62 954 läst · 1 083 svar
63k läst
1,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Allvetare
· Östergötland
· 4 200 inlägg
Det måste ju vara något knasigt. Jag kom typ 16-17mil i Berlingon med bara 50kWh batteri och motorväg när det var -4 grader. Körde visserligen varierande 100-110km/h…Kentvirulent skrev:Så kliver man ut en krisp lördagsmorgon för mycket körning.
Enyaqen (80) är 100% laddad och redo för hela 22 mils körning på batteriet. Så länge jag håller 90 på motorvägen kommer jag nog tom till Linköping från Stockholm.
Min gamla v50 Diesel 2010 tog mig på en tank från Stockholm nästan till Hamburg även på vintern.
Teknikens under
Jag får elbilen som tjäntebil från jobbet. En fossilbil i samma storlek hade kostat mig 6-7 gånger mer per månad.returen skrev:
Ändå funderar jag på att skaffa en. Det säger rätt mycket
Jag kopplade inte in min igår när jag kom hem för elpriset såg bättre ut i helgen. Förvärmer jag med sladden i så hoppar räckvidden upp några mil till nu när det är krispigt och fint ute.
Lyckas du få 22mil med 100% batteri i Enyaqen så funderar jag på körstilen. Eller har du fått 60 varianten istället för 80?
Lyckas du få 22mil med 100% batteri i Enyaqen så funderar jag på körstilen. Eller har du fått 60 varianten istället för 80?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Östergötland
· 4 200 inlägg
Laddar Enyaqen DC väldigt långsamt eller varför behöver du ladda så länge som en timme vid varje stopp?Kentvirulent skrev:
Vad säger t.ex. A better route planner?
Ligger du i 130-140 på motorvägen i minus 10 grader kommer du knappt 20 mil. Har testat många gånger. Kollegorna med Enyaq och Id4 har exakt samma problem.S Styrman_jansson skrev:
Jag har även bekanta med Teslor som säger som du. När jag varit med dem på motorvägen i samma förutsättningar så slukas batteriet även där
Ligger jag i 100 på motorvägen i 23 graders värme däremot är det en helt annan sak. Tyvärr blir det ju vinter varje år i Sverige.
Att du är en bakåtsträvande dinosaurie...? 😂Kentvirulent skrev:
Skämt å sido, självklart har elbil sina begränsningar, men det är ju upp till var och en om det är "värt" det... Jag kör själv väldigt sällan längre sträckor och senast vi åkte till Trysil så hyrde vi en Diesel istället för att försöka komma fram med elbil (och kaos vid laddstationerna på väg till fjällen).
Jag är rätt nöjd med att ha mindre än en tiondel i kostnad jämfört med en förbränningsmotor...
Jag är ju också nöjd med en mkt lägre kostnad överlag. Men det är knappt värt det.anders07 skrev:Att du är en bakåtsträvande dinosaurie...? 😂
Skämt å sido, självklart har elbil sina begränsningar, men det är ju upp till var och en om det är "värt" det... Jag kör själv väldigt sällan längre sträckor och senast vi åkte till Trysil så hyrde vi en Diesel istället för att försöka komma fram med elbil (och kaos vid laddstationerna på väg till fjällen).
Jag är rätt nöjd med att ha mindre än en tiondel i kostnad jämfört med en förbränningsmotor...
En elcykel är ju mkt lägre kostnad än din elbil
många jag känner säger likadantanders07 skrev:Att du är en bakåtsträvande dinosaurie...? 😂
Skämt å sido, självklart har elbil sina begränsningar, men det är ju upp till var och en om det är "värt" det... Jag kör själv väldigt sällan längre sträckor och senast vi åkte till Trysil så hyrde vi en Diesel istället för att försöka komma fram med elbil (och kaos vid laddstationerna på väg till fjällen).
Jag är rätt nöjd med att ha mindre än en tiondel i kostnad jämfört med en förbränningsmotor...
batteribilen är till för att visa grannen
hyr riktig bil när vi skall någonstans
utom en från fjollträsk som gjorde tvärt om
Allvetare
· Östergötland
· 4 200 inlägg
Ja kör man 140km/h i minus 10 så förstår jag. Det kan jag inte ens med min bil då den slår ifrån vid 135km/h.Kentvirulent skrev:Ligger du i 130-140 på motorvägen i minus 10 grader kommer du knappt 20 mil. Har testat många gånger. Kollegorna med Enyaq och Id4 har exakt samma problem.
Jag har även bekanta med Teslor som säger som du. När jag varit med dem på motorvägen i samma förutsättningar så slukas batteriet även där
Ligger jag i 100 på motorvägen i 23 graders värme däremot är det en helt annan sak. Tyvärr blir det ju vinter varje år i Sverige.
Då tänker jag att det snarare är körstilen och inte bilen som inte riktigt lirar Den är ju i alla fall lättare att påverka…
Det är just sådana här situationer som gör hybriderna helt överlägsna, behöver man oftast åka kortare sträckor går det mestadels på el, de längre sträckorna är odramatiska då det blir den vanliga bensinmotorn som tar över.
Antar att det är därför som hybriderna ökar i försäljning då folk inte var förtjusta i kaoset förra jul och nyårshelgen vi laddstationerna.
Själva är vi väldigt nöjda med vår hybrid, en kombination av två bra drivkällor med på totalen ett bra pris per mil och helt oberoende av slagsmål eller hysteriska priser vid laddstationerna.
Antar att det är därför som hybriderna ökar i försäljning då folk inte var förtjusta i kaoset förra jul och nyårshelgen vi laddstationerna.
Själva är vi väldigt nöjda med vår hybrid, en kombination av två bra drivkällor med på totalen ett bra pris per mil och helt oberoende av slagsmål eller hysteriska priser vid laddstationerna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 771 inlägg
Batterierna tappar ganska mycket kapacitet när cellerna är kalla, så du kanska bara har 70kWh netto att köra på, samtidigt som förbrukningen är som högst.
dubbelkolla däcktrycket så det är högt iallafall så kan man spara någon procent förbrukning, navigera till laddaren och se till att SOC är låg så den laddar rimligt.
Vad drar Enyaq nu i 110km/h och -10? Reserapport?
dubbelkolla däcktrycket så det är högt iallafall så kan man spara någon procent förbrukning, navigera till laddaren och se till att SOC är låg så den laddar rimligt.
Vad drar Enyaq nu i 110km/h och -10? Reserapport?
Ha, ha... Nä, elbilen är för billig miljövänlig drift för ca. 99,9% av alla mil jag kör per år.returen skrev:
Det skulle i sig inte vara några problem att köra till Trysil med min elbil, men eftersom jag är en fjolla från fjollträsk, och alla andra fjollor åker samtidigt till fjällen så blir kön till laddningen för alla fjolliga elbilar fjolligt lång...
Därför odlar jag skägg och tar på mig min flanellskjorta och hyr en Diesel när det är dags att åka till fjällen...
Körde ungefär samma sträcka i går (Sthlm-Borås) med en 85X. Inga som helst problem,, minus 10-11 som lägst. Tog drygt 4 timmar med två kortare laddstopp (hade klarat mig på ett, hade 60% kvar vid ankomst) för att under stoppen ta några jobbsamtal, skicka lite mejl, toabesök. Höll 100-125 km/h hela vägen. Saknar inte fossilbilen det minsta. Med det sagt, elbilar och batterier utvecklas de med.Kentvirulent skrev:Idag är det en tripp till Göteborg på agendan. Något som tidigare var odramatiskt men iom att jag inte gillar att ligga i 80 på 120 vägen så räknar jag med minst två laddstopp på över en timme vardera.
Sen måste man ju planera ordentligt så att man prickar laddstationerna.
Kan någon förklara varför försäljningen av elbilar är stendöd? :-D
Min förebild❤️anders07 skrev:Ha, ha... Nä, elbilen är för billig miljövänlig drift för ca. 99,9% av alla mil jag kör per år.
Det skulle i sig inte vara några problem att köra till Trysil med min elbil, men eftersom jag är en fjolla från fjollträsk, och alla andra fjollor åker samtidigt till fjällen så blir kön till laddningen för alla fjolliga elbilar fjolligt lång...
Därför odlar jag skägg och tar på mig min flanellskjorta och hyr en Diesel när det är dags att åka till fjällen...
Allvetare
· Östergötland
· 4 200 inlägg
Mjo men jag ställer mig lite skeptiskt till att ha dubbla ”motorer” varav en förbränningsmotor, med all service som det innebär, och som onödigt ofta får kallstartas.mikethebik skrev:Det är just sådana här situationer som gör hybriderna helt överlägsna, behöver man oftast åka kortare sträckor går det mestadels på el, de längre sträckorna är odramatiska då det blir den vanliga bensinmotorn som tar över.
Antar att det är därför som hybriderna ökar i försäljning då folk inte var förtjusta i kaoset förra jul och nyårshelgen vi laddstationerna.
Själva är vi väldigt nöjda med vår hybrid, en kombination av två bra drivkällor med på totalen ett bra pris per mil och helt oberoende av slagsmål eller hysteriska priser vid laddstationerna.
Det är ju jävligt skönt att bara ha en enkel och nästan helt underhållsfri drivlina tycker jag.