M Malin84 skrev:
Är det okej att hijacka tråden lite..? Jag har nämligen lite samma problem - fiber 1000 indraget i ena hörnan i huset. Köpte Deco M9 Plus, 3 puckar. I rummet där fibern är indragen får jag ”nästan” 1000. Nästa puck ger ungefär 500 när jag pluggar in med kabel till datorn. Sista rummet, där tvn ska sitta, får drygt 300. Det trots att de två sista puckarna ”ser” varandra (ca 20m avstånd). Är detta acceptabelt? Kommer alla filmer kunna streamas i HD utan problem?
Min ganska kvalificerade gissning:
Det är inga problem. Jag vet inte riktigt var gränsen för HD går i upplösning men får du typ 10Mbits per videoström så är det förmodligen lugnt. 4K behöver en bitrate runt 50Mbits enligt Google.

Problemen som kan uppstå i ditt fall beror nog mer på hur nätet prioriterar trafiken. Förr i tiden när folk torrent-tankade filmer så sänkte ofta en enda nedladdning hela LANet för att den på något magiskt vis lyckades få all prioritet. Sådant händer lyckligtvis inte ofta i verkligheten numera.
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
M Malin84 skrev:
Är det okej att hijacka tråden lite..? Jag har nämligen lite samma problem - fiber 1000 indraget i ena hörnan i huset. Köpte Deco M9 Plus, 3 puckar. I rummet där fibern är indragen får jag ”nästan” 1000. Nästa puck ger ungefär 500 när jag pluggar in med kabel till datorn. Sista rummet, där tvn ska sitta, får drygt 300. Det trots att de två sista puckarna ”ser” varandra (ca 20m avstånd). Är detta acceptabelt? Kommer alla filmer kunna streamas i HD utan problem?
Förresten, du kan inte dra en kabel de sista 20 meterna för att slippa ett länkhopp?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Min ganska kvalificerade gissning:
Det är inga problem. Jag vet inte riktigt var gränsen för HD går i upplösning men får du typ 10Mbits per videoström så är det förmodligen lugnt. 4K behöver en bitrate runt 50Mbits enligt Google.

Problemen som kan uppstå i ditt fall beror nog mer på hur nätet prioriterar trafiken. Förr i tiden när folk torrent-tankade filmer så sänkte ofta en enda nedladdning hela LANet för att den på något magiskt vis lyckades få all prioritet. Sådant händer lyckligtvis inte ofta i verkligheten numera.
Tack för det svaret! Jag bor själv, så jag är inte orolig för att någon annan ska bli prioriterad
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Förresten, du kan inte dra en kabel de sista 20 meterna för att slippa ett länkhopp?
Kanske, men det blir ju inte 20m kabel, det ska ju krånglas längs några väggar… jag håller på och laborerar med var man kan sätta puckarna. Jag fick tillgång till huset igår så allt står bara på golvet just nu. Märkte att det blir bättre om man håller upp pucken så kanske man kan fästa den i taket som en brandvarnare så är de ur vägen också
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Malin84 skrev:
Tack för det svaret! Jag bor själv, så jag är inte orolig för att någon annan ska bli prioriterad
Men då borde det vara helt lugnt.
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
M Malin84 skrev:
Kanske, men det blir ju inte 20m kabel, det ska ju krånglas längs några väggar… jag håller på och laborerar med var man kan sätta puckarna. Jag fick tillgång till huset igår så allt står bara på golvet just nu. Märkte att det blir bättre om man håller upp pucken så kanske man kan fästa den i taket som en brandvarnare så är de ur vägen också
Just, det kan bli rätt stor skillnad om man testar runt lite med olika placeringar.
 
M Malin84 skrev:
Kanske, men det blir ju inte 20m kabel, det ska ju krånglas längs några väggar… jag håller på och laborerar med var man kan sätta puckarna. Jag fick tillgång till huset igår så allt står bara på golvet just nu. Märkte att det blir bättre om man håller upp pucken så kanske man kan fästa den i taket som en brandvarnare så är de ur vägen också
Du kan ta det lugnt och låta det vara med 300 och 500 Mbits/s. Och hamnar du på 2,4Ghz bandet är 400 Mbit/s högsta hastighet och det finns två 5 Ghz där vardera väl ger dryga 800 Mbit/s. Och trafiken mellan dem rullar på eget band om jag minns rätt.
Så ställ ut dem där de syns minst och har eluttag, sedan tar du och konfigurerar så att den gröna dioden inte lyser på dem, färdigt. Och inga extra kablar behövs.
 
  • Gilla
Malin84 och 1 till
  • Laddar…
Är det något man ska tänka på när man väljer switch? Behöver initialt bara två utgångar men troligtvis fyra på sikt.
 
J JonasJN skrev:
Är det något man ska tänka på när man väljer switch? Behöver initialt bara två utgångar men troligtvis fyra på sikt.
Det beror väl lite på vad den ska vara till. Men numera, om man bara ska ha en "helt vanlig" så är det ingen större extra kostnad att köpa en som klarar gigabit. Kvar blir egentligen bara frågan om den ska gå att hänga på väggen eller inte. :rofl: Fem portar är väl lagom stor till dig då, och de är såpass billiga att du kan byta den mot en större, om det skulle behövas i framtiden, utan att bli ruinerad.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ska du bara ha en dum unmanaged switch utan fluff som VLAN, PoE och annat skulle jag starkt rekommendera denna:

Netgear 8-portars Gigabit Ethernet Switch, blå, plug-and-play, för nätverksutökning, med livstidsgaranti.

Stabil plåtlåda. Ljudlös. Kan vägghängas och strular aldrig!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.