S Styrman_jansson skrev:
Mjo men jag ställer mig lite skeptiskt till att ha dubbla ”motorer” varav en förbränningsmotor, med all service som det innebär, och som onödigt ofta får kallstartas.

Det är ju jävligt skönt att bara ha en enkel och nästan helt underhållsfri drivlina tycker jag.
Den kallstartas bara en gång...
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mjo men jag ställer mig lite skeptiskt till att ha dubbla ”motorer” varav en förbränningsmotor, med all service som det innebär, och som onödigt ofta får kallstartas.

Det är ju jävligt skönt att bara ha en enkel och nästan helt underhållsfri drivlina tycker jag.
Jag tycker en range extender kan vara vettigt som komplement till ett lagom stort batteri. Då räcker det dessutom med 15-20kW effekt på generatorn
 
mikethebik mikethebik skrev:
Den kallstartas bara en gång...
Många hybrider jag kört drar igång förbränningsmotorn när man vill ha lite mer effekt. Fullt ös från kall motor liksom.

Någon, tror det var en KIA Optima, startade alltid förbränningsmotorn vid kallstart en liten stund för att sedan köra på el.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Den kallstartas bara en gång...
när den rullas ut från fabriken?
 
  • Haha
Lived
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Många hybrider jag kört drar igång förbränningsmotorn när man vill ha lite mer effekt. Fullt ös från kall motor liksom.

Någon, tror det var en KIA Optima, startade alltid förbränningsmotorn vid kallstart en liten stund för att sedan köra på el.
mycket fler fel på kian än andra fråga bärgarna
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Beror väl på hur den är programmerad antar jag.
När krämen börjar tryta på vår bil går bensinmotorn in och sedan går den in och ur mest hela tiden på en långkörning.
Vintertid när det är riktigt kallt går den oftast in direkt även vid kortare körning och stänger av när den blivit varm för att sedan gå in och ur emellanåt.
Allt detta är helt sömlöst och ingenting man ens märker annat än på instrumenten, om man nu inte vill göra en snabb omkörning och trampar plattan i mattan, då hör man ju motorn.

Och skulle man få för sig att vid riktigt kall väderlek trampa gasen i botten direkt efter start så är det ingen skillnad mot att göra precis likadant på en vanlig bil, vilket man aldrig gör om man har lite vett i skallen.
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ligger du i 130-140 på motorvägen i minus 10 grader kommer du knappt 20 mil. Har testat många gånger. Kollegorna med Enyaq och Id4 har exakt samma problem.

Jag har även bekanta med Teslor som säger som du. När jag varit med dem på motorvägen i samma förutsättningar så slukas batteriet även där

Ligger jag i 100 på motorvägen i 23 graders värme däremot är det en helt annan sak. Tyvärr blir det ju vinter varje år i Sverige.
Varför väljer man en Enyaq eller id4 om man kör långa sträckor på vintern i 130-140? Tar inte många sekunder att googla fram att räckvidden blir kort och att det är få elbilar som har bra räckvidd med de förutsättningarna.

/Krille
 
returen returen skrev:
när den rullas ut från fabriken?
Korrekt, en riktig motor håller värmen resten av sin livscykel tills den skrotas, du har väl (hoppas jag) liksom jag haft en jänkare med en "riktig" motor, dvs fläskstor V8!
 
K Krille4 skrev:
Varför väljer man en Enyaq eller id4 om man kör långa sträckor på vintern i 130-140? Tar inte många sekunder att googla fram att räckvidden blir kort och att det är få elbilar som har bra räckvidd med de förutsättningarna.

/Krille
men han sa ju att det var en förmånsbil
 
mikethebik mikethebik skrev:
Korrekt, en riktig motor håller värmen resten av sin livscykel tills den skrotas, du har väl (hoppas jag) liksom jag haft en jänkare med en "riktig" motor, dvs fläskstor V8!
Ja jag har en jänke med 5,9l V8 som jag aldrig stänger av alltid rätt temperatur i kupen oavsett årstid
gör mig aldrig av med den
ångrar än idag den andra jag sålde
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Och skulle man få för sig att vid riktigt kall väderlek trampa gasen i botten direkt efter start så är det ingen skillnad mot att göra precis likadant på en vanlig bil, vilket man aldrig gör om man har lite vett i skallen.
Mjo men med en vanlig bensinbil är det ju betydligt mer sannolikt att motorn är varm när behovet uppstår eftersom det är den enda motorn. Till skillnad från en hybrid som mycket troligtvis befinner sig i eldrift. Ska man värma upp motorn då innan man kör om? 😜
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Batterierna tappar ganska mycket kapacitet när cellerna är kalla, så du kanska bara har 70kWh netto att köra på, samtidigt som förbrukningen är som högst.

dubbelkolla däcktrycket så det är högt iallafall så kan man spara någon procent förbrukning, navigera till laddaren och se till att SOC är låg så den laddar rimligt.

Vad drar Enyaq nu i 110km/h och -10? Reserapport?
Luftmotståndet är det som gör den stora skillnaden, inte batteriet. Men det märks inte så mycket på en fossilbil.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja kör man 140km/h i minus 10 så förstår jag. Det kan jag inte ens med min bil då den slår ifrån vid 135km/h.

Då tänker jag att det snarare är körstilen och inte bilen som inte riktigt lirar ;) Den är ju i alla fall lättare att påverka…
blir ju lite sura miner när man ligger i 80 på 120 vägen eller hur? Tror tom man kan bli stannad av polis för att man uppehållet trafiken på det sättet
 
  • Gilla
DonClemente och 3 till
  • Laddar…
S Stjarnfall16 skrev:
Körde ungefär samma sträcka i går (Sthlm-Borås) med en 85X. Inga som helst problem,, minus 10-11 som lägst. Tog drygt 4 timmar med två kortare laddstopp (hade klarat mig på ett, hade 60% kvar vid ankomst) för att under stoppen ta några jobbsamtal, skicka lite mejl, toabesök. Höll 100-125 km/h hela vägen. Saknar inte fossilbilen det minsta. Med det sagt, elbilar och batterier utvecklas de med.
Två stopp på den korta sträckan och du är nöjd? Ja vi har olika preferenser helt klart.

Vet inte hur 85x är men 80x laddar ju dessutom i snigelfart
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
blir ju lite sura miner när man ligger i 80 på 120 vägen eller hur? Tror tom man kan bli stannad av polis för att man uppehållet trafiken på det sättet
Du tror inte du blir stoppad av polisen i 140km/h då? 🤪
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.