86 978 läst · 1 738 svar
87k läst
1,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Jag köpte en ny Audi Q4 45 quattro till frugan och hon är nöjd med den. Invändigt är det bara effektmätaren som skvallrar om att det är en elbil. Helt normal instrumentering som är lätt att känna igen från hennes tidigare A4 och A3
Pluggar i laddaren när hon kommer hem precis som motorvärmarkabeln på tidigare bilar. Varm och fulladdad på morgonen.
Förbrukning på 1.4-2.5 kWh/mil.
Serviceavtal kostar 100 kr./månad och försäkring 320kr.
Laddavtal på Ionity ingår med plug and charge så det är bara att stoppa i handsken så börjar den ladda.
Själv åker jag BMW 530d med 26000 mil på mätaren.
Pluggar i laddaren när hon kommer hem precis som motorvärmarkabeln på tidigare bilar. Varm och fulladdad på morgonen.
Förbrukning på 1.4-2.5 kWh/mil.
Serviceavtal kostar 100 kr./månad och försäkring 320kr.
Laddavtal på Ionity ingår med plug and charge så det är bara att stoppa i handsken så börjar den ladda.
Själv åker jag BMW 530d med 26000 mil på mätaren.
Jag misstänker att du kör Tesla då, för som jag skrev kan nog Tesla klara det eftersom de är överlägsna på att hantera batteriet på vintern. Iaf mot de bilar som jag kört.K Krille4 skrev:Ja - bilens räckvidd enligt WLTP är 485 km. Ungefär 8% degradering av batteriet ger då ca 450 km/90 kWh tillgängligt batteri i nuläget efter ca 10 000 mil
I laglig hastighet drar den ca 200 på sommaren och 240 på vintern vilket ger just ca 450 km på sommaren och 375 km på vintern. D v s på vintern kommer vi ca 83% (375/450) av WLTP. (Utan hänsyn till degradering kommer vi efter 10 000 mil fortfarande 77% av WLTP)
Kan det helt enkelt vara så att du blandat ihop tidigare NEDC med WLTP? Vår bil har en räckvidd på över 600 km enligt NEDC medan WLTP säger mer realistiska 485 km.
/Krille
Men jag tror inte en MEB bil, Merca, Nissan, Ford etc hade varit lika bra.
Ok, ID7 känner inte till mkt om det bilen. Men ID4 var en utmärkt bil, även laddningen, efter fix och reparation hos VW.K Kanelbullen123 skrev:Håller helt med dig om att det i stort är en generationsfråga. Därav var även id7 intressant när valet gjordes. Tyckte dock inte att den var riktigt lila friktionsfri gällande laddning på längre resor, vilket i slutändan var det som avgjorde.
Gällande musk så är majoriteten av hennes krets vänster, och musk verkar vara lucifer själv som äter barn i dessa kretsar. Så hon tyckte det kändes tokigt i att komma i en musk-o-mobil.
Musk, förstår det om man är vänster, ideologin typ och är oftast inget man kan ändra på, på folk. Sitter i generationer ibland. Och köra med Tesla då 😉
Iaf har han varit med att få fram dagens el-bilar och minskat fossila bränslen och skapat jobb, även för vänsterfolk. Tex en som strejkar i Malmö, sett i tidningen.
Men du kan säga att Musk inte startade Tesla, han är ansiktet utåt - många vet nog inte det - ungefär som PG och Volvo. Musk äger bara 20% av Tesla. Över 1/3 ägs av vem som helst, även hon kan köpa. Resten är olika pensionsfonder och annat.
Min första laddade 75 kW max. Gamla kontakten. Laddstationerna Supercharger var på 80 kW och det tog minst 1,5 timmar att snabbladda.P PHPersson skrev:Du vet verkligen inte vad du pratar om, de ”gamla” Teslorna du skriver om laddade 150kW. Ca 140 max i verkligenheten, både med och utan CCS adapter. De är inte så gamla heller för den delen, fanns för bara ett par år sedan.
Jag har heller aldrig frågat om vilken elbil som är bäst, jag är intresserad och därmed påläst.
Jag har heller inte kört elbil i 8år utan drygt 10åt så har blivit rätt så många mil. Ca 50 000 totalt.
Du har med största säkerhet inte kört 50000 mil i Tesla eller ens haft någon. Det är för mkt hittepå i dina inlägg, sorry, men torsk här. Q från Mi-6 hade bättre koll.
Vilken årsmodell var det? Min första Tesla 2016 laddade med 150kW och toppade 137. Den andra en 100D 2018 var samma och laddade max 143.L L Jan skrev:Min första laddade 75 kW max. Gamla kontakten. Laddstationerna Supercharger var på 80 kW och det tog minst 1,5 timmar att snabbladda.
Du har med största säkerhet inte kört 50000 mil i Tesla eller ens haft någon. Det är för mkt hittepå i dina inlägg, sorry, men torsk här. Q från Mi-6 hade bättre koll.
Vissa 75D batterier spärrades av Tesla till ca 75kW så din första kanske var begagnad för så var de inte från start.
De spärrade för livslängdens skull påstod dem men senare släpptes den spärren igen.
Var det 2018 som du påstår att du hade din första elbil? Då var Teslas laddare 150kW. Det kan nog fler Teslaägare här tala om så du får nog läsa på mer eftersom dina historier inte stämmer med verkligheten.
Eller så kanske du inte har koll på att de första laddarna delade effekt? Dvs om det stod en bil på både A och B så blev det max 75kW. Det talar isf för att du inte laddat på en Supercharger med gamla kontakten för ”grannen” hade talat om det för dig .
Redigerat:
Nä - det skrev du inte utan din fråga var:P PHPersson skrev:
Men du har helt rätt - om vi exkluderar den mest sålda elbilsmärket och alla elbilar i Sverige som klarar 76% av WLTP på vintern så klarar inga av de kvarstående elbilarna 76% av WLTP på vintern.P PHPersson skrev:
Konstigt att någon som kört tre Tesla och 50 000 mil i elbil aldrig lyckats uppleva 76% av WLTP på vintern...
/Krille
För din info. Dvs max 150kW redan på V1 laddarna om det inte var 2 bilar som delade effekten.L L Jan skrev:Min första laddade 75 kW max. Gamla kontakten. Laddstationerna Supercharger var på 80 kW och det tog minst 1,5 timmar att snabbladda.
Du har med största säkerhet inte kört 50000 mil i Tesla eller ens haft någon. Det är för mkt hittepå i dina inlägg, sorry, men torsk här. Q från Mi-6 hade bättre koll.
Den var beg. uttagen 16, köpte den i slutet av 18. Om det klassades som årsmodell 16 eller 15 vet jag ej?P PHPersson skrev:Vilken årsmodell var det? Min första Tesla 2016 laddade med 150kW och toppade 137. Den andra en 100D 2018 var samma och laddade max 143.
Vissa 75D batterier spärrades av Tesla till ca 75kW så din första kanske var begagnad för så var de inte från start.
De spärrade för livslängdens skull påstod dem men senare släpptes den spärren igen.
Var det 2018 som du påstår att du hade din första elbil? Då var Teslas laddare 150kW. Det kan nog fler Teslaägare här tala om så du får nog läsa på mer eftersom dina historier inte stämmer med verkligheten.
Eller så kanske du inte har koll på att de första laddarna delade effekt? Dvs om det stod en bil på både A och B så blev det max 75kW. Det talar isf för att du inte laddat på en Supercharger med gamla kontakten för ”grannen” hade talat om det för dig .
Ser i gamla papper som jag sparat att Supercharger var på 135 kW teoretiskt sett, inte 150 kW. Men i realiteten cirka 75-85 kW det gick inte att ladda snabbare. Det var spärrat. I praktiken laddade den ofta runt 40-50 kW och det tog 1,5 timmar. Känner till om A och B. Men det var aldrig något problem, man var alltid ensam som laddade.
Du har aldrig haft en Tesla. Det gick inte att ladda så snabbt på den tiden.
Redigerat:
Vad är det för fel på dig? Du vill verkligen skapa bråk och fylla tråden med sånt som ingen vill läsa? Du väljer urklipp så att det skall se ut som du har rätt och kommer mer gliringar.K Krille4 skrev:Nä - det skrev du inte utan din fråga var:
Men du har helt rätt - om vi exkluderar den mest sålda elbilsmärket och alla elbilar i Sverige som klarar 76% av WLTP på vintern så klarar inga av de kvarstående elbilarna 76% av WLTP på vintern.
Konstigt att någon som kört tre Tesla och 50 000 mil i elbil aldrig lyckats uppleva 76% av WLTP på vintern...
/Krille
Jag skrev:
"Låter helt rimligt. Men inte kommer du 41mil på vintern? Kanske just du eftersom du råkar ha väldens bästa drivlina."
Eftersom jag visste att han körde Tesla, eller ja jag tvivlar nu men han sa det själv.
Så vänligen sluta bete dig som ett barn i sandlådan att du är minsann den starkaste pappan.
Lås oss prata om fakta istället för att försöka hitta fel i hur man skriver och medvetet missförstå saker.
Det var för att du hade ett spärrat batteri troligtvis, 75D misstänker jag. Eller 60D som hade samma batteri. 90D bilarna var såvitt jag vet aldrig spärrade men är inte helt säker på det. Jag körde massor av Teslor redan 2016 eftersom det var så mycket fel på min X (lånebilar) och alla laddade långt över 100kW såvida inte batteriet var kallt och att man var i rätt spektrum (0-60%).L L Jan skrev:Den var beg. uttagen 16, köpte den i slutet av 18. Om det klassades som årsmodell 16 eller 15 vet jag ej?
Ser i gamla papper som jag sparat att Supercharger var på 135 kW teoretiskt sett, inte 150 kW. Men i realiteten cirka 75-85 kW det gick inte att ladda snabbare. Det var spärrat. I praktiken laddade den ofta runt 40-50 kW och det tog 1,5 timmar. Känner till om A och B. Men det var aldrig något problem, man var alltid ensam som laddade.
135kW stämmer inte för jag laddade som sagt 142kW som max och det var med gamla kontakten, dvs inte en V3 laddare.
bild från bilen från 2019.L L Jan skrev:Den var beg. uttagen 16, köpte den i slutet av 18. Om det klassades som årsmodell 16 eller 15 vet jag ej?
Ser i gamla papper som jag sparat att Supercharger var på 135 kW teoretiskt sett, inte 150 kW. Men i realiteten cirka 75-85 kW det gick inte att ladda snabbare. Det var spärrat. I praktiken laddade den ofta runt 40-50 kW och det tog 1,5 timmar. Känner till om A och B. Men det var aldrig något problem, man var alltid ensam som laddade.
Du har aldrig haft en Tesla. Det gick inte att ladda så snabbt på den tiden.
Enligt dig måste jag väl ha Photoshoppat bilden? Med tanke på att 100D bilarna alltid haft gamla Teslakontekten.
Har kvar infoblad från Tesla om max 135 kW Supercharger vid olika Max hamburgerhak. Om det syns 142 på panelen så ligger det inom toleransen kanske?P PHPersson skrev:Det var för att du hade ett spärrat batteri troligtvis, 75D misstänker jag. Eller 60D som hade samma batteri. 90D bilarna var såvitt jag vet aldrig spärrade men är inte helt säker på det. Jag körde massor av Teslor redan 2016 eftersom det var så mycket fel på min X (lånebilar) och alla laddade långt över 100kW såvida inte batteriet var kallt och att man var i rätt spektrum (0-60%).
135kW stämmer inte för jag laddade som sagt 142kW som max och det var med gamla kontakten, dvs inte en V3 laddare.
Jag väljer inte utklipp utan citerade din exakta fråga till mig och svarade på den med fakta.P PHPersson skrev:Vad är det för fel på dig? Du vill verkligen skapa bråk och fylla tråden med sånt som ingen vill läsa? Du väljer urklipp så att det skall se ut som du har rätt och kommer mer gliringar.
Jag skrev:
"Låter helt rimligt. Men inte kommer du 41mil på vintern? Kanske just du eftersom du råkar ha väldens bästa drivlina."
Eftersom jag visste att han körde Tesla, eller ja jag tvivlar nu men han sa det själv.
Så vänligen sluta bete dig som ett barn i sandlådan att du är minsann den starkaste pappan.
Lås oss prata om fakta istället för att försöka hitta fel i hur man skriver och medvetet missförstå saker.
Det du lägligt valt som utklipp ovan var inte din fråga till mig utan var något du skrev till en annan medlem.... på tal om medvetet missförstånd....
Så om du håller dig till fakta istället för gissningar så blir nog både stämningen bättre och tråden mer intressant.
/Krille
Japp skulle tro de också, vet också att det stod 135 på vissa ställen. Bilarna var max 150 så misstänker att laddarna var 150 men att Tesla inte ville göra kunderna besvikna. (Bara min personligen gissning) Även 135 var bra på den tiden då de flesta andra laddare var max 50.L L Jan skrev:
Nu var inte frågan till dig specifikt utan en fortsättning på diskussionen och då förutsätter jag att man läser den och inte bara tar ett klipp. Blir väldigt jobbigt om man skall återupprepa sig hela tiden. Har du Asperger eller något? Eller vill du bara jävlas?K Krille4 skrev:Jag väljer inte utklipp utan citerade din exakta fråga till mig och svarade på den med fakta.
Det du lägligt valt som utklipp ovan var inte din fråga till mig utan var något du skrev till en annan medlem.... på tal om medvetet missförstånd....
Så om du håller dig till fakta istället för gissningar så blir nog både stämningen bättre och tråden mer intressant.
/Krille