Bara skiten går att styra med en app, så köper folk, sen om det är bra eller inte verkar kvitta. Jag kör bara på Mitsubishi, och rekommenderar bara Mitsubishi (electric) då jag vet att de funkar, och har bra support.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Stämmer bra att folk som har någpt som krånglar eller att dom vill få hjälp med något söker sig till forum.
Kan även vara som du själv att man vill få lite ”hjälp” i val av märke och modell.
Gäller bara att man läser mellan raderna bland alla inlägg som haussar eller dissar något.
Att man hittar en återförsäljare som har bra rykte om sig när det gäller service och support är det som många missar .
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Du menar man inte ska välja Gree? får i så fall hålla med.
Jag är mest inne på de märken som säljs mest på marknaden men tog med det ifall ifall.
Varför inte Gree - som uppges vara världens största tillverkare av värmepumpar?
 
S Sista spiken skrev:
Varför inte Gree - som uppges vara världens största tillverkare av värmepumpar?
Nja, snarare kanske en av dom största på luftkonditionering.
Säljer troligen riktigt många ”värmepumpar” för lite varmare klimat än våra vintrar.
Finns säkert både nöjda och missnöjda kunder med dessa som med allt annat så känns Gree rätt är det bara att köpa.
 
C Comfort Thomas skrev:
Nja, snarare kanske en av dom största på luftkonditionering.
Säljer troligen riktigt många ”värmepumpar” för lite varmare klimat än våra vintrar.
Finns säkert både nöjda och missnöjda kunder med dessa som med allt annat så känns Gree rätt är det bara att köpa.
”Världens största värmepumpstillverkare GREE har lanserat supernyheten AMBER.”
https://www.klimatteknik.com/produkter/gree-amber35/
 
S Sista spiken skrev:
”Världens största värmepumpstillverkare GREE har lanserat supernyheten AMBER.”
[länk]
Beror nog på hur man definierar värmepump.
Om det stämmer vet jag inte , finns några stora kineser och tex Midea är också riktigt stora.
Men bara för att man säljer många behöver dom inte vara bra :cool:
 
R reza666 skrev:
Hej alla,

I år tänkte jag vara "tidig" ute och köpa 2-3 luftluft system.
Mitt behov är framförallt kyla men så klart kan jag dra nytta av värmen också under vintertid.

Hej! Vad är det för hus du har om du behöver 3 ac? Är det placerat i Saharas öken?

Eller stora glaspartier mot söder? Jag har ett enplanshus på 150kvm och markiser. Klarar mig på en Mitsubishi HeroLN35. Den klarar både kyla och värma hela huset om innedörrarna är öppna.

Du bör klara dig med en värmepump per våning om de kan placeras lämpligt.

Jag har monterat min på väggkonsoll utanför tvättstugan och har stora vibrationsdämpare. Hörs inte in i rummen men lite inne i tvttstugan om den går på max vilket den aldrig gör annat än om jag testar den.

Jag har ca 150kvm på 2 våningar. Min tanke är att installera:
Alternativ1:
  • 2 ute delar och 2 inne delar (vån1 + vån2) +
  • 1 inne del för arbetsrummet där det genereras massa värme
Eller Alternativ2:
  • 3 ute delar med 3 inne delar (vån1 + vån2) + 1 för arbetsrummet
Jag var så säker på att skaffa Mitsubishi Hero 2 serien men ingen verkar ha passande ute del för Alt1.
Sen fick jag denna kalkyl som verkar vettig och ger bäst effekt med Alt2.



De flesta rekommenderar att man ska ha enkla system (alltså 1 ute och 1 inne del) för att ha bästa effekt . Håller ni med?

Jag har valt några kandidater från
Mitsubishi: 1xHero 2.0 LN25 + 2x Hero 2.0 LN50
Daikin: 1xCaldo XRH 30 + 2xCaldo XRH 40

De andra märken har jag dålig koll på (tar såååå långt att läsa och hitta bästa från olika tillverkare).
Ett av bolagen jag pratar med vill att jag ska köpa Gree som han säger är bäst men har inte alls hört talas om de i AC sammanhang men ni kanske vet mer.

Jag vill ha bästa produkten som finns om jag ska vara ärlig. Brukar inte snåla på sånt här. Vill ha bekymmerfri drift så långt det går så jag vill satsa på bästa produkten ute på marknaden.

Vilken märke / produkt / alternativ hade ni valt ? Tar gärna emot alla förslag och tips.
 
S Sista spiken skrev:
”Världens största värmepumpstillverkare GREE har lanserat supernyheten AMBER.”
[länk]
Säkert jätte bra men jag vågar inte chansa. Kör det säkra före det osäkra. . Sen tar jag japansk över kinesisk alla dagar i veckan när det gäller pålitlighet och kvalité.
 
  • Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Säkert jätte bra men jag vågar inte chansa. Kör det säkra före det osäkra. . Sen tar jag japansk över kinesisk alla dagar i veckan när det gäller pålitlighet och kvalité.

Gree är jättestora internationellt. Har en Gree aircon i sommarstugan. Vissa ac modeller är dock inte inverterstyrda utan kompressorn jobbar i ”steg”.

Jag kan rekommendera Mitsubishi Hero LN35. Den har effektiv avfrostning om man kör den för värme på vintern. COP är 6,5 vid värmedrift 7grader ute och 20 grader ute. Det är bättre än de andra i Folksams test. Vinnaren i det testet är några tiondelar bättre de få dagar när det är 10 minus ute men det är oväsentligt. Billigast installerat och klart på Polarpumpen.se 20650kr.
De lokala firmorna skulle ha 28000kr och uppåt för samma.
 
S Skyflakes skrev:
Gree är jättestora internationellt. Har en Gree aircon i sommarstugan. Vissa ac modeller är dock inte inverterstyrda utan kompressorn jobbar i ”steg”.

Jag kan rekommendera Mitsubishi Hero LN35. Den har effektiv avfrostning om man kör den för värme på vintern. COP är 6,5 vid värmedrift 7grader ute och 20 grader ute. Det är bättre än de andra i Folksams test. Vinnaren i det testet är några tiondelar bättre de få dagar när det är 10 minus ute men det är oväsentligt. Billigast installerat och klart på Polarpumpen.se 20650kr.
De lokala firmorna skulle ha 28000kr och uppåt för samma.
"installerat och klart" via postorderföretag får man ibland ta med en nypa salt då man måste kolla vad som ingår och inte ingår.
Borde hamna i någorlunda samma pris hos en lokal handlare som på postorder, 28000:- var nog det dyraste jag hört för en LN35 med standardinstallation efter rotavdrag.
Tänk även på att kolla så det är version 2.0 av LN så det är den senaste med cirkulation/kaminfunktion och att det är 5års garanti utan krav på service för att garantin ska gälla om man är intresserad av LN HERO
 
R reza666 skrev:
Säkert jätte bra men jag vågar inte chansa. Kör det säkra före det osäkra. . Sen tar jag japansk över kinesisk alla dagar i veckan när det gäller pålitlighet och kvalité.
Re ”japansk ... pålitlighet och kvalité”
Panasonic värmepumpar byggs i bland annat Malaysia, Indien, Kina, Thailand och Indonesien - men INTE i Japan...
Gällande Mitsubishis värmepumpar byggs dessa i Thailand och Turkiet.
Beträffande Toshibas värmepumpar byggs ej heller dessa i Japan utan i Kina sedan många år tillbaka

Just sayin’...
 
S Sista spiken skrev:
Re ”japansk ... pålitlighet och kvalité”
Panasonic värmepumpar byggs i bland annat Malaysia, Indien, Kina, Thailand och Indonesien - men INTE i Japan...
Gällande Mitsubishis värmepumpar byggs dessa i Thailand och Turkiet.
Beträffande Toshibas värmepumpar byggs ej heller dessa i Japan utan i Kina sedan många år tillbaka

Just sayin’...
Tillverkningen sker i fabriker i olika länder beroende på modell inkl Japan .
Det är dom Japanska tillverkarnas egna fabriker och egna kontroller så därav säger man Japansk då det i dom flesta fall är utvecklade i Japan.
Toshibas flesta modeller för vår marknad byggs i Thailand.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
PeterFalun
Mitsubishi fungerar bra för mig.

Dock har återförsäljarens totalt falerat när jag fick fel på en av mina 2 pumpar.

Har mejlat/ringt ÅF vid flera tillfällen men man brydde sig inte alls om ärendet. Detta var i Dalarna.

Hittade istället en generell reparatör som bytte en säkring på ett kretskort. tog 30 min.
 
Gree är som sagt världsledande, och kompressorerna är från Sanyo allt som oftast. Har en Gree AC och en Mitsubishi luft/vatten, en har krävt service flera gånger och det är inte Gree... Sen är Gree knäpptyst också, hör inte den ens på full fart 2 meter ifrån
 
T Taren43 skrev:
Gree är som sagt världsledande, och kompressorerna är från Sanyo allt som oftast. Har en Gree AC och en Mitsubishi luft/vatten, en har krävt service flera gånger och det är inte Gree... Sen är Gree knäpptyst också, hör inte den ens på full fart 2 meter ifrån
Dom Gree vi har monterat fanns det inget "världsledande" med !!
Sanyo är uppköpta av Panasonic sedan flera år och tror därmed inte att det är Sanyos kompressor som sitter i då jag tror Panasonic la ner "sanyo"

Full fläkt och knäpptyst finns ingen som är om man inte är döv eller så är det fel på fläkten så den bara går på låga flöden :cool:

Gillar man Gree är det väl bara att köpa det men ser själv inget världsledande i deras grejer, kretskorten och spole till fyrvägaren på ett par modeller av luftvärmepumpar har mer att önska om man säger så !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.