ASUS har fungerat fint för mig i många år. Har en RT-AC88U. Skulle den stå mitt i huset hade jag nog haft perfekt wifi överallt. Nu är det lite klent i garaget. Inomhus ligger ja mellan 100-130Mbit i upp/ner med Telias 100/100. En Aimesh historia har jag inte provat men det skulle säkert fungera fint.
AC88U har även 8st lanportar och det är bra.
 
Då är routern inköpt men stötte på patrull direkt :oops: Det var inte det lättaste att logga in och få igång den här med fibern :worried: Det står inte heller något matnyttigt i bruksanvisningen....eller är det som vanligt att jag blir lite "teknikhandkikappad":thinking:

Jag tror jag försöker "ta" den enklaste vägen med automatiskt tilldelad IP-adress men sedan får jag två inloggningar samt något om transportprotokoll...(VPNserver?). Det verkar som jag först ska logga in på själva routern och bestämma användarnamn och lösen och sedan även på fibern/nätverket? Men förstår inget eftersom jag kommer inte vidare???
ASUS Dual-band Gigabit Router på produktförpackning med specifikationer och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Då är routern inköpt men stötte på patrull direkt :oops: Det var inte det lättaste att logga in och få igång den här med fibern :worried: Det står inte heller något matnyttigt i bruksanvisningen....eller är det som vanligt att jag blir lite "teknikhandkikappad":thinking:

Jag tror jag försöker "ta" den enklaste vägen med automatiskt tilldelad IP-adress men sedan får jag två inloggningar samt något om transportprotokoll...(VPNserver?). Det verkar som jag först ska logga in på själva routern och bestämma användarnamn och lösen och sedan även på fibern/nätverket? Men förstår inget eftersom jag kommer inte vidare???
[bild]
Vi antar att du kopplat rätt, det tar ett tag för "fiber sidan" att släppa din gamla mac adress. låt den nya vara inkopplad ett tag så bör den få ny IP av DHCP servern hos fiberleverantören. Vilken leverantör har du?
 
Jag kan/ska alltså inte har det andra nätverket igång även om det är ett nätverk som går helt utanför Fibernätverket?

leby leby skrev:
Om du

Vi antar att du kopplat rätt, det tar ett tag för "fiber sidan" att släppa din gamla mac adress. låt den nya vara inkopplad ett tag så bör den få ny IP av DHCP servern hos fiberleverantören. Vilken leverantör har du?
 
Tack men ja jag har manualen men tycker jag var rätt "torftig" och inte säger så mycket. Jag försöker göra allt genom datorn. Är det bättre att koppla upp allt via appen på tfn?

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du logga in på routern på 192.168.1.1 användare "admin" lösen "admin"?

Antar att du har en manual, annars finns den här:
[länk]
 
Har den inte någon snabb-setup med en "wizard" som fixar grundinställningarna.
Ska inte behövas så mycket trixande för att få igång en router.
Lösenord, namn och lösenord på det trådlösa nätverket brukar vara idé att ändra från grundinställningarna.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag får i 2:a steget när jag registrerat första användarnamnet och lösen och försöker slå in adm och adm meddelande om att det nog är bäst att byta här. När jag försöker byta så det precis som den inte vill ta det och och "släppa mig" vidare. Jag får inte heller något felmeddelande om jag slagit in ett lösen som inte godtas eller användarnamn...:cry:

E etompau skrev:
Har den inte någon snabb-setup med en "wizard" som fixar grundinställningarna.
Ska inte behövas så mycket trixande för att få igång en router.
Lösenord, namn och lösenord på det trådlösa nätverket brukar vara idé att ändra från grundinställningarna.
 
Vpn server behöver du inte ställa in.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag får i 2:a steget när jag registrerat första användarnamnet och lösen och försöker slå in adm och adm meddelande om att det nog är bäst att byta här. När jag försöker byta så det precis som den inte vill ta det och och "släppa mig" vidare. Jag får inte heller något felmeddelande om jag slagit in ett lösen som inte godtas eller användarnamn...:cry:
Du försöker bara byta lösen väl? Du kan inte byta användare normalt i det steget på någon router jag sett men jag har iof inte tittat på just denna
 
Det var ju flera val där också men varför jag skrev VPN var för att jag fått det berättat för mig att det var den jag ska välja av alternativen?! Där kommer jag vidare men jag tänkte om det också är fel :seenoevil:

A Andy78 skrev:
Vpn server behöver du inte ställa in.
 
Jag kommer först till steg 1 där det ser ut som jag ska ange användarnamn och lösen... Det måste väl vara för själva routern och sedan får jag i steg 2 att jag ska ange användarnamn och lösen och det måste väl vara för själva nätverket eller fibern eller vad?


leby leby skrev:
Du försöker bara byta lösen väl? Du kan inte byta användare normalt i det steget på någon router jag sett men jag har iof inte tittat på just denna
 
Jag hade nog kopplat in datorn direkt i väggen och fått igång (eller konstaterat att internet funkar) innan jag började rota med routern.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det var ABSOLUT INGEN dum idé :ok:

Nicro Nicro skrev:
Jag hade nog kopplat in datorn direkt i väggen och fått igång (eller konstaterat att internet funkar) innan jag började rota med routern.
 
Rent allmänt är det väldigt klokt att byta ut admin/admin mot något lite hemligare. Jag skulle dock vänta med det tills jag fått allt att fungera. Angående telefon eller dator rekommenderar jag dator med kabel. Som jag ser det är första steget att få igång ett fungerande internet och nästa steg WiFi.
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.