P PHPersson skrev:
Kanske hårt att bestämma att andra har problem av den anledningen…
Jag kan berätta att en familj kom 19mil på vintern med sin nya EQC. Då pratar vi fulladdat batteri, drar vi av ca 20% kom de alltså ca 15mil och vad jag kan berätta är att du laddar inte 5-80% på några 20minuter. Antingen har du ingen koll eller så vill du bara föra fram felaktigheter. Det kanske finns någon enstaka helt ny modell som snittar ca 180kW på vintern men jag tvivlar.
Det finns olika el-bilar för olika behov, med olika räckvidd. Den ECQ var ett felköp om de hade behov av något annat.

Man laddar alltid,nästan alltid, minst från 20% till 80%. Tar 20 min ungefär. Man kör inte ned till 5%, lika illa som som att man inte tankar bensin strax när lampan börjat lysa. Eller före det som nästan alla gör antar jag.

Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Hur länge har du kört elbil? Vilken / vilka modeller?
Sedan 2018. 2 st Tesla och en VW ID4 emellan

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Du som har sådan järnkoll på elbilar och laddningen borde väl veta sådant? Nej alla v3 laddare är öppna för alla (för att de har CCS)
Nä alla V3 laddare är inte öppna för alla för att de har CCS. De är öppna i de länder och för de laddare Tesla har valt att öppna dem.

/Krille

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker lära mig vilka elbilar som är bra och dåliga 2024. Men denna tråd gick kanske förlorad till troll för 1000 inlägg sedan? Är det ingen som har för o nackdelar med olika modeller? Jag kikar främst på Audi, VW och MB, och SUV.
Väldigt svårt att säga. Det är som att säga om vilken som är bäst av bensin Mazda, Nissan, Opel, Renault -sak samma enligt mig.

Kika på den som passar ditt behov bäst. Tex. Luftvärmepump eller direktelsvärmare? Den senare blir sämre räckvidd på vintern. Serviceintervall eller ingen service? Kylmedium för/nackdelar? Eller tryggt Europeiskt/USA/Japanskt/ eller rätt tryggt Koreanskt eller gambla och köp en ren Kina-bil? Polestar är förvisso tillverkad i Kina, men inte en ren Kina-bil så som jag ser det.

Själv är det extremt viktigt att det finns gott om och tätt med serviceverkstäder ut i fall att. Tex VW, Audi, MB m.fl. tycker jag, även utanför Sverige. Själv har jag Tesla och det är lite halvdåligt med verkstadstätheten, men en risk jag tog.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
En V8 kan låta fantastiskt och hade jag möjlighet skulle jag ha en, för min skull.

Jag åker elbil för att det ofta är praktisk och ekonomiskt. Perfekt till vardags.

Men vi jag köra bil så blir det bensinbilen eller motorcykeln. Både ger väljud men mc:n ger fan en ”eargasm” varje gång. Eller känslan av en sådär lagom ”mekanisk” manuell låda!

Att det skulle vara någon pensisförlängare påstås ofta av människor som inte fattar grejen. Varför tror de man alltid letar vägar med så lite trafik och bebyggelse egentligen?

Nej som upplevelse så står sig elbilen ofta rätt slätt. Det blir liksom inget drama.
Antar att flesta fattar grejen med V8 ljudet. Folk är i allmänhet inte dumma och ute och cyklar, utan begriper mer än vad många tror. Enligt mig så är motorbuller tröttande. En elbil ger piggare förare, iaf för min del.

En MC är en helt annan sak. Den bör låta mycket, en säkerhetsdetalj. För missar någon MC:n så hör man den iaf förhoppningsvis. Mindre risk för träfracken på för föraren. Har själv en MC som hörs riktigt väl. Undgår ingen 😉
El-MC verkar farligt som sjutton, utan högtalare med ljud.

El-bil hörs som tur är väl av däcken, förutom i låg hastighet.

Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
Jag nämnde Audi, VW och MB för att jag är ute efter kvalitet, garanti, service, driftssäkerhet, förtroende. Det är ju en investering som jag inte vill ska tappa allt sitt värde. Men då talar jag emot MB som inte verkar vilja hålla stjärnan högt längre. Därför tittar jag mest på Audi.

Kanske finns det fler fabrikat på rymliga fyrhjulsdrivna SUVar som möter dessa krav, utan att vara onödig lyx? Jag är också bortskämd med automatiskt helljus, elektriskt utfällbar krok, adaptiv farthållare, elinställbara stolar med minne etc. Frågan om det går att få utan att det kommer med groteska 21"-hjul. 18" duger fint så att det pallar grusväg.

Tesla och Volvo går bort för de är för vanliga, "alla" har ju dessa. Billiga bilar från fjärran östern går också bort, och givetvis franska och amerikanska bilar.

Audi har nåt som heter "E-tron" som verkar vara deras första modell, allt i allt. Den verkar rymlig och har det mesta av den utrustning jag vill ha. Sen kom "Q4 E-tron" som är både mindre och har mindre utrustning. "Q6 E-tron" är väl på G att komma ut som begagnad. Men är den så mycket bättre? Har inte kollat. Den verkar ungefär lika stor som Q4!?

• Haha
returen
  • Laddar…
Ursprungliga e-tron ska vara ruskigt törstig.

Q4 e-tron, VW ID4 samt Skoda Enyaq är syskonbilar med samma drivlina, där skodan är den som fått bäst betyg.
Från 2024 årsmodell så ska dessa ha fått en uppdaterad drivlina som är mer energieffektiv och snabbare laddning.
VW har ju sin ID7 om man vill ha en sedan/kombi, då får man dessutom lite bättre räckvidd.

Jag köpte en begagnad fullutrustad ID4 i februari och är än så länge nöjd.
Kanske kunde varit bättre räckvidd, men det funkar för oss, sällan vi kör långt och vi anpassar oss om det skulle behövas.

Körde nyss till Göteborg (30mil varav det mesta är motorväg), på sommaren ska jag komma fram utan att ladda, men jag stannar ändå efter 2h och sträcker på benen och köper en kopp kaffe och en macka i Halmstad, passar på att ladda under tiden och får i tillräckligt mycket under den kvarten jag står stilla.

Men ska man köra långt och snabbt, samtidigt som det är kallt bör man komma upp hur långt man kommer, så man inte blir besviken.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Då skall jag from börja kommentera varenda fel du skriver.
Det är svårt..

R
F fribygg skrev:
Det är svårt..
Du undviker o svara om hur det går på familjeliv för dig?

• Användarprofil på Familjeliv med användarnamn "fribygga", ålder 54 år, civilstatus "Letar", och personlighet "Pilsk". Ingen presentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
returen
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ok så dina gissningar stämmer bättre än verkliga tester som genomförts - ok....

/Krille
Jag skulle vilja höra någon som har några års vintererfarenhet av elbil säga med handen mot hjärtat de kommer 76% av WLTP. Gör du det?

Jag nämnde Audi, VW och MB för att jag är ute efter kvalitet, garanti, service, driftssäkerhet, förtroende. Det är ju en investering som jag inte vill ska tappa allt sitt värde. Men då talar jag emot MB som inte verkar vilja hålla stjärnan högt längre. Därför tittar jag mest på Audi.

Kanske finns det fler fabrikat på rymliga fyrhjulsdrivna SUVar som möter dessa krav, utan att vara onödig lyx? Jag är också bortskämd med automatiskt helljus, elektriskt utfällbar krok, adaptiv farthållare, elinställbara stolar med minne etc. Frågan om det går att få utan att det kommer med groteska 21"-hjul. 18" duger fint så att det pallar grusväg.

Tesla och Volvo går bort för de är för vanliga, "alla" har ju dessa. Billiga bilar från fjärran östern går också bort, och givetvis franska och amerikanska bilar.

Audi har nåt som heter "E-tron" som verkar vara deras första modell, allt i allt. Den verkar rymlig och har det mesta av den utrustning jag vill ha. Sen kom "Q4 E-tron" som är både mindre och har mindre utrustning. "Q6 E-tron" är väl på G att komma ut som begagnad. Men är den så mycket bättre? Har inte kollat. Den verkar ungefär lika stor som Q4!?
Anser att du har skygglapparna på och målar in dig. Renault är jättebra bilar numera. Fast krok som Tesla (om man vill) är mer praktiskt och skyddar vid parkering. Minne på stolarna går att klara sig utan. Autom. halvljus funkar inte bra på Tesla, ID4, Passat,MB, BMW,. Har provat. Stänger av det för det är inte anpassat för disiga och regniga Sverige. Men är det helt torrt och inte molnigt ute så funkar det rätt bra.
Smart att ta en "vanlig" bil, service andrahandsvärde. Uddabilar är som gambling. Men vill man sticka ut så finns andra saker, tex kläder.
Audi el-bil är "typ samma" som VW el-bil. . Skillnaden mellan Audi och VW vet alla ändå utan förklaring. En kollega har en Audi el-bil som är mkt samma som min tidigare ID4.

Du har snappat en sak rätt. Det är fälgarna. Färre tum är alltid bättre, bättre väghållning vid våt väg och skumpig väg, spårig väg, grusväg är enormt stor skillnad.
Bekvämare och mindre påfrestning på upphängningar.
Idiotiskt med för mkt tum enligt mig. Vill man kunna köra maximalt snabbt i rondeller och i kurvor skall man inte köpa en vanlig personbil, utan en sportbil som är avsedd och byggd för sådan körning.
Dessutom slits däck med högre tum snabbare och de är ofta dyrare.

Redigerat:
  • Wow
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä alla V3 laddare är inte öppna för alla för att de har CCS. De är öppna i de länder och för de laddare Tesla har valt att öppna dem.

/Krille
Tyvärr är det fel, jag önskar dock att du hade rätt. Men orsaken är att Tesla har tagit emot bidrag, ett villkor för det är att öppna laddarna för alla.

Mycket beor på vilken budget du har och om du vill köpa en ny eller begagnad bil? Q6 är en helt ny modell och med fyrhjulsdrift får man räkna med ett pris närmare 1 mkr. En begagnad Q4 med fyrhjulsdrift kan man köpa från ca 400 kkr. En begagnad e-tron 50 quattro börjar från ca 300 kkr men har väldigt begränsad räckvidd som blir riktigt dålig i kyla.

Som jag uppfattar det är det dock först med q6 och a6 e-tron som Audi börjar leverera riktigt bra elbilar med bra räckvidd. Tyvärr kostar de närmare 1 mkr med quattro och utrustning.

Gillar det mesta med vår nuvarande Tesla men saknar kavalitetskänslan från Audi. Har fakriskt funderat på en begagnad e-tron 55 men är lite tveksam p g a räckvidden.

/Krille

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag skulle vilja höra någon som har några års vintererfarenhet av elbil säga med handen mot hjärtat de kommer 76% av WLTP. Gör du det?
Min Tesla, nuvarande, skall rulla har för mig 53-55 mil. I somras laddade jag 95% och körde 47,3 mil utan ladd. Körde 90-100 mest på motorväg och ett stopp utan ladd, AC ej på. . Det var 2-3% kvar på batteriet. Idiotiskt gjort, engångsgrej, men det var ett test.

• Haha
returen
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det finns olika el-bilar för olika behov, med olika räckvidd. Den ECQ var ett felköp om de hade behov av något annat.

Man laddar alltid,nästan alltid, minst från 20% till 80%. Tar 20 min ungefär. Man kör inte ned till 5%, lika illa som som att man inte tankar bensin strax när lampan börjat lysa. Eller före det som nästan alla gör antar jag.
Klart att det var fel bil för dem, problemet är att de gjorde samma misstag som många andra och litade på säljarnas ord.
Visst kan man kalla det klantigt och att de borde läst på bättre, men är man inte så intresserad så väljer man kanske en Metca och tänker att det är tyskt, bra och tryggt.

Vid långresor kör jag så långt det går som passar en laddare så håller inte med, kör gärna ner mer än till 20% om det passar med en bra laddare. Annars tar resan bara ännu längre tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.