Unikt namn Unikt namn skrev:
Toppen att du bara handlar lokalt. En riktig miljöhjälte. 🫶

Ett radhus kostar 300-600kg co2 per kvm, jämfört med en lägenhet som kostar 250-500. Så skillnaden per bostad består framförallt i att hus är större än lägenheter. O andra sidan bor det i snitt fler personer i ett radhus, så utsläppen delat per person tycks faktiskt vara väldigt snarlika.
Gjorde ert lilla test och trots att jag bor i villa och har landställe fick jag 5,3 ton co2. Det är svårt att ta på något allvar. Genomsnittsvensken är en miljökatastrof och att sitta och vara stolt över att man ligger under denna är som att vara stolt över att man är dyngpackad lite färre ggr än genomsnittet. Att skryta om sin miljömedvetenhet när man köper sprillans elbilar är skrattretande.

Oavsett så borde allt, om vi nu ska vara konsekventa och tänka på miljön, beskattas beroende på klimatpåverkan. Det blir otroligt märkligt om det enkom görs på EN samhällsfunktion.

Det är ett skämt att en dieselbil har en skatt på typ 4000 kr per år medan en flygstol till Thailand har en skatt på 500kr. Flygstolen till Thailand släpper ut lika mycket co2 som bilen under ett helt år och borde därför ha MINST samma skatt. (Förmodligen mer eftersom flygstolen bara är ren nöjesåkning och bilen faktiskt fyller något produktivt syfte).

Vidare så är båtar helt skattebefriade?? Båtar SPYR ut bensin och olja rakt i sjön. Utan att veta exakt skulle jag tippa att en vanlig styrpulpet är 4-5 gånger värre än en dieselbil.

Varför ska Kjell som bor i obyggden men lever hållbart pröjsa 4000 kr om året i skatt på sin diesel medan Lena som bor i innerstan och dricker vin från Portugal, frukt och grönt från Afrika, kött från Sydamerika, kläder från Bangladesh och flyger 4 resor till Maldiverna per år samt har en fet Daycruiser i vattnet i princip inte betala någon skatt alls på sin konsumtion?

Det som blir FEL är när något nödvändigt beskattas och alternativet är MYCKET dyrare så att många inte längre har råd. Det är vad som hänt med elbilar. Du kan köpa en ny Kia Sportage för typ 400k. En lika stor elbil är mycket dyrare.

Elbil är också helt värdelöst för alla som bor i lgh som inte kan ladda billigt hemma. Det subventionen gör är att enbart gynna husägare.
 
Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Elbil är också helt värdelöst för alla som bor i lgh som inte kan ladda billigt hemma. Det subventionen gör är att enbart gynna husägare.
Det kan vara enklare för bostadsrättsföreningar att fixa laddplatser än för samfälligheter vid radhus då reglerna kring det är enklare. Så att generellt säga att det är värdelöst för alla i lägenhet är nog fel. Men det är mer jobb än för de i villa att få det fixat och det är inte säkert att det går att säkra upp så att alla lägenheter får laddplats.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Begagnat, annars blir det på tok för dyrt. Står i valet och kvalet om jag skall köpa en Subaru (som är det jag kört de senaste 12 åren) eller en mindre elbil. Bägge begagnade.
De nya modeller som kom typ 2020/21 är nu nere på under hälften av nypris, så jag tror man gör en rätt bra affär genom att köpa en sån. Problemet är väl främst att få hade fyrhjulsdrift och att många inte får dra så mycket.

Står därtill valet mot en Subaru så är det ju en arbetshäst av rang det ska tävlas mot.

WV ID4/Skoda Enyaq med fyrhjulsdrift får dra 1200 kg i original, men kan registreras om till 1400. Värt att veta är att man dock bara kan dra dryga 800 kg på B-kort. Det gäller de flesta elbilar eftersom man får ha en max tågvikt på 3500 kg och bilen ofta väger över 2,5 ton. Med BE går det dock bra.

En annsn grej man kan tänka på är att driftkostnaderna för en elbil är lägre än för en avgasbil. Inte bara bränslet, utan även service. Så man kan ha råd med en dyrare bil i inköp utan att totalekonomin blir sämre. Och ju mer man kör, desto lättare att få ihop kalkylen. Men jag skulle gissa att man minst måste köra ett par tusen mil om året för att kunna räkna hem det ekonomiskt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det kan vara enklare för bostadsrättsföreningar att fixa laddplatser än för samfälligheter vid radhus då reglerna kring det är enklare. Så att generellt säga att det är värdelöst för alla i lägenhet är nog fel. Men det är mer jobb än för de i villa att få det fixat och det är inte säkert att det går att säkra upp så att alla lägenheter får laddplats.
Det är inte många lägenheter som har parkering till varje boende. Speciellt inte de som ligger centralt.

Att subventionera elbilar är ju också nu stoppat sedan något år för privatpersoner och försäljningen har gått ned kraftigt. Andrahandsmarknaden för fossilbilar är stekhet. Sålde precis min privata fossilbil för 20% mer än jag köpte den för för 3 år sen.

Ska man genomföra en sån här reform får man ju säkerställa att alla har tillgång till billig laddning FÖRST.

Det är ju kul för mig som kör förmånsbil (ekonomiskt, att köra skitbilen Enyaq blir nog ingen glad av) att åtnjuta halverar förmånsvårde och ladda bilen för under 2 kr per kwh. Men det känns SJUKT att skattebetalarna ska stå för min nota så att jag får min i särklass billigaste bil någonsin..
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Men det känns SJUKT att skattebetalarna ska stå för min nota så att jag får min i särklass billigaste bil någonsin..
Vi drar nytta av den när den kommer ut som begagnad på marknaden till ett riktigt bra pris.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Vi drar nytta av den när den kommer ut som begagnad på marknaden till ett riktigt bra pris.
Varför ska du köpa min kassa Enyaq när du kan få en mycket bättre fossilbil för mindre pengar?

Köp en Ford Escort 1995 så får du se vilken bil du kommer få i Enyaq. Med den kan du dessutom åka tor till Kolmården utan att sitta en timme och ladda.
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Köp en Ford Escort 1995 så får du se vilken bil du kommer få i Enyaq. Med den kan du dessutom åka tor till Kolmården utan att sitta en timme och ladda.
Nä men en sån går ju inte att ha, den får man inte in en säker bilbarnstol i.
Och den väger alldeles för lite.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Unikt namn
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Gjorde ert lilla test och trots att jag bor i villa och har landställe fick jag 5,3 ton co2. Det är svårt att ta på något allvar. Genomsnittsvensken är en miljökatastrof och att sitta och vara stolt över att man ligger under denna är som att vara stolt över att man är dyngpackad lite färre ggr än genomsnittet. Att skryta om sin miljömedvetenhet när man köper sprillans elbilar är skrattretande.

Oavsett så borde allt, om vi nu ska vara konsekventa och tänka på miljön, beskattas beroende på klimatpåverkan. Det blir otroligt märkligt om det enkom görs på EN samhällsfunktion.

Det är ett skämt att en dieselbil har en skatt på typ 4000 kr per år medan en flygstol till Thailand har en skatt på 500kr. Flygstolen till Thailand släpper ut lika mycket co2 som bilen under ett helt år och borde därför ha MINST samma skatt. (Förmodligen mer eftersom flygstolen bara är ren nöjesåkning och bilen faktiskt fyller något produktivt syfte).

Vidare så är båtar helt skattebefriade?? Båtar SPYR ut bensin och olja rakt i sjön. Utan att veta exakt skulle jag tippa att en vanlig styrpulpet är 4-5 gånger värre än en dieselbil.

Varför ska Kjell som bor i obyggden men lever hållbart pröjsa 4000 kr om året i skatt på sin diesel medan Lena som bor i innerstan och dricker vin från Portugal, frukt och grönt från Afrika, kött från Sydamerika, kläder från Bangladesh och flyger 4 resor till Maldiverna per år samt har en fet Daycruiser i vattnet i princip inte betala någon skatt alls på sin konsumtion?

Det som blir FEL är när något nödvändigt beskattas och alternativet är MYCKET dyrare så att många inte längre har råd. Det är vad som hänt med elbilar. Du kan köpa en ny Kia Sportage för typ 400k. En lika stor elbil är mycket dyrare.

Elbil är också helt värdelöst för alla som bor i lgh som inte kan ladda billigt hemma. Det subventionen gör är att enbart gynna husägare.
🤔
🍻
 
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Med den kan du dessutom åka tor till Kolmården utan att sitta en timme och ladda.
Var det inte 2,5 timmar nyss?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Köp en Ford Escort 1995 så får du se vilken bil du kommer få i Enyaq. Med den kan du dessutom åka tor till Kolmården utan att sitta en timme och ladda.
Jag kommer ToR till Kolmården med 50% batteri kvar i min Niro. Är det en hybrid du har?
 
A Alexn72 skrev:
Nä men en sån går ju inte att ha, den får man inte in en säker bilbarnstol i.
Och den väger alldeles för lite.
Fairlane Fairlane skrev:
Var det inte 2,5 timmar nyss?
Om man ska ladda fullt och bilen har en ”dålig dag” så absolut. Bygger ju på att det inte är kö på laddplatsen heller
 
S sjoelund skrev:
Jag kommer ToR till Kolmården med 50% batteri kvar i min Niro. Är det en hybrid du har?
Enyaq. 34 mil totalt tor. Fullastad med några plusgrader och MV nästan hela vägen så har jag max 30% kvar efter en enkel resa.

Är det -10 är det nog knappt skrothögen pallar en enkel resa
 
Själv kör jag en Toyota 2022 Rav4 urtidshybridbil och är väldigt nöjd med den.
En ny batteribil blir det först någon gång efter 2030 när räckvidden och laddtiden är i paritet eller bättre än nuvarande bil.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Enyaq. 34 mil totalt tor. Fullastad med några plusgrader och MV nästan hela vägen så har jag max 30% kvar efter en enkel resa.
Så 30% kvar efter 17 mil och du kommer knappt 20 mil totalt? Känner du inte själv att du överdriver en hel del?

Sen är du på Kolmården i 4 timmar och bör få in ungefär 40 kWh om du laddar på plats. Sen behöver du ändå ladda en timme med 45 kW för att komma hem?

Jag har vänner med samma bil som du, fast något år äldre. De tar sig 28-30 mil på en laddning när du klara knappt 20 mil. Något måste vara fel på din bil, trots att verkstaden säger att det ska vara så. Eller så har du anliggande bromsar eller kör annorlunda mot vad du säger eller överdriver.

Jag tror dock inte du är intresserad av att hitta en lösning utan mer intresserad av att klaga.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag har förlikat mig med att jag inte vill leva ett liv utan konsumtion. Jag är inte villig att riva upp allt, flytta till en koja i skogen och leva självhushållningslivet.

Om det då finns en bil som släpper ut 50-80% mindre CO2 över hela sin livscykel och inte bidrar till en försämrad närmiljö så tycker jag det är aroggant att inte välja det alternativet för att man tycker det är jobbigt.

Jag har gjort vissa val, jag flyger inte, jag bor inte i en stor villa, jag bor inte på landet, jag köper inte massa skit jag inte behöver i form av kläder och prylar, jag undviker ofta (men inte alltid) kött, jag kör elbil (när jag behöver). Kort sagt försöker jag i alla tillgängliga situationer göra det bättre valet, det bästa vore såklart att helt låta bli konsumtionen alls. Jag har acceptererat att kompromisser behöver göras för klimatets skull, vi kommer inte kunna leva vidare som vi gör långsiktigt.

Många av dessa val kostar mig ingenting eller innebär till och med en besparing medans andra innebär att jag får lägga lite mer pengar på just det köpet.

Vid valet av bil pratar jag primärt om dom som har en så pass god ekonomi att dom står i valet att köpa en ny bil, eller plocka ut en på jobbet. Att då argumentera för att det är för jobbigt köper jag inte, lever man ett liv där man har råd att köpa eller leasa en vara för 500.000kr så kan inte några laddstopp på en långresa vara ett sånt stort problem. Man tillhör med denna möjligheten dom rikaste % människor i världen där kanske 90% har det sämre än en själv. Hade nya elbilar haft en räckvidd på 15 mil hade jag köpt att det inte riktigt är ett alternativ men nu pratar vi snarare 30-40 mil med snabbladdning på typ 20min med en snabbladdare i praktiskt tagit samtliga större tätorter.
Men problemet för mig med detta är att ingen av de människor jag känner / vet om gör en uppoffring på riktigt. Har många i min närhet som ”gör det bättre valet” enligt dem själva. Gemensam nämnare är att de som väljer att inte flyga har inte som stort intresse att flyga, dvs de har aldrig flugit så mycket i sitt liv. Däremot har en del av dem hästar och hur bra är det för naturen?
Andra köper mindre kläder men de har aldrig brytt sig så mycket om kläder.
Dvs ingen gör någon egentlig uppoffring.
Hur det är med dig vet jag inte men har du tex köpt en laddbox till din elbil? Varför det isf?
Förstår heller inte hur du kan bli provocerad av andras val, någon kanske vill bara hemma och laga sina strumpor / kläder/ sakek istället för att stå vid en laddare? Någon kanske vill hinna odla sina grönsaker.
Någon kanske vill jobba lite extra så de kan köpa HVO100 till sin gamla dieselbil och dessutom vårda och sköta om den så den håller länge. Vad är bäst? Jag vet inte och förmodligen inte du heller trots att du blir provocerad.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.