F fsn skrev:
Jag svarar inte mer i tråden, allt är sagt allt är verifierat. Men om du fått för dig att jag inte är bekant med, förstår eller känner till begreppet så kan du med fördel titta tidigare i tråden om jag har tagit upp det eller inte.
Vad bra. När jag söker i tråden får jag inte någon träff.
Men ha det bra!
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Vad bra. När jag söker i tråden får jag inte någon träff.
Men ha det bra!
Då kanske du skall leta ordentligt och sluta snacka så mycket skit istället?
 
@
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Off Topic: Tack för att du bekräftar inför alla här. (Inte för att det är din sak öht, men min frånvaro här beror på närvaro vid frivilliginsats med avstängd täckning, så har inte kunnat tangentbordskriga hela dagarna).
Din debatteknik här och i andra ämnen är ständigt det tröttsamma att du avsiktligt hittar på utsagor (alternativt misstolkar p.g.a. att du inte förstår ämnet) där du påstår att andra medlemmar sagt än det ena, än det andra. Sedan så försöker du aggressivt slå ned på något som bara du själv påstått (eller missuppfattat).
On topic: Att TS svärfar var tveksam till laddningen kan bero på nyligen införda effekttariffer, inte elkostnaden för en enda laddning. TS verkade inte ha någon koll på att olika nätägare har olika tariffsystem.
Men citera nu en enda sak jag har skrivit, med länk till mitt inlägg tack, som är felaktigt. Dra det inte ur sitt sammanhang utan hela mitt inlägg, tack. Jag ber om ett enda exempel. Överbevisa oss sedan med vad som är fel i detta.
Vidare: Är man intresserad av elbilar och deras framdrivning, så finns det rätt många testare som tar upp just varför det inte är så dumt alls med bakhjulsdrivning. Det blir svårt att bygga när man utgår från en framhjulsdriven fossilbilsförlaga, men när man utvecklar elbilar från grunden, kommer det att bli allt vanligare. Varför tror du att Tesla Model 3, Honda e, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och alla VW ID.-bilar inkl. ID Buzz är bakhjulsdrivna? Missade utvecklarna att först kolla med dig om dina kunskaper att bygga lastbilar med bladfjädring och hög ofjädrad massa? Så här säger t.ex. Marcus Thomasfolk på VW som svar på frågan om varför deras elbilar är bakhjulsdrivna i grunden:
Att ID-bilarna är bakhjulsdrivna har med viktfördelningen att göra. Den låga tyngdpunkten, som beror på att batteripacket är placerat under bilen mellan hjulaxlarna, gör att de mest optimala köregenskaperna och den bästa balansen uppnås vid bakhjulsdrift. Särskilt vid acceleration ger bakhjulsdriften fördelar vad gäller köregenskaper och minskat däckslitage. Detta med hänsyn taget till elmotorns vridmomentskarakteristik.
Även svenska motorjournalister med stor erfarenhet av att testa vinterkörningsegenskaper i Sverige, t.ex. Vi Bilägare, skriver att det är bl.a. körtekniska egenskaper som orsakar att man väljer bakhjulsdrivning om inte bilen har AWD.
Så din slutsats är att både alla experter och alla de som utvecklar nya elbilar gör fel?
Kan du "överbevisa" dem också med ett inlägg här, så ställer jag upp med att ordna ett möte mellan dig och några fordonsutvecklare på Lindholmen så att de får uppdatera sina kunskaper.
Angående framhjulsdrivning och elbil - så är det bara dumt. Elbilar har sådant vridmoment att de spinner lös vid minsta acceleration om de är framhjulsdriva. Testa tex. KIA e-Niro som lätt spinnet lös på asfalt (trots antispinn) eftersom den är framhjulsdriven. Med bakjulsdrift eller fyrhjulsdrift har man inte detta problem...
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då kanske du skall leta ordentligt och sluta snacka så mycket skit istället?
Hade du inte knäppt igen?
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Hade du inte knäppt igen?
Fick luft under vingarna när Fjasen_36 blev varnad och fick sina troll-profiler bannade… men skall inte skriva nåt mer nu. Men var både lugn och avslappnad med att jag i allra högsta grad vet vad lastväxlar är, jag har tävlat i Porsche och drabbats av det många fler gånger än jag önskar.

EDIT: det var alltså Sonabr4000 och Tullen127 som var Fjasens trollkonto som hejade på, gillade varandra mm. Det är alltså rätt klarlagt att det finns fina skenheliga individer här. Tror du det är nån annan som har en liten extra uppviglarprofil? Det är rätt simpelt att spåra och få koll på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Elbilar har sådant vridmoment att de spinner lös vid minsta acceleration om de är framhjulsdriva.
Man måste inte trycka plattan i botten. Man måste inte heller ha en elektrisk bil med så högt vridmoment och hög effekt bara för att det går.
 
M -MH- skrev:
Man måste inte trycka plattan i botten. Man måste inte heller ha en elektrisk bil med så högt vridmoment och hög effekt bara för att det går.
Har KIA Niro exceptionellt högt vridmoment eller hög effekt då?
 
@
K Kane skrev:
Har KIA Niro exceptionellt högt vridmoment eller hög effekt då?
Nej, men "alla" elbilar har rätt bra drag. Är den då framhjulsdriven (som t.ex. Kia e-niro) så blir det för lite vikt då hjulen som driver - och då spinner det lätt. Alltså inte den bästa lösningen för en elbil...
 
Unikt namn
@ @ndreas skrev:
Nej, men "alla" elbilar har rätt bra drag. Är den då framhjulsdriven (som t.ex. Kia e-niro) så blir det för lite vikt då hjulen som driver - och då spinner det lätt. Alltså inte den bästa lösningen för en elbil...
Har bilen klent antispinn eller förare med blyfot?
 
@ @ndreas skrev:
Angående framhjulsdrivning och elbil - så är det bara dumt. Elbilar har sådant vridmoment att de spinner lös vid minsta acceleration om de är framhjulsdriva. Testa tex. KIA e-Niro som lätt spinnet lös på asfalt (trots antispinn) eftersom den är framhjulsdriven. Med bakjulsdrift eller fyrhjulsdrift har man inte detta problem...
Opeln jag ska ha är framhjulsdriven, fanns inte en enda tendens till att spinna loss i något läge alls. Trots fullgas i acceleration.
Så på den funkar det bra.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har bilen klent antispinn eller förare med blyfot?
Måste vara för klen antispinn nästan.
Många bilars system är lite halvdana. Enda bilen jag faktiskt haft antispinn som funkat riktigt bra var cadillac från 2004. Dock rwd men det spann ingenting även om det var halt.
 
@
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har bilen klent antispinn eller förare med blyfot?
Testkörde bara.... Det blev inget köp av e-Niro. Men körde 30 utifrån rondellen å accelererade då släppte det på asfalten med sommardäck. Så visst - lite tung fot (var ju ändå ute och testkörde ;) ). Men med en bakhjulsdriven (eller 4x4) elbil så har du inte det problemet även om bilen har lite drag i sig...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
@
R Rkarlsson skrev:
Opeln jag ska ha är framhjulsdriven, fanns inte en enda tendens till att spinna loss i något läge alls. Trots fullgas i acceleration.
Så på den funkar det bra.
Kanske en CORSA-e? Kan i så fall också bero på att den här 136 hk och e-Niro 204 hk...
 
F
@ @ndreas skrev:
Testkörde bara.... Det blev inget köp av e-Niro. Men körde 30 utifrån rondellen å accelererade då släppte det på asfalten med sommardäck. Så visst - lite tung fot (var ju ändå ute och testkörde ;) ). Men med en bakhjulsdriven (eller 4x4) elbil så har du inte det problemet även om bilen har lite drag i sig...
En framhjulsdriven bil lyfter vid accelaration och en bakhjulsdriven sätter sig, det går att tweaka det lite beroende på hur man bygger geometri i hjulupphängningen och ju mjukare sättning desto mer påtagligt är det (titta tex på en F1-bil (eller andra extrema formelbilar) som är påfallande ”långsamma” från stillastående.

En bakhjulsdriven bil kommer alltid av linjen snabbare än en likvärdig framhjulsdriven. Men att en Kia Niro Med 200hk spinner beror på hur antispinn är konfigurerat, 200hk på den ynkliga bilen är mer än nog för att spinna loss ut ur tex en rondell i 40-50km/h om den varit bakhjulsdriven, speciellt om bilen har lateral belastning.

Titta på en bakhjuls- eller 4-hjulsdriven Tesla tex, den har typ 500hk och har effekt nog att krafsa loss både bakjhul eller alla 4 hjulen men har en extremt aktiv antispinn.

Jag har också provkört Kia Niro, kan inte säga att jag reagerade på att den spann loss, jag tycker att man känner rätt tydligt vad som händer och kan balansera det. Historiskt så har många bilar med sig antispinn från fossilbilar och i Niros fall är det högst troligt att det är så då det är en fossilplattform från början. Där har det på många bilar varit en antispinn som tillåter en del spinn och ändå ha en anti- spinn/sladdfunktion.

Personligen så tycker jag att det skall finnas ett ekonomiläge på elbilar med extremt hårt reglerad antispinn. De höga effekterna på låga varv (det som är det ”höga momentet”) tenderar att göra illa däckbudgeten annars. Man kan tom tänka sig en mycket hårdare effektstrypning från stillastående än idag för minskat däckslitage.
 
@
F fsn skrev:
En framhjulsdriven bil lyfter vid accelaration och en bakhjulsdriven sätter sig, det går att tweaka det lite beroende på hur man bygger geometri i hjulupphängningen och ju mjukare sättning desto mer påtagligt är det (titta tex på en F1-bil (eller andra extrema formelbilar) som är påfallande ”långsamma” från stillastående.

En bakhjulsdriven bil kommer alltid av linjen snabbare än en likvärdig framhjulsdriven. Men att en Kia Niro Med 200hk spinner beror på hur antispinn är konfigurerat, 200hk på den ynkliga bilen är mer än nog för att spinna loss ut ur tex en rondell i 40-50km/h om den varit bakhjulsdriven, speciellt om bilen har lateral belastning.

Titta på en bakhjuls- eller 4-hjulsdriven Tesla tex, den har typ 500hk och har effekt nog att krafsa loss både bakjhul eller alla 4 hjulen men har en extremt aktiv antispinn.

Jag har också provkört Kia Niro, kan inte säga att jag reagerade på att den spann loss, jag tycker att man känner rätt tydligt vad som händer och kan balansera det. Historiskt så har många bilar med sig antispinn från fossilbilar och i Niros fall är det högst troligt att det är så då det är en fossilplattform från början. Där har det på många bilar varit en antispinn som tillåter en del spinn och ändå ha en anti- spinn/sladdfunktion.

Personligen så tycker jag att det skall finnas ett ekonomiläge på elbilar med extremt hårt reglerad antispinn. De höga effekterna på låga varv (det som är det ”höga momentet”) tenderar att göra illa däckbudgeten annars. Man kan tom tänka sig en mycket hårdare effektstrypning från stillastående än idag för minskat däckslitage.
Köpte själv Skoda Enyaq 80x (fyrhjulsdriven). Inga tendenser till att det släpper trots bra acceleration. Men hur mycket däckens slits återstå att se... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.