K Kane skrev:
Hur många skall det vara då?
Jag tycker att 500+ är lagom i så stora bilar.
Men eftersom förbrukningen i princip inte går upp med en elmotor med högre effekt ser jag ingen anledning att sälja en slö elbil. Elbilars i princip enda fördel idag är drivlinan så varför köpa en slö VW id när det finns massor med kul bra andra. Om VW bilarna var billiga så hade jag köpt argumentet med en slö 2wd bil, men nu när de inte är det förstår jag inte varför någon alls skulle välja en ID bil inkl. ID7 före en Tesla.

Edit: får korrigera. Finns säkert många som inte kört en Tesla, eller annan vettig bil som köper en ID bil för att det är en VW. Men hittills har jag inte hört någon som tycker att tex en ID4 är en bättre bil än en Model Y. Dessutom gnälls det på att klagomålen görs på gamla grunder men jag provkörde en ID4 idag och infotainmentsystemet var fortfarande lika segt som en skosula.
 
  • Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Det tror jag ingen i tråden har missat att du tycker 😅
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det tror jag ingen i tråden har missat att du tycker 😅
Vad bra, tror inte jag ör ensam.
 
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Vad bra, tror inte jag ör ensam.
Alltså jag menade det inte som något negativt, bara ett konstaterande.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså jag menade det inte som något negativt, bara ett konstaterande.
jag också
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Jag tycker att 500+ är lagom i så stora bilar.
Men eftersom förbrukningen i princip inte går upp med en elmotor med högre effekt ser jag ingen anledning att sälja en slö elbil. Elbilars i princip enda fördel idag är drivlinan så varför köpa en slö VW id när det finns massor med kul bra andra. Om VW bilarna var billiga så hade jag köpt argumentet med en slö 2wd bil, men nu när de inte är det förstår jag inte varför någon alls skulle välja en ID bil inkl. ID7 före en Tesla.

Edit: får korrigera. Finns säkert många som inte kört en Tesla, eller annan vettig bil som köper en ID bil för att det är en VW. Men hittills har jag inte hört någon som tycker att tex en ID4 är en bättre bil än en Model Y. Dessutom gnälls det på att klagomålen görs på gamla grunder men jag provkörde en ID4 idag och infotainmentsystemet var fortfarande lika segt som en skosula.
Du hakar upp dig på ID4, det finns andra elbilar där ute. Jag ser många anledningar att inte köpa en Tesla, tex är det många som anser att designen inte är speciellt tilltalande och det tror jag är en ganska stor faktor för många när man väljer bil. Komforten i Tesla tycker jag personligen är riktigt dålig och speciellt baksätet är ju en veritabel katastrof. Hela interiören ger ju en känsla av mentalsjukhus och att bara ha mittenskärmen tycker jag är väldigt irriterande, men det vänjer man sig kanske vid. Mjukvaran är absolut bra, inget snack om det. Man får helt enkelt göra en värdering på vad man själv tycker är viktigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du hakar upp dig på ID4, det finns andra elbilar där ute. Jag ser många anledningar att inte köpa en Tesla, tex är det många som anser att designen inte är speciellt tilltalande och det tror jag är en ganska stor faktor för många när man väljer bil. Komforten i Tesla tycker jag personligen är riktigt dålig och speciellt baksätet är ju en veritabel katastrof. Hela interiören ger ju en känsla av mentalsjukhus och att bara ha mittenskärmen tycker jag är väldigt irriterande, men det vänjer man sig kanske vid. Mjukvaran är absolut bra, inget snack om det. Man får helt enkelt göra en värdering på vad man själv tycker är viktigt.
Vet inte om du missade det jag skrev? ”Tesla, eller annan vettig bil”
 
P PHPersson skrev:
Men eftersom förbrukningen i princip inte går upp med en elmotor med högre effekt ser jag ingen anledning att sälja en slö elbil.
Förbrukningen kanske inte gör det, men försäkringspremien gör det.
 
B bakterie skrev:
Förbrukningen kanske inte gör det, men försäkringspremien gör det.
Som att det skulle vara en dealbraker? Bilen kostar säg 500’ räknat på 3år värdeminskning på säg 250’. Kör man 6000mil så kostar kanske förbrukningen 40 000kr lågt räknat. Vad spelar det så för roll om försäkringen kostar 5000 eller 9000?
 
G
B bakterie skrev:
Förbrukningen kanske inte gör det, men försäkringspremien gör det.
och priset. Mer koppar och neodym i motorn, starkare komponenter överallt osv
 
G OMathson skrev:
och priset. Mer koppar och neodym i motorn, starkare komponenter överallt osv
Jo men eftersom en Model Y med dubbla effekten och större bagage än tex en ID7 inte är dyrare så vore det ett lätt val för mig. Även en model S med 3x effekter framstår som prisvärd. Dessutom helt i aluminium

Edit: eller Polestar 2, EV6, XC40 mm för janne
 
richardtenggren
En MYLR har ju 514 hk på pappret, men det är ju först efter man köpt till Acceleration Boost 🤭🤓
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
En MYLR har ju 514 hk på pappret, men det är ju först efter man köpt till Acceleration Boost 🤭🤓
Jämfört med en ID bil framstår den som en raket även utan. Skillnaden i upplevelse är större än siffrorna på pappret om du frågar mig.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
richardtenggren
P PHPersson skrev:
Jämfört med en ID bil framstår den som en raket även utan. Skillnaden i upplevelse är större än siffrorna på pappret om du frågar mig.
Jag har aldrig testat någon ID, men 514 hk är kul, även om jag knappt testat det ännu, då jag kör Chill nu på vintern.
Acceleration Boost blev en julklapp till mig själv, från mig själv och mina Tesla Credits 🤓
 
  • Gilla
  • Älska
Snailman och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har aldrig testat någon ID, men 514 hk är kul, även om jag knappt testat det ännu, då jag kör Chill nu på vintern.
Acceleration Boost blev en julklapp till mig själv, från mig själv och mina Tesla Credits 🤓
Sånt är kul ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.