280 240 läst · 1 445 svar
280k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Mokka-e.@ @ndreas skrev:
Men du får ju skriva det isåfall. Det är ganska dåligt om man får spinn på en bil från 2022 med bara 204 hk
Jag fick lätt sladd med min volvo 740 jag hade innan, och det var ju rwd. Världens sämsta vinterbil förövrigt I med ett par säckar betong för att få grepp.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 538 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 538 inlägg
Den har antispinn, den kan även ha (och har troligtvis) effktbegränsningar från noll som smygs upp som jag skrev, Prova att stänga av antispinn (om det går) och trampa gasen i botten vid apex i en rondell i 45km/h så kommer du antagligen att få en uppenbarelse. Men generellt, 4-krafs är ju ur ett accelerationsperspektiv helt överlägset allt annat.@ @ndreas skrev:
Vi har en KIA ev-6. Bakhjulsdrift. Utöver vanliga driftlägen har den också ”snow” som bland annat gör att acceleration från stillastående görs med en gradvis effektutökning till drivande hjul från lågt till högre. Det kanske är vanligt på andra bilar också, men absolut en feature som jag uppskattat. Överlag har bilen fungerar överraskande bra i vinterväglag.
Ska man hälla bensin på elden och fråga vilken elbil man ska skaffa?
Har solpaneler, på väg mot nytt jobb som erbjuder tjänstebil, vet inte villkoren än, så spekulera fritt. Tesla är inte aktuellt då vi har husdjur och gillar att resa, behöver alltså få plats med lite bagage.
Nuvarande bilar är en V70 Turbo från 2000 som drar löjligt mycket bensin och en Passat med gasdrift, båda har gått omkring 23 000 mil och båda ska bort inom kort, antingen säljas eller ges till döttrarna, om de har råd att ha dem.
Har solpaneler, på väg mot nytt jobb som erbjuder tjänstebil, vet inte villkoren än, så spekulera fritt. Tesla är inte aktuellt då vi har husdjur och gillar att resa, behöver alltså få plats med lite bagage.
Nuvarande bilar är en V70 Turbo från 2000 som drar löjligt mycket bensin och en Passat med gasdrift, båda har gått omkring 23 000 mil och båda ska bort inom kort, antingen säljas eller ges till döttrarna, om de har råd att ha dem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 568 inlägg
Många företag har inte förmånspolicies som tillåter så många rimliga elbilar. Det finns ofta ett inköpstak på väl under tio PBB, vilket man ärligt talat inte får så mycket elbil för. Å andra sidan är elbilar de enda som på något vis är rimliga att ha som förmånsbil med dagens skatteregler.
Jag kör en ID4; den och koncernsyskonet Skoda Enyaq är nog bra alternativ, liksom Ioniq 5 och Kia EV6. Men det är ju bilar för över en halv miljon och med lång leveranstid allihop.
Sen har vi Mercedes och Audi i prisklassen över, men de är väl så dyra att man inte får någon inköpsbonus alls längre.
Volvo och Polestar har i mitt tycke för kort räckvidd. Vi fpr väl se om de blir bättre när de kommer med en ren elbilsplattform.
Jag kör en ID4; den och koncernsyskonet Skoda Enyaq är nog bra alternativ, liksom Ioniq 5 och Kia EV6. Men det är ju bilar för över en halv miljon och med lång leveranstid allihop.
Sen har vi Mercedes och Audi i prisklassen över, men de är väl så dyra att man inte får någon inköpsbonus alls längre.
Volvo och Polestar har i mitt tycke för kort räckvidd. Vi fpr väl se om de blir bättre när de kommer med en ren elbilsplattform.
Känns tveksamt att "han accepterat det" , när han ställt en fråga till svärfar, fått ett nej till svar, och sedan väljer att skriva om det här.A Argastesnickaren skrev:Han accepterade väl det?
Han löste det själv också!!
Ska han skämmas för att han ville köpa lite el och när han inte fick det ställer en fråga här!!!
Var är mänskligheten på väg när allt handlar om att dissa sina medmänniskor.
Önskar själv ts en god fortsättning på nya året och hoppas att vi alla kan hjälpas åt lite mer
Varför ens fråga svärfar när man tydligen har inställningen att man har rätt att kräva att få ladda sin elbil vid ett besök hos svärföräldrarna på julafton?
Det är i paritet med lika dumt som att kräva att det ska finnas en massa anpassad specialkost när ens barn är bjudet på barnkalas, om inte ändå mer korkat.
Varför skulle inte svärfar själv få bestämma över sin egen el och elanläggning, utan att ens behöva motivera varför? Jag skulle ha gjort likadant, om jag hade skäl som jag själv tycker kunde motivera det.
Kanske har du nån gång hört talas om artighet?H Håkan V skrev:Känns tveksamt att "han accepterat det" , när han ställt en fråga till svärfar, fått ett nej till svar, och sedan väljer att skriva om det här.
Varför ens fråga svärfar när man tydligen har inställningen att man har rätt att kräva att få ladda sin elbil vid ett besök hos svärföräldrarna på julafton?
Det är i paritet med lika dumt som att kräva att det ska finnas en massa anpassad specialkost när ens barn är bjudet på barnkalas, om inte ändå mer korkat.
Varför skulle inte svärfar själv få bestämma över sin egen el och elanläggning, utan att ens behöva motivera varför? Jag skulle ha gjort likadant, om jag hade skäl som jag själv tycker kunde motivera det.
Jag vet, en nästan bortglömd gest.
Du hälsar nog inte godmorgon till dina kollegor på jobbet heller, men det gjorde man förr.
Jo att någon inte klarar av en helt normal hälsning som "God morgon" gör att jag ser denna som en ren ociviliserad tölp.... inget man behöver ägna tid åt.K karlmb skrev:
Så hårt behöver man inte gå på dock. Räcker med ett ja eller nej. Och sen acceptera.H Håkan V skrev:Känns tveksamt att "han accepterat det" , när han ställt en fråga till svärfar, fått ett nej till svar, och sedan väljer att skriva om det här.
Varför ens fråga svärfar när man tydligen har inställningen att man har rätt att kräva att få ladda sin elbil vid ett besök hos svärföräldrarna på julafton?
Det är i paritet med lika dumt som att kräva att det ska finnas en massa anpassad specialkost när ens barn är bjudet på barnkalas, om inte ändå mer korkat.
Varför skulle inte svärfar själv få bestämma över sin egen el och elanläggning, utan att ens behöva motivera varför? Jag skulle ha gjort likadant, om jag hade skäl som jag själv tycker kunde motivera det.
De där med barnen är en annan fråga. Om du väljer att bjuda in hela klassens barn och någon är rejält allergisk eller blir dålig av nån mat eller kaka och du vägrar att köpa något litet extra till det stackars barnet så är du bara rent otrevlig.
Stockholm har blivit kallt.R Rkarlsson skrev:Så hårt behöver man inte gå på dock. Räcker med ett ja eller nej. Och sen acceptera.
De där med barnen är en annan fråga. Om du väljer att bjuda in hela klassens barn och någon är rejält allergisk eller blir dålig av nån mat eller kaka och du vägrar att köpa något litet extra till det stackars barnet så är du bara rent otrevlig.
Inte bara Sthlm.K karlmb skrev:
Är svenska jantelagen här. Ingen ska få ha mer än en annan, göra något annorlunda eller på nåt annat sätt avvika från gruppen.
Fick själv ett massmail från min arbgivare om förbud mot ladda fordon...ändå är det helt okej att folk brassar på med motorvärmare inklusive kupevärmare på full effekt dvs flera hundra watt.
Elbil som har alla möjliga skydd är boven till brand. Medans en gammal motorvärmare på nån gammal volvo 740 ibland med hemmapul kopplingar är ingen brandrisk. Äger själv också en gammal bil där stickproppen blir rejält varm efter ett par timmars körning och som jag mätte drog ca 2400W. På min pluginhybrid kan jag dra ner effekten ända ner till 500W. Tar givetvis längre tid ladda och alla drar ju inte ner effekten när dem ska shuckoladda.