Kentvirulent Kentvirulent skrev:
blir ju lite sura miner när man ligger i 80 på 120 vägen eller hur? Tror tom man kan bli stannad av polis för att man uppehållet trafiken på det sättet
det är ju faktiskt så att de bilar man hinner upp på motorväg är batteribilar ligger i 75-80 när det är ett-två väg utan möjlighet till att köra om
kunde vara en traktor med en argonomkleptoman i lika gärna.
 
  • Gilla
Kentvirulent och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Varför väljer man en Enyaq eller id4 om man kör långa sträckor på vintern i 130-140? Tar inte många sekunder att googla fram att räckvidden blir kort och att det är få elbilar som har bra räckvidd med de förutsättningarna.

/Krille
För att vi har en miljöbilspolicy på jobbet och får bara välja rena elbilar som tjänstebilar. De enda bilarna som fanns stora nog (hade xc60 innan, den är i minsta laget med 2 små barn) var Enyaq och ID4. Fanns en till men den kunde inte ha dragkrok så gick bort.

Kostar 1/7 av att ha en privat bil, men funderar ändå på atg skaffa en.

Hade såklart aldrig kört ett sådant litet skrälle till bil om jag fixk välja
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Funderade lite om det fanns någon statistik över problem med olika drivlinor och visst fanns det det;
https://carup.se/bilmarkena-och-drivlinorna-som-kranglar-mest-och-minst/

Laddhybrider har tydligen 146% fler problem än vanliga bensinbilar av samma årsmodell.

Inte så konstigt med tanke på att man ska klämma in dubbla drivlinor som ska funka ihop.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mjo men med en vanlig bensinbil är det ju betydligt mer sannolikt att motorn är varm när behovet uppstår eftersom det är den enda motorn. Till skillnad från en hybrid som mycket troligtvis befinner sig i eldrift. Ska man värma upp motorn då innan man kör om? 😜
Skulle den inte så sannolika situationen inträffa där det blir tvingande får man väl ta den smällen.
Jag ser hellre fördelar än letar problem...
 
returen returen skrev:
men han sa ju att det var en förmånsbil
Knappast något tvång att ha en förmånsbil.

/Krille
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
S Stjarnfall16 skrev:
Körde ungefär samma sträcka i går (Sthlm-Borås) med en 85X. Inga som helst problem,, minus 10-11 som lägst. Tog drygt 4 timmar med två kortare laddstopp (hade klarat mig på ett, hade 60% kvar vid ankomst) för att under stoppen ta några jobbsamtal, skicka lite mejl, toabesök. Höll 100-125 km/h hela vägen. Saknar inte fossilbilen det minsta. Med det sagt, elbilar och batterier utvecklas de med.
Jag har 310km till Borås dit kör jag ToR två ggr utan att tanka.
jag pissar var jag vill och äter var jag vill
tar ut hunden var jag vill
Ingen talar om för mig när jag skall äta , skita eller pissa
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus_vb och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Idag är det en tripp till Göteborg på agendan. Något som tidigare var odramatiskt men iom att jag inte gillar att ligga i 80 på 120 vägen så räknar jag med minst två laddstopp på över en timme vardera.

Sen måste man ju planera ordentligt så att man prickar laddstationerna.

Kan någon förklara varför försäljningen av elbilar är stendöd? :-D
Du behöver lära dig att optimera din elbilskörning. Laddar du upp till 100% vid varje stopp eller varför en timme varje gång? En tumregel är att det tar lika lång tid att ladda 0-80% som 80-100%. Det är alltså mer optimerat att göra flera kortare laddstopp och se till att ha låg SOC när du börjar ladda. Navigatorn i din bil kan räkna på det här åt dig, eller ABRP som tidigare har nämnts.

Långresa med elbil är krångligare än med fosilbil, men tar man sig lite tid innan resan och läser på lite kan man ju iallafall göra det bästa av situationen.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är ju faktiskt så att de bilar man hinner upp på motorväg är batteribilar ligger i 75-80 när det är ett-två väg utan möjlighet till att köra om
kunde vara en traktor med en argonomkleptoman i lika gärna.
Ja att ligga och puttra i 80km/h på en motorväg med en vanlig bil är ju ett otyg men det har jag nog väldigt sällan råkat ut för. Det brukar vara pensionärer i en gammal Avensis e.d. ;)
 
returen returen skrev:
Jag har 310km till Borås dit kör jag ToR två ggr utan att tanka.
jag pissar var jag vill och äter var jag vill
tar ut hunden var jag vill
Ingen talar om för mig när jag skall äta , skita eller pissa
En person med blåmålat ansikte ropar, omgiven av soldater med vapen. Text ovan: "They may take our lives, but they'll never take our FREEDOM!
 
  • Haha
  • Gilla
Smuttgubben och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
returen returen skrev:
Jag har 310km till Borås dit kör jag ToR två ggr utan att tanka.
jag pissar var jag vill och äter var jag vill
tar ut hunden var jag vill
Ingen talar om för mig när jag skall äta , skita eller pissa
Det gör inte min elbil heller, men jag brukar passa på när jag ändå står still.
 
  • Gilla
Stjarnfall16
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Funderade lite om det fanns någon statistik över problem med olika drivlinor och visst fanns det det;
[länk]

Laddhybrider har tydligen 146% fler problem än vanliga bensinbilar av samma årsmodell.

Inte så konstigt med tanke på att man ska klämma in dubbla drivlinor som ska funka ihop.
Det konstiga är de odugliga asiatiska konstruktörerna som inte löst detta med halvfärdiga fordon
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det gör inte min elbil heller, men jag brukar passa på när jag ändå står still.
När står du still?
 
JanneJanne123
returen returen skrev:
När står du still?
Ja när både jag och bilen står still, har provat att kissa under rörelse, men det var väldigt svårt med precisionen.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du behöver lära dig att optimera din elbilskörning. Laddar du upp till 100% vid varje stopp eller varför en timme varje gång? En tumregel är att det tar lika lång tid att ladda 0-80% som 80-100%. Det är alltså mer optimerat att göra flera kortare laddstopp och se till att ha låg SOC när du börjar ladda. Navigatorn i din bil kan räkna på det här åt dig, eller ABRP som tidigare har nämnts.

Långresa med elbil är krångligare än med fosilbil, men tar man sig lite tid innan resan och läser på lite kan man ju iallafall göra det bästa av situationen.
Varför?
Är det för att man tillhör bateribilssekten och översteprästen säger detta? har man ingen fri vilja? är grupptrycket från grannen så stort?
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
För att vi har en miljöbilspolicy på jobbet och får bara välja rena elbilar som tjänstebilar. De enda bilarna som fanns stora nog (hade xc60 innan, den är i minsta laget med 2 små barn) var Enyaq och ID4. Fanns en till men den kunde inte ha dragkrok så gick bort.

Kostar 1/7 av att ha en privat bil, men funderar ändå på atg skaffa en.

Hade såklart aldrig kört ett sådant litet skrälle till bil om jag fixk välja
Men det är väl inget som tvingar dig att ha tjänstebil? Istället har du aktivt valt en elbil som blir billig trots att du visste att räckvidden skulle vara kort. Sen klagar du på att räckvidden är kort?

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.