R reza666 skrev:
Jag har tyvärr inte plats för golv modell. Har redan för mycket i rummet. Och jag vet inte det där med överlägset ärligt talat. Det vi kan gå på är hur bra dessa märken och närliggande modeller har fungerar tidigare. Tror som sagt att alla dessa toppmodeller är väldigt bra. Kör lite magkänsla här. Har i flera år går och funderat köpa ac och vet att många har rekommenderat Mitsubishi just för driftsäkerheten plus min vän har det och han är super nöjd.
Ok, förstår jag. Då tar du takmodell istället Caldo XRH. Såg jag på här Byggahus och Värmepumpsforum som ägare med Mitsubishi utomhus låter hög ljud som inte är nöjda och några lite fel på värmepump och vill häva lämna tillbaka och byta annan märken.
Bra att du vet om händelse. Det är personlig vill veta eller spelar inget roll märken som ändå köpa Mitsubishi.
 
A
R reza666 skrev:
Jag har tyvärr inte plats för golv modell. Har redan för mycket i rummet. Och jag vet inte det där med överlägset ärligt talat. Det vi kan gå på är hur bra dessa märken och närliggande modeller har fungerar tidigare. Tror som sagt att alla dessa toppmodeller är väldigt bra. Kör lite magkänsla här. Har i flera år går och funderat köpa ac och vet att många har rekommenderat Mitsubishi just för driftsäkerheten plus min vän har det och han är super nöjd.
de maskiner som är bäst och tystast såväl inne som ute är mitsubishi LN Hero
alla säger likadant som jag monterat åt VA! är den igång och jag svarar jajamensan på högsta effekt oxå
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
de maskiner som är bäst och tystast såväl inne som ute är mitsubishi LN Hero
alla säger likadant som jag monterat åt VA! är den igång och jag svarar jajamensan på högsta effekt oxå
Så skönt att höra :)
Jag i princip besökt mig för det nu. Blir 2xLN35 + 1xLN25. Nu gäller det att hitta en firma. Vill inte ha enmansföretag heller. Pratade med en som började prata om att han var för upptagen med familjen och sånt. Blev solen i kistan typ.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
G Gaston11 skrev:
Bra att läsa om problem´.

[länk]

[länk]
ja
2st obekräftade fel av mer än 20000 installationer det är ju verkligen graverande!!! LOL
samtidigt finns det en hel tråd på VP-forum med hur många som helst missnöjda och lurade daikin ägare.
Jag har installerat Daikin och säger bara ...aldrig mer...
 
Men gaston , det är väl bara titta under vilket märke som helst så ser du att det finns problem för vissa.

Tittar du under daikin fliken på forumet så är det inte direkt en dans på rosor där heller :cool:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ja
2st obekräftade fel av mer än 20000 installationer det är ju verkligen graverande!!! LOL
samtidigt finns det en hel tråd på VP-forum med hur många som helst missnöjda och lurade daikin ägare.
Jag har installerat Daikin och säger bara ...aldrig mer...
Och annan företag har installerat Mitsubishi och säger bara... aldrig mer...
 
A
G Gaston11 skrev:
Och annan företag har installerat Mitsubishi och säger bara... aldrig mer...
vilket företag då?
du verkar ju ha noll koll
 
C Comfort Thomas skrev:
Men gaston , det är väl bara titta under vilket märke som helst så ser du att det finns problem för vissa.

Tittar du under daikin fliken på forumet så är det inte direkt en dans på rosor där heller :cool:
Jag har luft/luft 2 st Daikin, en källlare och hörs utomhus låter hög tillverkår 2009, en entren och hörs inte utomhus går tyst tillverkår 2018. Bättre nya än gamla med samma Daikin, 3 månader sen nyinstallerat bergvärme Daikin Altherma 3 GEO och avstängd både luft/luft för entre och källare enbart vattenburen radiator gick varmt och skönt i hela rummet och låg förbrukning 1058 kWh extremt kallt ute i Uppsala i hel januari period 2021 och problemfri (y)
 
Mitsubishi. Tveklöst av de du listar.

Jobbar som kylmontör, majoriteten större anläggningar, men även en del värmepumpar har åkt upp. Mitsubishi är de som krånglat minst, gree rör jag inte ens i med tång.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G Gaston11 skrev:
Jag har luft/luft 2 st Daikin, en källlare och hörs utomhus låter hög tillverkår 2009, en entren och hörs inte utomhus går tyst tillverkår 2018. Bättre nya än gamla med samma Daikin, 3 månader sen nyinstallerat bergvärme Daikin Altherma 3 GEO och avstängd både luft/luft för entre och källare enbart vattenburen radiator gick varmt och skönt i hela rummet och låg förbrukning 1058 kWh extremt kallt ute i Uppsala i hel januari period 2021 och problemfri (y)
Den i källaren jobbade troligen lite hårdare och värmen steg så den nyare inte behövde jobba lika hårt och därav mindre ljud på den på övre plan.
Men vissa av dagens modeller låter mindre men beror på hur hårt dom får jobba, hörs den inte alls utomhus är den nog avstängd

Det är bra att du är nöjd med ditt val men du hade nog fått snarlika värden med något annat märke i samma effektklass ,
 
Våran jobb i huset har Mitsubishi luft/luft har installerat 10 år sen och helt bra och inget fel. Och andra företag nöjda med Mitsubishi som bara går och går. Just år 2020 blev ägare klagar varför den låter, hög förbrukning och lite fel på pumpen har jag läst på forum i från november 2020 fram 2021 mars händelse. Daikin har haft krånglig äldre modell och nu nya modell bättre produkter. Typisk att Mitsubishi var bättre äldre än nya. Daikin var bättre nya än äldre.
 
G Gaston11 skrev:
Våran jobb i huset har Mitsubishi luft/luft har installerat 10 år sen och helt bra och inget fel. Och andra företag nöjda med Mitsubishi som bara går och går. Just år 2020 blev ägare klagar varför den låter, hög förbrukning och lite fel på pumpen har jag läst på forum i från november 2020 fram 2021 mars händelse. Daikin har haft krånglig äldre modell och nu nya modell bättre produkter. Typisk att Mitsubishi var bättre äldre än nya. Daikin var bättre nya än äldre.
Som jag skrev tidigare , gå in på vilket märke som helst på forumet så ser du inlägg med problem .
Inklusive ditt kära daikin.
Tycker personligen daikin förr var bättre på luft/luft, har flera äldre ute som fortfarande tuffar på, känns betydligt mer välbyggda än dagens men nuförtiden är nästan enbart priset det viktigaste och då får ofta kvaliten stryka på foten.

Tror inte det spelar någon roll vad man skriver till dig då du bara verkar läsa på forum vad som du bestämt dig för.

Men trådskaparen kanske har blivit klokare :cool:
 
G Gaston11 skrev:
Bra att läsa om problem´.

[länk]

[länk]
Tack. Fast om jag går bara på första sidan på värmepumpsforum för Daikin så hittar jag även dessa på första sida:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73923.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73604.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73586.0

Alla pumpar lär ha några som strular. Jag har lärt mig att de som är nöjda (99% av fallen skriver inte på forum). Det är de som har problem som vanligtvis söker hjälp och kommer till dessa forum.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.