88 970 läst · 1 738 svar
89k läst
1,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Min VW e-UP har kring 80 hk. Den släpper om man trycker gasen i botten 🙃richardtenggren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
Sen tycker jag att försäkringskostnaden är intressant i sig. Du tycker att den är marginell då bilen ändå kostar dig 150 tkr+ per år, men jag skulle nog tro att det är en kostnad många anstränger sig för att hålla nere, vare sig det är rationellt eller ej.
Och då blir onödiga hästkrafter inte ett försäljningsargument, utan bara en faktor som driver upp ägandekostnaden.
Att just du inte resonerar så förstår jag, men folk är uppenbarligen olika.
Och då blir onödiga hästkrafter inte ett försäljningsargument, utan bara en faktor som driver upp ägandekostnaden.
Att just du inte resonerar så förstår jag, men folk är uppenbarligen olika.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Ja det var ju några år sedan man tyckte det var viktigt att bruksbilen skulle vara ”kul” om det nu är många hästkrafter som definierar det. Nu för tiden brukar ”kul” generera ojämn körning och åksjuka barn.
Edit: ”ja men det ger ju säkrare och snabbare omkörningar”-argumentet ger jag noll och intet för.
Edit: ”ja men det ger ju säkrare och snabbare omkörningar”-argumentet ger jag noll och intet för.
absolut är vi olika men om vi bryter ut det och struntar i andra faktorer, hur många tror du inte skulle betala 15000kr ca på tre år för att ha ca 500hk och 4wd istället för ca 250hk och 2wd. Att säga att det inte är ett försäljningsargument tror jag är direkt felaktigt.Nötegårdsgubben skrev:Sen tycker jag att försäkringskostnaden är intressant i sig. Du tycker att den är marginell då bilen ändå kostar dig 150 tkr+ per år, men jag skulle nog tro att det är en kostnad många anstränger sig för att hålla nere, vare sig det är rationellt eller ej.
Och då blir onödiga hästkrafter inte ett försäljningsargument, utan bara en faktor som driver upp ägandekostnaden.
Att just du inte resonerar så förstår jag, men folk är uppenbarligen olika.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Jag tyckte det där lät kul så jag testade att slå in Rom i den inbyggda navigatorn i min Hyundai Ioniq 5.E enoch85 skrev:Så om du slår in t.ex. Rom på din navigation så får du fram:
1. Samtliga laddstopp (med detaljerad info om pris, antal stolpar, och effekt)
2. Hur länge du behöver stanna
3. Beräknad ankomst till nästa
4. Sluttid framme i Rom
5. Trafik på vägarna
Väl framme vid stationen så pluggar du bara in kabeln, och allt funkar utan kort, app eller något annat?
Det tog ca 20-30 sekunder för att få fram färdrutten enligt bild. Det kom upp en ruta att den uppdaterar laddstationen under färd men jag vet inte hur den välja stationer för bilen laddar långt från max på 150 kW. Kanske går att ändra i menyn.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
Tja, det går väl rimligt lätt att kolla då många bilar säljs med både bakhjulsdrift och en muskligare fyrhjulsdrift.P PHPersson skrev:
Utan att ha kollat tror jag fler väljer den motorsvagare tvåhjulsdrivna. Så för dem är det väl inte värt det helt enkelt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Ja, tänker likadant. Det låter ju väldigt bra i jämförelser och marknadsföringen med en hög toppeffekt men det är ju egentligen tiden vid laddstationen som betyder något i praktiken. Medelhastigheten 20-80% kanske kan vara användbar?JanneJanne123 skrev:
Här är laddkurvan för min bil. Mycket mer platåer än Teslas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett diagram från en laddsession i somras där laddaren var begränsad till 180 kW (pga en bugg i lastbalanseringen). Nästan en horisontell linje. 👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för bil?S sinuslinus skrev:Ja, tänker likadant. Det låter ju väldigt bra i jämförelser och marknadsföringen med en hög toppeffekt men det är ju egentligen tiden vid laddstationen som betyder något i praktiken. Medelhastigheten 20-80% kanske kan vara användbar?
Här är laddkurvan för min bil. Mycket mer platåer än Teslas.
[bild]
Här är ett diagram från en laddsession i somras där laddaren var begränsad till 180 kW (pga en bugg i lastbalanseringen). Nästan en horisontell linje. 👍
[bild]