R reza666 skrev:
Stort tack alla.

Även om jag tror det finns många bra alternativ så tror jag ändå jag väljer mellan dessa paket just nu:

Daikin: 2st XRH40 (49k kr) + 1st XRH30 (eller kanske Caldo II R)
Mitsubishi: 2st LN50 + 1st LN20

Kollar en del på deras produktblad och av det lilla jag kan se (om jag fokuserar på kyla) så ser Daikin bättre ut på papper.
Mitsubishi LN50 har Kyleffekt på 1,4 - 5,8 medan Daikin XRH40 har Kyleffekt 0,7-5,1

Hjärtat säger Mitsubishi men alla säljare jag pratat med rekommenderar Daikin just nu.
Jag värderar supporten enormt mycket själv men i det här fallet så är det nog företaget som sköter det mesta antar jag. Som ni säger så är det viktig att hitta någon leverantör som man känner förtroende för.
Tycker 20grader har riktigt trevlig support nu inför köp men det är ju inte de själva som installerar så jag ska kolla några lokala firmor som du rekommenderade @Nixon90

Tror säkert alla dessa japanska märken är egentligen väldigt bra (säkert även Koreanska LG/Samsung) så det är lite detaljer och vad firmor kan leverera. Några hade inte alls Mitsubishi hemma och trodde inte ens de kunde få in.
Ska gräva lite mer så uppdaterar jag er.
Ni får gärna tipsa mer, är inte helt hundra ännu ;)
Kostar 2st xrh40 och 1st xrh30 49000:- efter rotavdrag inkl installation totalt och ingår det då eldragning till elcentral ?
Vad är motsvarande pris på Mitsubishi paketet ?

Lite oklart vad du menar med med att det inte finns någon duo utedel som kan levereras ihop med LN Hero innerdel ?
Finns 2st olika Mitsubishi 2F53 med kyleffekt på 5,3kW men med olika värmeeffekt som du kan ansluta LN modeller till.

Hur xrh40 kan se bättre ut på pappret för kyldrift jämfört med LN50 ser jag inte när det verkar vara stora ytor som ska kylas och den högre lägsta avgivna knappast kommer knappast göra den till någon on/off maskin i kyldrift.
I värmedrift däremot så är risken större för mycket on/off drift höst/vår med LN50 om det inte är stora ytor som du når.

tänk på att full effekt är med högsta fläkthastighet på innerdel så det kommer låta och blåsa rejält :cool:
Bättre med fler värme/kyl källor för jämnare temperatur och mindre ljud

Koreanska LG och Samsung är väl numera mest postorderföretag som säljer och det är ju inte för att dom är så hållbara och har bra support som många ”riktiga” återförsäljare slutat med dom om man säger så ;)

det är support när något går sönder som är minst lika viktig som att man får support vid köpet så du inte bara går efter munläder på en säljare
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kostar 2st xrh40 och 1st xrh30 49000:- efter rotavdrag inkl installation totalt och ingår det då eldragning till elcentral ?
Vad är motsvarande pris på Mitsubishi paketet ?
Nej tyvärr, det där är priset för bara 2st XRH40 inkl installation och kabeldrag (se bilden jag bifogar)
Fick uppdatering: Daikin: 2st XRH40 (49k kr) + 1st XRH30 (21k kr) , inkl installation och alla tillbehör...

C Comfort Thomas skrev:
Lite oklart vad du menar med med att det inte finns någon duo utedel som kan levereras ihop med LN Hero innerdel ?
Det är leverantörer som inte har utedelen. Sen blir inte effekten lika bra som 2st separata om man nu inte har en rejält stor utedel. Men då kanske det låter mer .... Lutar åt separata delar just nu.

C Comfort Thomas skrev:
Hur xrh40 kan se bättre ut på pappret för kyldrift jämfört med LN50 ser jag inte när det verkar vara stora ytor som ska kylas och den högre lägsta avgivna knappast kommer knappast göra den till någon on/off maskin i kyldrift.
Ska förtydliga, kanske jag förstod fel när jag pratade med en säljare. Det de menade var att Daikin kan gå ner i lägre effekt (0.7) jämfört med Mitsubishis (1.4 för LN50 som är mer jämförbart med XRH40).

Känns som att alla mer eller mindre tycker Mitsubishi är bättre :)
Ska se om någon kan leverera 2st LN50 + 1st LN20
Hoppas ni håller med att man måste upp till LN50?
Kyleffekten för LN50 är max 5.8 och enligt tidigare beräkning så lär jag behöva 2st LN50 för min yta på 150kvm.

ps. en liten detalj med Daikin är också dimensionen, både ute och innedel är mindre.
 
  • Lista över tillbehör och installationsdetaljer för luft-luft värmepumpsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R reza666 skrev:
Nej tyvärr, det där är priset för bara 2st XRH40 inkl installation och kabeldrag (se bilden jag bifogar)


Det är leverantörer som inte har utedelen. Sen blir inte effekten lika bra som 2st separata om man nu inte har en rejält stor utedel. Men då kanske det låter mer .... Lutar åt separata delar just nu.


Ska förtydliga, kanske jag förstod fel när jag pratade med en säljare. Det de menade var att Daikin kan gå ner i lägre effekt (0.7) jämfört med Mitsubishis (1.4 för LN50 som är mer jämförbart med XRH40).
R reza666 skrev:
Nej tyvärr, det där är priset för bara 2st XRH40 inkl installation och kabeldrag (se bilden jag bifogar)


Det är leverantörer som inte har utedelen. Sen blir inte effekten lika bra som 2st separata om man nu inte har en rejält stor utedel. Men då kanske det låter mer .... Lutar åt separata delar just nu.


Ska förtydliga, kanske jag förstod fel när jag pratade med en säljare. Det de menade var att Daikin kan gå ner i lägre effekt (0.7) jämfört med Mitsubishis (1.4 för LN50 som är mer jämförbart med XRH40).

Känns som att alla mer eller mindre tycker Mitsubishi är bättre :)
Ska se om någon kan leverera 2st LN50 + 1st LN20
Hoppas ni håller med att man måste upp till LN50?
Kyleffekten för LN50 är max 5.8 och enligt tidigare beräkning så lär jag behöva 2st LN50 för min yta på 150kvm.

ps. en liten detalj med Daikin är också dimensionen, både ute och innedel är mindre.

Känns som att alla mer eller mindre tycker Mitsubishi är bättre :)
Ska se om någon kan leverera 2st LN50 + 1st LN20
Hoppas ni håller med att man måste upp till LN50?
Kyleffekten för LN50 är max 5.8 och enligt tidigare beräkning så lär jag behöva 2st LN50 för min yta på 150kvm.

ps. en liten detalj med Daikin är också dimensionen, både ute och innedel är mindre.
49000:- efter rotavdrag för 2st XRH40 med det som ingår nedanför "installation luft-luft) låter dyrt ;)
antar att inte tillbehören ingår då man knappast behöver ett tak och ett skydd?

Som jag skrev så är inte lägsta avgivna effekten lika viktig vid kyldrift som vid värmedrift och som jag även skrev så låter och blåser det mycket om man ska få ut all effekt på högsta fläkthastighet därav mer komfort att tex välja fler kyl/värmekällor.

2st separata ger mer kyleffekt (y)

LN50 är en kraftigare modell så därav större utedel för att få bra växlarytor.
Är oftast så att en stor innerdel ger ett behagligare ljud vid samma luftmängd

Vad som är "bäst" märke och modell kan du nog få hur många åsikter om som helst så kör på den leverantör som du tror dig få bäst priser ifrån i kombination med bäst service/support om det händer något.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
49000:- efter rotavdrag för 2st XRH40 med det som ingår nedanför "installation luft-luft) låter dyrt ;)
antar att inte tillbehören ingår då man knappast behöver ett tak och ett skydd?

Som jag skrev så är inte lägsta avgivna effekten lika viktig vid kyldrift som vid värmedrift och som jag även skrev så låter och blåser det mycket om man ska få ut all effekt på högsta fläkthastighet därav mer komfort att tex välja fler kyl/värmekällor.

2st separata ger mer kyleffekt (y)

LN50 är en kraftigare modell så därav större utedel för att få bra växlarytor.
Är oftast så att en stor innerdel ger ett behagligare ljud vid samma luftmängd

Vad som är "bäst" märke och modell kan du nog få hur många åsikter om som helst så kör på den leverantör som du tror dig få bäst priser ifrån i kombination med bäst service/support om det händer något.
Ska dubbelkolla , blev osäker nu om alla tillbehör är inkluderade i det priset.....
Jag ska nog ha 2st i carporten så de behöver ingen tak men en tänker jag ska ha tak eller hus.

Och det är "swingkompressor" som en av säljarna "skryter" om för Daikin :)

Sen kan jag hålla med att storleken kan ses som fördel som du säger. Kollar vem som kan leverera LN50, har än så länge inte hittat någon. Blir inte klok på alla dessa modeller heller
MSZ-LN, MSZ-HR, MSZ-DM, MSZ-SF, MSZ-EF, MSZ-HJ
Antar det är MSZ-LN man ska ha men såg alla de andra också...finns så mycket att ta reda på :) , jag är en nörd som vill veta så mycket som möjlig innan jag köper något. Får skylla mig själv hehe
 
R reza666 skrev:
Ska dubbelkolla , blev osäker nu om alla tillbehör är inkluderade i det priset.....
Jag ska nog ha 2st i carporten så de behöver ingen tak men en tänker jag ska ha tak eller hus.

Och det är "swingkompressor" som en av säljarna "skryter" om för Daikin :)
[media]
Sen kan jag hålla med att storleken kan ses som fördel som du säger. Kollar vem som kan leverera LN50, har än så länge inte hittat någon. Blir inte klok på alla dessa modeller heller
MSZ-LN, MSZ-HR, MSZ-DM, MSZ-SF, MSZ-EF, MSZ-HJ
Antar det är MSZ-LN man ska ha men såg alla de andra också...finns så mycket att ta reda på :) , jag är en nörd som vill veta så mycket som möjlig innan jag köper något. Får skylla mig själv hehe
underlättar ditt jobb när du jämför offerter om du vet vad som ingår :cool:
Är det LN50 du söker så ska det vara inndedel : MSZ-LN50VG2W utedel : MUZ-LN50VGHZ och tror det är en 2:på slutet. Enkelt uttryckt LN50 version 2.0

vilken typ av kompressor som är "bäst" är den som håller längst om du jämför med likvärdiga modeller från andra Japanska tillverkare och då kompressor utvecklas med åren så är det helt omöjligt att veta vilken som är bäst.

Frågar du BMW så är deras bäst och frågar du AUDI så är deras bäst ;)
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Ha ha
Ser att det kom en smiley med lipande tunga mitt i allt och vet ej tusan hur den hamnade där ??

ingår det tex värmepumsskydd, stålfjäderdämpare , pancake tråg med värme för att leda bort vatten och elanslutning till elcentral med egen säkring så är priset rimligt och kanske till och med billigt beroende på hur mycket jobb det är med elen.

wifi modul är nästan standard nuförtiden att det ingår
 
C Comfort Thomas skrev:
underlättar ditt jobb när du jämför offerter om du vet vad som ingår :cool:
Är det LN50 du söker så ska det vara inndedel : MSZ-LN50VG2W utedel : MUZ-LN50VGHZ och tror det är en 2:på slutet. Enkelt uttryckt LN50 version 2.0

vilken typ av kompressor som är "bäst" är den som håller längst om du jämför med likvärdiga modeller från andra Japanska tillverkare och då kompressor utvecklas med åren så är det helt omöjligt att veta vilken som är bäst.

Frågar du BMW så är deras bäst och frågar du AUDI så är deras bäst ;)
Ju precis, alla tycker väll att deras är bäst :D
Tack för modellbeteckningar.

Hittade också denna test:
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar

Tabell med jämförelse av olika värmepumpars effektivitet, miljöbetyg, garanti och funktion från ett test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Letar nu efter någon som har LN50/LN25, verkar som det är helt dött. Kan förstå att det är väldigt populärt!
 
Folkstams test tycker jag är lite märklig då man tex fick pluspoäng på wifi modul och att man kan teckna tilläggsförsäkring , känns inte riktigt som det skulle avgöra om det är en bra värmepump.
Gällde även att tillverkaren sätter P-Design ”rätt” angående SCOP värdet så man fick decimalen rätt för att få extra poäng.
Var några fler grejer på luft/luft och någon annan värmepump som inte direkt borde ge några poäng men många kunder kanske tycker tvärtom :D

Skiljer sig rätt mycket mellan orter vilka märken som är mest populära så det kanske inte är så många som har tex Mitsubishi Electric i dina trakter.
Finns några ställen runt mig som bara frågar efter Panasonic , kan vara att Sverigepumpen har sitt säte åt det hållet och gör mycket reklam.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Folkstams test tycker jag är lite märklig då man tex fick pluspoäng på wifi modul och att man kan teckna tilläggsförsäkring , känns inte riktigt som det skulle avgöra om det är en bra värmepump.
Gällde även att tillverkaren sätter P-Design ”rätt” angående SCOP värdet så man fick decimalen rätt för att få extra poäng.
Var några fler grejer på luft/luft och någon annan värmepump som inte direkt borde ge några poäng men många kunder kanske tycker tvärtom :D

Skiljer sig rätt mycket mellan orter vilka märken som är mest populära så det kanske inte är så många som har tex Mitsubishi Electric i dina trakter.
Finns några ställen runt mig som bara frågar efter Panasonic , kan vara att Sverigepumpen har sitt säte åt det hållet och gör mycket reklam.
hehe ju kan vara så. Kan iof tycka det är bra med förlängd garanti. Vet att jag har tjänat rätt mycket på min NibeF750 på just det. Har sluppit byta hela dispalyen och gummifötter för kompressor. Säkert hade kostat mig minst 5k-7k om jag ska gissa.

Kollade lite på måtten och vikten också. Tror LN50 är rätt overkill.
Får kanske bli 2xLN35+1xLN25 i så fall.
Sen kollar jag lite på nya Toshiba också bara för och röra till det :D
https://www.xn--toshiba-vrmepumpar-ttb.se/luft-luftvarmepumpar/toshiba-daiseikai-95/

Få se vad det slutar med :) läser fortfarande .....
 
Förlängd garanti är en sak och tilläggsförsäkring något annat ;)

på en luft/luft är det tveksamt om det är en bra ide, första året brukar inte försäkringen vara så dyr men sen kan det springa iväg.

en del köper försäkringar på varenda grej dom handlar på tex Elgiganten och en del gör det inte.
 
Jag bara kolla nyfiken om inredning hur den ser ut renovering.
Det var ju inte bra för Mitsubishi Ecodan.

DRIFTKOSTNADER
40 920 kr/år
Årlig elförbrukning: 27204 kWh/år
Antal i hushållet: 2
Kommentar: I kostnaden för v/a ingår även kostnad för renhållning med ca 2100 kr.
Värmepump defekt under årets första 10 mån där av högre förbrukning än mot normalt.
Finns bilder med Mitsubishi Ecodan.

Kolla på Hemnet: https://www.svenskfast.se/hus/uppsa.../293188?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
G Gaston11 skrev:
Jag bara kolla nyfiken om inredning hur den ser ut renovering.
Det var ju inte bra för Mitsubishi Ecodan.

DRIFTKOSTNADER
40 920 kr/år
Årlig elförbrukning: 27204 kWh/år
Antal i hushållet: 2
Kommentar: I kostnaden för v/a ingår även kostnad för renhållning med ca 2100 kr.
Värmepump defekt under årets första 10 mån där av högre förbrukning än mot normalt.
Finns bilder med Mitsubishi Ecodan.

Kolla på Hemnet: [länk]
G Gaston11 skrev:
Jag bara kolla nyfiken om inredning hur den ser ut renovering.
Det var ju inte bra för Mitsubishi Ecodan.

DRIFTKOSTNADER
40 920 kr/år
Årlig elförbrukning: 27204 kWh/år
Antal i hushållet: 2
Kommentar: I kostnaden för v/a ingår även kostnad för renhållning med ca 2100 kr.
Värmepump defekt under årets första 10 mån där av högre förbrukning än mot normalt.
Finns bilder med Mitsubishi Ecodan.

Kolla på Hemnet: [länk]
osäker på vad du menar med ditt inlägg om ett hus som verkar ha en defekt luft/vatten i en tråd med frågor om luft/luft .

ser i husbeskrivningen att huset har någon spa avdelning så det låter som stora mängder tappvarmvatten används och det lär inte direkt minska energikostnaden om en värmepump är defekt
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
osäker på vad du menar med ditt inlägg om ett hus som verkar ha en defekt luft/vatten i en tråd med frågor om luft/luft .
Ju jag blev inte klok på innebörden
 
C Comfort Thomas skrev:
osäker på vad du menar med ditt inlägg om ett hus som verkar ha en defekt luft/vatten i en tråd med frågor om luft/luft .

ser i husbeskrivningen att huset har någon spa avdelning så det låter som stora mängder tappvarmvatten används och det lär inte direkt minska energikostnaden om en värmepump är defekt
Ursäkta att jag tänkte inte på forum är endast luft/luft och just lägger jag annan tråd (Luft/vatten, vad ska man välja?)
 
G Gaston11 skrev:
Ursäkta att jag tänkte inte på forum är endast luft/luft och just lägger jag annan tråd (Luft/vatten, vad ska man välja?)
Knappast ett forum för bara luft/luft men lite obegripligt vad ditt inlägg avsåg!

du får hitta en tråd där du anser att ditt inlägg passar eller så startar du en tråd
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.