E
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har aldrig testat någon ID, men 514 hk är kul, även om jag knappt testat det ännu, då jag kör Chill nu på vintern.
Acceleration Boost blev en julklapp till mig själv, från mig själv och mina Tesla Credits 🤓
Min VW e-UP har kring 80 hk. Den släpper om man trycker gasen i botten 🙃
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
richardtenggren
E enoch85 skrev:
Min VW e-UP har kring 80 hk. Den släpper om man trycker gasen i botten 🙃
Det gör visserligen min V60 D2 med ~115 hk också 🤭😂
 
  • Haha
enoch85
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Kör man 6000mil så kostar kanske förbrukningen 40 000kr lågt räknat.
Byt elbolag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Byt elbolag.
Säg att bilen snittar 2kW så är väl ändå inte 3,33kr / kWh så tokigt? Lite publik laddning och lite svenska vinterpriser.
Tillkommer 10% laddningsförluster hemma så jag tror det är väldigt få som kör för under 3,33
 
S
P PHPersson skrev:
Säg att bilen snittar 2kW så är väl ändå inte 3,33kr / kWh så tokigt? Lite publik laddning och lite svenska vinterpriser.
Tillkommer 10% laddningsförluster hemma så jag tror det är väldigt få som kör för under 3,33
Hur får du det till 40000kr?
 
S sinuslinus skrev:
Hur får du det till 40000kr?
6000mil * 2kWh * 3,33kr = 40 000kr
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Säg att bilen snittar 2kW så är väl ändå inte 3,33kr / kWh så tokigt?
Jo, det tycker jag. Därtill påstod du att det var lågt räknat.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, det tycker jag. Därtill påstod du att det var lågt räknat.
Ja för jag tror de flesta snittar över 3,33kr sett över 3år.
Men vad tror du snittet ligger på om du anser det fel? Jag säger inte att jag har rätt utan det var min bedömning.
 
Sen tycker jag att försäkringskostnaden är intressant i sig. Du tycker att den är marginell då bilen ändå kostar dig 150 tkr+ per år, men jag skulle nog tro att det är en kostnad många anstränger sig för att hålla nere, vare sig det är rationellt eller ej.

Och då blir onödiga hästkrafter inte ett försäljningsargument, utan bara en faktor som driver upp ägandekostnaden.

Att just du inte resonerar så förstår jag, men folk är uppenbarligen olika.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja det var ju några år sedan man tyckte det var viktigt att bruksbilen skulle vara ”kul” om det nu är många hästkrafter som definierar det. Nu för tiden brukar ”kul” generera ojämn körning och åksjuka barn.

Edit: ”ja men det ger ju säkrare och snabbare omkörningar”-argumentet ger jag noll och intet för.
 
  • Gilla
elloffo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen tycker jag att försäkringskostnaden är intressant i sig. Du tycker att den är marginell då bilen ändå kostar dig 150 tkr+ per år, men jag skulle nog tro att det är en kostnad många anstränger sig för att hålla nere, vare sig det är rationellt eller ej.

Och då blir onödiga hästkrafter inte ett försäljningsargument, utan bara en faktor som driver upp ägandekostnaden.

Att just du inte resonerar så förstår jag, men folk är uppenbarligen olika.
absolut är vi olika men om vi bryter ut det och struntar i andra faktorer, hur många tror du inte skulle betala 15000kr ca på tre år för att ha ca 500hk och 4wd istället för ca 250hk och 2wd. Att säga att det inte är ett försäljningsargument tror jag är direkt felaktigt.
 
S
E enoch85 skrev:
Så om du slår in t.ex. Rom på din navigation så får du fram:
1. Samtliga laddstopp (med detaljerad info om pris, antal stolpar, och effekt)
2. Hur länge du behöver stanna
3. Beräknad ankomst till nästa
4. Sluttid framme i Rom
5. Trafik på vägarna

Väl framme vid stationen så pluggar du bara in kabeln, och allt funkar utan kort, app eller något annat?
Jag tyckte det där lät kul så jag testade att slå in Rom i den inbyggda navigatorn i min Hyundai Ioniq 5.

Det tog ca 20-30 sekunder för att få fram färdrutten enligt bild. Det kom upp en ruta att den uppdaterar laddstationen under färd men jag vet inte hur den välja stationer för bilen laddar långt från max på 150 kW. Kanske går att ändra i menyn.
 
  • Bilnavigator visar rutt i Europa, inkluderar laddningsstationer, två rutter presenteras: snabbaste och ekonomisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
absolut är vi olika men om vi bryter ut det och struntar i andra faktorer, hur många tror du inte skulle betala 15000kr ca på tre år för att ha ca 500hk och 4wd istället för ca 250hk och 2wd. Att säga att det inte är ett försäljningsargument tror jag är direkt felaktigt.
Tja, det går väl rimligt lätt att kolla då många bilar säljs med både bakhjulsdrift och en muskligare fyrhjulsdrift.

Utan att ha kollat tror jag fler väljer den motorsvagare tvåhjulsdrivna. Så för dem är det väl inte värt det helt enkelt.
 
S
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lite farligt det där att prata om hur snabbt man laddar utan att nämna att det är på det mest gynnsamma stället i laddningskurvan, en oinsatt kan lätt få uppfattningen att man laddar i den hastigheten hela tiden och bli besviken.

Model Y LR verkar tex ha den här kurvan:

[bild]
Ja, tänker likadant. Det låter ju väldigt bra i jämförelser och marknadsföringen med en hög toppeffekt men det är ju egentligen tiden vid laddstationen som betyder något i praktiken. Medelhastigheten 20-80% kanske kan vara användbar?

Här är laddkurvan för min bil. Mycket mer platåer än Teslas.
Graf över Hyundai Ioniq 5:s snabbladdningskraft kontra batteriets laddningstillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett diagram från en laddsession i somras där laddaren var begränsad till 180 kW (pga en bugg i lastbalanseringen). Nästan en horisontell linje. 👍

Diagram visar elbilsladdningseffekt och batterinivå över tid vid Kungens Kurva, Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
E
S sinuslinus skrev:
Ja, tänker likadant. Det låter ju väldigt bra i jämförelser och marknadsföringen med en hög toppeffekt men det är ju egentligen tiden vid laddstationen som betyder något i praktiken. Medelhastigheten 20-80% kanske kan vara användbar?

Här är laddkurvan för min bil. Mycket mer platåer än Teslas.
[bild]

Här är ett diagram från en laddsession i somras där laddaren var begränsad till 180 kW (pga en bugg i lastbalanseringen). Nästan en horisontell linje. 👍

[bild]
Vad har du för bil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.