JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Behöver du använda mittensätet i Model Y till något är det väldigt smalt, att ha en barnstol där är det inte brett nog för. Ytterplatserna är dock okej.

För vår del som är fem i familjen var det där MY föll bort för oss.
Har upplevt det som en utmaning att få in 3 barnstolar i dom flesta bilarna (undantaget dundersuvar som XC90 och liknande). Får in 3 stolar i våran MY om man inte använder Isofix så man kan flytta stolarna närmre dörrarna men det är inte gott om plats på bredden.

Vi är dock 4 så det var ingen dealbreaker på den punkten, båda barnen sitter numera också framåtvända och då är det också ett mindre problem.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
richardtenggren
K Kanelbullen123 skrev:
Då har vi provkört både id7 och Tesla MY igen.

Det är svårt att komma ifrån hur trevlig id7 är invändigt, och hur rymlig den är. Där kan jag som är närmare 2meter lång sitta så långt bak jag vill, samtidigt som en motsvarande lång person kan sitta bakom mig.

Teslan är absolut komfortabel som förare och passagerare, men baksätet lämnar lite att önska.

Som det ser ut nu, lutar det dock ändå mot Teslan, då den har fyrhjulsdrift vilket inte id7 har ännu.

men en fråga till er som har Modell Y

Hur fungerar baksätet med ungar? framförallt små sådana.
Kan man t.ex ha ett babyskydd i baksätet även om sätet framför är längst bak?
Vi har inte kört babyskydd i MYn, men kör med en BeSafe iZi Twist bakom förarstolen, jag är 176 kort, men då är stolen nästan emot. Här spelar ju vinkel på stolen in också :)

På passagerarsidan har vi en BeSafe Stretch, den är något stor, så där sitter man lite längre fram än man kanske önskar.
Så behöver du maxa stolarna så gäller det nog att hitta rätt stolar antar jag.

Vi körde ju Kodiaq innan, hade samma stolar där, det var inte mycket bättre, men lite bättre för Stretchen, men marginellt. Där hade vi ett Bugaboo babyskydd innan, men det var nog mindre än IZi Twisten ändå :)

Grannen kör också en MY, han är 185-ish, tror han har Axkid One på ena sidan iaf, den kanske är nättare?
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi har inte kört babyskydd i MYn, men kör med en BeSafe iZi Twist bakom förarstolen, jag är 176 kort, men då är stolen nästan emot. Här spelar ju vinkel på stolen in också :)

På passagerarsidan har vi en BeSafe Stretch, den är något stor, så där sitter man lite längre fram än man kanske önskar.
Så behöver du maxa stolarna så gäller det nog att hitta rätt stolar antar jag.

Vi körde ju Kodiaq innan, hade samma stolar där, det var inte mycket bättre, men lite bättre för Stretchen, men marginellt. Där hade vi ett Bugaboo babyskydd innan, men det var nog mindre än IZi Twisten ändå :)

Grannen kör också en MY, han är 185-ish, tror han har Axkid One på ena sidan iaf, den kanske är nättare?
Tackar! Väldigt bra information.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi har inte kört babyskydd i MYn, men kör med en BeSafe iZi Twist bakom förarstolen, jag är 176 kort, men då är stolen nästan emot. Här spelar ju vinkel på stolen in också :)

På passagerarsidan har vi en BeSafe Stretch, den är något stor, så där sitter man lite längre fram än man kanske önskar.
Så behöver du maxa stolarna så gäller det nog att hitta rätt stolar antar jag.

Vi körde ju Kodiaq innan, hade samma stolar där, det var inte mycket bättre, men lite bättre för Stretchen, men marginellt. Där hade vi ett Bugaboo babyskydd innan, men det var nog mindre än IZi Twisten ändå :)

Grannen kör också en MY, han är 185-ish, tror han har Axkid One på ena sidan iaf, den kanske är nättare?
Axkid One är ju bästa stolen. Den kan man skjuta i längsled så man kan välja vem ska ska ha mest benutrymme. 😉
 
richardtenggren
S sinuslinus skrev:
Axkid One är ju bästa stolen. Den kan man skjuta i längsled så man kan välja vem ska ska ha mest benutrymme. 😉
Vi tyckte dock att BeSafe överlag kändes som mer gedigna, men största anledningen var nog ändå vår noja då dottern redan låg på 17 kg. Så då kändes 25 kg väldigt kortsiktigt mot 36 kg, dock så väger hon knappt något mer idag, men där antog vi fel 😅
Men en även på Stretch går det att justera benutrymmet :)
 
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi tyckte dock att BeSafe överlag kändes som mer gedigna, men största anledningen var nog ändå vår noja då dottern redan låg på 17 kg. Så då kändes 25 kg väldigt kortsiktigt mot 36 kg, dock så väger hon knappt något mer idag, men där antog vi fel 😅
Men en även på Stretch går det att justera benutrymmet :)
Stretch måste ha kommit på senare år?
Köpte axkid one när den tidigare stolen blev för trång vid bältet mellan benen. Inte på längden eller viktmässigt.

Har sålt Axkid one till syrran men jag tror att i vår Ioniq 5 så kan man nog både hs benutrymme för barnet bak och i framsätet. Limo-storlek på benutrymmet i baksätet.

Tycker att Besafes stolar alltid har varit stora. Som en Emmaljunga-vagn.. 😉
I Passaten var det för trångt.

Stor skillnad på 23 kg mot 15 kg som andra isofixstolar klarar.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Min 330e funkar iaf utmärkt i kyla. Inga problem med kupévärmen. Förvärmning/kylning funkar också bra, om än max 30 min (när kommer dog mode till andra mäkren än Tesla !!?)...

Är det riktigt kallt (< -15) så är den inte så pigg på att köra på el innan motorn har värmts upp, men det är för att den inte garanterat kan snabbstarta då (därför körs den ett tag tills den kommit upp i temp)
Kia och Hyundai har utility mode.
 
richardtenggren
S sinuslinus skrev:
Stretch måste ha kommit på senare år?
Köpte axkid one när den tidigare stolen blev för trång vid bältet mellan benen. Inte på längden eller viktmässigt.

Har sålt Axkid one till syrran men jag tror att i vår Ioniq 5 så kan man nog både hs benutrymme för barnet bak och i framsätet. Limo-storlek på benutrymmet i baksätet.

Tycker att Besafes stolar alltid har varit stora. Som en Emmaljunga-vagn.. 😉
I Passaten var det för trångt.

Stor skillnad på 23 kg mot 15 kg som andra isofixstolar klarar.

Kia och Hyundai har utility mode.
De är nog stora av sig! Kodiaqen har ju rätt rymligt baksäte med, utan barnstolar då 😅
Ja den kom nog under 22 gissar jag :)
Ingen Emmaljunga här, vi har kört Bugaboo på vagnarna, även om jag gillat Thules också :)

18 kg för andra Isofix, trodde det var 25 på One men var nog 5 kg extra och således 23 som du säger👌
 
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
De är nog stora av sig! Kodiaqen har ju rätt rymligt baksäte med, utan barnstolar då 😅
Ja den kom nog under 22 gissar jag :)
Ingen Emmaljunga här, vi har kört Bugaboo på vagnarna, även om jag gillat Thules också :)

18 kg för andra Isofix, trodde det var 25 på One men var nog 5 kg extra och således 23 som du säger👌
Gjorde nyss ett Christer Glenning-test av baksätet av vår Ioniq 5. Jag är 185 cm och när jag sitter bakom mig själv är det cirka 15 cm från knäskålarna till förarstolen. Bilen borde klara tester även om man kör fram baksätet allra längst fram (15 cm tror jag).

Avståndet mellan huvud och innertaket är inte heller några problem.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Kia och Hyundai har utility mode.
Ah, det verkar vara ett steg i rätt riktning.

Dock innebär det väl att bilen är "igång" ?Jag antar att det iofs går att ta ut nyckeln och låsa, men OM någon kommer in så kjan dom då bara köra iväg.
Dessutom lyser väl externa lampor osv ? Vilket kanske går att stänga av (?) men det är ytterligare ett extra steg :/
 
S
QUOTE="klaskarlsson, post: 5623250, member: 19356"]
Ah, det verkar vara ett steg i rätt riktning.

Dock innebär det väl att bilen är "igång" ?Jag antar att det iofs går att ta ut nyckeln och låsa, men OM någon kommer in så kjan dom då bara köra iväg.
Dessutom lyser väl externa lampor osv ? Vilket kanske går att stänga av (?) men det är ytterligare ett extra steg :/
[/QUOTE]

Blir som ett campingläge och vill man låsa och lämna bilen så får man läsa inifrån genom neddragen ruta och sen stänga rutan med nyckeln eller appen.

Sen vet jag inte vad du menar att någon kan köra iväg med bilen för nyckeln har du ju inte i bilen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
QUOTE="klaskarlsson, post: 5623250, member: 19356"]
Ah, det verkar vara ett steg i rätt riktning.

Dock innebär det väl att bilen är "igång" ?Jag antar att det iofs går att ta ut nyckeln och låsa, men OM någon kommer in så kjan dom då bara köra iväg.
Dessutom lyser väl externa lampor osv ? Vilket kanske går att stänga av (?) men det är ytterligare ett extra steg :/
Blir som ett campingläge och vill man låsa och lämna bilen så får man läsa inifrån genom neddragen ruta och sen stänga rutan med nyckeln eller appen.

Sen vet jag inte vad du menar att någon kan köra iväg med bilen för nyckeln har du ju inte i bilen.
[/QUOTE]
Spännande.
Well, att "bara köra iväg" - där menar jag att iaf på min Nissan så används den trådlösa nyckeln till att starta bilen - men när den väl är startad så piper iofs bilen om man går iväg med nyckeln, men det är inga problem att bara lägga i växeln (D) och köra iväg utan den.

Campingläge är iofs bra - men man skulle väl iofs vilja kunna låsa sbilen från nyckeln på vanligt sätt då också ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.