88 850 läst · 1 738 svar
89k läst
1,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Den kallstartas bara en gång...S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Jag tycker en range extender kan vara vettigt som komplement till ett lagom stort batteri. Då räcker det dessutom med 15-20kW effekt på generatornS Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
mycket fler fel på kian än andra fråga bärgarnaS Styrman_jansson skrev:
Beror väl på hur den är programmerad antar jag.
När krämen börjar tryta på vår bil går bensinmotorn in och sedan går den in och ur mest hela tiden på en långkörning.
Vintertid när det är riktigt kallt går den oftast in direkt även vid kortare körning och stänger av när den blivit varm för att sedan gå in och ur emellanåt.
Allt detta är helt sömlöst och ingenting man ens märker annat än på instrumenten, om man nu inte vill göra en snabb omkörning och trampar plattan i mattan, då hör man ju motorn.
Och skulle man få för sig att vid riktigt kall väderlek trampa gasen i botten direkt efter start så är det ingen skillnad mot att göra precis likadant på en vanlig bil, vilket man aldrig gör om man har lite vett i skallen.
När krämen börjar tryta på vår bil går bensinmotorn in och sedan går den in och ur mest hela tiden på en långkörning.
Vintertid när det är riktigt kallt går den oftast in direkt även vid kortare körning och stänger av när den blivit varm för att sedan gå in och ur emellanåt.
Allt detta är helt sömlöst och ingenting man ens märker annat än på instrumenten, om man nu inte vill göra en snabb omkörning och trampar plattan i mattan, då hör man ju motorn.
Och skulle man få för sig att vid riktigt kall väderlek trampa gasen i botten direkt efter start så är det ingen skillnad mot att göra precis likadant på en vanlig bil, vilket man aldrig gör om man har lite vett i skallen.
Varför väljer man en Enyaq eller id4 om man kör långa sträckor på vintern i 130-140? Tar inte många sekunder att googla fram att räckvidden blir kort och att det är få elbilar som har bra räckvidd med de förutsättningarna.Kentvirulent skrev:Ligger du i 130-140 på motorvägen i minus 10 grader kommer du knappt 20 mil. Har testat många gånger. Kollegorna med Enyaq och Id4 har exakt samma problem.
Jag har även bekanta med Teslor som säger som du. När jag varit med dem på motorvägen i samma förutsättningar så slukas batteriet även där
Ligger jag i 100 på motorvägen i 23 graders värme däremot är det en helt annan sak. Tyvärr blir det ju vinter varje år i Sverige.
/Krille
Ja jag har en jänke med 5,9l V8 som jag aldrig stänger av alltid rätt temperatur i kupen oavsett årstidmikethebik skrev:
gör mig aldrig av med den
ångrar än idag den andra jag sålde
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Mjo men med en vanlig bensinbil är det ju betydligt mer sannolikt att motorn är varm när behovet uppstår eftersom det är den enda motorn. Till skillnad från en hybrid som mycket troligtvis befinner sig i eldrift. Ska man värma upp motorn då innan man kör om? 😜mikethebik skrev:
Luftmotståndet är det som gör den stora skillnaden, inte batteriet. Men det märks inte så mycket på en fossilbil.Rabbithole skrev:Batterierna tappar ganska mycket kapacitet när cellerna är kalla, så du kanska bara har 70kWh netto att köra på, samtidigt som förbrukningen är som högst.
dubbelkolla däcktrycket så det är högt iallafall så kan man spara någon procent förbrukning, navigera till laddaren och se till att SOC är låg så den laddar rimligt.
Vad drar Enyaq nu i 110km/h och -10? Reserapport?
blir ju lite sura miner när man ligger i 80 på 120 vägen eller hur? Tror tom man kan bli stannad av polis för att man uppehållet trafiken på det sättetS Styrman_jansson skrev:
Två stopp på den korta sträckan och du är nöjd? Ja vi har olika preferenser helt klart.S Stjarnfall16 skrev:Körde ungefär samma sträcka i går (Sthlm-Borås) med en 85X. Inga som helst problem,, minus 10-11 som lägst. Tog drygt 4 timmar med två kortare laddstopp (hade klarat mig på ett, hade 60% kvar vid ankomst) för att under stoppen ta några jobbsamtal, skicka lite mejl, toabesök. Höll 100-125 km/h hela vägen. Saknar inte fossilbilen det minsta. Med det sagt, elbilar och batterier utvecklas de med.
Vet inte hur 85x är men 80x laddar ju dessutom i snigelfart
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg