88 898 läst · 1 738 svar
89k läst
1,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 950 inlägg
Fast varken artikeln eller statistiken ger dem eller dig något stöd för er tolkning.Clarken37 skrev:För att Januari 2023 var extremt låg.
"den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig. Här behövs styrmedel från regeringen för att återigen få fart på marknaden, säger Sofia Linder som är chefsekonom på Mobility Sweden."
Mao, få vill ha elbil om inte staten kommer in och gödslar med subventioner. Själv hade jag aldrig skaffat elbil om det inte vore för halverat förmånsvärde från staten.
[länk]
Jag skulle också kunna dra en siffra ur arslet och skriva IF Metalls blockad av Tesla sänker elbilsmarknaden! eller HVO-slakten ger boost för avgasbilar!
Båda påståenden är dock tendensiösa och statistiskt ihåliga. De med.
Då har ju statens styrmedel funkat utmärkt, elbilarnas uppkomst är ju inte för att dom är tekniskt bättre än fossilbilar. Man har konstaterat att nuvarande lösning inte är hållbar och därav tillkomsten av elbilar. Befolkningen kommer ju inte frivilligt byta till elbilar då dom både är dyrare och har begränsningar. Att folk inte får fortsätta köra bil är knappast ett alternativ så det blev elbilen en kompromiss.Clarken37 skrev:För att Januari 2023 var extremt låg.
"den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig. Här behövs styrmedel från regeringen för att återigen få fart på marknaden, säger Sofia Linder som är chefsekonom på Mobility Sweden."
Mao, få vill ha elbil om inte staten kommer in och gödslar med subventioner. Själv hade jag aldrig skaffat elbil om det inte vore för halverat förmånsvärde från staten.
[länk]
Det blir svårt att få den stora massan att byta om man inte ser till att göra det ekonomiskt gynnsamt kontra alternativet
Om 5-6år kommer i princip 100% av bilförsäljningen i Västeuropa vara elbilar i någon form, inte för att bilarna är bättre även elbilar har många fördelar också.
Jag skulle dra det så långt som att det är Teslas förtjänst att det gått så fort. Var inte många år sedan Volvo sa att de inte skall satsa på elbilar. Eller svensk lastbilsindustri som sa att Tesla semi duger till att köra popcorn. Så personligen tror jag statens styrmedel har väldigt lite att göra med utvecklingen. De andra har helt blivit tvingade för att försöka hänga med.L Liljeros skrev:Då har ju statens styrmedel funkat utmärkt, elbilarnas uppkomst är ju inte för att dom är tekniskt bättre än fossilbilar. Man har konstaterat att nuvarande lösning inte är hållbar och därav tillkomsten av elbilar. Befolkningen kommer ju inte frivilligt byta till elbilar då dom både är dyrare och har begränsningar. Att folk inte får fortsätta köra bil är knappast ett alternativ så det blev elbilen en kompromiss.
Det blir svårt att få den stora massan att byta om man inte ser till att göra det ekonomiskt gynnsamt kontra alternativet
Om 5-6år kommer i princip 100% av bilförsäljningen i Västeuropa vara elbilar i någon form, inte för att bilarna är bättre även elbilar har många fördelar också.
Ur min synvinkel är elbilar betydligt bättre tekniskt, så att påstå som någon absolut sanning att de inte är det stämmer helt enkelt inte.
Bättre acceleration, snabbare reaktion när man trycker/släpper gaspedalen , ingen växellåda, tystare, ings lokala utsläpp
Bättre acceleration, snabbare reaktion när man trycker/släpper gaspedalen , ingen växellåda, tystare, ings lokala utsläpp
"bättre tekniskt" är snömos. Du får specificera alla dina krav ur samtliga relevanta aspekter och därefter mäta kravuppfyllnad per område samt vikta dessa för en samlad kravuppfyllnad. Glöm inte ekonomi och allt annat som är viktigt förutom teknik.
På min kravlista står bl a "ska inte kunna självantända". 😆
På min kravlista står bl a "ska inte kunna självantända". 😆
Synd, i övrigt är BMWs stora dieselmotorer fantastiska.T TommyC skrev:"bättre tekniskt" är snömos. Du får specificera alla dina krav ur samtliga relevanta aspekter och därefter mäta kravuppfyllnad per område samt vikta dessa för en samlad kravuppfyllnad. Glöm inte ekonomi och allt annat som är viktigt förutom teknik.
På min kravlista står bl a "ska inte kunna självantända". 😆
Jag minns BMWs legendariska raka bensinsexa som satt i 3.0S och dess kusiner
https://insideevs.com/news/678343/m...r-burns-down-inside-florida-homeowner-garage/
Nej, jag tänkte bl a på den här som har varit uppe här tidigare och då passerade med tystnad.JanneJanne123 skrev:
https://insideevs.com/news/678343/m...r-burns-down-inside-florida-homeowner-garage/
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Synd, då går väl alla bilar bort då.T TommyC skrev:"bättre tekniskt" är snömos. Du får specificera alla dina krav ur samtliga relevanta aspekter och därefter mäta kravuppfyllnad per område samt vikta dessa för en samlad kravuppfyllnad. Glöm inte ekonomi och allt annat som är viktigt förutom teknik.
På min kravlista står bl a "ska inte kunna självantända". 😆
Som parantes har de flesta elbilar en växellåda, fast sådan (förutom VAG) men fortfarande en växellåda med allt vad det innebär i felrisk. Men jag håller helt med dig om att en elmotor är mer driftsäker än en förbränningsmotor.A ajn82 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Finns väl rätt få bilmodeller som aldrig brunnit. Nu är ju elbilar klart mindre benägna att brinna men det förekommer ju ändå att även dom brinner iblandT TommyC skrev:
Problemet ligger nog inte så mycket i att de brinner som att hur det brinner. Jag sitter hellre i en BMW diesel än en EQE med stort litiumbatteri som börjar brinna. För mig är det inte en dealbraker men jag skulle aldrig sätta ett batteripack på mitt hus eller parkera en elbil i ett garage som sitter ihop med huset. Hade tom lite problem med att förvara batteripacket till RC bilen efter ha sett hur de brinner.Johannes Carlsson skrev: