E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bara punkten 5. Jag navigerar alltid med Google maps, tycker den är överlägsen alla andra. Hålla koll på laddningen gör jag själv parallellt.

Nej. Tycker inte heller att det är ett problem att starta en app för att ladda.

Med det sagt har jag aldrig varit i Rom, och faktiskt inte ens utomlands med elbil. Jag misstänker dock att det är fullt görligt att köra dit med valfri modern elbil men att det är lite lättare med just laddningen om man kör Tesla.

***

När jag svarade ja på att du lät som en fanboy var det just för att du såg Teslas fördelar, men inte ville kännas vid några nackdelar.

För egen del avskräcks jag av vissa enkla defekter som ovan nämnda vindrutetorkar- och självkörningsstrul, bullret, att det i flera modeller lätt rinner in vatten när man öppnar bakluckan när det regnat och flera andra små och stora saker.

Jag ifrågasätter inte att det på många sätt är en bra bil, jag säger bara att de inte passar allas preferenser. Bl.a. inte mina för snart tre år sedan när jag beställde min nuvarande bil. Idag skulle Tesla ligga bättre till för mig, men då jag inte aktivt letar bil vet jag ärligt talat inte vad jag skulle välja idag.
På mobilen nu så pallar inte citera snyggt...

Gällande Google Maps så är det ju det som Tesla bygger på. Så du får Google maps on steroids basically. Generellt sett; Tesla är byggd som elbil från början, och det märks tydligt. Det skapar ett problemfritt ägande (inte ett fel hittils) och att resa långt är faktiskt bekvämare än med bensin om du frågar mig. Nån gång behöver man stanna, och jag tycker stoppen som planeras är perfekt för mig med barn.

Jo, det har varit en hel del snack om torkare, vatten som rinner in, och strul med autopiloten. Dock är ju det uppgifter som bygger på gammal teknik. Jag skulle påstå att det funkar som på vilken annan bil som helst idag, och vatten som rinner in är åtgärdat på nyare bilar. Faktiskt så var det "strulMen, det är ju så att den som skriker högst hörs mest, och jag tror inte vi som är nöjda skriker så högt. Sen är jödet ju alltid närmare till hands att snacka skit än att ge beröm. Mycket ryggdunkningar bland gänget som är pro fossilt t.ex.

Så när det blir dags, prova Tesla. Jag tror du kommer bli nöjd. :)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
engs
E enoch85 skrev:
Så om du slår in t.ex. Rom på din navigation så får du fram:
1. Samtliga laddstopp (med detaljerad info om pris, antal stolpar, och effekt)
2. Hur länge du behöver stanna
3. Beräknad ankomst till nästa
4. Sluttid framme i Rom
5. Trafik på vägarna

Väl framme vid stationen så pluggar du bara in kabeln, och allt funkar utan kort, app eller något annat?
Guider den runt automatiskt om det blir stopp framför? Samt varnar för kameror, fasta och temporära, poliskontroller etc?

Har kört Waze i många år nu och är en sak jag verkligen skulle sakna ovan, men de kanske finns inbyggda och kopplat mot samma system genom API eller så. Dvs så man blixtsnabbt får besked genom att den känner av alla som använder Waze genom någon algoritm. (Antar det är nått Xst står helt still på E4 där det normalt går i 120 - guidar om, förutom de manuella rapporterna då).

Inte 15min efter när man hör varningen på radio.
 
JanneJanne123
E enoch85 skrev:
På mobilen nu så pallar inte citera snyggt...

Gällande Google Maps så är det ju det som Tesla bygger på. Så du får Google maps on steroids basically. Generellt sett; Tesla är byggd som elbil från början, och det märks tydligt. Det skapar ett problemfritt ägande (inte ett fel hittils) och att resa långt är faktiskt bekvämare än med bensin om du frågar mig. Nån gång behöver man stanna, och jag tycker stoppen som planeras är perfekt för mig med barn.

Jo, det har varit en hel del snack om torkare, vatten som rinner in, och strul med autopiloten. Dock är ju det uppgifter som bygger på gammal teknik. Jag skulle påstå att det funkar som på vilken annan bil som helst idag, och vatten som rinner in är åtgärdat på nyare bilar. Faktiskt så var det "strulMen, det är ju så att den som skriker högst hörs mest, och jag tror inte vi som är nöjda skriker så högt. Sen är jödet ju alltid närmare till hands att snacka skit än att ge beröm. Mycket ryggdunkningar bland gänget som är pro fossilt t.ex.

Så när det blir dags, prova Tesla. Jag tror du kommer bli nöjd. :)
Fast precis samma argumentation går ju att applicera på bilar av andra fabrikat. Tex ID-serien hade en hel del barnsjukdomar där många nu är åtgärdade, men här i trådarna tragglar vi på om det gamla som att det inte sker någon utveckling alls hos de andra tillverkarna. Jag säger inte att Tesla inte ligger före, men jag tror många tesla-förespråkare inte tittar utanför sin bubbla. Påminner förövrigt väldigt mycket om iPhone-ägare i hur man pratar så religiöst om sin produkt utan att ha riktig koll på konkurrensen.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
engs
E enoch85 skrev:
Äger Tesla och VW e-UP!

e-UPen var på service i dagarna och fick låna en ID3. Perfekt tänkte jag då jag länge velat provköra en ID bil. Med facit i hand så kan jag väl sammanfatta det med att jag aldrig skulle få för mig att skaffa en ID3 åtminstone. Vet inte om ID4 skiljer, men det jag störde mig mest på var riktigt sega menyer, och massa väntande, samt usel körupplevelse.
Har aldrig testat ID3 själv men komforten mellan ID3 och ID4 ska vara som natt o dag. Också den enskilt största fördelen med ID4 skulle jag säga.

ID7 ska ha samma komfort och kan man få det + större bagage, bättre / snabbare mjukvara, förvärmning och förhoppningsvis snålare drift (borde det, mindre tegelstensform) etc låter det klockrent.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
engs engs skrev:
Guider den runt automatiskt om det blir stopp framför? Samt varnar för kameror, fasta och temporära, poliskontroller etc?
Ja
Ja
Poliskontroll nej.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
E
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast precis samma argumentation går ju att applicera på bilar av andra fabrikat. Tex ID-serien hade en hel del barnsjukdomar där många nu är åtgärdade, men här i trådarna tragglar vi på om det gamla som att det inte sker någon utveckling alls hos de andra tillverkarna. Jag säger inte att Tesla inte ligger före, men jag tror många tesla-förespråkare inte tittar utanför sin bubbla. Påminner förövrigt väldigt mycket om iPhone-ägare i hur man pratar så religiöst om sin produkt utan att ha riktig koll på konkurrensen.
Du har en poäng!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
E
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast precis samma argumentation går ju att applicera på bilar av andra fabrikat. Tex ID-serien hade en hel del barnsjukdomar där många nu är åtgärdade, men här i trådarna tragglar vi på om det gamla som att det inte sker någon utveckling alls hos de andra tillverkarna. Jag säger inte att Tesla inte ligger före, men jag tror många tesla-förespråkare inte tittar utanför sin bubbla. Påminner förövrigt väldigt mycket om iPhone-ägare i hur man pratar så religiöst om sin produkt utan att ha riktig koll på konkurrensen.
Nu läste jag igen...

Det som stör mig är att när folk pratar om brister på Tesla (och andra märken) så är det alltid gällande "old news" och saker som blivit fixade redan. Några exempel:

- Elbilar är skit i minusgrader - fel, klarar sig flera timmar i kö (47 timmar med stora batteriet och 20 grader i kupén hörde jag nånstans)
- Torkare som går på stup i kvarten - Nja, har varit problem, och kanske för vissa fortfarande, men samma sak hände på ID3 jag lånade.
- Autopilot kass - håller jag inte med om, lär dig använda den rätt istället för att klaga.
- Vatten rinner in när man öppnar bakluckan - ja på modeller innan 2022.
- Räckvidd är dålig - allt är relativt, men tycker 50 mil på sommaren räcker gott och väl
- Kö vid laddplatser - välj nästa laddplats då?

Listan kan göras lång. Generellt sett så klagar man bara för klagandets skull. Det har inget med Tesla att göra specifikt - mer en negativ och förutfattad mening om hur det är att äga och köra elbil.

Sen har du rätt i att Tesla inte är perfekt, men ligger enligt mig i framkant gällande just elbil. Sen är andra märken bra på andra saker.

Inte riktat till person som är citerad, mer allmänt;
"Välkommen till 2024 elbilshatare, du kanske borde prova innan du uttalar dig"
 
  • Gilla
Achren57 och 2 till
  • Laddar…
Man måste också beakta att fler köper begagnade än fabriksnya bilar. Så om ett fel funnits till och med 2023 års årsmodell men nu är åtgärdat på nya bilar så är det alltjämt ett problem för de flesta bilarna av den typen, vare sig det är Tesla, VW eller något annat.
 
  • Gilla
PHPersson och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Nu läste jag igen...

Det som stör mig är att när folk pratar om brister på Tesla (och andra märken) så är det alltid gällande "old news" och saker som blivit fixade redan. Några exempel:

- Elbilar är skit i minusgrader - fel, klarar sig flera timmar i kö (47 timmar med stora batteriet och 20 grader i kupén hörde jag nånstans)
- Torkare som går på stup i kvarten - Nja, har varit problem, och kanske för vissa fortfarande, men samma sak hände på ID3 jag lånade.
- Autopilot kass - håller jag inte med om, lär dig använda den rätt istället för att klaga.
- Vatten rinner in när man öppnar bakluckan - ja på modeller innan 2022.
- Räckvidd är dålig - allt är relativt, men tycker 50 mil på sommaren räcker gott och väl
- Kö vid laddplatser - välj nästa laddplats då?

Listan kan göras lång. Generellt sett så klagar man bara för klagandets skull. Det har inget med Tesla att göra specifikt - mer en negativ och förutfattad mening om hur det är att äga och köra elbil.

Sen har du rätt i att Tesla inte är perfekt, men ligger enligt mig i framkant gällande just elbil. Sen är andra märken bra på andra saker.

Inte riktat till person som är citerad, mer allmänt;
"Välkommen till 2024 elbilshatare, du kanske borde prova innan du uttalar dig"
Fått för mig att bagageluckan och regnlisten fixades vid 2021 faceliften på Model 3.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fått för mig att bagageluckan och regnlisten fixades vid 2021 faceliften på Model 3.
Kan nog stämma, jag har inte exakt koll men det låter rimligt! 👍🏼
 
engs engs skrev:
Guider den runt automatiskt om det blir stopp framför? Samt varnar för kameror, fasta och temporära, poliskontroller etc?

Har kört Waze i många år nu och är en sak jag verkligen skulle sakna ovan, men de kanske finns inbyggda och kopplat mot samma system genom API eller så. Dvs så man blixtsnabbt får besked genom att den känner av alla som använder Waze genom någon algoritm. (Antar det är nått Xst står helt still på E4 där det normalt går i 120 - guidar om, förutom de manuella rapporterna då).

Inte 15min efter när man hör varningen på radio.
Nu har jag inget emot Waze men tror du ändå inte det är fler google enheter ute än Waze? Och ja Tesla guidar om.
 
engs
P PHPersson skrev:
Nu har jag inget emot Waze men tror du ändå inte det är fler google enheter ute än Waze? Och ja Tesla guidar om.
Google äger waze, men om de delar data vet jag ej.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast precis samma argumentation går ju att applicera på bilar av andra fabrikat. Tex ID-serien hade en hel del barnsjukdomar där många nu är åtgärdade, men här i trådarna tragglar vi på om det gamla som att det inte sker någon utveckling alls hos de andra tillverkarna. Jag säger inte att Tesla inte ligger före, men jag tror många tesla-förespråkare inte tittar utanför sin bubbla. Påminner förövrigt väldigt mycket om iPhone-ägare i hur man pratar så religiöst om sin produkt utan att ha riktig koll på konkurrensen.
En väldigt stor skillnad på Tesla och ”alla” andra, är att de uppdaterar bilarna hela tiden i det tysta. Tex har jag en VW som lånebil -23 och samma fel finns i denna som min -20. Orsaken förmodligen att det är samma generation.
Tesla däremot byter komponenter hej vilt, så en sen 2022 är ganska säkert bättre än en tidig.
 
engs engs skrev:
Har aldrig testat ID3 själv men komforten mellan ID3 och ID4 ska vara som natt o dag. Också den enskilt största fördelen med ID4 skulle jag säga.

ID7 ska ha samma komfort och kan man få det + större bagage, bättre / snabbare mjukvara, förvärmning och förhoppningsvis snålare drift (borde det, mindre tegelstensform) etc låter det klockrent.
2xx hk i en elbil blir aldrig klockrent för mig
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
2xx hk i en elbil blir aldrig klockrent för mig
Hur många skall det vara då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.