C Comfort Thomas skrev:
Knappast ett forum för bara luft/luft men lite obegripligt vad ditt inlägg avsåg!

du får hitta en tråd där du anser att ditt inlägg passar eller så startar du en tråd
Visst :)
 
  • Gilla
Osiv
  • Laddar…
G Gaston11 skrev:
Ursäkta att jag tänkte inte på forum är endast luft/luft och just lägger jag annan tråd (Luft/vatten, vad ska man välja?)
Hehe ingen fara men blev lite konstig i denna tråd bara.
 
@Comfort Thomas
Du verkar ha bra tankar och så. Vad tror du om Toshiban?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Toshiba har gjort och gör bra luftvärmepumpar.
Nya Daiseikai 9.5 ser riktigt bra ut på pappret och rätt många procent högre värmeeffekt vid tex -15
Nu är du ute efter kraftigast möjliga kyleffekt om du inte tänkt om så då är nog Daiseikai 9.5 och modell 35 rätt snarlik LN35
 
C Comfort Thomas skrev:
Toshiba har gjort och gör bra luftvärmepumpar.
Nya Daiseikai 9.5 ser riktigt bra ut på pappret och rätt många procent högre värmeeffekt vid tex -15
Nu är du ute efter kraftigast möjliga kyleffekt om du inte tänkt om så då är nog Daiseikai 9.5 och modell 35 rätt snarlik LN35
Ju precis det jag tänkte. Visserligen har Mitsubishi lite högre kyl men tror ändå det bör räcka med 2st Toshibas. Det som jag gillar med Toshiba utöver spec är storlek och tillgången. Två installatörer jag pratade med idag tyckte de var båda bra med viktade mer mot Toshiban.
 
Har man en bra värmepump så gäller det sen bara att hitta rätt placering , en bra modell med fel placering blir många gånger en dålig investering så en bra återförsäljare/installatör kan göra stor skillnad för funktionen och eventuell besparing vid värmedrift.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har man en bra värmepump så gäller det sen bara att hitta rätt placering , en bra modell med fel placering blir många gånger en dålig investering så en bra återförsäljare/installatör kan göra stor skillnad för funktionen och eventuell besparing vid värmedrift.
Helt klart. De jag tar som seriösa ska komma över och kolla placering innan. Tänkte också på avstånd till väggen bakom till ex. Termoklimat som ex very jag är duktiga. De bytte gummifötter för kompressorn i min panna. De var riktigt duktiga. Även svenskavarmepumpar.se verkar kunna sin sak.
Har ni bra rekommendationer på bolag tar jag tacksamt emot.
 
Vet inte vart du bor
 
C Comfort Thomas skrev:
Vet inte vart du bor
Ah sorry, bor i Malmö.
 
Noll koll därnere :cool:
 
C Comfort Thomas skrev:
Noll koll därnere :cool:
Tack ändå.
 
Det finns 2 olika takmodell och golvmodell.
Golvmodell Origo II XRH https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftluft/optimised-heating/origo-ll-xrh/?page=1
Takmodell Caldo XRH https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftluft/optimised-heating/caldo-xrh/?page=1

Golvmodell ger jämnare rumstemperatur och takmodell är sisådär rumstemperatur när det gäller hela bredd, golv och tak är inte helt jämnare rumstemperatur.

Jag tycker att Daikin är överlägsen för bästa val eftersom tystgående och driftsäker än någonsin annan märken.
Smaken som baken :)
 
Imponerande att du vet vilka luftvärmepumpar som är driftsäkrast, antar då att du har luft/luft nu och att du haft flera olika märken.

Önskar jag också visste vilka modeller det är som är driftsäkrast dom kommande 10-15 åren ;)
Kommer nya modeller från alla tillverkare titt som tätt så det är en omöjlig uppgift att lista ut vilka som kommer hålla bäst dessvärre då det uppdateras både det ena och andra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G Gaston11 skrev:
Det finns 2 olika takmodell och golvmodell.
Golvmodell Origo II XRH [länk]
Takmodell Caldo XRH [länk]

Golvmodell ger jämnare rumstemperatur och takmodell är sisådär rumstemperatur när det gäller hela bredd, golv och tak är inte helt jämnare rumstemperatur.

Jag tycker att Daikin är överlägsen för bästa val eftersom tystgående och driftsäker än någonsin annan märken.
Smaken som baken :)
Jag har tyvärr inte plats för golv modell. Har redan för mycket i rummet. Och jag vet inte det där med överlägset ärligt talat. Det vi kan gå på är hur bra dessa märken och närliggande modeller har fungerar tidigare. Tror som sagt att alla dessa toppmodeller är väldigt bra. Kör lite magkänsla här. Har i flera år går och funderat köpa ac och vet att många har rekommenderat Mitsubishi just för driftsäkerheten plus min vän har det och han är super nöjd.
 
Väljer du någon av dom ”bättre” modellerna från någon Japansk tillverkare så är det inte så stor skillnad om man jämför i samma effektklass.

Återförsäljare/installatör, Utseende, funktioner , finesser , pris , garanti eller något annat märkligt får nog styra valet (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.