L L Jan skrev:
Min Tesla, nuvarande, skall rulla har för mig 53-55 mil. I somras laddade jag 95% och körde 47,3 mil utan ladd. Körde 90-100 mest på motorväg och ett stopp utan ladd, AC ej på. . Det var 2-3% kvar på batteriet. Idiotiskt gjort, engångsgrej, men det var ett test.
Låter helt rimligt. Men inte kommer du 41mil på vintern? Kanske just du eftersom du råkar ha väldens bästa drivlina.
 
K Krille4 skrev:
Mycket beor på vilken budget du har och om du vill köpa en ny eller begagnad bil? Q6 är en helt ny modell och med fyrhjulsdrift får man räkna med ett pris närmare 1 mkr. En begagnad Q4 med fyrhjulsdrift kan man köpa från ca 400 kkr. En begagnad e-tron 50 quattro börjar från ca 300 kkr men har väldigt begränsad räckvidd som blir riktigt dålig i kyla.

Som jag uppfattar det är det dock först med q6 och a6 e-tron som Audi börjar leverera riktigt bra elbilar med bra räckvidd. Tyvärr kostar de närmare 1 mkr med quattro och utrustning.

Gillar det mesta med vår nuvarande Tesla men saknar kavalitetskänslan från Audi. Har fakriskt funderat på en begagnad e-tron 55 men är lite tveksam p g a räckvidden.

/Krille
Bara et tips, vill nämligen sluta tjafsa. 55an är grymt mycket bättre än 50ian. Så tror att du kan fortsätta kika på den. Men undvik absolut 50ian, helt kass.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Klart att det var fel bil för dem, problemet är att de gjorde samma misstag som många andra och litade på säljarnas ord.
Visst kan man kalla det klantigt och att de borde läst på bättre, men är man inte så intresserad så väljer man kanske en Metca och tänker att det är tyskt, bra och tryggt.

Vid långresor kör jag så långt det går som passar en laddare så håller inte med, kör gärna ner mer än till 20% om det passar med en bra laddare. Annars tar resan bara ännu längre tid.
Tar tar några timmar att kolla upp några bilar av intresse, broschyrer, Teknikens värld och andra källor med seriösa fakta. Tar man sig inte den tiden, då får man skylla sig själv. Är man "inte så intresserad" av vad man får när man lägger så mkt pengar på något eller fast i leasing några år, jag då är man riktigt klantig och vårdslös, anser jag.


Nej, det tar inte längre tid att ladda, resan, om du kör 20%-80%. Laddar snabbast vid de procenten. Har testat massor av gånger. Såvida man inte skall direkt sista biten hem på sista laddningen till några få procent ladd kvar. Finns laddare längre fram så ladda 20/80 och kör in en extra gång. Tar inte längre tid totalt. Du får bara en extra paus.
Kolla upp detta var du vill om du är tveksam om ovan.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
MEB-bilar (tex ID4) måste man ner under 10% för att maxa laddkurvan. De verkar jättekänsliga för det för det blir stor skillnad mot 20%.
 
L L Jan skrev:
Antar att flesta fattar grejen med V8 ljudet. Folk är i allmänhet inte dumma och ute och cyklar, utan begriper mer än vad många tror. Enligt mig så är motorbuller tröttande. En elbil ger piggare förare, iaf för min del.

En MC är en helt annan sak. Den bör låta mycket, en säkerhetsdetalj. För missar någon MC:n så hör man den iaf förhoppningsvis. Mindre risk för träfracken på för föraren. Har själv en MC som hörs riktigt väl. Undgår ingen 😉
El-MC verkar farligt som sjutton, utan högtalare med ljud.

El-bil hörs som tur är väl av däcken, förutom i låg hastighet.
Motorbuller? Det är ju inga dieslar vi pratar om.

Tycker de flesta moderna ICE-bilar har väldigt lite ljud från just motorn. Det är snarare vägljud från däcken eller vind från t.ex. backspeglar. Vilket man också har i elbilar.

I våran lite äldre bensinbil brukar jag dock mysa lite extra av insugningsljudet när man gasar på lite ;)
 
L L Jan skrev:
Tar tar några timmar att kolla upp några bilar av intresse, broschyrer, Teknikens värld och andra källor med seriösa fakta. Tar man sig inte den tiden, då får man skylla sig själv. Är man "inte så intresserad" av vad man får när man lägger så mkt pengar på något eller fast i leasing några år, jag då är man riktigt klantig och vårdslös, anser jag.


Nej, det tar inte längre tid att ladda, resan, om du kör 20%-80%. Laddar snabbast vid de procenten. Har testat massor av gånger. Såvida man inte skall direkt sista biten hem på sista laddningen till några få procent ladd kvar. Finns laddare längre fram så ladda 20/80 och kör in en extra gång. Tar inte längre tid totalt. Du får bara en extra paus.
Kolla upp detta var du vill om du är tveksam om ovan.
Kam man tycka men problemet med elbilar är att det kommer nya modeller, uppdateringar etc. som alla enligt tillverkarna blivit mycket bättre. Skall man göra som du föreslår kommer det inte säljas en enda bil eftersom de alla är nya någon gång. Mina vänner tex köpte EQC när den kom, hur skulle de kunna läst test då? Det är för dig som inte kört elbil så länge nämligen så att utveckligen har pågått länge och i början var de vansinnigt mycket sämre än nu. Jag beställde tex min X när jag provsuttit den i ett garage i Mölndal på en ”hemlig” visning. Var svårt att läsa tester om den då. Jag var vårdslös, men jag gillar nya saker och kan leva med fel och brister öven om Xen var extrem i början.
Men att några köper en Mercedes och antar att man får en hyffsat bra produkt tycker jag inte direkt kan kallas vårdslöst om man inte som nu har facit.

Mina tre Teslor och några andra elbilar jag haft laddar samtliga snabbast från 0-70 ca. Äldre modeller (Model X 2016 tex) började sakta in redan vid 60-65%. Ingen av dem laddade snabbare vid 20 än vid tex 10%. Och då tar såklart en långresa längre tid om man laddar 20-80 istället för 5-80.
 
Krilleman
Är det någon som diskuterat det faktumet att försäkringen blir oerhört dyrare (även mycket dyrare) efter vagnskadegarantin gått ut efter 3år?

Har vi med det som en faktor i kalkylen?
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
MEB-bilar (tex ID4) måste man ner under 10% för att maxa laddkurvan. De verkar jättekänsliga för det för det blir stor skillnad mot 20%.
Sen får man fundera på hur lång tid det faktiskt blir i verkligheten med, och om det är ett problem för en.
 
JanneJanne123
Krilleman Krilleman skrev:
Är det någon som diskuterat det faktumet att försäkringen blir oerhört dyrare (även mycket dyrare) efter vagnskadegarantin gått ut efter 3år?

Har vi med det som en faktor i kalkylen?
Du pratar i generella termer här som att det är ett faktum att försäkringen blir oerhört dyr, det är en myt.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Krilleman Krilleman skrev:
Konstigt, "myten" verkar vara levande.

[länk]
Ja det där inslaget har ju debatterats och motbevisats så många gånger, gå in på blocket och testa med en bil själv.

Tesla model 3 long range Helförsäkring vald kostar 18716 kr per år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det där inslaget har ju debatterats och motbevisats så många gånger, gå in på blocket och testa med en bil själv.
I alla situationer så är det ju inte svart eller vitt...

Båda sidorna existerar.
 
JanneJanne123
Krilleman Krilleman skrev:
I alla situationer så är det ju inte svart eller vitt...

Båda sidorna existerar.
Fast du skrev ju precis väldigt svart att det är ett faktum att det är dyrt att försäkra, nu är det plötsligt en glidande skala, hur ska du ha det?
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast du skrev ju precis väldigt svart att det är ett faktum att det är dyrt att försäkra, nu är det plötsligt en glidande skala, hur ska du ha det?
I försäkringens värld så är allt inte svart eller vitt.
Men någon måste alltid betala. Ofrånkomligt.

Fast Maths kanske således har helt fel enligt utsago.
Jag är inte motorjournalist men Maths är...
 
Redigerat:
JanneJanne123
Krilleman Krilleman skrev:
I försäkringens värld så är allt inte svart eller vitt.
Någon måste betala.

Fast Maths kanske således har helt fel enligt utsago.
Jag är inte motorjournalist men Maths är...
Och jag jobbar på försäkringsbolag… Men vad vet jag om sånt här. 🤷‍♂️
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.