag (10A-säkring istället för 6A) så jag kan nu ladda bilen under arbetstid. Självklart får jag betala för detta, och jag tycker att det är en ganska ok avgift. Fast avgift per månad men det går ju bara att ladda så mycket under en dag. Dessutom är ju batteriet i en BMW i3 ganska litet, det här är första utgåvan så den har 60Ah batteri (jo, idiotiskt sätt att redovisa det hela, det motsvarar väl ungefär 22kWh) och det är väl lite slitet så jag kommer, på vintern om det inte är för kallt, fram och tillbaka till jobbet på en laddning, inte mer.

Anledningen till att det inte är gratis är att det inte skall bli en löneförmån som man då skall behöva skatta för. Tycker det är ganska ok faktiskt.
Absolut kommer bilskatten höjas eller något annat. Är ju lite frågan vad. Finns ju även enklare metoder veta hur bilen körs men det tänker jag inte gå mer in på :thinking: Skattemasen läser säkert också i dessa forum :crysmile::rofl:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant, kanske nåt för mig det där "dogmode" när det jämt is på rutorna.
Dogmode är ju egentligen en förlängning på klimatisering som många (dock inte alla) elbilar och ladd-hybrider erbjuder.
Dvs man kan antingen inifrån bilen, eller via en app styra och då få värmning (och/eller kylning) i mellan 15 -45 minuter (beroende på märke). Dogmode innebär då dock att man förutom att kunna göra detta under längre tid, också i Tesla ser på skärmen en hund med meedlandet att bilen är klimatiserad så djuret har det bra (dvs så förbipasserande inte skall oroa sig)

Huyndai/Kia plug-in brukar inte ha detta (då dom kräver att motorn är igång för detta), medan tex BMW, Mercedes, Volvo har det.
Elbilar brukar oftast ha den möjligheten, om det inte är de billigare märken tex MG mfl som ibland har det som tillägg..
 
kisumisu kisumisu skrev:
Undra vilken garage, finns det mer platser än 2 eller 4?
Exempelvis nämnda Globen, Sickla köpkvarter och Kista

kisumisu kisumisu skrev:
Varför skulle det inte finnas intresse? Det är ju långtifrån alltid man är behov av snabbladdning.
Jag tänker mest på gallerior och affärer nu. Många är där såpass kort tid att laddning inte ger så jättemycket. Att det finns en stor nytta med destinationsladdare håller jag med om, bara inte att affärer är så viktiga för det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Såhär ser min bil ut


Såhär ser systemet ut i min bil

[bild]
Uttag motorvärmare

[bild] [bild] Kupevärmare

[bild]Endast Laddning

Alla bilar är säkert olika, Men hur skall man ens i teorin kunna köra båda samtidigt även om det skulle går från 1 uttag?? Varje motorvärmare uttag på parkeringen har väl en individuell säkring? (Så har i alla fall vi).

Må hända att min bil är gammalmodig och det är den säkert för hela kupevärmen görs med fossilmotorn. Blir ofta och nästan alltid bara jag har möjlighet så kör jag utan värme från bilens och har bara rattvärme och stolvärme på! För annars slösar bilen bensin....

Jag trodde de flesta hybrider var så.

Vet att det finns en värmepump i riktiga elbilar och det är också en anledning varför jag vill ha en helt ren EV. Slippa de där skrapandet och köra en kall bil.
Men åter igen, den värmepumpen styr man väl via laddboxen????

Hemma använder jag en dedikerat laddbox och inne i laddboxen kan jag ställa in timer för motorvärmare. Givetvis fungerar inte motorvärmaren i min bil så, men skulle jag ha ägt t ex en Tesla så skulle jag kunnat sätta på bilens motorvärmare därifrån och då laddar den inte bilen heller vad jag förstår!!

Som åter igen, hur skall du kunna köra värmepump och laddning samtidigt på 10A eller 6A????


Sedan lite bonusbilder, som jag tidigare skrev och någon här nämde att vi har motorvärmaruttag stort sett överallt. Jag blev jätte jätte jätte superförvånad hur EFTER Stockholm var på utbyggnaden av laddstationer!
Var på en resa dit förra året. Enda jag hittade var på Globens (ursäkta Avici Arena eller vad de nu heter idag) en parkering där man SKULLE använda Shucko :rofl::crysmile::poop:
Haninge Centrum hade var det 6 platser som gav nåt på 6A, tog i alla fall en evighet ladda 5-6 timmar.
Länna hade ganska många platser, men fick jag aldrig ens fungera man skulle ha nån app där man skulle mata in allt möjlig info som jag gjorde men ändå hoppa ej igång.....

Medans vi i Norrland har fungerande platser.
[bild]
Ikea Umeå

[bild]

Jag vet inte beror det här på att vi har bättre infrastruktur just pga att man planerat in motorvärmare till varenda en eller vad? Är det elpriserna?? Tycker ni söderut har väl mer elbilar ändå erbjuder inte ens Tekniska museet i Stockholm laddning till bil :mad:

Det här är mycket vanlig syn i Finland, åter igen en fråga att är Svenska elsystemet skit?? Finland pratar man inte om att Schukoladdning skulle vara farligt heller och verkar vara vanligt att folk har 25A huvudsäkringar och 16A till uttag.

[bild] [bild] [bild]
Ja du har eftermonterat. Om du hade haft säkringar som orkat så kan du köra både laddning och värmare samtidigt.

På elbilar värmer man utan kabel, eller med kabel. Det är inte bundet till att du laddar bilen. Har min inställd på att vara värmd kl 06 på morgonen när det är nära nollan (ställer in dagen innan, eller lägger schema för hela veckan.)
Så att det inte finns motorvärmaruttag vid laddstationer offentligt är pga att man inte behöver det i en elbil med egen värmepump.

Så nej du styr inte den alls via någon laddbox. Antingen på bilens skärm eller i telefonen.
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Ja du har eftermonterat. Om du hade haft säkringar som orkat så kan du köra både laddning och värmare samtidigt.

På elbilar värmer man utan kabel, eller med kabel. Det är inte bundet till att du laddar bilen. Har min inställd på att vara värmd kl 06 på morgonen när det är nära nollan (ställer in dagen innan, eller lägger schema för hela veckan.)
Så att det inte finns motorvärmaruttag vid laddstationer offentligt är pga att man inte behöver det i en elbil med egen värmepump.

Så nej du styr inte den alls via någon laddbox. Antingen på bilens skärm eller i telefonen.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dogmode är ju egentligen en förlängning på klimatisering som många (dock inte alla) elbilar och ladd-hybrider erbjuder.
Dvs man kan antingen inifrån bilen, eller via en app styra och då få värmning (och/eller kylning) i mellan 15 -45 minuter (beroende på märke). Dogmode innebär då dock att man förutom att kunna göra detta under längre tid, också i Tesla ser på skärmen en hund med meedlandet att bilen är klimatiserad så djuret har det bra (dvs så förbipasserande inte skall oroa sig)

Huyndai/Kia plug-in brukar inte ha detta (då dom kräver att motorn är igång för detta), medan tex BMW, Mercedes, Volvo har det.
Elbilar brukar oftast ha den möjligheten, om det inte är de billigare märken tex MG mfl som ibland har det som tillägg..
Okej tack för infot!
Då gäller det alltså köpa rätt bil.

Riktigt ironiskt när Kia säljer som smör i Sverige som har sån här klimat som vi har största delen av året och dem kunde faktiskt ha gjort AC även tvärtom för AC går ju på el. Aldrig några problem med kyla på sommaren och det går 100% på el och påverkar inte nämnvärt förbrukning heller...

På vintern får man antingen frysa eller så kör man i "sportmode"...sportmode gör att bilen går på bensinmotor till allt men samtidigt även laddar hybridbatteriet. Bilen blir rejält varm drar som gamla Volvon men blir fortare varm än den och som sagt laddar även batteri. När bil tillräckligt varm kan man vrida ner värmen till "low" dvs stänga av värmen och köra med elen 100%.

En annan grej som är dåligt med elbil är att kör man fortare än 80km/h höjs förbrukning markant....på långresor även sommartid brukar jag sätta bilen på sport när det är 110-120 väg...sen när man kommer på 50-70 sträckor stänga av sport och köra enbart el (y) Som ett tips till andra hybrid Kia ägare.
Dock på den här frågan vinner en dieselbil vs EL och bensin...förstår idag vad "ekonomifart" betyder. Gjorde man inte när man körde diesel. Kör man ca 120 med el blir sträckan ca 30km. Däremot om man kör i ca 50 blir räckvidden ca 60-70km (dvs mer än det lovas). Hybrid är mycket bra till korta stadskörningar.

Men jag ska heller inte gnälla på långkörning drog den i slutändan ändå ungefär som min gamla diesel fast bensin och utan den förbannade dieselskatten.

Jag tvivlar att det går i Kia koppla ihop separat motorvärme. Annars hade dem väl gjort det? Köpte bilen som helt ny.

Så då är det lite som dieselvärmare vilket jag hade i dieselbilen. Var riktigt lyxigt när man bara tryckte på fjärren och hade alltid varm bil.
 
Redigerat:
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Exempelvis nämnda Globen, Sickla köpkvarter och Kista


Jag tänker mest på gallerior och affärer nu. Många är där såpass kort tid att laddning inte ger så jättemycket. Att det finns en stor nytta med destinationsladdare håller jag med om, bara inte att affärer är så viktiga för det.
Ok så då har alltså Globen uppgraderat dem då. Det är ju bra, har dem satt fler platser också (bra veta ifall man bokar hotell där)?

Både ja och nej...alla gör olika, vissa handlar varjedag några få saker fort är inne i butiken 5 minuter, medans andra storhandlar en veckas mat. Den första gruppen gynnas nog inte så mycket medans när man storhandlar så är man ju längre tid i affären. Är det dessutom ett större shoppingcenter med t ex restauranger mm är man ju i regel där lite längre tid. Sedan är väl rena EV bilar sällan helt tomma i batteri men man vill ändå fylla på dem litegrann då och då och hålla en laddning nånstans på 80%. Dessutom har dem ofta 3 fasladdning vilket gör att även "vanlig laddning" på laddbox går någorlunda fort.

Även simhallar och andra sportcenter borde ha laddplatser....blev riktigt förvånad när Sydpoolen i Södertälje hade nada laddplatser! När Nordpoolen i Boden åtminstone har 2st laddplatser där det kostar 2kr per kwh, helt ok ;) Man är där några timmar med barnen och badar och när man badat klart har man en bil som är laddat!
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Ok så då har alltså Globen uppgraderat dem då. Det är ju bra, har dem satt fler platser också (bra veta ifall man bokar hotell där)?
Ja, de har närmare 170 laddplatser totalt i garaget enligt Chargefinder. De flesta med måttliga 3,7 kW, vilket låter som 16 A enfas.
Appskärm med karta som visar laddstationer för elfordon i Stockholm, informationspanel om Arenagaraget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, de har närmare 170 laddplatser totalt i garaget enligt Chargefinder. De flesta med måttliga 3,7 kW, vilket låter som 16 A enfas.
[bild]
Tack för tipset! Nästa gång sponsra det parkeringsbolaget!
 
H Håkan V skrev:
Nu drar du nog slutsatser utan att ha någon grund för dom:thinking:, jag höll på att skriva något oartigt men bestämde mig för att inte sjunka till din nivå.

Det du kallar för "artighet" går rimligtvis åt två håll, vill inte svärgubben att svärsonen laddar sin elbil när han är på besök så finner sig lämpligen svärsonen i det, och löser sin laddning själv på lämpligt vis. Det är i alla fall min uppfattning.
Det kan ju finnas detaljer som inte redovisas i tråden också, men oavsett så bestämmer man väl själv över sin egen bostad.

Vad du tror angående min relation till mina kollegor förstår jag inte vad det skulle ha i tråden att göra, men eftersom du tydligen är intresserad av det så kan jag meddela att alla hälsar på varandra första gången vi ses för dagen på min arbetsplats.
Om du läser tråden från början så förstår du att svärsonen gjorde just det som du säger, accepterade svaret.
Frågan här är ju om folk tycker svärgubben verkar vettig i sitt agerande eller ej.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H
K karlmb skrev:
Om du läser tråden från början så förstår du att svärsonen gjorde just det som du säger, accepterade svaret.
Frågan här är ju om folk tycker svärgubben verkar vettig i sitt agerande eller ej.
Om du läser första inlägget i tråden, så förstår du att svärsonen inte alls accepterat svaret han fick av sin svärfar :).
"Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa."

Angående vad jag tycker om gubbens agerande så tror jag att det framgår i mina tidigare inlägg. :thinking:;)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
Tråden handlar väl delvis om också att få småladda och därmed spara tid, slippa stanna på vägen.

Idag pratas i allmänhet väldigt mycket om snabbladdning. Snabbladd i all ära men det är egentligen nåt man behäver bara på längre resor. En snabbladdare på 300kw tar plats för ca 30 långsamnare laddare som dessutom öven hybridbilsägare och dem som har en äldre elbil utan snabbladd möjlighet kan utnyttja.

Visst är det bra kunna snabbladda men vad händer när det är flera bilar före, ladsaren är trasig etc...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Okej tack för infot!
Då gäller det alltså köpa rätt bil.

Riktigt ironiskt när Kia säljer som smör i Sverige som har sån här klimat som vi har största delen av året och dem kunde faktiskt ha gjort AC även tvärtom för AC går ju på el. Aldrig några problem med kyla på sommaren och det går 100% på el och påverkar inte nämnvärt förbrukning heller...

På vintern får man antingen frysa eller så kör man i "sportmode"...sportmode gör att bilen går på bensinmotor till allt men samtidigt även laddar hybridbatteriet. Bilen blir rejält varm drar som gamla Volvon men blir fortare varm än den och som sagt laddar även batteri. När bil tillräckligt varm kan man vrida ner värmen till "low" dvs stänga av värmen och köra med elen 100%.

En annan grej som är dåligt med elbil är att kör man fortare än 80km/h höjs förbrukning markant....på långresor även sommartid brukar jag sätta bilen på sport när det är 110-120 väg...sen när man kommer på 50-70 sträckor stänga av sport och köra enbart el (y) Som ett tips till andra hybrid Kia ägare.
Dock på den här frågan vinner en dieselbil vs EL och bensin...förstår idag vad "ekonomifart" betyder. Gjorde man inte när man körde diesel. Kör man ca 120 med el blir sträckan ca 30km. Däremot om man kör i ca 50 blir räckvidden ca 60-70km (dvs mer än det lovas). Hybrid är mycket bra till korta stadskörningar.

Men jag ska heller inte gnälla på långkörning drog den i slutändan ändå ungefär som min gamla diesel fast bensin och utan den förbannade dieselskatten.

Jag tvivlar att det går i Kia koppla ihop separat motorvärme. Annars hade dem väl gjort det? Köpte bilen som helt ny.

Så då är det lite som dieselvärmare vilket jag hade i dieselbilen. Var riktigt lyxigt när man bara tryckte på fjärren och hade alltid varm bil.
Bränslevärmare kan gå att få även till plugin-bilar, men det beror lite på modell: Till Toyota RAV4- kan man tex få det vet jag - kostar dock 35000 kr

Elbilar drar egentligen inte markant mer >80 jämfört med bensin/deiselbilar, det är bara det att man ser det tydligare på räckvidden som ju knapras upp snabbare i högre hastighet, och man är också mer medveten då det tar längre tid att ladda. Bränslebilen tankar man ju upp på ett par minuter på macken, medans elbilen kan ta 20-30m att ladda på 20-30 mil i.

Är man ute på motorväg att kör en del så är det också bra att kolla på typ av bil: En sedan/kombi är betydligt lättare att föra genom luften fort än en "knubbig SUV" :)
 
kisumisu
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bränslevärmare kan gå att få även till plugin-bilar, men det beror lite på modell: Till Toyota RAV4- kan man tex få det vet jag - kostar dock 35000 kr

Elbilar drar egentligen inte markant mer >80 jämfört med bensin/deiselbilar, det är bara det att man ser det tydligare på räckvidden som ju knapras upp snabbare i högre hastighet, och man är också mer medveten då det tar längre tid att ladda. Bränslebilen tankar man ju upp på ett par minuter på macken, medans elbilen kan ta 20-30m att ladda på 20-30 mil i.

Är man ute på motorväg att kör en del så är det också bra att kolla på typ av bil: En sedan/kombi är betydligt lättare att föra genom luften fort än en "knubbig SUV" :)
Det är ju sant men då försvinner just iden på renare luft, billigare bränsle etc.

Dem är dyra Webaston till min diesel gick på 24 000. Men riktigt bra var det. Alltid varm bil och en liten minifjärr som var on off, visade temperatur mm.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.