88 884 läst · 1 738 svar
89k läst
1,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Troligen är det idag väldigt ovanligt att Li-Ion batterier i mobiltelefoner brinner. Någon statistik över den saken känner jag inte till.
Nu är det drygt 7 år sedan Samsung hade stora problem med brinnande och exploderande telefoner och de flesta har glömt den saken. https://www.techradar.com/news/samsung-galaxy-note-7-battery-fires-heres-why-they-exploded
Problemet med Li-Ion är att de är termiskt instabila. Börjar temperaturen stiga för mycket så övergår det i okontrollerbar temperaturrusning som leder till att det utvecklas gaser som innehåller bl a vätgas. Resultatet blir beroende på förloppet antingen explosion eller svårsläckt brand.
Boeing hade också stora problem med brinnande batterier https://en.wikipedia.org/wiki/2013_Boeing_787_Dreamliner_grounding
Många batteribilar har haft problem med bränder. Problem är ju till för att lösas och idag har de flesta bättre konstruktioner. Produktionsfel är ingen immun mot, misstag där kan fortfarande leda till att batterier självantänder.
Nu är det drygt 7 år sedan Samsung hade stora problem med brinnande och exploderande telefoner och de flesta har glömt den saken. https://www.techradar.com/news/samsung-galaxy-note-7-battery-fires-heres-why-they-exploded
Problemet med Li-Ion är att de är termiskt instabila. Börjar temperaturen stiga för mycket så övergår det i okontrollerbar temperaturrusning som leder till att det utvecklas gaser som innehåller bl a vätgas. Resultatet blir beroende på förloppet antingen explosion eller svårsläckt brand.
Boeing hade också stora problem med brinnande batterier https://en.wikipedia.org/wiki/2013_Boeing_787_Dreamliner_grounding
Många batteribilar har haft problem med bränder. Problem är ju till för att lösas och idag har de flesta bättre konstruktioner. Produktionsfel är ingen immun mot, misstag där kan fortfarande leda till att batterier självantänder.
https://www.gp.se/ekonomi/billigare...selbilar.85511cdf-024c-5490-b3e2-94f460bd806d
Det här visar att pengar styr, förmodligen mer än miljön. Så jag misstänker att de flesta som kör elbil inte gör det för miljöns skull. Så vad är då orsaken? Pengar, knappast merparten. Absolut för vissa. Jag tror att det handlar om att vi människor vill passa in och eftersom det är ”inne” att köpa elbil så gör vi det.
Det här visar att pengar styr, förmodligen mer än miljön. Så jag misstänker att de flesta som kör elbil inte gör det för miljöns skull. Så vad är då orsaken? Pengar, knappast merparten. Absolut för vissa. Jag tror att det handlar om att vi människor vill passa in och eftersom det är ”inne” att köpa elbil så gör vi det.
Det tror inte jag, många gillar ny teknik och skaffar en elbil dels pga detta. Billigare reparationer och mindre service behövs. Ibland kan du får bilen servad hemma, tex Tesla.P PHPersson skrev:[länk]
Det här visar att pengar styr, förmodligen mer än miljön. Så jag misstänker att de flesta som kör elbil inte gör det för miljöns skull. Så vad är då orsaken? Pengar, knappast merparten. Absolut för vissa. Jag tror att det handlar om att vi människor vill passa in och eftersom det är ”inne” att köpa elbil så gör vi det.
Jo så kan det såklart också vara men faktorerna är nog många. Jag gillar verkligen elbilar på många sätt men just nu lyssnar jag på en Ferrari en bit bort och inser att det finns olika parametrar. Bilen servad hemma av Tesla. Att du skriver det gör att jag misstänker att du inte är Teslaägare eller nybliven sådan.Jonatan79 skrev:
Min kollega med Tesla fick detta erbjudande så det existerar.P PHPersson skrev:Jo så kan det såklart också vara men faktorerna är nog många. Jag gillar verkligen elbilar på många sätt men just nu lyssnar jag på en Ferrari en bit bort och inser att det finns olika parametrar. Bilen servad hemma av Tesla. Att du skriver det gör att jag misstänker att du inte är Teslaägare eller nybliven sådan.
Då har vi provkört både id7 och Tesla MY igen.
Det är svårt att komma ifrån hur trevlig id7 är invändigt, och hur rymlig den är. Där kan jag som är närmare 2meter lång sitta så långt bak jag vill, samtidigt som en motsvarande lång person kan sitta bakom mig.
Teslan är absolut komfortabel som förare och passagerare, men baksätet lämnar lite att önska.
Som det ser ut nu, lutar det dock ändå mot Teslan, då den har fyrhjulsdrift vilket inte id7 har ännu.
men en fråga till er som har Modell Y
Hur fungerar baksätet med ungar? framförallt små sådana.
Kan man t.ex ha ett babyskydd i baksätet även om sätet framför är längst bak?
Det är svårt att komma ifrån hur trevlig id7 är invändigt, och hur rymlig den är. Där kan jag som är närmare 2meter lång sitta så långt bak jag vill, samtidigt som en motsvarande lång person kan sitta bakom mig.
Teslan är absolut komfortabel som förare och passagerare, men baksätet lämnar lite att önska.
Som det ser ut nu, lutar det dock ändå mot Teslan, då den har fyrhjulsdrift vilket inte id7 har ännu.
men en fråga till er som har Modell Y
Hur fungerar baksätet med ungar? framförallt små sådana.
Kan man t.ex ha ett babyskydd i baksätet även om sätet framför är längst bak?
Jag har tidigare haft Volvo V70, VW Touran, VW Golf sportscombi. Upplever MY som rymligare än alla dom 3 i bak. V70 var kanske något bredare men model Y har definitivt längre avstånd från ryggstöd till baksäte.K Kanelbullen123 skrev:Då har vi provkört både id7 och Tesla MY igen.
Det är svårt att komma ifrån hur trevlig id7 är invändigt, och hur rymlig den är. Där kan jag som är närmare 2meter lång sitta så långt bak jag vill, samtidigt som en motsvarande lång person kan sitta bakom mig.
Teslan är absolut komfortabel som förare och passagerare, men baksätet lämnar lite att önska.
Som det ser ut nu, lutar det dock ändå mot Teslan, då den har fyrhjulsdrift vilket inte id7 har ännu.
men en fråga till er som har Modell Y
Hur fungerar baksätet med ungar? framförallt små sådana.
Kan man t.ex ha ett babyskydd i baksätet även om sätet framför är längst bak?
Kan ibland sakna VW Tourans möjlighet att dra fram stolarna för att få mer bagage då barnen sällan behöver så mycket benutrymme. Å andra sidan har jag ännu inte haft så mycket packning att det inte får plats i MY
Det låter väldigt positivt.L Liljeros skrev:Jag har tidigare haft Volvo V70, VW Touran, VW Golf sportscombi. Upplever MY som rymligare än alla dom 3 i bak. V70 var kanske något bredare men model Y har definitivt längre avstånd från ryggstöd till baksäte.
Kan ibland sakna VW Tourans möjlighet att dra fram stolarna för att få mer bagage då barnen sällan behöver så mycket benutrymme. Å andra sidan har jag ännu inte haft så mycket packning att det inte får plats i MY
Ska försöka knipa en innan faceliftet kommer
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Min 330e funkar iaf utmärkt i kyla. Inga problem med kupévärmen. Förvärmning/kylning funkar också bra, om än max 30 min (när kommer dog mode till andra mäkren än Tesla !!?)...P PHPersson skrev:
Är det riktigt kallt (< -15) så är den inte så pigg på att köra på el innan motorn har värmts upp, men det är för att den inte garanterat kan snabbstarta då (därför körs den ett tag tills den kommit upp i temp)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Behöver du använda mittensätet i Model Y till något är det väldigt smalt, att ha en barnstol där är det inte brett nog för. Ytterplatserna är dock okej.K Kanelbullen123 skrev:
För vår del som är fem i familjen var det där MY föll bort för oss.
Med eller utan förvärmning? Snabbladdning eller hemma?P PHPersson skrev:
Jag har tidigare i tråden postat dessa bilder som är snabbladdning med förvärmning av batteriet vid ca -7 om jag minns rätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder