88 834 läst · 1 738 svar
89k läst
1,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
det är ju faktiskt så att de bilar man hinner upp på motorväg är batteribilar ligger i 75-80 när det är ett-två väg utan möjlighet till att köra omKentvirulent skrev:
kunde vara en traktor med en argonomkleptoman i lika gärna.
För att vi har en miljöbilspolicy på jobbet och får bara välja rena elbilar som tjänstebilar. De enda bilarna som fanns stora nog (hade xc60 innan, den är i minsta laget med 2 små barn) var Enyaq och ID4. Fanns en till men den kunde inte ha dragkrok så gick bort.K Krille4 skrev:
Kostar 1/7 av att ha en privat bil, men funderar ändå på atg skaffa en.
Hade såklart aldrig kört ett sådant litet skrälle till bil om jag fixk välja
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Funderade lite om det fanns någon statistik över problem med olika drivlinor och visst fanns det det;
https://carup.se/bilmarkena-och-drivlinorna-som-kranglar-mest-och-minst/
Laddhybrider har tydligen 146% fler problem än vanliga bensinbilar av samma årsmodell.
Inte så konstigt med tanke på att man ska klämma in dubbla drivlinor som ska funka ihop.
https://carup.se/bilmarkena-och-drivlinorna-som-kranglar-mest-och-minst/
Laddhybrider har tydligen 146% fler problem än vanliga bensinbilar av samma årsmodell.
Inte så konstigt med tanke på att man ska klämma in dubbla drivlinor som ska funka ihop.
Skulle den inte så sannolika situationen inträffa där det blir tvingande får man väl ta den smällen.S Styrman_jansson skrev:
Jag ser hellre fördelar än letar problem...
Jag har 310km till Borås dit kör jag ToR två ggr utan att tanka.S Stjarnfall16 skrev:Körde ungefär samma sträcka i går (Sthlm-Borås) med en 85X. Inga som helst problem,, minus 10-11 som lägst. Tog drygt 4 timmar med två kortare laddstopp (hade klarat mig på ett, hade 60% kvar vid ankomst) för att under stoppen ta några jobbsamtal, skicka lite mejl, toabesök. Höll 100-125 km/h hela vägen. Saknar inte fossilbilen det minsta. Med det sagt, elbilar och batterier utvecklas de med.
jag pissar var jag vill och äter var jag vill
tar ut hunden var jag vill
Ingen talar om för mig när jag skall äta , skita eller pissa
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Du behöver lära dig att optimera din elbilskörning. Laddar du upp till 100% vid varje stopp eller varför en timme varje gång? En tumregel är att det tar lika lång tid att ladda 0-80% som 80-100%. Det är alltså mer optimerat att göra flera kortare laddstopp och se till att ha låg SOC när du börjar ladda. Navigatorn i din bil kan räkna på det här åt dig, eller ABRP som tidigare har nämnts.Kentvirulent skrev:Idag är det en tripp till Göteborg på agendan. Något som tidigare var odramatiskt men iom att jag inte gillar att ligga i 80 på 120 vägen så räknar jag med minst två laddstopp på över en timme vardera.
Sen måste man ju planera ordentligt så att man prickar laddstationerna.
Kan någon förklara varför försäljningen av elbilar är stendöd? :-D
Långresa med elbil är krångligare än med fosilbil, men tar man sig lite tid innan resan och läser på lite kan man ju iallafall göra det bästa av situationen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Ja att ligga och puttra i 80km/h på en motorväg med en vanlig bil är ju ett otyg men det har jag nog väldigt sällan råkat ut för. Det brukar vara pensionärer i en gammal Avensis e.d.returen skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Det konstiga är de odugliga asiatiska konstruktörerna som inte löst detta med halvfärdiga fordonS Styrman_jansson skrev:
Varför?JanneJanne123 skrev:Du behöver lära dig att optimera din elbilskörning. Laddar du upp till 100% vid varje stopp eller varför en timme varje gång? En tumregel är att det tar lika lång tid att ladda 0-80% som 80-100%. Det är alltså mer optimerat att göra flera kortare laddstopp och se till att ha låg SOC när du börjar ladda. Navigatorn i din bil kan räkna på det här åt dig, eller ABRP som tidigare har nämnts.
Långresa med elbil är krångligare än med fosilbil, men tar man sig lite tid innan resan och läser på lite kan man ju iallafall göra det bästa av situationen.
Är det för att man tillhör bateribilssekten och översteprästen säger detta? har man ingen fri vilja? är grupptrycket från grannen så stort?
Men det är väl inget som tvingar dig att ha tjänstebil? Istället har du aktivt valt en elbil som blir billig trots att du visste att räckvidden skulle vara kort. Sen klagar du på att räckvidden är kort?Kentvirulent skrev:För att vi har en miljöbilspolicy på jobbet och får bara välja rena elbilar som tjänstebilar. De enda bilarna som fanns stora nog (hade xc60 innan, den är i minsta laget med 2 små barn) var Enyaq och ID4. Fanns en till men den kunde inte ha dragkrok så gick bort.
Kostar 1/7 av att ha en privat bil, men funderar ändå på atg skaffa en.
Hade såklart aldrig kört ett sådant litet skrälle till bil om jag fixk välja
/Krille