280 863 läst · 1 445 svar
281k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Sant och bensindrivna gräsklippare borde EU förbjudit för längesedan då det finns fullgoda alternativ och till vettigt pris som inte avgasar och framförallt bullrar och stör ljudmässigt!J JohanLun skrev:Årsskatten säger ju ingenting om hur mycket man sliter på vägarna, skitar ned eller ens utnyttjar vägarna.
Jag har ett flertal bilar, bara en går några mil att tala om (elbilen) de andra är en extrabil och ett par "hobbybilar" som går som mest nåt hundratal mil om året och därmed i princip inte alls sliter på vägarna. Finns massor av pensionärer som har bil som åker och handlar 2 ggr / månad och åker till sommarstugan 7 mil bort 4 ggr / år.
Gräsklipparn tär förmodligen mer på naturen än en genomsnittlig hobbybil...
Däremot borde ju våra vägar vara i bättre skick med tanke på skatten som betalats i flera år. Annat alternativ är ju som sundsvallsbron man tar avgift (fast vi betalar så mycket skatt). 08 får betala trängselskatt, där spelar det heller ingen roll om det är "miljöbil" eller inte samma avgifter...
Redigerat:
Ett "dubbdäckstillägg" riskerar nog att bita sig själv i röven.J JohanLun skrev:Det rimliga vore en skatt på bränslet som kompenserar för miljöskadan (sätt ett pris på den, vad är torka, översvämningar osv "värda" att slippa) - och en km+vikt-baserad skatt på slitaget på vägar, gärna också ett "dubbdäckstillägg". Tekniken att debitera per kilometer och även per geografisk zon (att tex stadstrafik "kostar" mer slitage än landsväg?) är mogen och billig att stoppa i bilarna.
Fler olyckor vid ishalka, sedan behöver snön/isen ruggas upp av dubbdäck för att det ska gå att åka någorlunda säkert med dubbfria däck vid vinterväglag.
Jag är mot salt åxå. Det går att lätta på gasen... Om det är dyrare med dubbdäck kommer ändå några ha det. Som det är idag så är det istället helt förbjudet på vissa gator. Kört dubbfritt i 10 år, men när jag köpte beg bil för ett år sen hängde det med dubbdäck vilket gör det ett helvete att köra i miljöer där det är helt förbjudet på vissa gator. Hellre då en extra avgift.H Håkan V skrev:
För mig har situationen varit tvärt om, har fått fina dubbfria däck med vid två bilköp. Vilket j--la skit, men det beror ju så klart på var man bor också, i Stockholm är det säkert perfekt med dubbfritt men bor man lite avsides i Dalarna är det inte riktigt lika roligt.J JohanLun skrev:Jag är mot salt åxå. Det går att lätta på gasen... Om det är dyrare med dubbdäck kommer ändå några ha det. Som det är idag så är det istället helt förbjudet på vissa gator. Kört dubbfritt i 10 år, men när jag köpte beg bil för ett år sen hängde det med dubbdäck vilket gör det ett helvete att köra i miljöer där det är helt förbjudet på vissa gator. Hellre då en extra avgift.
Gillar inte heller saltet, men som tidigare yrkesförare av tunga fordon förstår jag ändå varför det används.
Lite gammal tråd nu. Men ett intressant perspektiv är tiden. Om man stannar sex timmar kan man väl kanske få ut 20kwh med snigelladdning. Ur en 75kw likström laddstolpe fixar man detta på en dryg kvart. Jag ser lite snabbt att MG verkar ligga ungefär där. Inte så mycket tid att bråka om? Så sparar man julefrid.
Långt ifrån alla bilar kan ju ladda så snabbt idag. FÖ är ju tråden så gammal att det var ont om laddstolpar på vägen när TS skrevs.elpaco skrev:Lite gammal tråd nu. Men ett intressant perspektiv är tiden. Om man stannar sex timmar kan man väl kanske få ut 20kwh med snigelladdning. Ur en 75kw likström laddstolpe fixar man detta på en dryg kvart. Jag ser lite snabbt att MG verkar ligga ungefär där. Inte så mycket tid att bråka om? Så sparar man julefrid.
TS skrev väl att han hade en MG? Det är den laddhastigheten de haft på förra modellerna. Och antalet stolpar har inte ändrats så extremt på ett år. Dessutom var det även i detta fall TS själv som skrev att han hade tillgång till stolpar på vägen.K karlmb skrev:
OK. Men om resan till svärgubben på julafton ska ta en timme extra för att man ska ladda på vägen kan iaf jag förstå frågan. Men vi är alla olika...elpaco skrev:
Precis, inte ber svärfar om en skvätt bensin av ts när han hälsar på ts? Skulle tro att svärfar planerar in en tankning på vägen istället…galento skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg