86 807 läst · 1 738 svar
87k läst
1,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
I just detta fallet var det 2 faktorer, dels att de åker motorväg norråt och dels att 19mil inte är total räckvidd utan ca så lång i motorvägsfart som de körde innan laddning. Så kanske 85-90% av batteriet. Så nej det var ingen eco-driving i 40km/h.Unikt namn skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
EQC verkar vara helkass i så fall. 85 kWh och 411 km enligt WLTP. Mercedes lärde väl sig nåt för deras EQS är ju väldigt snål och bra för långkörning.
https://elbilsmagasinet.se/provkord-mercedes-eqc-400-4matic/
https://elbilsmagasinet.se/provkord-mercedes-eqc-400-4matic/
Har en annan bekant som har en eqe och den verkar fungera riktigt bra, men det är första vintern så han har inte provat så mycket än.S sinuslinus skrev:
Länk nedan till ett gammalt inlägg om en brinnande Mercedes EQE i Florida.
Det är samma modell av Mercedes som orsakade den stora branden i ett garage under ett bostadskomplex i Korea. ”Det hela började med att en elbil från Mercedes med kinesiskt batteri började brinna i ett underjordiskt garage. 23 personer fick föras till sjukhus och 140 bilar skadades. 1 600 hushåll påverkades av el- och vattenavbrott i upp till en vecka.”
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilskris-i-sydkorea-efter-flera-batteribrander
https://www.byggahus.se/forum/threa...elbil-raeckvidd.326730/page-1226#post-5444269
Jag har inte sett någon förklaring från Mercedes av orsaken till bränderna och hur dom har löst problemet. Har någon av er hittat någon information om detta?
Det är samma modell av Mercedes som orsakade den stora branden i ett garage under ett bostadskomplex i Korea. ”Det hela började med att en elbil från Mercedes med kinesiskt batteri började brinna i ett underjordiskt garage. 23 personer fick föras till sjukhus och 140 bilar skadades. 1 600 hushåll påverkades av el- och vattenavbrott i upp till en vecka.”
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilskris-i-sydkorea-efter-flera-batteribrander
https://www.byggahus.se/forum/threa...elbil-raeckvidd.326730/page-1226#post-5444269
Jag har inte sett någon förklaring från Mercedes av orsaken till bränderna och hur dom har löst problemet. Har någon av er hittat någon information om detta?
Om de ändå var <10% kvar är det mycket att dra av 20%till.P PHPersson skrev:
Kan man säga att du överdrev lite för att göra en poäng?
Jag har kört 60mil och varit tvungen att tanka 4ggr. Men jag använder inte det som måttstock när jag pratar om räckvidd på bensinbilar.
Förstår faktiskt inte vad du menar med dra av 20% till?Unikt namn skrev:
Ursprungscitatet såg ut såhär.P PHPersson skrev:
Du berättade om en resa som tycks tömma ett relativt stort elbilsbatteri genom att enbart åka 19mil innan det är snustorrt. -20% måste ju syfta till den marginal som krävdes för att hålla sig inom 20%-80% spannet där laddningen går som fortast. Dvs att den "verkliga räckvidden" på ett 85kwh batteri i en EQC enbart är 15mil.P PHPersson skrev:
Men om de i själva verket hade 10-15% kvar efter de 19milen i "motorvägsfart" så behöver ju inte en till marginal på 20% användas för att hamna inom 20-80 spannet. Alltså en överdrift.
Du har nog räknat rätt men tror du blandar ihop tidigare normer med WLTP?P PHPersson skrev:Du har mycket rätt i det du skriver, jag är inte 100% säker på detta men ur mitt huvud tror jag att WLTP var 507km. Batteriet 95 användbart och det ger isf en förbrukning på 246 vid 76%. Trött så inte helt säker på att jag räknat rätt heller.
Xen hade då inte värmepump heller.
Skall jag kommer ner under 246 på vintern så var det inte i linje med min körning även om jag inte snålkörde.
Med en ny Y eller 3:a så funkar det riktigt bra och ja då överdriver jag säkert men baserat på X, gammal 3:a eller för den delen en MEB, XC40, Polestar 2 etc så tycker jag inte det. Det viktiga tycker jag är att man provar sin tilltänkta bil ordentligt.
X 100D 2018 har bara ca 435 km WLTP. (Inte helt lätt att hitta men stämmer nog rätt bra då motsvarande S 100 D som drar mindre har 485 km WLTP).
Så det innebär att du låg över 290 om du inte klarar 76% av WLTP. Förstår att inte låg förbrukning var prio 1 när du körde många min i tjänsten och hade gratis laddning - men att klara sig under 290 i förbrukning på vintern vid normal körning är väl inte helt orealistiskt?
Men håller helt med om att man ska prova sin tilltänkta bil och även läsa på de tester och erfarenheter ägare har av verklig förbrukning i de förhållanden man tänker använda bilen.
/Krille
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 554 inlägg
Ser att Audi Q8 E-tron finns ute som begagnad, före Q6 !?
Efter lite koll på utrymme och utrustning verkar det vara en Q8 jag vill ha.
Nån som har koll på bra webbsidor med opartisk info kring Audi Q8 E-tron?
Men de ligger en aning utanför budget.
Kanske får vänta ett år eller två på byte. Har garanti kvar på nuvarande bil i två år till.
Efter lite koll på utrymme och utrustning verkar det vara en Q8 jag vill ha.
Nån som har koll på bra webbsidor med opartisk info kring Audi Q8 E-tron?
Men de ligger en aning utanför budget.
Kanske får vänta ett år eller två på byte. Har garanti kvar på nuvarande bil i två år till.
Tips:
En av våra säljare är på g att köpa en bil BCEV.
Binärt riktad laddning. Han säger sig spara så att han kör nästan gratis, iom att bilen buffrar frekvensen och får kompensation för det. Han kikar på några olika fabrikat nu. Kanske bäst att inte göra någon reklam här om fabrikaten? kommer inte ihåg vilka det var ändå. Det är ändå lätt att söka fram om man är intresserad.
En av våra säljare är på g att köpa en bil BCEV.
Binärt riktad laddning. Han säger sig spara så att han kör nästan gratis, iom att bilen buffrar frekvensen och får kompensation för det. Han kikar på några olika fabrikat nu. Kanske bäst att inte göra någon reklam här om fabrikaten? kommer inte ihåg vilka det var ändå. Det är ändå lätt att söka fram om man är intresserad.
Q8 e-tron är en uppdaterad och mycket bättre version av e-tron 50/55. I samband med uppdateringen bytte den namn till Q8. Fortfarande rätt dyr och största nackdelen är nog att Audi kommer att sluta tillverka den p g a låg efterfråga.Bo.Siltberg skrev:Ser att Audi Q8 E-tron finns ute som begagnad, före Q6 !?
Efter lite koll på utrymme och utrustning verkar det vara en Q8 jag vill ha.
Nån som har koll på bra webbsidor med opartisk info kring Audi Q8 E-tron?
Men de ligger en aning utanför budget.
Kanske får vänta ett år eller två på byte. Har garanti kvar på nuvarande bil i två år till.
/Krille
Har väl sålts extremt få så är nog begränsat med info delvis pga detta. Det enda man läst om Audi är väl att dom historiskt i princip kvalat in som dom elbilarna som förbrukar allra mest.Bo.Siltberg skrev:Ser att Audi Q8 E-tron finns ute som begagnad, före Q6 !?
Efter lite koll på utrymme och utrustning verkar det vara en Q8 jag vill ha.
Nån som har koll på bra webbsidor med opartisk info kring Audi Q8 E-tron?
Men de ligger en aning utanför budget.
Kanske får vänta ett år eller två på byte. Har garanti kvar på nuvarande bil i två år till.
Nja då missförstår du eller så skriver jag otydligt. 20-80 spannet är -40% eller hur? -20% Syftade jag på att vid första snabbladdningen vill man bara ladda till max 80% eftersom de sista 20 tar väldigt lång tid. Alltså har man 20%mindre från start. Få vill ju däremot köra till 0%. Därav att jag sa att det hade förmodligen kvar c:a 10-15% när de laddar. Kanske något mindre kanske något mer. Så nej jag överdriver inte alls.Unikt namn skrev:Ursprungscitatet såg ut såhär.
Du berättade om en resa som tycks tömma ett relativt stort elbilsbatteri genom att enbart åka 19mil innan det är snustorrt. -20% måste ju syfta till den marginal som krävdes för att hålla sig inom 20%-80% spannet där laddningen går som fortast. Dvs att den "verkliga räckvidden" på ett 85kwh batteri i en EQC enbart är 15mil.
Men om de i själva verket hade 10-15% kvar efter de 19milen i "motorvägsfart" så behöver ju inte en till marginal på 20% användas för att hamna inom 20-80 spannet. Alltså en överdrift.
Stämmer det med 435 så har jag fel, för då klarar jag mig med Xen på 76% av WLTP.K Krille4 skrev:Du har nog räknat rätt men tror du blandar ihop tidigare normer med WLTP?
X 100D 2018 har bara ca 435 km WLTP. (Inte helt lätt att hitta men stämmer nog rätt bra då motsvarande S 100 D som drar mindre har 485 km WLTP).
Så det innebär att du låg över 290 om du inte klarar 76% av WLTP. Förstår att inte låg förbrukning var prio 1 när du körde många min i tjänsten och hade gratis laddning - men att klara sig under 290 i förbrukning på vintern vid normal körning är väl inte helt orealistiskt?
Men håller helt med om att man ska prova sin tilltänkta bil och även läsa på de tester och erfarenheter ägare har av verklig förbrukning i de förhållanden man tänker använda bilen.
/Krille
Liknande trådar
-
Vilken kap och geringsåg skall jag köpa
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpa elbil. Vilken?
Övrigt Off Topic -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Vilken dörr skall jag ha?? Storlek problem
Fönster & Dörrar -
I vilken ordning skall jag sätta ringarna och packningarna?
Badrum