C Comfort Thomas skrev:
varför köpa den om du anser den stor klumpig och ful när det finns andra innerdelar med annat utseende ??
Jag tyckte den såg ok ut på bild men lite klumpig i verkligheten.
 
  • Väggmonterad luftkonditioneringsenhet i ett rum med dekorativa växttapeter och tavlor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skyflakes skrev:
Jag tyckte den såg ok ut på bild men lite klumpig i verkligheten.
stor innerdel gör den generellt effektivare och tystare men på en liten vägg blir den klumpig.

så man får ibland prioritera om effekt/effektivitet är viktigare än utseende.
Vad som är snyggt är upp till betraktaren
 
S Skyflakes skrev:
Jag tyckte den såg ok ut på bild men lite klumpig i verkligheten.
Synd att du köpte kantiga Mitsubishi. Samma sak som modern kantiga hus och personlig tycker om men inte alla.
Jag gillar klassisk design och inte för fula futuristisk.

Daikin med stylish har kantiga men sido hörn är mjuka kanter och ser snyggt ut.
Finns i 4 färger: vit, silver, svart och mörkt trä.
En kompakt och funktionell design som passar alla typer av inredningar. Se på nätet nedan...
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/luft-luft-värmepumpar/stylish.html
 
Redigerat:
C Comfort Thomas skrev:
Du har för mycket dineros
Vill du ha mitt kontonummer !!

svar till Reza
hehe nä men har sparat till denna nu i ett par år men de har haft slut eftersom jag varit sen ute. Sen ska jag ha det i många år fram och jag tror jag sparar även på elen (tror jag).
 
C Comfort Thomas skrev:
stor innerdel gör den generellt effektivare och tystare men på en liten vägg blir den klumpig.

så man får ibland prioritera om effekt/effektivitet är viktigare än utseende.
Vad som är snyggt är upp till betraktaren
Exakt så jag tänkte. Mer effektiv och mindre slit. Bryr mig inte så mycket om det tar plats i arbetsrummet då det sitter högt upp. De andra sitter ändå i stora utrymme så kvittar även där. Min kompis hade det och det såg helt ok ut. Så jag har sett det live :)
 
Ja på en större vägg ser inte stora innerdelar så klumpiga ut.
Gillar man inte det utseendet väljer man en annan modell
Gillar man det kantiga så är EF serien rätt snarlik men nättare i formatet och är det främst för kyla så är det ett alternativ som jag skrev tidigare .
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
A
G Gaston11 skrev:
Synd att du köpte kantiga Mitsubishi. Samma sak som modern kantiga hus och personlig tycker om men inte alla.
Jag gillar klassisk design och inte för fula futuristisk.

Daikin med stylish har kantiga men sido hörn är mjuka kanter och ser snyggt ut.
Finns i 4 färger: vit, silver, svart och mörkt trä.
En kompakt och funktionell design som passar alla typer av inredningar. Se på nätet nedan...
[länk]
Den ser ju inte klok ut, som en amerikansk buss från 50-talet.
 
Intressant tråd. Kul med lite munnhugg blandat med allvar.
Sitter själv och funderar på LN35 (version 2) eller Caldo XRH30/40 (version 2). Caldo kostar mer. Ser på papper att Mitsubishin ger nästan full effekt ner till - 15 medan daikin (om jag minns rätt nu) dippar först vid - 25. Tror ju mer på Mitsubishi här, eller har daikin helt enkelt en oöverträffad produkt?

Eventuellt överdimensionera med XRH 40. Huset är 1,5 plan @150kvm. Öppen planlösning.
Hatar oljud. Minsta gnissel, knakade plast eller liknande och humöret svänger ganska snabbt - till det sämre.

XRH40 är längre som innerdel. Tänker att den kanske borde gå på lägre flås men ändå transportera luften snabbare.

Har inget med luft luft att göra, men kört Mitsubishi outlander och den gick fint. Prima grejer. Så jag kan vara smittad av detta och tro att Mitsubishi LN hero är bättre än den är. Vet inget om daikin. Tips mottages.

Service är såklart viktigt. Liiite rädd här att daikin inte finns.
 
N Nissehuggtand skrev:
Intressant tråd. Kul med lite munnhugg blandat med allvar.
Sitter själv och funderar på LN35 (version 2) eller Caldo XRH30/40 (version 2). Caldo kostar mer. Ser på papper att Mitsubishin ger nästan full effekt ner till - 15 medan daikin (om jag minns rätt nu) dippar först vid - 25. Tror ju mer på Mitsubishi här, eller har daikin helt enkelt en oöverträffad produkt?

Eventuellt överdimensionera med XRH 40. Huset är 1,5 plan @150kvm. Öppen planlösning.
Hatar oljud. Minsta gnissel, knakade plast eller liknande och humöret svänger ganska snabbt - till det sämre.

XRH40 är längre som innerdel. Tänker att den kanske borde gå på lägre flås men ändå transportera luften snabbare.

Har inget med luft luft att göra, men kört Mitsubishi outlander och den gick fint. Prima grejer. Så jag kan vara smittad av detta och tro att Mitsubishi LN hero är bättre än den är. Vet inget om daikin. Tips mottages.

Service är såklart viktigt. Liiite rädd här att daikin inte finns.
Ingen modell ger full effekt vare sig till -15 eller -25
Alla dippar med kylan
Daikin 40 är en kraftigare modell än LN35 och ger mer effekt när det är kallt.
Nästa steg av LN är LN50 som ger mer effekt än Daikin 40 men är sällan vettig för en vanlig villa.
Om du har ca 150kvm och tror dig nå större delen är ingen överdimensionerad men då du inte tycker om oljud så kommer du troligen använda rätt låg fläkthastighet och då når man inte större delen.
En större innerdel är oftast tystare.

när det gäller service/support så beror det i första hand på din återförsäljare
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Skall man ha full effekt av en llvp med inverter, så ska man ha fläkten på full eller auto, då jobbar pumpen effektivast och bäst.
 
Manuellt inställd fläkt tycker jag fungerar bäst, i autoläget går det lite segt och dom väljer oftast lite för låg fläkthastighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.