S Skyflakes skrev:
Intressant val du gjort med tanke på att det inte finns några modeller med de namnen. Men det blir nog bra till slut.
hehe ju båda blev fel, jag är förskyld så huvudet fungerar inte helt 100 :)
 
R reza666 skrev:
Wao detta blev ett het topic :)
Får tacka för alla tips och råd. För att inte gå in i detaljer så har jag ändå bestämt mig för 2xLN35 + 1xLN25 så där kommer jag inte att ändra mig. Främst är det AC jag vill ha men självklart kan jag sänka min panna och använda dessa under vintern också. Bara extra bonus.

Nu till en annan dilemma/fråga. Installatören tänkte sätta rören på betongen under putsen på marken men det är en jäkla massa skruvar som kommer att gå åt och jag vet inte om det är så himla bra att borra håll i grunden av huset (finns redan sprickor lite här och var också).
Så min tanka var att lyfta på stenarna och gräva kabeln under marken (se bild). Vad tror ni om det?
Risken med att gräva ner rör är att is kan trycka ihop dom.
Behöver man byta ut rören av någon anledning så måste du gräva upp dom och är det tjäle då så blir det inte så kul !
Så många hål borras inte för att fästa upp kanalen
 
C Comfort Thomas skrev:
Risken med att gräva ner rör är att is kan trycka ihop dom.
Behöver man byta ut rören av någon anledning så måste du gräva upp dom och är det tjäle då så blir det inte så kul !
Så många hål borras inte för att fästa upp kanalen
Det kommer inte att vara så djup tror jag, det är bara grus under. Har dragit kabel under dessa stenar för gräsklipparen på annan ställe.
Du tycker i så fall inte att det gör något att borra på betongen i så fall antar jag. Tänkte det kanske inte var bra..
 
R reza666 skrev:
Det kommer inte att vara så djup tror jag, det är bara grus under. Har dragit kabel under dessa stenar för gräsklipparen på annan ställe.
Du tycker i så fall inte att det gör något att borra på betongen i så fall antar jag. Tänkte det kanske inte var bra..
Kablar och kopparrör är inte riktigt samma sak.
Antar att du tänkt lägga rören i något skyddsrör och det kan då samlas vatten som fryser och trycker ihop rör om man har otur.
Jag skulle skruvat fast kanalen i betonggrunden
 
R reza666 skrev:
hehe ju båda blev fel, jag är förskyld så huvudet fungerar inte helt 100 :)
Ja, och med tre ac kommer du bli ännu mer förkyld.
Jag kan inte begripa att det ska behövas tre st ac i en villa. Det verkar onödigt. Det blir stormvindar där inne i huset.
 
S Skyflakes skrev:
Ja, och med tre ac kommer du bli ännu mer förkyld.
Jag kan inte begripa att det ska behövas tre st ac i en villa. Det verkar onödigt. Det blir stormvindar där inne i huset.
Varför ska man bli förkyld med AC, vi kör ac hela somrarna både på nedre och övre plan
Med flera så behöver man inte använda så hög fläkthastighet så man slipper "stormvindar"

Dock väldigt dyra val av innerdelar om man nästan bara ska köra AC , är det utseendet som man gillar med LN så kan man även kika på EF DESIGN serien som är ganska lik men i ett lite nättare format
 
C Comfort Thomas skrev:
Kablar och kopparrör är inte riktigt samma sak.
Antar att du tänkt lägga rören i något skyddsrör och det kan då samlas vatten som fryser och trycker ihop rör om man har otur.
Jag skulle skruvat fast kanalen i betonggrunden
Ah precis, måste vara i en rör. Kanske gör som du säger ändå...
 
S Skyflakes skrev:
Ja, och med tre ac kommer du bli ännu mer förkyld.
Jag kan inte begripa att det ska behövas tre st ac i en villa. Det verkar onödigt. Det blir stormvindar där inne i huset.
Behövs absolut 3 st. För det första är det 2 våningar så 2 st behövs. Sen har jag ett lagom stort arbetsrum (med massa elektronik) där jag måste ha dörren stängt. Känns som man sitter i en bastu på sommaren. Där kommer tredje in. Och som Thomas säger så kan de köra i låg varv också.
 
Tomture61
electroluxaren skrev:
ja
2st obekräftade fel av mer än 20000 installationer det är ju verkligen graverande!!! LOL
samtidigt finns det en hel tråd på VP-forum med hur många som helst missnöjda och lurade daikin ägare.
Jag har installerat Daikin och säger bara ...aldrig mer...
Nu måste du komma med referenser ang lurade och missnöjda Daikin ägare .
Speciellt när du enbart jobbar med några få märken på marknaden .

När jag följer / läser inlägg på www.varmepumpsforum.com hittar jag inga lurade och missnöjda ägare ;)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
[länk]

Skulle vilja säga att Daikin har den bästa supporten (y)
har du provat ringa supporten på Daikin som återförsäljare
Nu stack 2st till panasonic som var bra så inte lär supporten blivit bättre

men många läser bara det dom själva vill se/höra.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu måste du komma med referenser ang lurade och missnöjda Daikin ägare .
Speciellt när du enbart jobbar med några få märken på marknaden .

När jag följer / läser inlägg på www.varmepumpsforum.com hittar jag inga lurade och missnöjda ägare ;)
lurade vet jag inte men missnöjda av någon anledning finns på varenda märke.
Om det sen beror på maskinen , återförsäljaren eller installatören är en annan femma
 
Tomture61
C Comfort Thomas skrev:
Som jag skrev tidigare , gå in på vilket märke som helst på forumet så ser du inlägg med problem .
Inklusive ditt kära daikin.
Tycker personligen daikin förr var bättre på luft/luft, har flera äldre ute som fortfarande tuffar på, känns betydligt mer välbyggda än dagens men nuförtiden är nästan enbart priset det viktigaste och då får ofta kvaliten stryka på foten.

Tror inte det spelar någon roll vad man skriver till dig då du bara verkar läsa på forum vad som du bestämt dig för.

Men trådskaparen kanske har blivit klokare :cool:
Har ägt / äger 4 st olika märken på LLVP:ar
Hitachi = Må dom brinna
Innova = Kinaskit
Daikin = Efter 3 år fortfarande den bästa (y)
Panasonic = Gör sitt jobb , efter 1 vinter (billigt pris)

OBS Daikin finns i 2 olika prisklasser . De som säljs och installeras av utvalda ÅF (de har tyvärr inga priser på nätet ) De som säljs av alla ÅF (billigare enklare maskiner)
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ägt / äger 4 st olika märken på LLVP:ar
Hitachi = Må dom brinna
Innova = Kinaskit
Daikin = Efter 3 år fortfarande den bästa (y)
Panasonic = Gör sitt jobb , efter 1 vinter (billigt pris)
frågar du runt så kan du få helt olika svar, precis som om du frågar bilägare vilken som är bäst
Är man nöjd så är det bra men andra kan som sagt ha helt andra åsikter än dig
 
Tomture61
Just därför är det mycket positivt av er som jobbar yrkesmässigt med värmepumpar att tona ned när man uttrycker bannor över andra märken .

Har själv jobbat i en bransch med mååånga märken och ÅF , man vinner inget på att kasta skit på "grannen"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.