63 668 läst · 1 114 svar
64k läst
1,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
”I november var 60,5 procent av nyregistreringarna laddbara personbilar. Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till 59,4 procent.”
Mmm, spiksoppa!
Mmm, spiksoppa!
Definiera laddbara? Är det 100% elbilar? Snarare hybrider vilket ju är något helt annat. Om det är hybdrider också så låter det snarare lågt. Säljs det verkligen 40% bilar helt utan möjlighet till laddning idag nya?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Jag läste och citerade artikeln, den innehöll inte bättre statistik.
Lobbyorganisationen Mobility Sweden vill såklart att staten subventionerar så mycket som möjligt av sina medlemmars produkter.Clarken37 skrev:
Men jag tror inte på slutsatsen att det är det slopade bonussystemet som är den stora orsaken till den minskade försäljningen. Snarare beror det på det ekonomiska läget och räntan plus att en stor del av nybilsförsäljningen är förmåns-/tjänstebilar som har minskat drastiskt på grund av konjunkturen.
Och att möjligheterna till att ladda billigt/gratis kraftigt försämrats.useless skrev:Lobbyorganisationen Mobility Sweden vill såklart att staten subventionerar så mycket som möjligt av sina medlemmars produkter.
Men jag tror inte på slutsatsen att det är det slopade bonussystemet som är den stora orsaken till den minskade försäljningen. Snarare beror det på det ekonomiska läget och räntan plus att en stor del av nybilsförsäljningen är förmåns-/tjänstebilar som har minskat drastiskt på grund av konjunkturen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Från 39 % 2023 till 29 % januari -24.
Jämfört med januari -23 är det dock en ökning av antal elbilar. Andelen elbilar är samma.
https://mobilitysweden.se/statistik...-2024/fortsatt-svag-privatmarknad-for-elbilar
Sammanfattning av nyregistreringarna i januari 2024, jämfört med januari 2023
Jämfört med januari -23 är det dock en ökning av antal elbilar. Andelen elbilar är samma.
https://mobilitysweden.se/statistik...-2024/fortsatt-svag-privatmarknad-for-elbilar
Sammanfattning av nyregistreringarna i januari 2024, jämfört med januari 2023
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Fast det står i artikeln att elbilar ”privatköp” har tagit mest stryk av alla.useless skrev:Lobbyorganisationen Mobility Sweden vill såklart att staten subventionerar så mycket som möjligt av sina medlemmars produkter.
Men jag tror inte på slutsatsen att det är det slopade bonussystemet som är den stora orsaken till den minskade försäljningen. Snarare beror det på det ekonomiska läget och räntan plus att en stor del av nybilsförsäljningen är förmåns-/tjänstebilar som har minskat drastiskt på grund av konjunkturen.
Några citat från artikeln:Clarken37 skrev:
"Antalet nyregistrerade personbilar i Sverige var 25 406 under månaden, en minskning med 0,7 procent jämfört med året innan."
"Ackumulerat för januari-november steg registreringarna med 3,1 procent jämfört med motsvarande period i fjol."
"I november var 60,5 procent av nyregistreringarna laddbara personbilar. Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till 59,4 procent."
Du får nog hjälpa mig att hitta källan till ditt påstående att "Elbilsförsäljningen sjunker som en sten." Jag hittar i alla fall inget som stödjer det? Snarare tvärtom då det såldes 18% fler laddbara personbilar i januari 2024 jämfört med januari 2023.