S
E enoch85 skrev:
Vad har du för bil?
Ioniq 5.

E
S sinuslinus skrev:
Ioniq 5.
Aah, dom är fina!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, det går väl rimligt lätt att kolla då många bilar säljs med både bakhjulsdrift och en muskligare fyrhjulsdrift.

Utan att ha kollat tror jag fler väljer den motorsvagare tvåhjulsdrivna. Så för dem är det väl inte värt det helt enkelt.
Nu jämför du äpplen och päron. Frågan var hur många som inte tycker att det är värt 15’ extra.
Vet inget bilmärke där det är så lågt pris för dubbla effekten och 4wd.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, det går väl rimligt lätt att kolla då många bilar säljs med både bakhjulsdrift och en muskligare fyrhjulsdrift.

Utan att ha kollat tror jag fler väljer den motorsvagare tvåhjulsdrivna. Så för dem är det väl inte värt det helt enkelt.
Kollade nu på mig. En Tesla model y awd kostar 2412kr per år extra mot en ID4 pro. (2000mil) Tror du fortfarande att det är en summa som för de som köper en ny bil för 500’ har som argument?

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Många bäckar små. Försäkringspremien var inte ursprungligen mitt argument, men lägg den till de extra kostnader i exempelvis inköpspris det innebär att ha fyrhjulsdrift snarare än tvåhjulsdrift så pratar vi snart en femhundring eller tusenlapp i månaden.

Naturligtvis påverkar det folks preferenser.

richardtenggren
Vår MYLR är ca 200 kr billigare i månaden än vår tidigare Kodiaq -21, då har över 4000 mil på MYLR mot 3000 på Kodiaqen, båda märkesförsäkringar. Fanns en del att spara på Kodiaqen hos LF, men fortfarande dyrare.

Betalar 360 kr/mån nu :)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vår MYLR är ca 200 kr billigare i månaden än vår tidigare Kodiaq -21, då har över 4000 mil på MYLR mot 3000 på Kodiaqen, båda märkesförsäkringar. Fanns en del att spara på Kodiaqen hos LF, men fortfarande dyrare.

Betalar 360 kr/mån nu :)
Oj, kollade upp några beggade S och X att försäkra här i 08 och de hamnade som lägst runt 20.000kr/år.

richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
Oj, kollade upp några beggade S och X att försäkra här i 08 och de hamnade som lägst runt 20.000kr/år.
Är det helförsäkring då? Min är ju en -23 så bara halv :)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det helförsäkring då? Min är ju en -23 så bara halv :)
Stämmer, X:en var 3år kanske och S:en minns jag inte årtalen på. Men blir det en Tesla i framtiden så blir det isf. Cybertruck

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
E
S sinuslinus skrev:
Jag tyckte det där lät kul så jag testade att slå in Rom i den inbyggda navigatorn i min Hyundai Ioniq 5.

Det tog ca 20-30 sekunder för att få fram färdrutten enligt bild. Det kom upp en ruta att den uppdaterar laddstationen under färd men jag vet inte hur den välja stationer för bilen laddar långt från max på 150 kW. Kanske går att ändra i menyn.
Här har vi bevis: faktiskt kring 1-2 sek.

• Wow
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
Provkör en Tesla Model Y. Jag har suttit i äldre och nyare teslor och kan själv säga att byggkvalitén har förbättrats markant. Däremot har de fortfarande en plastigare känsla än bmw och liknande elbilar. Jag tycker du borde provköra en och bilda din egna uppfattning.

Den stora fördelen med Tesla är ladd-nätverket, däremot har jag sett andra bilar på tesla laddare så jag vet inte riktigt hur det fungerar.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
S
E enoch85 skrev:
Här har vi bevis: faktiskt kring 1-2 sek.
Sjukt snabbt. Google maps i min telefon är inte ens så snabb.

Jag får trösta mig med att jag se reseanvisningarna i HUD:en i vindrutan. 😉

• Haha
enoch85
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sjukt snabbt. Google maps i min telefon är inte ens så snabb.

Jag får trösta mig med att jag se reseanvisningarna i HUD:en i vindrutan. 😉
E enoch85 skrev:
Här har vi bevis: faktiskt kring 1-2sek
Teslorna har ju en ”riktig” dator med AMD Ryzen processor.

Sidoeffekten är ju att bilen får en del vampire drain men det är knappast ett problem vid normal användning

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Provkör en Tesla Model Y. Jag har suttit i äldre och nyare teslor och kan själv säga att byggkvalitén har förbättrats markant. Däremot har de fortfarande en plastigare känsla än bmw och liknande elbilar. Jag tycker du borde provköra en och bilda din egna uppfattning.

Den stora fördelen med Tesla är ladd-nätverket, däremot har jag sett andra bilar på tesla laddare så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Alla stationer är inte öppna för icke Tesla, men de flesta. Man får starta laddning i appen istället för att bara plugga in bilen.

Och parkera lite konstigt om inte laddporten är vänster bak

• Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Jag läste någonstans att Tesla siktar på att öppna lika många Laddstationer som de redan öppnat sedan starten (~10år sedan) de kommande 3år åren. (så stod det) Så en dubblering på 3år, det får ses som rask takt om de klarar av det.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.